Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“"— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_PEK.2.01 Úvod do obchodní korespondence – písemnosti, jejich dělení Vytvořeno: Ověřeno: Třída: NS 2

2 Úvod do obchodní korespondence – písemnosti, jejich dělení
Vzdělávací oblast: Odborné předměty Předmět: Písemná a elektronická komunikace Ročník: 2. Autor: Ing. Petra Litošová Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: notebook, projektor Klíčová slova: korespondence, obchodní korespondence, písemný styk, písemnost Anotace: Materiál je určen k seznámení s úvodem do obchodní korespondence. Vysvětluje pojem korespondence a obchodní korespondence. Podrobněji se věnuje písemnostem a jejich dělení.

3 korespondence soubor písemností, které tvoří právnické a fyzické osoby při svých profesních aktivitách obchodní korespondence => vzniká v souvislosti s činnostmi podnikatelských subjektů

4 písemný styk forma, jak získat nebo předat informace
např. dopis, pohled, telegram, vzkaz, fax, elektronická pošta ( ) některé právní úkony musí být provedeny písemně, jinak nejsou platné (obchodní smlouva, výpověď …)

5 výhody písemného styku
zpřesňuje, zkvalitňuje a dokumentuje výměnu informací ("co je psáno, to je dáno") obsah dopisu lze dobře promyslet, před odesláním lze ještě upravovat

6 nevýhody písemného styku
neosobnost časová náročnost zvýšené náklady oproti osobnímu jednání (např. obálky, služby pošty)

7 písemnost textová informace
je psána rukou nebo na počítači, následně vytištěna na k tomu účelu upravený papír má nějakým předpisem nebo osvědčenou praxí ustálenou formální úpravu

8 rozdělení písemností 1.) podle způsobu vyhotovení:
individuální písemnosti (písemnosti psané na čistý papír) formuláře (údaje se vyplňují do předtištěných dokumentů) rozmnoženiny (jsou písemnosti vyhotovované na rozmnožovacích strojích)

9 2.) Z hlediska určení na: externí (vnější): posílají se mimo organizaci, kde byly vyhotoveny, např. objednávky, faktury, příkazy k úhradě interní (vnitřní): používají se uvnitř organizace, kde byly vytvořeny, např. školní řád, příkazy ředitele

10 3.) Z hlediska tvůrce na: osobní: píší je soukromé osoby, např. milostný dopis nebo žádost psaná na úřad úřední: písemnosti, které jsou vyhotovované úřady, školami, nemocnicemi…, např. vysvědčení, rozhodnutí úřadů, atd. obchodní: písemnosti vyhotovované obchodními firmami, např. objednávky, dodací listy, reklamace…

11 4.) Z hlediska obsahu: písemnosti při nákupu a prodeji: poptávka, nabídka, objednávka písemnosti při placení: poštovní poukázky, příkazy k úhradě písemnosti při přepravě zásilek: nákladní list, přihláška nakládky

12 opakování Jak vzniká obchodní korespondence? Co je písemnost?
vzniká v souvislosti s činnostmi podnikatelských subjektů Co je písemnost? textová informace psaná rukou nebo na počítači, následně je vytištěna, má ustálenou formální úpravu

13 Jak se dělí písemnosti z hlediska jejich obsahu?
písemnosti při nákupu a prodeji, písemnosti při placení, písemnosti při přepravě zásilek

14 Použité zdroje FLEISCHMANNOVÁ, Emílie a spol. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost – 2. díl. 1. vyd. Praha: nakladatelství FORTUNA, 2005, ISBN Organizace písemného styku, rozdělení písemností. Vojtěch Sivák [online]. [cit ]. Dostupné z: OBK Písemný styk. SOŠP Trutnov, s. r. o. [online]. [cit ]. Dostupné z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“"

Podobné prezentace


Reklamy Google