DÍTĚ S HANDICAPEM A JEHO VSTUP DO MŠ/ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Alternativa ve výuce psaní
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Pedagogická diagnostika
Vývojová dysfázie.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Motorické schopnosti.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
7. Diagnostika školní zralosti
Specifické poruchy učení
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
¨ NA CESTĚ KE ŠKOLNÍ ZRALOSTI
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
POSUZOVÁNÍ ŠKOLNÍ ZRALOSTI U SLUCHOVĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ
Rodičovství biologické a pěstounské
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DÍTĚ S HANDICAPEM A JEHO VSTUP DO MŠ/ZŠ Mgr. Naďa Máchová Středisko rané péče Slaný

Obsah přednášky Základní rysy vývoje osobnosti dítěte se zdravotním postižením Socializace dětí se zdravotním postižením Nejčastější chyba rodičů ve výchově dítěte se zdravotním postižením Nástup do MŠ / ZŠ Možnosti vzdělávání dětí se zdravotním postižením Výběr školského zařízení Školní zralost a školní připravenost Kritéria školní zralosti Sebeobsluha Rozumové schopnosti Předpoklady pro čtení, psaní, matematiku Řeč (výslovnost, vyjadřování, rytmické cítění) Lateralita Funkce hemisfér Grafomotorika Psaní u dětí s handicapem (praktické rady, pomůcky)

Základní rysy vývoje osobnosti dítěte se zdravotním postižením Vývoj dítěte je zatížen primárními i sekundárními následky defektu Potřeba citového vztahu a bezpečí bývá větší než u zdravých dětí Potřeba učení – vazba na zprostředkující aktivitu jiných lidí, snížená vlastní aktivační úroveň Rozvoj osobnosti hodně závisí na citlivosti a přiměřenosti výchovy

Socializace dětí se zdravotním postižením Sociální aktivity jsou omezené Sociální zkušenosti jsou omezenější Postupné osvojování sociálních rolí – navíc role handicapovaného jedince Sociální nezkušenost, závislost na dospělých Neschopnost navazovat kontakty s vrstevníky Problémy ve vztahu k vrstevníkům a v komunikaci s nimi Nejistota – jak mne ostatní přijmou

Nejčastější chyba rodičů ve výchově dítěte se zdravotním postižením Nepochopení potřeb dítěte Neadekvátní požadavky (příliš nízké x vysoké)

Nástup do MŠ /ZŠ Důležitý sociální mezník v životě dítěte i rodičů Konfrontace s realitou, akceptace vlastní odlišnosti Pozitivní sebevědomí a sebehodnocení Požadavky rodičů Postoj učitele Úspěšné zvládnutí je spojené s celkovým zráním organizmu, výchovou a působením prostředí

Možnosti vzdělávání dětí se zdravotním postižením Běžná MŠ/ZŠ Speciální MŠ/ZŠ Odklad školní docházky Pomoc pedagogického nebo osobního asistenta Vzdělávání podle IVP

Výběr školského zařízení posoudit možnosti na straně dítěte, rodiny, školy (podle místa bydliště) spolupráce ředitel – učitel – rodina uvědomit si výhody i nevýhody daného školského zařízení

Školní zralost a školní připravenost Školní zralost = zralost CNS, která se projevuje odolností vůči zátěži, schopností soustředit se a emoční stabilitou Projevy školní nezralosti – nesamostatnost, hravost, nekázeň, nesoustředěnost Školní připravenost (způsobilost) zahrnuje spíše úroveň předškolní přípravy z hlediska schopností, vlivu prostředí a výchovy

Kritéria školní zralosti fyzická (tělesná) zralost – vzrůst, zdravotní stav sociální zralost – nezávislost na matce, schopnost přizpůsobit se novému prostředí, respektovat pravidla, respektovat autoritu, zdvořilostní návyky (vykání), rozlišovat chování k dospělým a dětem, umět požádat o pomoc! psychická (duševní,rozumová) zralost – zájem poznávat nové věci, dítě se nesoustředí jen na hru

