Jak dlouho vydrží plnit svoji roli učebnice aneb nové technologie vs. klasické učebnice? Potřebuje učitel profesionální podporu? www.fraus.cz Jiří Fraus12.4.2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Učíme se pro život 2010 – 2013 reg. č. CZ 1.07/1.4.00/
Advertisements

Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Matematika a její aplikace
Podstatná jména STROM, KEŘ
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
JAK MLUVÍ ZVÍŘATA II. Bc. Jana Vaňkátová
JAK MLUVÍ ZVÍŘATA Bc. Jana Vaňkátová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_INOVACE_221_ORIENTACE_V_ČASE Téma: ROK, ROČNÍ.
, Praha, Goethe institut Tereza Šmídová NÚV.
Představení zajímavých projektů OPVK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Č íslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
Člověk v živočišném systému VY_52_INOVACE_01 Sada 1
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Dělení se zbytkem 2 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
„Přírodní vědy moderně a interaktivně“ „Natural Sciences in Modern and Interactive Way“ Město Orlová.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Etická výchova a Finanční gramotnost
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
Z Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 18
Matematika a její aplikace
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Matematika a její aplikace
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F03/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Skládání sil různého směru.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Legislativa a ICT STRUČNÝ PŘEHLED PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ neboli právní východiska pro ICTK.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F13/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Síla Autor: Bc. Jana Slabá.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_32_INOVACE_214_POČÍTÁNÍ_GEOMETRICKÝCH_TĚLES Téma:
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Informační a komunikační technologie jako klíčový nástroj třídy budoucnosti Lucie Laitlová (DZS)
Název školy Základní škola a Mateřská škola Ploskovice, p.o., okr. Litoměřice Číslo projektuCZ.1.7/1.4.00/ Název projektu „Zlepšení kvality vzdělávání.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
VY_32_INOVACE_Čj z 2 Procvičování vyjmenovaných slov po Mgr. Jana Michálková Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_INOVACE_238_JEHLIČNATÉ_STROMY Téma: JEHLIČNATÉ.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Matematika a její aplikace Smíšená čísla VY_42_INOVACE_16 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T. G. Masaryka,
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
VŠICHNI MÁME STEJNOU CESTU
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VŠICHNI MÁME STEJNOU CESTU
Šablony OP VVV a podpora nadání
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Multimediální podpora výuky klinických oborů RITM a MEFANET: Přehled aktivit a návrh meziuniverzitní spolupráce při vytváření vzdělávací sítě lékařských.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F03/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Skládání sil různého směru.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
Transkript prezentace:

Jak dlouho vydrží plnit svoji roli učebnice aneb nové technologie vs. klasické učebnice? Potřebuje učitel profesionální podporu? Jiří Fraus

Co je učebnice? Učebnice je nástroj práce učitele. Rozhodujícím faktorem formálního (a možná i mimoškolního) vzdělávání dětí je učitel. Použití učebnice není spojeno s rozvojem ICT, ale je zcela závislé na rozhodnutí učitele nebo ředitele školy. Forma učebnic může být různá a s rozvojem ICT se bude měnit.

Je nutné mít profesionální podporu ve vzdělávání? V povoláních, která mají to štěstí, že o jejich užitečnosti a významu nikdo nepochybuje, nastal v uplynulých stoletích obrovský rozvoj. Třeba takoví lékaři: … přístroje, léky, nové léčebné postupy vyvíjené profesionály, specializovaná pracoviště, celoživotní vzdělávání propojené s atestací a kariérním řádem, profesní komora, vysoké finanční ohodnocení...

Je učitel profesionál? Je situace v českém školství shodná se stavem ve zdravotnictví? Lékařský přístroj v každé ordinaci = interaktivní tabule v každé třídě? Lékařský nástroj = počítač nebo tablet v ruce každého žáka a učitele? Léky pro pacienta = moderní učebnice k dispozici každému žákovi kdekoliv a kdykoliv? Lékařský výzkum = NUV s týmy špičkových didaktiků a pedagogů, kteří poskytují každodenní servis učitelům o nových vzdělávacích metodách a postupech? Lékařská atestace = DVPP propojené s karierním řádem? Lékařská komora = sebevědomá pedagogická komora odpovídající za kvalitu vzdělávání? Vysoké finanční ohodnocení lékařů = vysoké finanční ohodnocení pedagogů?

Nahradí nové technologie učebnice? Názory odborníků na používání učebnic v době zavádění ICT Štech, S., Zapletalová, J.: Úvod do školní psychologie, Portál, 2013: „Učebnice jakožto psychodidaktická transformace učiva představuje specifický „scénář“ výuky.“ Seguin, Jean Robert: The Elaboration of School Textbooks. UNESCO rep. ED-90/WS-24, 2009: „Ve více jak 50% studií ovlivňuje kvalita učebnic kvalitu procesu vzdělávání významněji než další vzdělávání pedagogů.“ Použití učebnice není spojeno s rozvojem ICT, ale je zcela závislé na rozhodnutí učitele. Forma učebnice může být různá a rozvojem ICT se bude měnit.

