Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková 3.12.2012 Městská knihovna v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Řeč, jazyk, mluva.
Strukturované učení PROJEKT EU
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Tomáš Dupal Lukáš Toman Garant: Marcela Fejtová Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Autor: Mgr. Stanislava Kopřivová Vytvořeno: říjen 2011 Určeno pro: žáky Základní školy speciální ve věku 6 – 20 let Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
BLISS SYSTÉM .
Podpůrný metodický seminář I.
Marie Sádlová Neurovědy 2012
ROZPOČET PROJEKTU Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka -základní krok do života Registrační číslo:CZ.1.07/1.2.33/
Narušená komunikační schopnost PaedDr
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Závěrečná konference k individuálnímu projektu „Podpora vzdělávání a supervize u pracovníků v oblasti sociálních služeb a pracovníků v sociální oblasti.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Alternativní a augmentativní komunikace
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Osoby s psycho-sociálním postižením
Alternativní a augmentativní komunikace
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Alternativní a augmentativní komunikace
Specifické poruchy školních dovedností
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Alternativní a augmentativní komunikace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Dítě se sluchovým postižením
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Modely mentální retardace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Autismus VY_52_INOVACE_ prosince 2013
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Představení provozu kavárny a cateringových služeb v PwC ČR Roman Anděl, Startujeme, o.p.s.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z.s. Barbora Uhlířová.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Korekce lehké vady sluchu
Inteligence DUM_19.
Korekce lehké vady sluchu
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Sociální čtení.
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
Narušená komunikační schopnost
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Alternativní augmentativní komunikace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze

Mentální postižení  Poškození mozku v prenatálním období nebo do 2. roku života  Omezený vývoj schopností  Mentálních  Motorických  Sociálních  Individuální  Příčiny  Projevy

Lehká mentální retardace (IQ 50–79)  Běžné užívání řeči  Menší slovní zásoba  Možné problémy s gramatikou  Zvládání komunikačních strategií  Kopírování frází  Možnost specifických problémů se čtením a psaním

Středně těžká mentální retardace (IQ 35-49)  Omezené možnosti chápání a používání řeči, možnost získání základů čtení, psaní a počítání, ozdíly v povaze schopností (komunikační x motorické)  Omezená slovní zásoba/výslovnost/gramatika (Využívání augmentativní komunikace)

Další stupně mentální retardace  Těžká MR (IQ 20-34)  Komunikace pomocí několika slov nebo neartikulovanými zvuky, dotyky, ukazováním, alternativními metodami (Makaton, komunikační tabulky)  Hluboká MR (IQ <20)  Chápání řeči značně omezeno (jen reakce na jednoduché požadavky)  Jiná MR (kombinace s dalšími postiženími nebo poruchami)

Vliv mentálního postižení na život člověka  Postihuje celou osobnost  Provázanost s dalšími handicapy  Zrak  Sluch  Motorika  Výslovnost  Poruchy autistického spektra  Psychické poruchy  Poruchy chování

Specifika MP  Infantilita osobnosti  Zvýšená sugestibilita  Ulpívání na stereotypech (nepružnost)  Možnost úzkostných reakcí  Impulsivita, citová vzrušivost  Závislost na jiných osobách  Potřeba bezpečí  Snížená schopnost reagovat na sociální požadavky

Kognitivní schopnosti  Nerovnováha výkonu  Nesoustředěnost, těkavost  Pomalejší chápání  Snížená mechanická i logická paměť  Omezení srovnávacích schopností  Ulpívání na detailech  Problémy s pohybovou koordinací  Možné problémy s rozlišováním podobných hlásek  Možné problémy s prostorovou orientací

Jak komunikovat  Přizpůsobit komunikaci individuálnímu klientovi  Používatjednoduchá sdělení  Popisovat jednotlivé kroky, ne sled úkonů  Nepoužívat  Cizí slova  Abstraktní výrazy  Přenesené výrazy  Ironii  Dát si pozor na výslovnost

Jak komunikovat (pokračování)  Písemná komunikace s piktogramy a obrázky  Zařazovat do komunikace alternativní komunikaci (gestikulace, názorné předměty, obrázky)  Ověřovat porozumění nepřímými otázkami  Akceptovat taktilní dorozumívání (dotyky, objetí, pohlazení)

Obecné zásady komunikace s osobami s mentální retardací  Snažit se najít pro komunikace klidné prostředí bez rušivých prvků  Dát si pozor na nechtěnou manipulaci  Nenechat se zaskočit nestandardními projevy  Být tolerantní a vstřícný  Dát najevo hranice  Co je nepřípustné  Co je mi nepříjemné  Komunikovat s klientem (ne s asistentem).

Co je třeba mít na paměti  Převažuje emocionální motivace  To, co se jeví na první pohled, nemusí být rozhodující  Důležitý je faktor emoční inteligence  Osoby s mentální retardací nejsou „velké děti“  Respektovat lidskou důstojnost

Klienti s MP v knihovně  Samostatná návštěva  Návštěva s asistentem  Skupinová návštěva (s asistentem)  Skupinové integrační aktivity

S čím je potřeba pomoci  Vysvětlení, jak to v knihovně chodí  Výběr literatury  Orientace v knihovně  Práce s PC a technikou

Vhodné typy dokumentů  Jednoduchá beletrie a naučná literatura  Upravené (zjednodušené) texty  Obrázkové knihy  Knihy s výrazným fontem  Audiovizuální dokumenty  Výukové CD, DVD a tematické materiály  Didaktické hračky  Hry (didaktické hry na počítači, deskové hry

Možné další aktivity  Informace o knihovně  Divadlo/dramatizace/tanec/pohyb  Jednoduché výtvarné aktivity  Hudba, zpěv  Praktické informace  Zapojení do pomoci druhým

Inspirace a zdroje informací  Projekt ruku v ruce handicapovani  Občanské sdružení PETIT Olomouc  Dobromysl  Bezbariérová knihovna  SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. 1. Vyd.Praha: Portál ISBN

Kontakt Mgr. Eva Cerniňáková Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Knihovna Jabok Salmovská 8, Praha 2