Sebeobsluha VŠE S PŘIHLÉDNUTÍM K REÁLNÝM MOŽNOSTEM DÍTĚTE oblékání/svlékání dodržovat hygienu udělat kličku ! (důležité nejen na zavázání bot) ukládat si věci na určité místo, dodržovat pořádek poznat si svoje věci jíst příborem samostatnost (připravování učebních pomůcek, připravit si ubrousek na svačinu, po jídle uklidit, umýt se…)

Rozumové schopnosti barvy základní a odvozené prostorové představy pravo – levá orientace časové vztahy rodina (základní vztahy) vlastní osoba (jméno, příjmení, datum narození, adresa) živá a neživá příroda

Předpoklady pro čtení, psaní a matematiku zrakové vnímání sluchové vnímání grafomotorika matematické představy

Zrakové vnímání a zraková paměť důležité pro čtení, psaní – tvar, velikost písmen, drobné odlišnosti procvičovat formou hry: - hledání rozdílů - co tam nepatří - skládání obrázků z dílů - pozadí x figura - pexeso - zapamatuj si

Sluchové vnímání a fonematický sluch fonematický sluch = jemné sluchové rozlišování výslovnost délka samohlásek slova podobně znějící (bije x pije, nos x noc…) procvičování - rozlišování obecných zvuků (tekoucí voda, cinkání lžičkou, hlasy…) - rozlišování hlásek

Předpoklady pro matematiku geometrické tvary (poznat) mechanické počítání do 10 porovnávání počtu (více, méně, stejně) prostorové představy

Řeč – výslovnost správná výslovnost všech hlásek R, Ř se může automatizovat ještě v první třídě, ale má být vyvozené vadná výslovnost více hlásek je důvodem k OŠD

Řeč - vyjadřování slovní zásoba tvoření a chápání gramaticky správné věty popis obrázku vyprávění podle obrázků, sestavení dějové posloupnosti vyprávění vlastního zážitku přednes básně zpěv písně porovnávání podle velikosti, tvoření zdrobnělin (dům – domek – domeček) porovnávání podle velikosti, stupňování (malý – větší – největší)

Řeč - rytmické cítění, jazykový cit rytmizace slov (vytleskávání,vyťukávání) opakování daného rytmu chápání rýmů tvoření rýmů chápání citově zabarvené věty

Lateralita před vstupem do školy má být jasno, zda je dítě pravák x levák pokud používá obě ruce, je nutné vyšetření v PPP typy laterality: Pravostranná dominance (pravá ruka/pravé oko) Levostranná dominance (levá ruka/levé oko) Zkřížená lateralita (pravá ruka/levé oko nebo naopak) Nevyhraněná lateralita

Funkce hemisfér Levá hemisféra = řečová, vnímá přednostně slabiky, slova, melodii - verbální, abstraktní, racionální Pravá hemisféra = vnímá přednostně zvuky, izolované hlásky, rytmus. Zajišťuje globální vnímání a poznávání obličejů. - neverbální, konkrétní, intuitivní Naslouchání řeči aktivuje u praváků levou hemisféru, u leváků stejné podněty vyvolávají přibližně stejnou aktivaci obou hemisfér.

Grafomotorika, koordinace oko - ruka OBECNÁ PRAVIDLA – VYCHÁZET ZE ZDRAVOTNÍHO STAVU A MOŽNOSTÍ DÍTĚTE správný úchop tužky – „špetka“, konec tužky směřuje k rameni (leváci stejný postup) uvolněná ruka opora nohou ! pravidla pro leváky procvičování: - cvičení pro uvolnění ruky – „Šimonovy pracovní listy“ - obtahování dané linie - spojování bodů

