Pro koordinátory EVVO Únor 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Advertisements

ZELENÝ KOMPAS VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLY ZAMĚŘENÉ NA ROZVOJ DOVEDNOSTÍ ŠETRNÝCH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ.
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Environmentální výchova pro základní školu
Inovace vzdělávání na školách zaměřených na ochranu osob a majetku Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.07/ Zahájení a ukončení:
PROJEKT „Okna technickým oborům dokořán“ registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím.
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Představení zajímavých projektů OPVK
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Projekt „Další vzdělávání pedagogických pracovníků v environmentálním vzdělávání, výchovy a osvětě (EVVO )“ CZ.1.07/1.3.45/
PREZENČNÍ INFORMAČNÍ SEMINÁŘ PRO VEDOUCÍ ZAMĚSTNANCE.
MINIMATURITY
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB.
Podpora EVVO v rámci globálních grantů OPVK Ústeckého kraje Praha,
CZ / /0390 Posílení role Odborového svazu KOVO při zvyšování adaptability jeho členů Příjemce dotace: OBSLUŽNÁ SPOLEČNOST,a.s. Partner: Odborový.
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR „Sociální integrace na Jesenicku“
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Projekty jsou Výzvy Mgr. Martina Sýkorová. Projektový záměr Zformulovat si v bodech, co chci uskutečnit s pomocí prostředků nabízených v grantech – Obsah,
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Management a rozvoj obcí
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Role školního koordinátora EVVO
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
I Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PRŮBĚŽNÉ VÝSTUPY PROJEKTU Hrajeme si s řemesly CZ.1.07/1.1.06/ Operační program:Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Počáteční vzdělávání.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
CZ.1.07/1.1.04/ „Digitální projektování ve strojírenství“ Střední průmyslová škola strojnická, Olomouc „Tento projekt je spolufinancován Evropským.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Environmentální výchova a
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
Realizátorem projektu je Střední odborná škola ekologická a potravinářská, Veselí nad Lužnicí, Blatské sídliště 600/I Název projektu: Zkvalitnění vzdělávání.
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
Průřezová témata klíčových kompetencí
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Purkyňovo gymnázium Strážnice
PROJEKT ŠABLONY CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovala: RNDr. Dagmar Fialová SŠP, Brno, Jílová 36g
Projekt Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI Leoš Křeček.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
PROJEKT R E G I O N PROGRAM ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY V ÚSTECKÉM A KARLOVARSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
„Okna technickým oborům dokořán“
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Polytechnické vzdělávání v praxi
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Pro koordinátory EVVO Únor 2012 Funkce školy v EVVO Pro koordinátory EVVO Únor 2012

Cíle EVVO Respekt principů (trvale) udržitelného rozvoje Vytvořit základní podmínky pro získávání dovedností a znalostí Souvislosti mezi poznatky Osobní odpovědnost za stav životního prostředí Úcta, cit a respekt k živé i neživé přírodě a jedinečnosti života na Zemi Motivace k aktivnímu zapojení do péče o životní prostředí

Koordinátor EVVO na SOŠ EP ve Veselí nad Lužnicí Mgr. Luboš Pospíchal

Úkoly koordinátora EVVO : Týmová tvorba školního programu EVVO Navrhnout řediteli školy začlenění EVVO do další dokumentace školy Koordinace realizace EVVO na škole Zvýšení své odborné a metodické připravenosti Konzultace s ostatním pracovníky školy konzultace a podporu v začlenění EVVO do jejich činností Koordinace realizace plánu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EVVO Iniciace spolupráce s dalšími partnery v oblasti EVVO např. environmentálně zaměřené neziskové organizace v regionu, Střediska ekologické výchovy Ostatní školy

Vybavenost školy na výuku EVVO 4 interaktivní tabule 2 odborné učebny – chemie, biologie 2 data projektory ve třídách Laboratoře Biologické Chemické Půdní sonda Hydrologická píšťala Hydrometrická vrtule Anemometr Fotometry, konduktometry, ph metry, oximetr Meteostanice, hlukoměr, anemometr, heliograf, luxmetr

Jak na to? Výchova, osvěta a vzdělávání se provádějí tak, aby vedly k myšlení a jednání, které je v souladu s principem trvale udržitelného rozvoje, k vědomí odpovědnosti za udržení kvality životního prostředí a jeho jednotlivých složek a k úctě k životu ve všech jeho formách. (Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, §16)

