Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Způsobilost k výkonu povolání
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Kariérové poradenství
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření11.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření27.
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
Novela zákona č. 38/1994 Sb. (zákon č. 220/2009 Sb.)
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
Terénní sociální práce
tříletý učební obor – Číšník, servírka
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Informace o implementaci směrnice EP a Rady 2005/36/ES
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 21. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.4.
Studijní obor: Sociální činnost
Podpora v nezaměstnanosti
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
Výchovní poradci Brno 7. a 8. dubna 2010.
Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti
Legislativa a ICT STRUČNÝ PŘEHLED PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ neboli právní východiska pro ICTK.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření18.
Všeobecný přehled Pracovní právo Mgr. Pavel PETR.
Sněmovní tisk 1046 Legislativní komise RVŠ. Sněmovní tisk 1046 Sněmovní tisk 746/3 Obsah: –řešení ubytovacích stipendií pro studenty soukromých vysokých.
1. Co upravuje?  Předpoklady pro výkon PP  Pracovní dobu PP  Další vzdělávání  Kariérní systém Na koho se vztahuje?  PP škol a ŠZ zapsaných v rejstříku.
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
Poznatky z šetření stížností
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim Živnostenské podnikání »Členění živností (1 příklad) »Podmínky provozování živnosti (1 příklad) Malé a střední.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Financování regionálního školství
Odměňování pedagogických pracovníků
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Živnost Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
ASPŠ Novela zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
VY_32_INOVACE_LID_18 VY_32_INOVACE_LID_18 Pracovně-právní vztahy.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Pracovní porada krajských školských koordinátorů prevence, metodiků prevence a MŠMT.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) VY_32_INOVACE_11_1_5 ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 25. – 26. září 2014.
Právní aspekty provozování nestátního zdravotnického zařízení.
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
ÚVODEM.
Pracovní smlouva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Kariérní systém v procesu legislativních změn
Pracovně právní vztahy
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
PEDAGOGIČTÍ PRACOVNÍCI
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Normativní financování vztahy a souvislosti
Adaptační program lékařů – absolventů 2018
Téma VÝVOJ NÁZORŮ NA PODSTATU MZDY
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Název vzdělávacího materiálu
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Hejnice 20. – 21. září 2018.
Transkript prezentace:

Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti Text k předmětu Školské zákony a vyhlášky Zákon č. 563/2004 Sb. Autor: Ing. Vlasta Šormová

Pedagogický pracovník Pedagogickým pracovníkem je ten, kdo koná přímou vyučovací, přímou výchovnou, přímou speciálně pedagogickou nebo přímou pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného, kterým uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě zvláštního právního předpisu 1) (dále jen "přímá pedagogická činnost"); je zaměstnancem právnické osoby, která vykonává činnost školy, nebo zaměstnancem státu, nebo ředitelem školy, není-li k právnické osobě vykonávající činnost školy v pracovněprávním vztahu nebo není-li zaměstnancem státu. Pedagogickým pracovníkem je též zaměstnanec, který vykonává přímou pedagogickou činnost v zařízeních sociálních služeb.

Přímá pedagogická činnost Přímou pedagogickou činnost vykonává učitel, pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, vychovatel, speciální pedagog, psycholog, pedagog volného času, asistent pedagoga, trenér, vedoucí pedagogický pracovník.

Předpoklady pro výkon Předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka Pedagogickým pracovníkem může být ten, kdo splňuje tyto předpoklady: je plně způsobilý k právním úkonům, má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává, je bezúhonný, je zdravotně způsobilý a prokázal znalost českého jazyka, není-li dále stanoveno jinak.

Bezúhonnost Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona považuje ten kdo nebyl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin, nebo za trestný čin nedbalostní spáchaný v souvislosti s výkonem činnosti pedagogického pracovníka, pokud se na něj nehledí, jako by nebyl odsouzen. Bezúhonnost prokazuje fyzická osoba před vznikem pracovněprávního vztahu předložením výpisu z evidence Rejstříku trestů; výpis nesmí být starší než 3 měsíce.

