Možnosti využití PPP jako způsobu financování vysokorychlostních tratí Ing. Jan Škurek Ostrava, červen 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PPP a klasická veřejná zakázka
Advertisements

Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
PROJEKTY PPP KONCESNÍ PROJEKT
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Příležitosti a hrozby rozvíjejících se trhů BRICS Ing. Olga Girstlová
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Siemens Business Services: Vedoucí poskytovatel eGovernment řešení v Evropě Pasová agenda.
1 © AGIT AB Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje v Ústí n.L. Koncepce budování informačního systému v nemocnicích Ústeckého.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Facility management ČSN EN
Integrovaný dopravní systém
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Projekt TROLLEY Dobrý den.
Obsah Obsah Co je to PPP? Typická struktura a znaky Proč PPP?
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Michal Pluta Česká spořitelna, a.s. IX / 2008
Obsah Obsah Pilotní projekty Současný stav Klady Zápory
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Investiční potřeby & dluhové financování Jan Šnajdr Odbor poradenství infrastrukturních projektů Česká spořitelna.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
PPP – aktuální vývoj v ČR 28. září 2005 Julie Leitgebová, PPP Centrum.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Případová studie – práce ve skupinách Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Uherské Hradiště 2009.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka „Stav financování vodohospodářských.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Krajský úřad Libereckého kraje SEMINÁŘ Možnosti spolufinancování projektů ze strukturálních fondů Evropské unie prostřednictvím operačních programů.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Johnson & Kramařík Perspektivy PPP v České republice JUDr. Roman Kramařík, Ph.D. 17. března 2004.
Šance a rizika PPP: Problematika kombinování evropských peněz a PPP 19. září 2007, Praha, Filip Drapák.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Dvacet let působení v regionu Tak trochu jiná dráha.
Obsah Obsah Etapy realizace PPP projektu
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
VYUŽITÍ SOUTĚŽNÍHO DIALOGU V PROJEKTECH PPP Nejnovější zkušenosti Nizozemí a Velké Británie Ing. Eduard J a n o t a náměstek ministra financí Ministerstvo.
Obsah prezentace Informace Harmonogram přípravy PPP Sektorové zaměření
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Public Private Partnerships
Public Private Partnerships (nejen) ve školství 8. března 2011.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Vodohospodářská infrastruktura a veřejné zakázky Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Faktory úspěchu a získané zkušenosti pro projekt PPP D4 v ČR
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Možnosti využití PPP jako způsobu financování vysokorychlostních tratí Ing. Jan Škurek Ostrava, červen 2008

1 Obsah  Úvod do PPP  Kde se PPP používá  Stávající situace v PPP v ČR  Realizované projekty ve světě  Podmínky realizace VRT formou PPP v našem prostředí  Rizika versus přínosy PPP v případě VRT  Kdo to zaplatí  Modelová studie VRT formou PPP

2 HLAVNÍ DŮVODY REALIZACE PPP Makroekonomické  FDI  růst HDP  zdroj financování Transparentnost  jedna soutěž  silnější dohled Ekonomické  soutěžení na nejvyšší hodnotu za peníze  soutěžení na celoživotní náklady  přenos rizik Konkurenceschopnost  uplatnění inovace  zapojení soukromého kapitálu  nové oblasti podnikání

3 Jak rozpočtuje veřejný sektor?  VELKÝ DŮRAZ NA KAPITÁLOVÉ INVESTICE VERSUS MALÝ DŮRAZ NA PLÁNOVNÍ A ÚDRŽBU  VELKÝ DŮRAZ NA SOUTĚŽENÍ, MALÝ DŮRAZ NA ODPOVĚDNOST ZA VÝSLEDEK  ROZPOČTOVÝ OPTIMISMUS VERSUS PRAVIDLO ŠTĚDRÉ RUKY

4 Hlavní charakteristiky PPP Veřejný zájem Zajištění privátním sektorem Dlouhodobost vztahu Na rozhraní veřejného a privátního sektoru Transfer rizik na privátní sektor Veřejný sektor definuje požadavky na veřejnou službu (výstup) a také zůstává zodpovědný