Dohlížet: Zařazení témat EVVO do všech vyučovacích předmětů Třídění odpadu v prostorách školy Péče žáků o okolí školy a spolupráce na tvorbě a udržování estetického vyváženého prostředí ve třídách i na chodbách Účast na tématických exkurzích a projektech Olympiáda Rudolfa Kurky

1. Zařazení témat EVVO do všech vyučovacích předmětů Příklady dobré praxe Maturitní práce Odborná praxe Zpět

a) Projekt PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE 1. Název: Mezinárodní rok biodiverzity 2010 2. Jméno autora, titul, e-mail Ing. Milena Hlásková, Hlaskova@seznam.cz, tel. 724 977 039 3. Název a adresa školy: SOŠ OTŽP ve Veselí nad Lužnicí, Blatské sídliště 600 4. Klíčová slova: Biodiverzita, projekt, průřezové téma Člověk a životní prostředí, průřezové téma Informační a komunikační technologie, Chráněná krajinná oblast Třeboňsko

5. Aplikované průřezové téma: Člověk a životní prostředí Informační a komunikační technologie 6. Vyučovací předmět: seminář z biologie terénní cvičení z biologie navazuje na botaniku, zoologii, chemii a ekologii, předpokládá znalosti ICT 7.Obor vzdělání, ročník Přírodovědné lyceum třetí ročník

8. Stručná anotace: Samostatná skupinová práce žáků, která probíhá jednak v terénu a potom v učebně ICT. Důraz je kladen na mezipředmětové vztahy a využití znalostí ze 4 hlavních předmětů, kterými jsou pro přírodovědné lyceum: zoologie, botanika, ekologie a chemie. K realizaci budou potřebovat i výpočetní techniku. Současně zapojí žáci také estetické cítění a ověří si znalosti z českého jazyka. Skupiny dostanou za úkol porovnat vliv životního prostředí, konkrétně vody a ovzduší na výskyt rostlinných a živočišných druhů. Před odjezdem si zjistí základní informace o daném území a o laboratorní technice, kterou budou mít k dispozici a jaké parametry naměří. Musí si zajistit příslušné pomůcky pro determinaci druhů organizmů, které se zde mohou vyskytovat. Vlastní monitoring pak uskuteční přímo v terénu, získané údaje mohou zpracovat opět v učebně. V závěru pak vyrobí každá skupina poster a prezentaci na CD s fotoalbem.

Rozvíjené klíčové kompetence: Metody a formy práce: projektová výuka problémová výuka skupinová práce Rozvíjené klíčové kompetence: kompetence k učení kompetence k řešení problémů komunikativní kompetence personální a sociální kompetence kompetence využívat prostředky ICT

9. Cíle: Hlavním cílem je připravit žáky na budoucí povolání biologa, ekologa, naučit je převádět získané teoretické poznatky do praxe a propojovat znalosti a laboratorní dovednosti z více předmětů. Na základě výsledků monitorování by měli umět posoudit zhruba stav životního prostředí a seznámit se s některými bioindikátory.

10. Realizace: Na získání předběžných nutných informací stačí 2 vyučovací hodiny ve škole, v laboratoři a v počítačové učebně. Samotné cvičení pak probíhá v terénu, v CHKO Třeboňsko, v oblasti, která byla dříve vojenským prostorem a je tedy minimálně ovlivněna průmyslem a zemědělstvím. Podle rozsahu monitorované oblasti volíme počet vyučovacích hodin.(Osvědčilo se min. 6 vyučovacích hodin a autobus k přesunu na lokalitu). Pro srovnání změříme hodnotu pH a množství kyslíku ve vodě nejen v monitorované oblasti, ale také v rybníce v zabydlené oblasti s obdělávanou půdou. Ve vybraných lokalitách necháme pracovat skupiny s tím, že si mohou i pomáhat. Jako pomůcky mají k dispozici určovací klíče a pracovní listy, které ulehčí některá určování a pomohou určit třeba stáří stromů. Zvláště upozorníme na výskyt bioindikátorů, hlavně se týká čistoty vody a ovzduší. Po návratu do školy dostanou opět žáci 2 vyučovací hodiny na zpracování výsledků v laboratořích (rozbor odebraných vzorků) a učebně ICT, skupiny se mohou rozdělit. Zbytek dokončí samostatně. Na vyhotovení projektu mají celkem měsíc.

