DOSPĚLÍ NA CESTĚ Irena Smetáčková Vliv náhradních forem péče v dětství na život dospělých Irena Smetáčková VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Dosavadní poznatky o důsledcích ústavní péče pro vývoj v dospělosti Osoby vyrůstající v ústavní výchově vykazují vyšší výskyt (oproti běžné populaci): postraumatických poruch poruch chování a poruch emocí nižší sebeúcty závislostního chování neplánovaného rodičovství nezaměstnanosti bezdomovectví Zdroje: Racusin et al. 2005; Wiik et al. 2010; Bos et al. 2010; Juffer 2007; Sigal et al. 2003; Perry et al. 2005
Výzkumné otázky Jaké jsou psychické a sociální charakteristiky dospělých osob, které v dětství prošly náhradními formami péče (v porovnání s osobami bez této zkušenosti)? Jaký životní styl, včetně vzdělávací a pracovní dráhy mají dospělé osoby, které v dětství prošly náhradními formami péče (v porovnání s osobami bez této zkušenosti)? Jaké zkušenosti s různými typy péče mají dospělí lidé, kteří nevyrůstali v původní rodině? Jak tyto zkušenosti hodnotí? Náhradní formy péče – kojenecký ústav, dětský domov, náhradní rodina
Výzkumný soubor Oslovení: - dětské domovy, neziskové organizace, kurátoři atd. - inzeráty na internetu a v denním tisku - „sněhová koule“ Sběr dat: - duben až říjen 2013 - 9 měst po celé ČR Výzkumná skupina Kontrolní skupina Ženy 88 49 Muži 89 54 CELKEM 177 103 Průměrný věk 26 (18-57) 28 (18-59)
Metodologie Kvantitativní část Kvalitativní část Baterie psychologických testů Anamnestický dotazník - osobnostní rysy - vzdělávací a pracovní dráha - kvalita vztahů - vztahy v dětství a v dospělosti - traumatické zážitky - životní hodnoty a spokojenost - strategie zvládání zátěže - původní rodina a náhradní péče Kvalitativní část Rozhovory s 20 osobami vyrůstajícími mimo původní rodinu vstup do náhradní formy péče, důvody opuštění původní rodiny odchod z náhradních forem péče, příprava na odchod pracovní dráha, uspořádání pracovní a osobní sféry partnerské a přátelské vztahy v dětství, dospívání a dospělosti životní hodnoty a plány
Limity výzkumu korelační výzkum ne kauzalita, ale souvislost jevů retrospektivní výpovědi vzpomínky, nikoliv fakta úprava vzpomínek historický vývoj proměny ústavní výchovy a pěstounské péče dříve pěstounská péče výhradně v širší rodině
Hlavní výsledky Dospělé osoby s pobytem v náhradních formách péče mají významně častěji sklony: být depresivní a neurotičtí chovat se impulzivně a intuitivně cítit se nejistě a nedůvěřovat sobě i okolí dosahovat nižšího vzdělání častěji se potýkat s nezaměstnaností dostávat se do existenčních potíží navazovat četné, ale proměnlivé vztahy s menší podporou zažívat fyzické a sexuální násilí (v dětství i dospělosti) cítit nižší životní spokojenost Viz podrobný příspěvek Viz podrobný příspěvek
Hodnocení různých typů péče Vztahy s dospělými Vztahy s dětmi Vztahy s okolím Materiální dostatek Pocit bezpečí Pocit soukromí Podpora v učení Náklonnost a přijetí Představa o budoucnosti
Hodnocení různých typů péče
Hodnocení různých typů péče
Hodnocení různých typů péče
Hodnocení různých typů péče
Hodnocení aktuálních vztahů výzk. sk. kontr. sk. Mám kolem sebe lidi, se kterými je mi dobře. 92 % 89 % Vždy dávám přednost tomu být s druhými lidmi než o samotě. 74 % 57 % Rád/a bych měla více skutečných přátel. 73 % 50 % Nemám nikoho, komu můžu důvěřovat. 37 % 20 % Moje vztahy se rychle a hodně mění. 46 % 18 %
Životní spokojenost spíše spokojeni: výzk.sk.=54,7 %, kontr.sk.=62,1 % průměr KS = 3,1 průměr VS = 3,6 spíše spokojeni: výzk.sk.=54,7 %, kontr.sk.=62,1 %
Celkové závěry Porovnání dospělých s náhradní a původní péčí v dětství: silnější tendence k obtížným psychickým stavům a k méně funkčním strategiím zvládání zátěžových situací (naučená bezmocnost) problematičtější vzdělávací a pracovní dráha nejistoty v sociálních vztazích, včetně blízkých vztahů Porovnání forem péče: spíše pozitivní subjektivní hodnocení všech náhradních forem péče charakteristiky osob z náhradních rodin jsou příznivější (blíží osobám z původních rodin)
Možné dopady pro praxi podpora blízkých vztahů mezi dětmi a pečujícími osobami rozšiřováním pěstounské péče, případně zvýšením počtu personálu v institucích systematická a individuální školní příprava ze strany vychovatelů v náhradních formách péče a/nebo ze strany školy nabídka rolových vzorů v podobě osob se zkušeností s náhradními formami péče, které se v dospělosti úspěšně začlenily systematická a bezplatná psychologická pomoc nabídka startovacích bytů s nižším nájemným a s podporou kurátorů charitativní finanční podpora ze strany veřejnosti zaměřená na přechod do dospělého života