Batole - socializace Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Kojenecké období.
Kojenec - socializace Škola:
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Kojenecké, batolecí a předškolní období
Vývoj člověka - postnatální
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Prenatální období Škola:
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vývojová psychologie Škola:
sociální psychologie Škola:
FÁZE ŽIVOTA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Hrové chování.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Periodizace lidského vývoje
Pedagogika a psychologie
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Batole - socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov26 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Batole - socializace Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: separační reakce, vztahy k druhým dětem, paralelní hra, autonomie, fáze prvního vzdoru, negativismu Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje v období batolete, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli a zařazení do periodizace lidského věku

Batole mladší batole 1-2 roky, starší batole 2-3 roky

socializace dítě je stále silně závislé na matce a blízkých členech rodiny, i krátkodobé odloučení vyvolává často prudké separační reakce; nucené delší separace od rodiny mohou nepříznivě ovlivnit celý další osobnostní vývoj;

separace 1) fáze protestu – dítě křičí a volá matku, čeká na základě své předchozí zkušenosti, že přijde, když ji bude dost vytrvale volat;

separace 2) fáze zoufalství – dítě postupně ztrácí naději na přivolání matky, křičí méně a odvrací se od okolí ve stavu hluboké stísněnosti; odmítá stále navázat kontakt s druhými, kteří se mu snaží pomoci, odmítá i hračky, často leží typicky s hlavou zabořenou do podušek;

separace 3) fáze odpoutání od matky – dítě potlačí postupně své city k matce, je schopno se připoutat k jinému dospělému, najde-li někoho, kdo mu mateřskou péči nahrazuje, jinak ztrácí svůj vztah k lidem a upoutává se spíše na věci;

rozšiřuje se okruh sociálních vztahů, zejména uvnitř širšího rodinného společenství; většina dětí si utvoří diferencované vztahy k matce, otci, starším sourozencům, prarodičům atd. a krátké odchody matky proto snáze snáší, jsou-li přítomni jiní členové rodiny;

dítě si pozvolna vytváří svou roli v rodině, tj dítě si pozvolna vytváří svou roli v rodině, tj. jedná podle očekávání druhých a samo očekává určité odpovědi na své požadavky a projevy; reakce žárlivosti vyvolává narození mladšího sourozence, při rozumné výchově v rodině tato reakce bývá krátká nebo je postupem času nahrazována pozitivnější interakcí;

2.,3. rok je období výrazného osamostatňování; dítě se naučí stále dovedněji pohybovat, dosahovat na věci i mimo přímý dosah (např. si stoupne na židli), nové sociální dovednosti; kolem 2 let začíná většina dětí navazovat vztahy k druhým dětem svého věku, i když tyto vztahy i za nejpříznivějších okolností zůstávají dlouho ve stínu vztahů k dospělým;

rozvíjí se konstrukční hry (stavění kostek), funkční hry (skákání, běhání), symbolické hry (klacík jako puška) i úkolové hry (na obchod);

ve společnosti druhých dětí převažuje zprvu hra paralelní (kolem 2 let) – děti si hrají vedle sebe stejným způsobem, teprve ve třetím roce začíná mít hra stále častěji ráz spolupráce či soupeřivosti, objevuje se hra kooperativní – děti si rozdělují úkoly či role;

nově získaná autonomie s sebou přináší fázi prvního vzdoru neboli fázi negativismu projevuje se někdy jen slovy (na všechno říká ne), jindy odmítáním plnit příkaz, někdy až výbuchy zlosti; následek uvědomění si dítěte, že vůbec existuje možnost neposlechnout;

negativismus i snaha o stále větší samostatnost dítěte naznačují, že si dítě v této době již zřetelně uvědomuje sebe sama jako autonomního jedince; negativismu se nemůže čelit rozumovými argumenty nebo trestem, ale nejlépe odvedením pozornosti;

1) období normálního autismu první měsíc; 2) normální symbióza vývoj sebepojetí na základě utváření vztahu dítěte k matce (Margareta Mahlerová) 1) období normálního autismu první měsíc; 2) normální symbióza 2. - 4. měsíc; 3) fáze separace – individuace od 4. měsíce do 3 let a) subfáze diferenciace (4. – 10. měsíc) odlišování matky od druhých lidí, separační úzkost;

3) fáze separace – individuace b) subfáze procvičování (10. – 16. měsíc) aktivní vzdalování se od matky, vracení se pro získání jistoty (odlišení od matky a upevnění vztahu k ní); nárůst separační úzkosti, dítě vyžaduje neustálou blízkost matky; nucená separace vede ke stagnaci či regresi ve vývoji dítěte;

3) fáze separace – individuace c) subfáze navazování přátelských vztahů (16. – 25. měsíc) intenzivnější navazování vztahů k řadě lidí; ve vztahu k matce ambivalence (trvalá přítomnost vs. negativní až hostilní pocity); nucená separace má stále ještě výrazný regresivní vliv na dítě

3) fáze separace – individuace d) subfáze individuace nebo stálosti objektu (25. – 36. měsíc) obraz matky je internalizován, „dobré“ i „špatné“ vlastnosti matky integrovány; dítě začíná fungovat samostatně; zrození psychologického já; děti si hrají samy, kolem 3 let schopny snášet přiměřeně dlouhé separace;

otázky ??? co ukazuje negativismus v období batolete když jde o fázi prvního vzdoru, kdy asi bude další jak se nazývá hra batolete mezi dětmi (okolo 2 let) uvědomění si vlastní autonomie období puberty paralelní, vedle sebe

otázky ??? jaký je hlavní úkol kojeneckého období jaký je hlavní úkol batolecího období jaký je klíčový vztah kojeneckého období jaký je klíčový vztah batolecího období pocit základní důvěry vytvoření autonomie dítě – matka

periodizace lidského věku prenatální období kojenecké období batolecí období předškolní období mladší školní období adolescence dospělost stáří

periodizace lidského věku početí – narození 1. rok života 1. měsíc 1-3 roky 1-2 roky 2-3 roky 3-6 let 6-11 let (1.- 5. ročník ZŠ) prenatální období kojenecké období novorozenec batolecí období mladší batole starší batole předškolní období mladší školní období

Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000. ISBN 80-7178-308-0 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998. ISBN 80-7169-195-X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.