12. Navržený způsob hodnocení: Hodnocení probíhá formou prezentace a žáci sami mají možnost do hodnocení zasáhnout. Výsledné shrnutí provede vyučující. Skupina je hodnocena stejně. 13. Nutné pomůcky a prostředky: Klíče k určování rostlin a živočichů, lupa, pH metr, kyslíková sonda, laboratorní sklo, teploměr, sítka na prosívání zeminy, pásmo, pracovní listy, fotoaparát, mikroskop, potřeby na mikroskopování, počítač, internet.

14. Použitá literatura a zdroje: Reklamní materiály CHKO Třeboňsko, různé atlasy a určovací klíče Zpět

b) Maturitní práce Studenti 4. roč. 2 výtisky CD Prezentace před maturitní komisí Zadávací list Posudek vedoucího práce Posudek oponenta

Posouzení správnosti vlastních výsledků Vyvození vlastních závěrů Získání dat z terénu Praktická měření Metodika výzkumu Plánování prací Vyhledání literatury Práce s textem Citování literatury Utřídění informací Posouzení správnosti vlastních výsledků Vyvození vlastních závěrů Porovnání vlastních výsledků s literárními zdroji Zlepšení jazykové vybavenosti Vystupování na veřejnosti Základy prezentace Zpět

c) Odborná praxe 3. a 4. ročník Zpět

2. Třídění odpadu v budově školy Recyklohraní Hliníkožrout Hra odpady útočí Zpět

Zpět

Zpět

3. Péče žáků o okolí školy a spolupráce na tvorbě a udržování estetického vyváženého prostředí ve třídách i na chodbách Praxe – úprava městských pozemků Den Země Úklid pískoven Zpět

4. Účast na tematických exkurzích a projektech Zkvalitnění výuky environmentálních předmětů s využitím odborných tématických exkurzí VESYS Mezinárodní spolupráce Veselí nad Lužnicí a Yspertalu Popularizace a podpora technického vzdělání v potravinářských a chemických oborech SOŠ OTŽP ve Veselí nad Lužnicí Junior – eko – expert – projekt Soutěže : SOČ, ENERSOL Zpět

Grant z Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost Cíl: 4. Zkvalitnění výuky environmentálních předmětů s využitím odborných tématických exkurzí Grant z Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost Cíl: Umožnění exkurzí studentům z oborů: Ochrana a tvorba ŽP a Přírodovědné lyceum Propojení teoretických znalostí s praxí Nové praktické vědomosti Multimediální učebna - audiovizuální technika

Výstupy Exkurzní deníky Odborné prezentace Fotoalba Pracovní listy Vítr 3. Energie větru JE Fotoalba Pracovní listy

Přínosy Problémová výuka Práce ve skupinách Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Komunikativní kompetence Personální a sociální kompetence Kompetence využívat prostředky ICT Zlepšení vyjadřovacích schopností Práce s textem Utřídění informací Zpět

b) VESYS "Vlivy lidské činnosti na kvalitu povrchové vody v okolí ekologických škol ve Veselí nad Lužnicí a Yspertalu" Grant z Operačního programu Evropská územní spolupráce, Rakousko - Česká republika 2007 - 2013

Výstupy Prezentace Sborník Konference

Přínosy Problémová výuka Práce ve skupinách Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Komunikativní kompetence Zlepšení jazykové vybavenosti NJ Personální a sociální kompetence Kompetence využívat prostředky ICT Zlepšení vyjadřovacích schopností Práce s textem Utřídění informací Prezentace vlastních výsledků Zpět

5. Olympiáda Rudolfa Kurky Příklad testu

Děkuji za pozornost

Realizátorem projektu je Střední odborná škola ekologická a potravinářská, Veselí nad Lužnicí, Blatské sídliště 600/I Název projektu: Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje ČP: CZ.1.07/1.3.06/04.0018 Projekt je financován ze státního rozpočtu ČR a ESF v rámci Globálního grantu CZ.1.07/1.1.10 Zvyšování kvality ve vzdělávání v Jihočeském kraji, Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost