Reforma, organizace a úlohy služeb zaměstnanosti Praha 3. duben 2014 Inge Friehs Arbeitsmarktservice Österreich.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Kariérové poradenství
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Personální řízení a jeho úloha v podniku
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Strategie personálně-poradenské společnosti La Brava
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Organizace správy služeb zaměstnanosti ve Spolkové republice Německo Praha 3.dubna 2014.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Evropský sociální fond v ČR
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Národní soustava povolání III Konference Národní soustava povolání - moderní nástroj světa práce Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Úspěšné strategie k integraci na volném trhu práce Wien Work Jobmanagement Wien Work Arbeitsassistenz.
Možnosti monitoringu pracovního trhu v systému práce ÚP ČR: Současný stav a výhledové možnosti Josef Pitner, ÚP JmK Brno, Projekt OP LZZ „Aktivní.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Organizace sociální správy
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Zdravotnictví řízené občanem Pavel Vepřek Tým DG plus.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Podporované zaměstnávání -metoda boje proti nezaměstnanosti osob se zdravotním postižením reg. číslo: CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji - Klíčové aktivity projektu a jeho úloha v rámci současného vzdělávacího systému ČR přednáší.
Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Datum,místo. Národní program Phare část II Zaměření programu:  podpora podnikatelské infrastruktury (MMR) 
Národní soustava povolání. Národní soustava povolání  Popis světa práce v ČR: otevřená, veřejně dostupná databáze.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
MARKETINGOVÝ MIX.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu IP „Podpora procesu transformace pobytových.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Informace o zahájení realizace operačních programů Cíle 1 OP RLZ - Aktuální stav MV RPS, 12. ledna 2005 Ministerstvo práce a sociálních věcí, odbor řízení.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Prezentace ITP ÚP Ústeckého kraje pro konferenci ITP ve Velkých Karlovicích Úřad práce v Chomutově – metodiky realizace postupových kroků v oblasti poradenství.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Podpora zaměstnanosti v Jihočeském kraji
Poradenství poskytované úřady práce.  Poradenství pro zaměstnavatele  Výběr uchazečů  Poskytování informací  Další  Poradenství pro nezaměstnané.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
OPERAČNÍ PROGRAM ZAMĚSTNANOST Podpora rovných příležitostí žen a mužů v Operačním programu Zaměstnanost Jihlava.
Analýza volných pracovních míst a sil Nabídka pracovních sil pro nedostatkové profese v Rakousku.
Operační program Praha - Adaptabilita odbor fondů EU, Magistrát hl. m. Prahy Operační program Praha - Adaptabilita Možnosti čerpání z ESF v.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Kvalita života Chybí zázemí pro setkávání lidí Chybí setkávání a společně trávený čas lidí, jako prostředek komunikace, posilování sociálních vazeb atd.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Reforma, organizace a úlohy služeb zaměstnanosti Praha 3. duben 2014 Inge Friehs Arbeitsmarktservice Österreich

Reforma

Výchozí situace v 90tých letech (1) • Správa služeb zaměstnanosti (AMS) byla součástí Ministerstva práce Rakouska • Hierarchická struktura: nízké kompetence vedoucích pracovníků na úrovni spolkových zemí a na regionální úrovni • Téměř všechna rozhodnutí byla prováděna Ministerstvem, např.  Výběr nových zaměstnanců (včetně pomocných sil)  Výběr pracovníků do vedoucích pozic na úrovni spolkových zemí a v regionech  Výběrová řízení a uzavírání smluv s realizátory zakázek a dodavateli  Výdaje na jednotlivá opatření aktivní politiky zaměstnanosti, ale i na menší investice a nákup spotřebního materiálu

Výchozí situace v 90tých letech (2) • Do procesů vstupovala mnohá oddělení Ministerstva, rozhodnutí trvala dlouho • Rozhodnutí mohla být ovlivněna politickými kanály, někdy proti vůli vedoucích pracovníků na zemské nebo regionální úrovni • Byrokratický systém řízení:  Zhora směrem dolů  Žádné “Management by objectives” (chybělo řízení na základě cílů)  Vedení prostřednictvím směrnic a jednotlivých rozhodnutí ad hoc

Výchozí situace v 90tých letech (3) • Chyběla transparentnost při rozdělování rozpočtu a plánovaných pozic na úrovni jednotlivých zemí a regionů • Sociální partneři (jako zástupci obou skupin klientů – nezaměstnaných i podniků) byli informováni a vyslyšeni, nicméně se neúčastnili důležitých rozhodnutí

Výchozí situace v 90tých letech (4) • Mnozí klienti, zejména podniky, nebyli se službami zaměstnanosti spokojeni • Klienti, sociální partneři a politici ostře veřejně kritizovali (v médiích) efektivitu správy služeb zaměstnanosti • Někteří sociální partneři a politici požadovali jejich úplnou privatizaci • Toto vedlo k hloubkové reformě prostřednictvím změny zákona o službách zaměstnanosti (1994)

