PŘÍSTUPNOST DOKUMENTŮ Michal Rada. Na co se můžete těšit? 1.Něco k datovým schránkám 2.A teď k dokumentům 3.Přístupnost dokumentů 4.Sedm zásad pro přístupnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přístupné dokumenty veřejné správy Moderní dokument s moderními vlastnostmi pro moderní veřejnou správu.
Advertisements

Přístupnost informací na webech Prezentace na seminář Parádní web Michal Rada, MVČR.
Spisová služba – páteřní systém eGovernmentu v úřadu
Bezpečný digitální podpis v praxi
Spisová služba pro organizace zřízené Olomouckým krajem
Úvod k legislativě eGovernmentu
Spisová služba Ivana Šmídová
Přístupnost jako komplexní problematika eGovernmentu Michal Rada Iniciativa informatiky pro občany.
Přístupnost informací Michal Rada Seminář Podvýboru ISVS v PSP
IS Datových Schránek Zákon a jeho důsledky 26. listopadu 2009
Informační Systém Datových Schránek IS Datových Schránek 9. října 2009 Webseminář na téma ISDS Jiří Pejčoch Zákon a jeho důsledky.
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Elektronický podpis.
Elektronizace agend nejen ve státní správě
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Czech POINT Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál Seminář Plzeň Luděk Šafář Projektový manažer.
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Informační a komunikační technologie Internet Datová schránka VY_32_INOVACE_06 Sada 12 Základní škola T. G.
Přístupné dokumenty veřejné správy Moderní dokument s moderními vlastnostmi pro moderní veřejnou správu
Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica, Bc. Jana Třísková, DiS.
Datové schránky a konverze dokumentů
EGovernement a projekt Datové schránky Registry orgánů státní moci CzechPoint Projekt Datové schránky Další komponenty Portál veřejné správy Elektronický.
Veřejná správa bez bariér – služba všem občanům Michal Rada (Iniciativa informatiky pro občana)
Elektronická pošta Elektronická pošta ( ) je obdobou běžné pošty a umožňuje přijímat a distribuovat dokumenty v textové podobě na jednu nebo více.
Informační systém základních registrů. Obsah Úvod Komunikace se základními registry Autentizace a autorizace Práce s údaji Funkcionalita v rámci Portálu.
Skartační řízení elektronicky
Komplexní péče o dokumenty Michal Rada Iniciativa informatiky pro občany Prezentace pro konferenci Data & Dokumenty 2010.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
3. přednáška, Informační systémy veřejné správy (ISVS) Situace v ČR Úvod do eGovernmentu Výběrová přednáška.
Moderní eGovernment, moderní dokument, moderní bezpečnost Michal Rada Iniciativa informatiky pro občany.
Střednědobé uložení digitálních dokumentů a jejich autenticita (Miroslav Čejka, GORDIC spol. s r.o.)
Hodnocení přístupnosti soutěžních webů aneb proč se vyplatí myslet na přístupnost webů veřejné správy RNDr. Hana Bubeníčková, Mgr. Radek Pavlíček, duben.
Seznam.gov.cz Seznam fyzických osob, podnikajících fyzických osob, právnických osob a orgánů veřejné moci, které mají zřízenu a zpřístupněnu datovou schránku.
Datové schránky a autorizovaná konverze dokumentů Zákon č.300/2008 Sb
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
Vaše jistota na trhu IT Důvěryhodné ukládání elektronických dokumentů (legislativní pohled) David Zimandl, ICZ a.s Brno.
Studijní IS a spisová služba Miroslav Křipač
Dopady spuštění základních registrů na subjekty územní samosprávy
Novely právních norem a jiné … PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Komerční využití systému ISDS
NOVELY PRÁVNÍCH NOREM a jiné … PORADA ORP
1 iMUNIS Portálové řešení pro obce Mgr. Jan Brychta Mgr. Tomáš Lechner Triada, spol. s r. o.
Datové schránky a konverze dokumentů Zákon o eGovernmentu
ISSS 2003 Koncept využitelných stávajících datových zdrojů pro Portál veřejné správy ISSS 2003 Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Václav Koudele.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Seminární práce z předmětu SIPOL
BIS Elektronický podpis Roman Danel VŠB – TU Ostrava.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Elektronická podatelna a problémy s ní spojené Ing. Petr Budiš.
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Elektronizace veřejné správy eGovernment 20. duben 2009, 10 min. nové zákony, povinnosti a možnosti pro obce CzechPOINT, datové schránky, spisová služba.
1 ISDS DATOVÉ SCHRÁNKY Michaela Housová Projektový manažer MSPR.
KONVERZE DOKUMENTŮ. 2 KONVERZE – LEGISLATIVA Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů č. 300/2008 Sb. (účinný od 1. července 2009)
Co je to Czech POINT garantovaná služba pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa možnost získání a ověření dat z veřejných.
Spisová služba – základní pojmy
Systém základních registrů. Zákony a nařízení vztahující se k problematice základních registrů Zákon č.111/2009 Sb. o základních registrech v aktuálním.
DATOVÉ SCHRÁNKY Ing. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
Elektronické podávání v rámci daňového řízení; dopady nařízení eIDAS 9
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
ELEKTRONICKÁ KOMUNIKACE
iMUNIS Portálové řešení pro obce
Svaz průmyslu a dopravy ČR zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty.
Systém správy dokumentů
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Transkript prezentace:

PŘÍSTUPNOST DOKUMENTŮ Michal Rada

Na co se můžete těšit? 1.Něco k datovým schránkám 2.A teď k dokumentům 3.Přístupnost dokumentů 4.Sedm zásad pro přístupnost dokumentů V této přednášce se podíváme komplexně na problematiku přístupnosti dokumentů. Není to ale tak jednoduché a musíme to vzít skutečně spíše bleskově:

Něco k datovým schránkám

Datová schránka - ideální komunikace pro OZP  Zákonem stanovená povinnost ke komunikaci  Povinné pro právnické osoby a orgány veřejné moci  Dobrovolné pro neziskový sektor a fyzické osoby  Efektivní a rychlá komunikace elektronickou formou  Ideální kanál pro přenos elektronických dokumentů

Několik způsobů používání DS  Aplikace ISDS (  Přístupné webové rozhraní (  Zásuvné moduly do ových klientů (MS Outlook , ThunderBird, Eudora, Emoze+)  Speciální aplikace (Adobe, InCore)  V budoucnu propojení s webmailovými službami

Práva a povinnosti  Orgán veřejné moci s vámi musí VŽDY komunikovat výhradně datovou schránkou (způsob doručení poštou nemá právní platnost, nepřevzetí zásilky)  Vy MŮŽETE komunikovat datovou schránkou (ale i poštou)  Úřad je povinen VÁM ODESLAT dokument do datové schránky (§17 zákona)  Úřad je povinen OD VÁS PŘIJMOUT dokument vždy (§18 zákona) Máte-li zřízenou a zpřístupněnou datovou schránku, pak:

Datová schránka: Příjem od úřadu  Podle §17 zákona OVM zašle dokument do datové schránky a jiný způsob doručení se neužije.  Správní řád (500/2004 Sb.) udává povinnost doručit pouze v souladu se zákonem, dokument od OVM poslaný poštou tedy není řádně doručen a nemůže mít správní platnost  OVM musí elektronický dokument VŽDY podepsat (z podpisu lze zjistit identitu konkrétní osoby i s kontakty)  Správní řád připouští povinnost seznámit s dokumentem jiným způsobem, pokud se s ním nemůžete seznámit z jeho povahy (po technické stránce, pokud není přístupný)  Můžete se dohodnout na tom, že vám dokumenty budou zasílány i v jiném formátu, než v PDF/A  POZOR: Nesplnění povinnosti OVM způsobuje problém na obou stranách, neúčinnost úkonu!