Procvičení motoriky ruky a grafomotoriky Vycházíme z možností dítěte, snažíme se o zlepšení nebo alespoň o udržení stávajícího stavu velký formát, svislá poloha pohyb ruka shora dolů, zleva doprava rovné čáry svislé, vodorovné šikmé čáry vlnky, kroužky na obě strany kreslení, obkreslování, vybarvování (i prstem do písku, do mouky) modelování navlékání korálků, práce se šňůrkami (uzlíky, zavazování tkaniček…) svírání a rozevíráním dlaně v teplé vodě sbírání malých plovoucích předmětů ve vodě masáže vedoucí ruky masážními kroužky, míčky, ježky

Psaní u dětí s handicapem Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní – Dr. Jaroslava Svobodová Vychází se ze schopností a možností dítěte – individuální přístup Diagnostika jemné motoriky ruky – vybere se nejvhodnější úchop a psací náčiní Další pomůcky Odborné rady poskytne SPC + vytvoří IVP Psaní náhradním způsobem (využití spec.počítačového programu) je až posledním řešením

Psaní u dětí s handicapem – praktické rady Pevné usazení a opora nohou www.rql.cz/ Cvičení na procvičení motoriky ruky Speciální psací náčiní, popř. sešity www.pastelka-labut.com/katalog.html Upevnění papíru na podložku – lepící guma Speciální počítačové programy www.petit-os.cz/alt_slov_popis.php

Kruhové pohyby Vařila myšička kašičku na zeleném rendlíčku. Motám, motám klubíčko, upleť svetr, babičko.

Houpy, houpy, kluku hloupý, Kývavé pohyby Houpy, houpy, kočka snědla kroupy. Naše Kačka, ta je skoupá, nejraděj se sama houpá. Houpy, houpy, kluku hloupý, ať ti táta také koupí.

Vertikální pohyby Namaluj k tyčce tyčku, postavím z nich celý plot. Zalila Julie bílou lilii. Namaluj k tyčce tyčku, postavím z nich celý plot.

Obloučky Skákal pes, přes oves, přes zelenou louku. Kdo tu skákal hop a hop, sníh nám poví podle stop.

Vlnovky Had leze z díry, vystrkuje kníry.

Smyčky fí - fí - fí fá - fá - fá Z komínů se kouří slunce oči mhouří!

Pen again

Smove tužka

Stabilo

Yoropen

Kulička

Nástavec

Štětec na prsty

Štětec dlaňový

Sešit s pomocnými linkami

Doporučená literatura Budeme mít prvňáčka (Portál) Diagnostika předškoláka (nakladatelství MC Brno) Šimonovy pracovní listy (Portál) Rozlišování hlásek (Olga Zelinková, DYS) Shody a rozdíly (Zdena Michalová, Tobiáš) Psaní jako hraní (Vladimír Linc) Nechte leváky drápat (Portál) Leváci a jejich výchova (Portál) Do školy beze strachu – jak překonat obavy dětí z nepříjemných zážitků (Computer Press a.s.)

Další literatura Jak krtek Barbora uviděl svět - rozvoj zrakového vnímání pro děti 3 – 5 let (Computer Press a.s.) Jak krtek Barbora našel cestu domů - rozvoj zrakového vnímání pro děti 4 – 6 let (Computer Press a.s.) Počítání soba Boba (Computer Press a.s.) Čísla pro předškoláky – Učíme se hrou (Svojtka&C) Cvičíme paměť – testy pro předškoláky a malé školáky (Svojtka&C) Myšlení - testy pro předškoláky a malé školáky (Svojtka&C) Rozvoj řeči - testy pro předškoláky a malé školáky (Svojtka&C) Čtení - testy pro předškoláky a malé školáky (Svojtka&C)

Další literatura Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti (Portál) Jak se žije dětem s postižením (Portál) Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením (Portál)

PROSTOR PRO VAŠE DOTAZY DĚKUJI ZA POZORNOST PROSTOR PRO VAŠE DOTAZY