5 Důležité znaky PPP I.  PPP NENÍ pouze o zajištění financování • PPP je o využití organizačních a inovačních schopností soukromého sektoru zjistit a provozovat veřejnou službu lépe a efektivněji než dokáže stát • veřejný sektor převádí do kompetence soukromého sektoru právo zajistit určitou službu, aniž by ztratil kontrolu nad jejím obsahem a kvalitou  PPP je zajištění služeb • veřejný sektor nakupuje (dlouhodobě) službu (infrastruktura je k dispozici) nebo sjednává poskytnutí této služby za poplatek uživatelů  PPP převádí podstatná rizika na soukromý sektor • soukromý sektor nese riziko ztráty vlastního kapitálu, jehož splácení záleží na dlouhodobém plnění požadované kvality služby • každá strana nese taková rizika, která umí lépe řídit, ale PPP přenos rizik optimalizuje, ne maximalizuje! • podstatná rizika: stavební, provozní, finanční, riziko dostupnosti atd.

6 Důležité znaky PPP II.  Zajišťuje dlouhodobou úroveň kvality a efektivitu realizace  80% projektů dokončeno včas a v bez překročení rozpočtu (UK), PPP dosahuje až 10%-20% úspor v celoživotních nákladech veřejného sektoru  Umožňuje realizovat kapitálově náročnou veřejnou infrastrukturu mnohem dříve než stát z vlastního rozpočtu  Zavazuje veřejný sektor myslet dlouhodobě a strategicky  Jedná se o dlouhodobý smluvní vztah (20-30 let) • většina projektů je na bázi fixní ceny – poplatek za dostupnost služby/infrastruktury  Vztah musí být vyrovnaný – spokojenost obou stran • nevyvážený projekt nemá naději na dlouhodobý úspěch

7 PPP a tradiční přístup (cash flow) Veřejný sektor PROJEKT FINANCO- VÁNÍ STAVBA PROVOZ ÚDRŽBA DEFINICE VÝSTUPŮ PROJEKT FINANCOVÁNÍ STAVBA PROVOZ ÚDRŽBA Platby ze strany veřejného rozpočtu

8 Oblasti využití PPP

9 Hlavní mýty o PPP •PPP je způsob financování •PPP je levnější •PPP je složitější než běžné zadání •Strany mají společný cíl •PPP je jen pro projekty, které mohou samy generovat výnosy (např. mýtné) •Soukromý sektor „to zaplatí“ •Soukromý sektor „na tom nestoudně vydělává“

10 Po 20 letech už nemusí být koncese to co jste čekali (z filmu základní instinkt po 20-ti letech)

11 První návrhy metodik a příruček První návrhy metodik a příruček Zahájení procesu legislativních změn Zahájení procesu legislativních změn Regulátor,APPP a PPP Centrum ustanoveni Regulátor,APPP a PPP Centrum ustanoveni Deklarace vládní politiky PPP Deklarace vládní politiky PPP Analýza právního prostředí Analýza právního prostředí Harmonogram přípravy PPP Uzavřeny první koncesní smlouvy Uzavřeny první koncesní smlouvy Zahájena první koncesní řízení Zahájena první koncesní řízení Definice projektů & zpracování OBC Definice projektů & zpracování OBC Zahájení projektů & najmutí poradců Zahájení projektů & najmutí poradců Identifikovány první pilotní projekty Identifikovány první pilotní projekty Kde jsme a kam směřujeme Legislativa připravena - KZ, ZVZ NYNÍ

12 Projekty na úrovni státu Projekty na úrovni municipalit a krajů Činnost PPP CENTRA UVN VĚZNICE AIRCON MF, MMR, MD AIRCON MF, MMR, MD Ústí nad Labem Třebíč PONAVA ZUB Brno PONAVA ZUB Brno NEMOCNICE PARDUBICE MF SR Kopřivnice Ostrava, MSK Zlín Dálnice D3 Tachov Bohumín

13 Vývoj PPP ve světě  Průkopníkem PPP Velká Británie – základy v 80. tých letech s nástupem neokonzervatismu (teorie, že soukromý sektor je efektivnější než veřejný)  1992 – ve VB vyhlášen program spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem PFI – zprvu využití PPP ve zdravotnictví)  Dnes se eviduje, že cca 60 zemí na celém světě podniká kroky k implementaci PPP (Kanada, USA, Japonsko, Chille, JAR…)  V EU koncept PPP kromě VB využíván např. v Irsku, Nizozemí, Portugalsku, Francii, Itálii, Německu…  Lze předpokládat i rozvoj v CEE – infrastrukturní deficit, omezené veřejné rozpočty, Maastrichtská dluhová kritéria