Datová schránka: Odeslání na úřad  Vy MŮŽETE odeslat dokument jakkoliv, výhoda datové schránky je jasná  Můžete odeslat dokument v JAKÉMKOLIV akceptovatelném formátu a NEMUSÍ BÝT PODEPSÁN!  Podle §18, odst. 2 zákona úkon učiněný DS má stejné účinky jako úkon učiněný písemně a podepsaný  Do DZ lze vložit buď dokument, nebo celou datovou zprávu od jiného OVM (doložení bezdlužnosti, přiznání důchodu, apod.) a OVM je povinen v této formě to akceptovat  Porušení těchto povinností ze strany OVM je porušením zákona a přímým poškozením práv (Čl. 2, odst. 3, Ústavy ČR)

A teď k dokumentům

Analogový dokument  Nosičem je papír  Snadné přenášení  Jednoduchá manipulace  Fyzické prvky autenticity  Pro čtení AD je nutná jeho digitalizace  Pro určitou skupinu nepřístupný

Digitální dokument  Nosičem je soubor  Snadné předávání  Výhody digitálního zpracování  Technické strukturování  Vyhledávání  Pokud je dobře vytvořen, může být přístupný

Formáty elektronických dokumentů  Formáty elektronických dokumentů jsou stanoveny zákonem, konkrétně §20, Vyhlášky č. 191/2009 Sb.  Jako nejčastější formát statických textových dokumentů a kombinovaných dokumentů je povinnost využívat formát PDF/A  Lze použít i jiné formáty (umožňuje vyhláška) pro výstup ze systémů a odesílání dokumentů (s nekvalifikovaným souhlasem)  Dokumenty: PDF/A, PDF (ostatní), DOC/DOCX, XLS/XLSX, RTF, ODT, TXT  Obrazová data: JPG, TIFF, PNG, DXF, rastrové formáty, formáty nákresů, XML data  Formuláře: PDF, XML (třeba 602XML)  Multimédia: MPEG, AVI, MP3, OGG, WAV

Jak můžeme elektronický dokument získat?  Datovou schránkou  Na webových stránkách  Jako výpis a výstup z informačního systému  Autorizovanou konverzí  Jako výstup elektronického formuláře  Jako výstup nějaké interaktivní aplikace

Jak se vytváří elektronický dokument?  Digitalizací z papíru  Generováním spisovou službou, nebo agendovým systémem  Speciálními nástroji pro tvorbu PDF  Virtuálním tiskem  Přímou tvorbou postscriptu

Přístupnost dokumentů

Právní pohled  Mezinárodní úmluva o právech osob se zdravotním postižením (Články 4, 9 a 21)  Zákon o archivnictví a spisové službě a související předpisy  Správní řád  Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů  Zákon o svobodném přístupu k informacím  Zákon o komunikačních systémech sluchově postižených  Antidiskriminační zákon  Zákon o elektronických komunikacích Máme právo na přístupné informace, dokumenty a dokonce i služby (a to včetně soukromých služeb)

Přístupnost dokumentů  Je to poměrně nová oblast i v celosvětovém měřítku (ČR vede v EU i mimo ni)  Nelze uplatnit stejné principy jako u přístupnosti webů  Dokumenty pozměňují práva osob a správními úkony (nejen rozhodnutími) je vykonávána státní moc

Kde je problém?  Úřady netuší, co se po nich konkrétně chce  Nedokážeme si představit, jaké dělá nepřístupný dokument problémy  Nelze stanovit jednotný postup pro vytváření dokumentů  Neexistuje jednoznačná metodika pro určení toho, co je přístupné  Nelze stanovit konkrétní požadavky, které musejí být technicky splněny  Hodně se mísí platformy (dokument, formulář, web, aplikace)

Jsou dokumenty veřejné správy přístupné? (rok 2009)

Jsou dokumenty veřejné správy přístupné? (rok 2010)

Co je důvodem posunu? Pozitivní posun: •Více dokumentů vzniká v elektronické podobě •Daleko více dokumentů se tvoří jako výstupy v systémech •Dokumenty jsou často odesílány a publikovány v podobě, ve které vznikly Negativní posun •Častá neodborná digitalizace •Dokument vzniklý autorizovanou konverzí není přístupný •Dokument se nejprve vytvoří listinně a pak se digitalizuje a nefinalizuje se podle zákona

Nejčastější problémy  Dokument je pouze naskenován a vůbec se nevytváří textová vrstva  Textová vrstva pomocí technologie OCR je velmi chybová  Dokument je sice opatřen textovou vrstvou, ale není tagován  U dokumentu je nešťastně nastavena bezpečnost a je zabráněn přístup asistivních technologií

Úřady se zajímají  K problematice přístupnosti dokumentů se vede široká diskuse uvnitř veřejné správy  Jedna z priorit EVS pro roky 2011 a 2012  Úřady se ptají většinou až když narazí na problém, ale chtějí ho aktivně řešit  Velmi problematická situace při technickém vysvětlování daného problémů  Úřad vlastně nemá moc způsobů, jak ovlivnit svoje dokumenty  Ve většině případů se jednoduše dokument zašle v jiném formátu (DOC, RTF, apod.)