Přehled §4 - §8 § 4 Znalost českého jazyka § 5 Předpoklady pro výkon činnosti ředitele školy Získávání odborné kvalifikace pedagogických pracovníků § 6 Učitel mateřské školy § 7 Učitel prvního stupně základní školy § 8 Učitel druhého stupně základní školy

Učitel střední školy § 9 Učitel střední školy - kvalifikace Učitel všeobecně vzdělávacích předmětů SŠ Učitel odborných předmětů střední školy Učitel praktického vyučování Učitel praktického vyučování zdravotnických oborů Učitel odborného výcviku Učitel střední školy, který vzdělává ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Přehled §10 - §13 § 10 Učitel uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední odborné škole a konzervatoři § 11 Učitel vyšší odborné školy § 12 Učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky § 13 Učitel v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků

Přehled §14 - §22 § 14 Učitel náboženství § 15 Učitel odborného výcviku v zařízení sociálních služeb § 16 Vychovatel § 17 Pedagog volného času § 18 Speciální pedagog § 19 Psycholog § 20 Asistent pedagoga § 21 Trenér § 22 Společná ustanovení k získávání odborné kvalifikace § 22a Pracovní doba pedagogických pracovníků

Povinnosti Pedagogičtí pracovníci vykonávají v pracovní době přímou pedagogickou činnost, práce související s přímou pedagogickou činností. Pedagogický pracovník je povinen být na pracovišti zaměstnavatele v době, v době stanovené rozvrhem jeho přímé pedagogické činnosti, stanovené rozvrhem jeho dohledu nad dětmi a žáky zastupování jiného pedagogického pracovníka a v případech, které stanoví v souladu se zákoníkem práce zaměstnavatel.

§ 23 Rozsah přímé pedagogické činnosti Týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti stanoví ředitel školy pedagogickému pracovníkovi na období školního vyučování nebo na pololetí školního vyučování. Ředitel školy s celoročním provozem a ředitel zařízení sociálních služeb stanoví rozsah hodin přímé pedagogické činnosti na období kalendářního roku. Ředitel školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí stanoví týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti podle prováděcího právního předpisu. Při sjednání kratší než stanovené týdenní pracovní doby se úměrně tomu sníží rozsah přímé pedagogické činnosti. Ředitel školy nebo ředitel zařízení sociálních služeb může nařídit pedagogickému pracovníkovi konání přímé pedagogické činnosti nad jemu stanovený rozsah nejvýše v rozsahu 4 hodin týdně, další hodiny s ním může dohodnout.

Rozsah přímé pedagogické činnosti Za přímou pedagogickou činnost nad rozsah hodin stanovený ředitelem školy nebo zařízením sociálních služeb se považuje vykonaná přímá pedagogická činnost i v případě, že pedagogický pracovník nesplnil ředitelem stanovený týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti vyplývající z týdenního rozvrhu přímé pedagogické činnosti, protože v době, která se posuzuje jako výkon práce přímou pedagogickou činnost nevykonával, nebo místo výkonu přímé pedagogické činnosti vykonával práce související s přímou pedagogickou činností. U pedagogických pracovníků s kratší pracovní dobou je přímou pedagogickou činností nad stanovený rozsah přímá pedagogická činnost přesahující týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti odpovídající stanovené týdenní pracovní době, těmto pedagogickým pracovníkům není možné konání přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah nařídit.

Další vzdělávání § 24 Další vzdělávání pedagogických pracovníků Pedagogičtí pracovníci mají po dobu výkonu své pedagogické činnosti povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovují, udržují a doplňují kvalifikaci. Pedagogičtí pracovníci se mohou účastnit dalšího vzdělávání, kterým si zvyšují kvalifikaci. Zvýšením kvalifikace rozumí též její získání nebo rozšíření. Ředitel školy organizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků podle plánu dalšího vzdělávání, který stanoví po předchozím projednání s příslušným odborovým orgánem. Při stanovení plánu dalšího vzdělávání je nutno přihlížet ke studijním zájmům pedagogického pracovníka, potřebám a rozpočtu školy.