Obsah reformy z roku 1994 • Samostatná právní subjektivita se zákonným ukotvením • Zapojení sociálních partnerů do všech podstatných rozhodnutí: tripartitní kolegiální orgány na všech úrovních (spolkové, zemské, okresní) • Decentralizace: posílení organizací na úrovni spolkových zemí oproti centrále • Žádné automatické začlenění spolkových zemí (spolková kompetence), nýbrž úzká spolupráce (sociální dávky, aktivní politika zaměstnanosti) • Soustředění se na klíčové úlohy: předání úloh vzdálených pracovnímu trhu jiným subjektům a to bez odevzdání personálu • Reforma financování aktivní politiky zaměstnanosti

Úkoly pro služby zaměstnanosti po 1994 • Zprostředkování práce (služby pro uchazeče o zaměstnání) • Obsazování konkrétních pracovních pozic (služby pro podniky) • Pojištění v nezaměstnanosti (existenční zajištění) • Aktivní opatření na pracovním trhu  Vzdělávání  Podpora zaměstnanosti  Zvláštní podpora pro zprostředkování • Regulace zaměstnávání cizinců • Výzkum trhu práce a informace o trhu práce

Další vývoj po 1994 • Zavedení „Management by Objectives“ (řízení prostřednictvím cílů) od 1995 • Informace managementu prostřednictvím dat Warehouse: od 1998 • Zavedení managementu kvality (EfQM): od 2000 • Zavedení Call-center: od 2001 • Zavedení Scorecard- metody pro: od 2006

Organizace

Spolkové ministerstvo financí (BMF) Spolkové ministerstvo práce soc. věcí (BMASK) 1.Správní rada 2.Představenstvo (2 osoby) 3.Centrála (na spolkové úrovni) Spolková organizace 1.Zemské direktorium 2.Vedoucí zemské pobočky 3.Pobočka na úrovni spolkových zemí 9 zemských organizací 1.Regionální poradní sbor 2.Vedoucí regionální organizace 3.Regionální organizace 100 regionálních organizací A M S

Služby pro zájemce o zaměstnání

Reorganizace služeb pro zájemce o zaměstnání (od 2000) • Segmentace klientů dle potřeby péče • Přeorientování se všech regionálních poboček na „třízonový model“ • Integrace poradenství, zprostředkování a existenčního zajištění do zóny služeb • Popis průběhu procesů • Nasazení internetu (eJob-Room, eAMS-Konto)

Obecné zásady • Inanspruchnahme der Dienstleistungen ist freiwillig • Není právní nárok na  Určité konkrétní pracovní místo  Na finanční příspěvek (podporu) • Služby jsou zpravidla poskytovány bez nároku na odměnu • Bezpartajnost • Dodržování ochrany osobních dat

3-zonový model Infozona  Informace o povoláních a pracovním trhu  Zodpovězení otázek  Anonymně  Bez domluvy termínů  Vedení klientů  péče o „Job- ready“- osoby v prvních 3 měsících  všechny služby „z jedné ruky“  Péče o osoby s omezením při zprostředkování  Nasazení nástrojů politiky zaměstnanosti Zona služebZona poradenství ALJobs

Služby pro podniky

Reorganizace služeb pro podniky • Organizační a personální oddělení od služeb pro uchazeče o zaměstnání • Více plánovaných míst • Segmentace klientů (A-, B- a C-klienti) • „Key Account Management“ • Popis procesů • Závazné minimální standardy • Nasazení internetu (eJob-Room, eAMS-Konto) • Spolupráce se soukromými poskytovateli služeb

Informace

• Info-systém o povoláních (BIS): aktuální seznam povolání s vyjmenováním požadovaných kvalifikací s internetovým propojením na eJob-Room. • Databáze dalšího profesního vzdělávání: Internetová platforma pro Správu služeb zaměstnanosti (AMS), kterou mohou uchazeči o zaměstnání aktivně využívat • 65 center informací o povoláních (BerufsInfoZentren BIZ) na regionálních pobočkách AMS Služby (výběr)

• ServiceLine: telefonická informace pro uchazeče o zaměstnání • Systém Kiosků: otevřená místa se souborem informací • Skupinová informace: práva&povinnosti uchazečů o zaměstnání • Info o rovném zacházení/gender: v publikacích a na internetu Služby (výběr)

Úlohy BIZ – informačních center o povoláních • Umožňují volný přístup k informacím prostřednictvím vzdělávacích cest, povolání a pracovního trhu • Podpora při volbě povolání a plánování profesní kariéry s využitím informací a testů • Podporují vlastní aktivitu prostřednictvím nabídek k samostatnému informování se • Zřizují spojení mezi informací a poradenstvím prostřednictvím odpovídajícího uvedení a přípravy

Výzvy pro služby zaměstnanosti (AMS) v nadcházejících letech • Zhoršení situace na trhu práce od 2012 • Přistěhovalectví zahraničních pracovních sil v důsledku otevření se na východ (stoupající podíl osob – migrační okolnosti) • Stále větší nedostatek odborníků v některých povoláních • Propojit aktivní politiky zaměstnanosti a politiky vzdělávání v oblasti celoživotního vzdělávání – Strategie 2020 • Zamezit vyloučení a upevnění dlouhodobé nezaměstnanosti u osob vzdálených trhu práce • Rozšíření internetových a samoobslužných nabídek (Online – péče o nezaměstnané)