Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze
Mentální postižení Poškození mozku v prenatálním období nebo do 2. roku života Omezený vývoj schopností Mentálních Motorických Sociálních Individuální Příčiny Projevy
Lehká mentální retardace (IQ 50–79) Běžné užívání řeči Menší slovní zásoba Možné problémy s gramatikou Zvládání komunikačních strategií Kopírování frází Možnost specifických problémů se čtením a psaním
Středně těžká mentální retardace (IQ 35-49) Omezené možnosti chápání a používání řeči, možnost získání základů čtení, psaní a počítání, ozdíly v povaze schopností (komunikační x motorické) Omezená slovní zásoba/výslovnost/gramatika (Využívání augmentativní komunikace)
Další stupně mentální retardace Těžká MR (IQ 20-34) Komunikace pomocí několika slov nebo neartikulovanými zvuky, dotyky, ukazováním, alternativními metodami (Makaton, komunikační tabulky) Hluboká MR (IQ <20) Chápání řeči značně omezeno (jen reakce na jednoduché požadavky) Jiná MR (kombinace s dalšími postiženími nebo poruchami)
Vliv mentálního postižení na život člověka Postihuje celou osobnost Provázanost s dalšími handicapy Zrak Sluch Motorika Výslovnost Poruchy autistického spektra Psychické poruchy Poruchy chování
Specifika MP Infantilita osobnosti Zvýšená sugestibilita Ulpívání na stereotypech (nepružnost) Možnost úzkostných reakcí Impulsivita, citová vzrušivost Závislost na jiných osobách Potřeba bezpečí Snížená schopnost reagovat na sociální požadavky
Kognitivní schopnosti Nerovnováha výkonu Nesoustředěnost, těkavost Pomalejší chápání Snížená mechanická i logická paměť Omezení srovnávacích schopností Ulpívání na detailech Problémy s pohybovou koordinací Možné problémy s rozlišováním podobných hlásek Možné problémy s prostorovou orientací
Jak komunikovat Přizpůsobit komunikaci individuálnímu klientovi Používatjednoduchá sdělení Popisovat jednotlivé kroky, ne sled úkonů Nepoužívat Cizí slova Abstraktní výrazy Přenesené výrazy Ironii Dát si pozor na výslovnost
Jak komunikovat (pokračování) Písemná komunikace s piktogramy a obrázky Zařazovat do komunikace alternativní komunikaci (gestikulace, názorné předměty, obrázky) Ověřovat porozumění nepřímými otázkami Akceptovat taktilní dorozumívání (dotyky, objetí, pohlazení)
Obecné zásady komunikace s osobami s mentální retardací Snažit se najít pro komunikace klidné prostředí bez rušivých prvků Dát si pozor na nechtěnou manipulaci Nenechat se zaskočit nestandardními projevy Být tolerantní a vstřícný Dát najevo hranice Co je nepřípustné Co je mi nepříjemné Komunikovat s klientem (ne s asistentem).
Co je třeba mít na paměti Převažuje emocionální motivace To, co se jeví na první pohled, nemusí být rozhodující Důležitý je faktor emoční inteligence Osoby s mentální retardací nejsou „velké děti“ Respektovat lidskou důstojnost
Klienti s MP v knihovně Samostatná návštěva Návštěva s asistentem Skupinová návštěva (s asistentem) Skupinové integrační aktivity
S čím je potřeba pomoci Vysvětlení, jak to v knihovně chodí Výběr literatury Orientace v knihovně Práce s PC a technikou
Vhodné typy dokumentů Jednoduchá beletrie a naučná literatura Upravené (zjednodušené) texty Obrázkové knihy Knihy s výrazným fontem Audiovizuální dokumenty Výukové CD, DVD a tematické materiály Didaktické hračky Hry (didaktické hry na počítači, deskové hry
Možné další aktivity Informace o knihovně Divadlo/dramatizace/tanec/pohyb Jednoduché výtvarné aktivity Hudba, zpěv Praktické informace Zapojení do pomoci druhým
Inspirace a zdroje informací Projekt ruku v ruce handicapovani Občanské sdružení PETIT Olomouc Dobromysl Bezbariérová knihovna SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. 1. Vyd.Praha: Portál ISBN
Kontakt Mgr. Eva Cerniňáková Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Knihovna Jabok Salmovská 8, Praha 2