KULATÝ STŮL Metodiky práce v náhradní rodinné péči 17. 6. 2013 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Projektové řízení Modul č.1.
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Projekt empirického výzkumu
©AIT, Metoda logického rámce Jan Havlík, AIT Odborná skupina pro predikci a optimalizaci projektů.
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Nadace Sirius Centrum podpory, o. p. s.
Metodická podpora úprav RVP ZV
Budování kapacity NNO Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
© LogicaCMG All rights reserved Procesní audit je efektivní nástroj k napřímení procesů, optimalizaci organizace a zlepšení využívání jejich zdrojů.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Středisko náhradní rodinné péče Projekt Náhradní rodina + dítě + odborník jako partneři (Metodické centrum pro NRP) doba trvání projektu
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Evropské projekty & management VÝCHODISKA:  Realita vstupu do EU, rozvoj regionů, potřeba posílení dovedností zaměstnanců a organizací, možnost změny.
Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR  změny v pravidlech pro podporu VaV v právu ES  reforma VaVaI v ČR Inovační potenciál ČR Praha,
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
Vzdělávací moduly  systém prakticky zaměřeného vzdělávání  postihuje široké spektrum dovedností potřebných k úspěšnému předkládání a řízení projektů.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
MARKETINGOVÝ MIX.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
STŘEP české centrum pro sanaci rodiny Podpůrné služby pro ohrožené a náhradní rodiny z pohledu NNO Nadační fond J &T, PSP ČR,
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Certifikace informačních systémů veřejné správy (ISVS) ve smyslu zákona č. 365/2000 Sb. - atest-
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Zpracování žádosti na podporu sociálního podnikání do OPZ - příklad dobré praxe Vznik sociálního podniku Hustířanka služby s.r.o. Hradec Králové, 7.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Edukační standardy Beharková Natália.
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
monitorovacích indikátorů a kvality realizace SPL MAS
česká asociace sdílené ekonomiky
Transkript prezentace:

KULATÝ STŮL Metodiky práce v náhradní rodinné péči

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? 1.CO JE METODIKA? 2.K ČEMU METODIKA SLOUŽÍ? 2

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? 1. CO JE METODIKA 1.1 ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA Metodika je popis postupů, který obsahuje základní prvky metodiky kdo, co, komu proč a jak: 3

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? 1.1 ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA  výčet základních prvků a vlastností název, autor/organizace, typ organizace, vymezení oblasti/problému, určení cílové skupiny, datum vydání /účinnost, návaznost na předchozí metodiky a legislativu, určení potřeb cílové skupiny, jednoznačné cíle a výstupy pro cílovou skupinu, definice pojmů, popis aktérů, kteří se podílí na postupech, popis jednotlivých činností a procesů, metodické nástroje, popis možných rizik, způsoby měření /ověřování kvantitativních/kvalitativních výstupů a vyhodnocování naplnění cílů  nezáleží na názvu (Pravidla, Příručka, Návod, Pokyny, Postupy, Směrnice, Procesy,…), záleží na smyslu, obsahu a struktuře Popis postupu nebo souboru postupů, kterými lze dosáhnout stanoveného výstupu či cíle. Nástroj, který napomáhá k dosažení cíle. Vede k cíli, pokud jsou postupy dobré a správně aplikované. 4

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? 1.1 ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA • Aplikovaná metodika je: - metodika využitá, podporovaná a schválená uživatelem - interaktivní nástroj, který je možné a nutné měnit dle vývoje v praxi • Přenositelná metodika je: - metodika využitelná v organizacích s obdobnou klientelou a záměry s přihlédnutím k odlišnému zázemí (jiný rozpočet, struktura, materiální i personální kapacita). Tzn. při změně jednoho či více vstupů dosáhneme stejného nebo podobného cíle 5

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? 1.2 C O NENÍ METODIKA • chybí některý ze základních prvků a vlastností • příliš velká míra obecnosti • příliš velká míra složitosti – postupy nejsou proveditelné • nesrozumitelnost sdělení, nepřehlednost, chybí návaznosti • projektová dokumentace (jednorázový záměr x využitelné metodiky) • materiál obsahující velké množství dat, dlouhodobých procesů, různých odborných názorů a hodnotících závěrů (studie, analýzy a výzkumy jsou zdroji metodik; metodika na ně odkazuje, využívá praktické příklady) 6

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? 1.3 R ŮZNÉ PODOBY METODIK Metodiky lze dělit dle řady kritérií: • Uživatel (klientské – pro rodinu, dítě; vnitřní – pro organizaci, odborníky, spolupracující osoby) • Organizace (státní, nestátní) • Míra podrobnosti (rámcové, podrobné) • Rozsah (dílčí metodika, komplexní – soubor metodik) • Fáze procesu v dané oblasti (příprava, realizace, ověřovaní) • Účel (zaznamenat postup, zavést postup, šířit postup) 7