A kdo za to může?  Za systémy tvorby dokumentů jsou zodpovědní výrobci (spisové služby, AIS, apod.)  Úřad má sice povinnosti, ale často je pro něj nerealizovatelné je snadno technicky splnit  Výrobci systémů mnohdy vlastně neví, jak se v jejich aplikacích dokumenty vytváří  Nepoužívá se systém šablon  Pokud je špatně připravený zdroj dokumentu, výsledný PDF nemůže být přístupný

Sedm zásad pro přístupnost dokumentů

Sedmero zásad pro přístupné dokumenty Výsledkem výzkumné činnosti a odborné diskuse je vytvoření sedmero zásad pro přístupné dokumenty. Tyto zásady by měly být splněny. Pochopitelně ideální je splnění co největšího počtu zásad.

Sedmero zásad pro přístupné dokumenty 1.Dokument obsahuje textovou vrstvu 2.Dokument je správně strukturovaný 3.Dokument je tagovaný 4.Dokument má základní metadata 5.Dokument nesmí zabraňovat přístupu asistivních technologií a uživatelů k jeho obsahu 6.Dokument má všechny formální náležitosti 7.Musí být jasné, jak získat informace z dokumentu jinou formou

Zásada 1: Dokument obsahuje textovou vrstvu V dokumentu jsou textově prezentované informace obsaženy v podkladové textové vrstvě dle specifikací formátu dokumentu. Tato vrstva textových informací dává jednoznačný obsah dokumentu a lze ji prezentovat a zpracovávat běžnými asistivními technologiemi.

Zásada 2: Dokument je správně strukturovaný Dokument má jasnou strukturu (nadpisy, důležité informace, odkazy, struktura textu ve významu) a tato struktura musí být zřejmá a musí ji být schopné reprodukovat také asistivní technologie. Nadpisy dokumentu a další části textu s určitým strukturálním významem jsou řádně technicky označeny.

Zásada 3: Dokument je tagovaný V dokumentu jsou v textových částech správně nastaveny tagy - tedy značky uvádějící správnou interpretaci textové části ve struktuře dokumentu, nebo popisující jiný, než textový objekt. Tagy musí být buď již součástí dokumentu, nebo musí být k dispozici struktura, ze které se dají sestavit.

Zásada 4: Dokument má základní metadata U dokumentu musejí být základní popisné informace a to přímo jeho součástí. Musí být správně vyplněna popisná metadata vlastností dokumentu, jako je například obsah, předmět, autor či původce dokumentu.

Zásada 5: Dokument nesmí zabraňovat přístupu asistivních technologií a uživatelů k jeho obsahu Dokument nesmí být technicky zabezpečen tak, že by nebylo možno využít přístupu asistivních technologií a specializovaných technologií programu pro čtení dokumentů. Dokument nesmí být zabezpečen proti získávání textů a informací a proti následné technické reprodukci obsahu a struktury dokumentu.

Zásada 6: Dokument má všechny formální náležitosti Dokument (zejména úřední) musí obsahovat veškeré formální náležitosti, které jsou stanoveny zejména v ustanovení §13, Vyhlášky č. 191/2009 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby.

Zásada 7: Musí být jasné, jak získat informace z dokumentu jinou formou Pokud nelze k čtení a reprodukci textových informací a struktury dokumentu využít asistivní technologii, nebo pokud z jiného důvodu nelze zajistit, aby se s dokumentem mohl uživatel seznámit pomocí asistivních technologií, musí jeho autor/původce zajistit možnost seznámení s informacemi a obsahem dokumentu jiným způsobem. Informace o takovém náhradním způsobu musejí být k dispozici uživatelům.

Vždycky je dobré se dohodnout Lidi bez handicapu si nedokáží představit, jaké nám něco může dělat problémy My nedokážeme dobře vysvětlit, co vlastně chceme Zodpovědní netuší, jak hledat zlatou střední cestu