Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_08_PEK_432_Kop Druh učebního materiálu Prezentace Autor Ing. Hana Kopicová Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ VY_32_INOVACE_08_PEK_432_Kop
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Obchodní akademie PředmětPísemná a elektronická komunikace Ročník3. Název tematické oblasti (sady)Písemnosti fyzických a právnických osob, vnitropodnikové písemnosti Název vzdělávacího materiáluManipulace s písemnostmi Anotace Prezentace je určena pro 3. ročník oboru Obchodní akademie. Jejím cílem je seznámit žáky s činnostmi, které manipulace s písemnostmi zahrnuje. Vysvětluje, co je spisový řád, jaké zásady by se měly dodržovat při vyřizování obchodních písemností, jak se písemnosti ve společnostech zapisují, evidují, podepisují, archivují a skartují. Zhotoveno, (datum/období)9. listopadu 2013 Ověřeno3. března 2014
třídění zapisování oběh vyřizování
podepisování odeslání ukládání vyřizování písemností
měla by ho mít každá firma vymezuje povinnosti jednotlivých zaměstnanců při manipulaci s písemnostmi
kdo je pověřen vybíráním písemností na poště kde se soustřeďují došlé písemnosti které písemnosti se zapisují kdy se předkládají došlé písemnosti k nahlédnutí nadřízenému
jak se přidělují písemnosti jednotlivým zaměstnancům k vyřízení jak formálně upravovat jednotlivé druhy písemností kdo je oprávněn podepisovat jednotlivé druhy písemností kdy se předkládají písemnosti k podpisu vedoucímu
kde se soustřeďují písemnosti k odeslání jakým způsobem se písemnosti odesílají jak se písemnosti ukládají, archivují a vyřazuji (skartují)
u malých a středních firem se došlé písemnosti soustřeďují v sekretariátu ředitele u velkých firem se veškeré písemnosti soustřeďují v podatelně (poštovním oddělení)
označují se jím došlé písemnosti umísťuje se v levém nebo pravém horním rohu písemnosti
název firmy datum dodání počet příloh jméno zaměstnance, který bude písemnost vyřizovat
zajišťuje sekretářka
v jedněch deskách jsou dopisy, které bude vedoucí vyřizovat sám v dalších jsou dopisy, ke kterým bude vedoucí dávat nějaký pokyn v dalších deskách jsou již vyřízené dopisy v dalších deskách jsou dopisy, které vezme vedoucí pouze na vědomí
včasné vyřizování došlé korespondence je dobrou vizitkou každé firmy
dopisy, které nevyžadují zvláštní přípravu, by se měly vyřídit ten den, kdy došly dopisy, u kterých pisatel žádá odpověď obratem, by se měly vyřídit nejpozději druhý den po jejich obdržení dopisy, ze kterých je zřejmé, že pisatel potřebuje odpověď k dalšímu zpracování, by měly být vyřízeny do 3 dnů složitější dopisy by měly být vyřízeny do týdne nelze-li dopis vyřídit ve výše uvedených termínech, je třeba o tom pisatele informovat a uvést důvody prodlení
řadový zaměstnanec – může podepisovat písemnosti v rámci svých pravomocí nebo se souhlasem nadřízeného referent – podepisuje písemnosti, které mají přípravnou povahu, neobsahují žádná rozhodnutí vedoucí oddělení – podepisuje běžná rozhodnutí vedoucí odboru – podepisuje důležitá, nikoliv však zásadní rozhodnutí náměstek (zástupce) ředitele – podepisuje důležitá rozhodnutí, která však nejsou vyhrazena pouze řediteli, může je podepisovat v nepřítomnosti ředitele, pokud je k tomu oprávněn ředitel – podepisuje písemnosti zásadního charakteru, které si k podpisu vyhradil
zásada jediného podpisu – se používá u běžných písemností zásada dvou podpisů – se používá při písemném styku s peněžními ústavy, osoba pracovně výše postavená se podepisuje vlevo a osoba jí podřízená vpravo
datum odeslání název adresáta stručný obsah dopisu název oddělní, které dopis odesílá způsob odeslání (doporučeně, s dodejkou apod.)
PÍSEMNÁ A ELEKTRONICKÁ KOMUNIKACE 3: Písemnosti při organizování a řízení firmy. Plzeň: Ing. Stanislava Štiková - KORESPONDENT, FLEISCHMANNOVÁ, Emílie. Písemná a elektronická komunikace: pro střední školy a veřejnost. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 151 s. ISBN Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.