Co zlepšilo žáky v USA – tablet nebo učebnice? Výsledky implementace interaktivní učebnice matematiky HMH Algebra Fuse I v kombinaci s iPadem 1:1 v USA

Je implementace ICT to samé co nákup HW ? USA V roce 2012 implementováno ve školách 4,5 miliónu tabletů - přepočet na počet dětí v ČR = (!) tabletů Uruguay Plán CEIBAL (Educational Connectivity/Basic Computing for On-line Learning) - od roku 2007 prezidentské nařízení o implemenatci ICT 1:1; dnes žáků. Způsob implementace = netbook + vzdělávací aplikace + vzdělávání učitelů Mexiko Od roku 2011 projekt tablet 1:1 pro žáků středních škol; roční nájem Způsob implementace = iPady + elektronické učebnice + vzdělávání učitelů Jižní Korea Rozhodnutí vlády (2012) – od roku 2015 digitalizace všech vzdělávacích stupňů Způsob implementace ve 4 oblastech = HW 1:1 pro všechny žáky vč. konektivity + SW pro SMS, LMS, CM atd. + digitalní vzdělávací materiály + vzdělávání učitelů Celý svět 2012 Jen ve školství implementováno 8 milónů iPadů

Jsou učebnice zbytečně drahým servisem? Poměr výdajů státu na mzdy učitelů a na učebnice, pomůcky, ICT atd. Výdaje státu na jednoho žáka: Kč na mzdy učitelů Kč na pomůcky pro žáky

DUMy jako náhrada učebnic? V letech nateklo do českých základních škol na rozvoj ICT cca 4,5 miliardy korun. To je zhruba 3x více, než jsou státní výdaje na tzv. ONIV.

Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Hana Hilscherová Název:VY_52_INOVACE_Z Téma:Dunaj Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/

Ročník:VII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Přírodopis Tematický okruh:Mnohobuněčné organismy Téma:Strunatci Jméno autora:Bc. Kočovská Renata Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Materiál slouží k uvedení tématu strunatci

Název: VY_52_INOVACE_P Ř _6A_14 Škola: Základní škola Nové M ě sto nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor: Jana Besedová Ro č ník: 6. Tematický okruh, p ř edm ě t: P ř írodní v ě dy, P ř írodopis Téma: Pracovní list – šelmy medv ě dovité, zajícovci, ploutvonožci, hlodavci Č íslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Anotace: Písemná práce je ur č ená k ov ěř ování dosažených znalostí a v ě domostí. P ř ed písemnou prací bylo u č ivo procvi č eno. Žáci odpovídají samostatn ě a písemn ě na otázky ( skupina A a B). Skupina A 1. Uve ď 3 zástupce šelem medv ě dovitých. 2. Č ím jsou zajímavé p ř ední zuby zajícovc ů a hlodavc ů ? 3. Která medv ě dovitá šelma výborn ě plave? 4. Jmenuj zástupce ploutvonožc ů, který má ušní boltce. 5. Jak vypadají po narození mlá ď ata králíka divokého? 6. Napiš jména 2 hlodavc ů, kte ř í mají lícní torby? Skupina B 1. Uve ď 3 zástupce ploutvonožc ů. 2. Pro č medv ě di odírají (strhávají) k ů ru strom ů ? 3. Která medv ě dovitá šelma má na krku velkou bílou skvrnu ve tvaru písmene“V“? 4. Jak se jmenuje zástupce ploutvonožc ů, který má v horní č elisti 2 silné kly? 5. Jak vypadají po narození mlá ď ata zajíce polního? 6. Napiš jména 2 hlodavc ů, kte ř í p ř i nebezpe č í hvízdají. Ř ešení Skupina A 1. medv ě d hn ě dý, grizzly, medv ě d ušatý, medv ě d lední 2. ř ezáky – obrušují se a stále dor ů stají, hlodáky – stále rostou 3. medv ě d lední 4. lachtan 5. slepá, holá (bez srsti) 6. sysel obecný, k ř e č ek polní Skupina B 1. tule ň obecný, lachtan, mrož 2. ozna č ují si území, která obývají 3. medv ě d ušatý 4. mrož 5. osrst ě ná, vidoucí 6. sviš ť horský, sysel obecný

prvekznačka prvku počet protonů vodíkH1 heliumHe2 uhlíkC6 dusíkN7 kyslíkO8 vápníkCa20 železoFe26

Co je drahé resp. levné? Výsledek rozvoje ICT v ČR do současné doby je následující (pomineme-li početné konflikty s autorským zákonem): Pokud budou chtít učitelé „digitální“ materiály (DUM) využít ve výuce, musí si je vytisknout na papír! Za 4,5 miliardy korun nemá přístup k počítači a internetu podle potřeb výuky v současné české základní škole žádné dítě.

Nové technologie vs. učebnice? Nebo snad: Nové technologie vs. učitel? „České děti a náctiletí stráví u televize a na internetu více času než ve škole. To, co se dozvídají a naučí vlastní aktivitou a ve svém prostředí sociálních sítí, na internetu, z médií, je pro ně zpravidla relevantnější než to, co se dozvídají ve škole.“

Jak dlouho vydrží plnit svoji roli učebnice? Nebo snad: Jak dlouho vydrží plnit svoji roli učitel? MŠMT Hlavní směry strategie vzdělávací politiky do roku 2020: „České děti a náctiletí stráví u televize a na internetu více času než ve škole. To, co se dozvídají a naučí vlastní aktivitou a ve svém prostředí sociálních sítí, na internetu, z médií, je pro ně zpravidla relevantnější než to, co se dozvídají ve škole.“

Děkuji za pozornost. Jiří Fraus Potřebuje učitel profesionální podporu?