14 Kde se PPP využívá? Světová centra PPP

15 Rozsah PPP ve světě  Nejvíce zkušeností s PPP má Velká Británie – odhaduje se, že celé 2/3 projektů se realizovalo ve VB  VB a zbytek Evropy tvoří 85% celosvětového PPP Zdroj: PWC, 2004

16 Sektorové využití  V Evropě nejvíce využívané PPP v dopravě a ve zdravotnictví  V roce 2005 silniční projekty tvořily 62% z celkového kapitálového objemu projektů v EU, železniční (light/heavy) 15% a projekty ve zdravotnictví 9% Zdroj: DLA, 2005

17 Podmínky realizace VRT v ČR  Použitá výběrová kritéria (obdobné pro první pilotní projekty v ČR): • Typová vhodnost - VRT spadají mezi typy a obory, u kterých se dle zahraničních zkušeností osvědčilo řešení formou PPP;), • Specifikace potřeb – u VRT lze poměrně snadno vyhotovit jasné zadání potřeb a specifikace požadovaného výstupu projektu • Přenos rizik – dojde k přenosu konstukčního rizika a rizika dostupnosti (eventuálně v případě zajištění i dopravy i rizika poptávky; • Hodnota za peníze – lze předpokládat dosažení „VfM“ • Proveditelnost - míra připravenosti a rozpracovanosti projektu • Transparentnost a soutěž - předpoklady pro zajištění transparentnosti a konkurence • Finanční dostupnost - rozpočtová dostupnost projektu pro předkladatele a jeho schopnost dostát svých závazků v rámci dlouhodobého výhledu

18 + zajištění financování ze strany privátního sektoru; + vyšší kontrola vynaložených investičních a provozních nákladů; + dosažení vyšší kvality a rychlejšího uvedení tratě do provozu; + využití potenciálu privátního partnera; + transfer rizika na privátního partnera. Přínos a rizika PPP v případě VRT – vyšší náklady financování; – pravděpodobný požadavek na garance ze strany zadavatele (státu); – složitější struktura v případě souběžného financování z EU fondů); – delší přpravná fáze (výběr poradců, zpracování OBC atp.); – složitější struktura transakce v případě využití PPP i pro soukromého dopravce

19 Kdo to zaplatí?  investiční náklady ponese privátní partner (pokud nebude výstavba financována státem nebo prostřednictvím fondů EU);  Veškeré provozní náklady ponese privátní partner;  Veškeré náklady privátního partnera budou vyčísleny ve finančním modelu a přeneseny na veřejného zadavatele (např. SŽDC);  Veřejný zadavatel bude splácet vytvořenou infrastrukturu prostřednictvím platby za dostupnost  V koncesní smlouvě budou definovány podmínky, kdy a v jaké výši bude hrazena platba za dostupnost  Dle zvoleného modelu bude rozhodnuto, kdo (a v jaké výši) bude sdílet příjmy z dopravy.

20 Modelová studie VRT Lisabon - Porto Jedna z částí projektu Portugalské vysokorychlostní železnice Doprava: jen osobní doprava Délka trati: 290 Km Předpokládaná rychlost: 300 Km/hod Cestovní čas: 1 h 15 min. (včetně 5 zastávek) Investiční náklady: 4,5 mld. EUR Financování (celý životní cyklus): 36 % stát, 19 % EU, 45 % operativní CF Harmonogram: 2009 tendr na privátního partnera (výstavba infrastruktury) 2010 zahájení výstavby infrastruktury 2015 začátek provozu (trať Lisabon – Madrid již 2013)

21 Modelová studie VRT Lisabon - Porto Struktura transakce: 1. fáze Financování výstavby prostřednictvím státu a EU Privátní partner zajistí výstavbu a následnou údržbu trati 2. fáze Proběhne tendr na nákup vlaků a dopravce Pozitivní CF z dopravy bude částečně refundovat investiční náklady výstavby Přínosy projektu (jako celku): nových pracovních míst Zvýšení privátních investic o 126 mld. EUR Zvýšení HDP o 121 mld. EUR 64 mld. daňových příjmů Externality (emise, nehody, úspora času) – 80 mil. EUR za rok 3,5 mil. cestujících přejde ze silnice na železnici Cestovní čas pro 50 % populace do hlavních urbanistických celků bude méně jak 2 hodiny (90 % méně jak 3 hodiny)

22 PPP Centrum a.s. Na Příkopě Praha 1 Ing. Jan ŠKUREK, ředitel společnosti tel ;