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? 2. K ČEMU METODIKA SLOUŽÍ 2.1 M ETODIKA V ORGANIZACI OBECNĚ Přínosy: • Potřebuji zaznamenat postup - spolupracuji v týmu s více lidmi - práce se opakuje - uchovat postup - pracovníci se mění, narůstá jejich počet - narůstá počet procesů • Potřebuji zajistit úroveň kvality (lidé a týmy pracují na různém místě v různém čase) - stejná práce více samostatných lidí / týmů = > stejná úroveň/kvalita výstupu - různá práce /proces napříč týmem/týmy = > stejná úroveň/kvalita procesu • Potřebuji vyhodnotit postupy a jejich úspěšnost - dosahuji prostřednictvím postupu očekávaných výstupů a cílů? - jak pracují jednotliví pracovníci? 8

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? 2.1 M ETODIKA V ORGANIZACI OBECNĚ • Potřebuji se zlepšovat /snižovat náklady = zavádět změny - kvalita služeb je stabilní nebo roste - roste odbornost a zkušenost pracovníků - klesá vynaložený čas a zdroje CYKLICKÝ PRŮBĚH: Zaznamenávám metodiku - > předávám k realizaci - > vyhodnocuji: a)- > dosahuji cíle a neměním cíl - > uchovávám metodiku b) - > nedosahuji cíle :o( - > měním metodiku - > předávám k realizaci - > vyhodnocuji - > DOSAHUJI CÍLE:o) - > uchovávám metodiku 9

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? 2.1 M ETODIKA V ORGANIZACI OBECNĚ 10

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? 2.2 M ETODIKA V NEZISKOVÉ ORGANIZACI Tvorba vlastní metodiky Zaznamenávám postupy, které se mi osvědčily a pracuji s nimi: • Konzultuji s odborníky, školím spolupracovníky, klienty • Ověřuji, zda se postupy osvědčily dalším (spolupracovníkům, klientům) • Vyhodnotím, zda je dobré postupy uchovat : – Zlepší fungování organizace? – Poskytne kvalitní služby? – Zajistí spokojenost klientů? – Pomůže zvýšit odbornost pracovníků? – Zvýší počet klientů? – Dosahuji společného cíle? Pokud ano - > mám metodiku ověřenou, která je vhodná pro mého klienta / můj tým a je v souladu s mými cíli. 11

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? Tvorba vlastní metodiky Další výhody: Vytvářím „know-how“, metodiku, kterou lze dále rozvíjet a šířit ve své organizaci (i mezi organizacemi) s dlouhodobým přínosem. Prostřednictvím kvalitní metodiky mám větší šanci uspět při získávání veřejných i soukromých zdrojů. Metodika pomáhá pružně reagovat na změny zdrojů. Např. v období nižšího rozpočtu snížím některý ze zdrojů (lidé, čas, peníze) a stále dosáhnu uspokojivých výsledků a dlouhodobě stabilizuji počet klientů a činnost organizace. Rizika – pokud nemám ověřené postupy a nedosáhnu požadovaných výsledků, zatížím finanční a personální zdroje bez pozdějšího využití metodiky. 12

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? Poskytování metodiky dalším NO Poskytuji metodiku: • zajistím větší počet klientů metodě, se kterou se ztotožňuji prostřednictvím klientů dalších NO – dosahuji společného cíle • prohloubím spolupráci mezi NO • vytvářím dobré jméno organizace • jsem transparentní • získám reference odborníků i veřejnosti • napomáhám snížit náklady dalším NO • získám potřebné finanční zdroje formou školného 13

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? Přejímání metodiky od jiné NO Získávám metodiku: • potřebuji zavést nové postupy – nemám zdroje (finanční, personální) na výzkum – nechci provádět výzkum, cením si postupů jiné organizace – doplňuji své postupy dalšími • zajímám se vždy o nový způsob práce, inspiruji a rozvíjím pracovníky • mohu si vyzkoušet, zda je jiný způsob práce použitelný v mé organizaci a zda má lepší výsledky než mé postupy či nikoliv 14

CO JE METODIKA A K ČEMU SLOUŽÍ? Přejímání metodiky od jiné NO Rizika přejímání metodiky: • je skutečně dosahováno prezentovaných výsledků – ptám se, ověřuji • bude mít metodika požadované výsledky při použití mých omezených zdrojů (lidé, čas, peníze) – vyhodnotím – plánuji změnu zdrojů • je metodika vhodná pro mého klienta / můj tým – znám naše potřeby a možnosti – chci rozšířit klientelu /tým • je metodika v souladu s mými cíli – mohu změnit cíl 15

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Zuzana Dvořáková 16