Další vzdělávání Další vzdělávání pedagogických pracovníků se uskutečňuje na vysokých školách, v zařízeních dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v jiných zařízeních (dále jen "vzdělávací instituce") na základě akreditace udělené ministerstvem, samostudiem, dalším vzděláváním zdravotnických pracovníků podle zvláštního právního předpisu v případě učitelů zdravotnických studijních oborů. Dokladem o absolvování dalšího vzdělávání je osvědčení vydané vzdělávací institucí, která další vzdělávání uskutečňovala.

Další vzdělávání K dalšímu vzdělávání uvedenému pedagogickým pracovníkům přísluší volno v rozsahu 12 pracovních dnů ve školním roce, nebrání-li tomu vážné provozní důvody nebo účast pedagogického pracovníka na dalším vzdělávání dobu čerpání volna určuje ředitel školy. Za dobu čerpání tohoto volna přísluší náhrada platu, která se rovná výši ušlého platu. Trvá-li pracovní poměr jen část školního roku, přísluší za každý měsíc trvání pracovního poměru jedna dvanáctina volna podle věty první. Při sjednání kratší než stanovené týdenní pracovní doby se úměrně tomu sníží rozsah volna. Nevyčerpané volno či jeho poměrná část bez dalších nároků zaniká. Volno se pro pracovněprávní účely považuje za překážku v práci na straně zaměstnance. Další vzdělávání pedagogických pracovníků se nepovažuje za rekvalifikaci.

Přehled §25 - §28 § 25 Akreditace vzdělávacích institucí a vzdělávacích programů § 26 Akreditace vzdělávací instituce § 27 Akreditace vzdělávacího programu § 28 Akreditační komise

§ 29 Kariérní systém Kariérní systém je soubor pravidel, stanovených pro zařazení pedagogických pracovníků do kariérních stupňů. Kariérní stupeň je určen popisem činností, odbornou kvalifikací, popřípadě dalšími kvalifikačními předpoklady a systémem hodnocení, které musí pedagogický pracovník plnit, aby tyto činnosti mohl vykonávat. Zařazení pedagogického pracovníka do vyššího kariérního stupně je podmíněno výkonem činností specializovaných, nebo metodických, nebo metodologických, nebo náročnějších zejména z hlediska psychické námahy a náročnosti na přípravu, výkonem činností řídících, plněním odborné kvalifikace u činností, které stanoví ministerstvo prováděcím právním předpisem, též plněním dalších kvalifikačních předpokladů.

Kariérní systém Dalšími kvalifikačními předpoklady jsou pedagogická praxe, kterou se rozumí výkon přímé pedagogické činnosti, osvědčení o způsobilosti k výkonu specializované nebo metodické nebo metodologické nebo řídící činnosti vydané akreditovanou vzdělávací institucí Podmínky zařazení pedagogického pracovníka do kariérního stupně, popis činností, délku pedagogické praxe, podmínky získávání osvědčení a systém hodnocení stanoví ministerstvo prováděcím právním předpisem Osvědčení o způsobilosti vydané pedagogickému pracovníkovi musí obsahovat tyto náležitosti jméno, příjmení, titul, datum a místo narození pedagogického pracovníka, číslo osvědčení, označení kariérního stupně a činností podle odstavce 3, pro které pedagogický pracovník získal způsobilost, datum vydání, razítko vzdělávací instituce, podpis oprávněného pracovníka. Ministerstvo vede evidenci všech osvědčení vydaných vzdělávacími institucemi. Osobní údaje o fyzických osobách vedené v této evidenci zpracovává ministerstvo v souladu se zvláštním zákonem (ochrana osobních údajů).

Plat a odměny § 40 Změna zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů § 41 Změna zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění zákona č. 590/1992 Sb., zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 40/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 201/1997 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 217/2000 Sb., zákona č. 492/2001 Sb., zákona č. 308/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb. a zákona č. 421/2002 Sb. Příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah. Pedagogickému pracovníkovi přísluší za hodinu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické činnosti nebo přímé pedagogicko-psychologické činnosti vykonávané přímým působením na vzdělávaného, kterým uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě zvláštního zákona, kterou vykonává nad rozsah hodin stanovený ředitelem školy, ředitelem školského zařízení nebo ředitelem zařízení sociální péče podle zvláštního právního předpisu, příplatek ve výši dvojnásobku průměrného hodinového výdělku.