CASE MANAGEMENT MĚSTA CHRUDIM Martina Šťastná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Centrum sociální rehabilitace Terénní tým - Sokolov - Cheb
Advertisements

Ing. Stanislava Správková
Sociální služby SOZ.
Pracovní skupina národnostní menšiny a cizinci
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Zákon o sociálních službách
Podpora meziobecní spolupráce Prohlubování meziobecní spolupráce David Bohadlo Vedoucí právního týmu.
Osoby propuštěné z výkonu trestu a sociální pomoc poskytovaná veřejnou správou Mgr. Jiří Sejbal, Oddělení sociální prevence a pomoci , Odbor sociální.
Finanční možností svépomocných skupin
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Základní informace o projektu Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Prohlubování meziobecní spolupráce na území ORP Kutná Hora.
Plánovaný rozvoj služeb
Dlouhodobý projekt podpory rodin. Prezentace služby Ambulance Rokycany adresa: Svazu bojovníků za svobodu 68: pondělí: 7:30 – 18:00 úterý:7:30 – 18:00.
Vznik  jeden z výstupů projektu „Vytvoření střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Prostějově“  realizace byla zahájena  v pěti.
Ing. Stanislava Správková
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
ohroženým domácím násilím
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Zhodnocení naplnění 2. Komunitního plánu sociálních služeb města Olomouce v letech Zdislav Doleček Olomouc.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Interkulturní práce a slovník roku Mladý Jeroným, Jana Vlastníková.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
Teorie Case managementu Mgr. Pavel Říčan, MUDr. Jan Stuchlík
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Andrea Brožová Doubková
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Tým pro mládež Plzeň-město v rámci projektu „Na správnou cestu!“
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
OSPOD NOVÝ BOR A SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Mgr. Balážová Dana OSPOD Nový Bor
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Ing. Stanislava Správková
Centrum sociální rehabilitace Terénní tým - Sokolov - Cheb
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Andrea Brožová Doubková
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Zkušenosti koordinátora podpory seniorů, ORP Roudnice nad Labem
Transkript prezentace:

CASE MANAGEMENT MĚSTA CHRUDIM Martina Šťastná Občanské sdružení Šance pro Tebe 18. 11. 2009

CO TO JE CASE MANAGEMENT Case management = případová sociální práce Vychází z potřeby koordinovat sociální a jiné služby, které vstupují do řešení problému konkrétního člověka či rodiny = klient služby Case management zajišťuje spolupráci mezi všemi subjekty, které mohou klienta podpořit. Sociální pracovník v takové situaci svolává tzv. případovou konferenci. Té se zúčastní např. orgán sociálně-právní ochrany dětí, škola, lékař, nestátní nezisková organizace, rodiče, atp. Tato skupina na základě společného vyhodnocení situace a za aktivní účasti klienta vypracuje individuální plán péče, v němž jsou stanoveny konkrétní kroky k řešení situace. Realizace plánu je průběžně kontrolována a vyhodnocována.

DESATERO CASE MANAGEMENTU (CM) 1. CM je unikátní a cenný doplněk existujících služeb, ale není všelékem a nelze ho využít u všech případů 2. CM poskytuje komplexní, účelnou a přesně cílenou podporu – u jednoho stolu se sejdou různé profese a různé pohledy na případ a lze jej posoudit komplexně 3. Dochází k minimalizaci chybných rozhodnutí z důvodu nepřesných informací či jednostranného řešení problému 4. CM koordinuje poskytování služeb a předchází tomu, aby jednání různých poskytovatelů služeb bylo v protikladu 5. CM zabraňuje nekoordinovanému procházení jednotlivců službami a pasivnímu přijímání sociálních služeb 6. CM aktivizuje klienta - klient je aktivně vtažen do řešení svého problému a do procesu plánování služeb, sám o nich rozhoduje a je zodpovědný za jejich realizaci 7. Podpora CM je šitá na míru – využívá individuální přístup vycházející z potřeb, možností a omezení klienta – nikoli z nabídky služeb 8. CM nepreferuje odborné psychosociální služby, ale klade důraz na využívání zdrojů z přirozeného prostředí klienta (příbuzní, sousedé, kamarádi, veřejné služby..) 9. CM je flexibilní – (ve svém trvání, v přizpůsobování intenzity služby potřebám klienta) 10. Prostřednictvím CM zpravidla dochází k rychlejšímu řešení klientovy zakázky a také dochází k finanční úspoře – prevence překrývání podobných služeb od různých poskytovatelů Zdroj: Seminář Case management - TVS Fokus Praha 10. – 12.6.2009, Sborník studijních textů: Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků

KLASICKÝ MODEL CASE MANAGEMENTU Vznik v 60. letech v USA Určen lidem s dlouhodobým a vážným duševním onemocněním Tým vyčleněný pouze k tomuto účelu jediný úkol celé úvazky samostatná organizace individuální intenzivní péče týmu k dispozici klientovi 24 hodin denně 7 dní v týdnu Case manager je klientův společník a průvodce, který mu pomáhá najít cestu v systému služeb. Fáze case managementu: navazování a budování vztahu mapování potřeb stanovení cílů plánování péče intervence (realizace plánů) hodnocení výsledků a zpětná vazba Zdroj: Mudr. Jan Stuchlík: Seminář Case management - TVS Fokus Praha 10. – 12.6.2009

CASE MANAGEMENT V ČR V České republice je case management využíván od roku 1995 a stejně jako v zahraničí je určen především pro práci s duševně nemocnými. Informace o tom, kde se s case managementem pracuje, lze najít např. v Adresáři komunitních služeb - www.askos.cz V posledních letech začíná tato metoda či služba nacházet uplatnění i při práci s jinými cílovými skupinami. Case management lze účinně využít: U osob s vysokou psychosociální zranitelností chronicky nemocní, HIV pozitivní, osoby bez přístřeší, osoby s mentálním postižením, osoby závislé na alkoholu či drogách, osoby propuštěné z výkonu trestu… Při kumulaci sociálních problémů ve více oblastech klientova života oblast bydlení, práce, zdraví, sociální vztahy, … U osob, které mají chudou a nedostatečnou sociální podporu, mají těžkosti s navazování a udržením sociálních vztahů, slabé sociální dovednosti, problémy učit se ze zkušeností, apod. Zdroj: Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků: Úvod do case managementu – Kateřina Haasová

CASE MANAGEMENT V CHRUDIMI 2007/2008 Šance pro Tebe realizuje evropský projekt Šance pro Ně… V rámci tohoto projektu dochází k vytipování okruhu institucí vhodných pro zapojení do case managementu K jednacímu stolu usedají zástupci OSPOD, oddělení prevence kriminality, Amalthea, SVP Archa, Centrum J.J. Pestalozziho, Šance pro Tebe Cílem prvních setkání je nastavit pravidla smysluplné spolupráce ve prospěch společných klientů - dětí a mládeže v nepříznivých sociálních situacích a jejich rodin. Skupina pracuje pod vedením profesionálního mediátora Z počátku skupina nepracuje s reálnými klienty a skutečnými problémy, ale společnou řeč hledá na základě fiktivních kazuistik. Vzniká první verze Metodiky case managementu - SWOT analýza vzájemné spolupráce (silné, slabé stránky, omezení a doporučení), jsou nastavena pravidla spolupráce

CASE MANAGEMENT V CHRUDIMI 2008/2009 Šance pro Tebe realizuje další evropský projekt a pokračuje ve vedení a koordinaci práci skupiny case managementu Skupina se schází cca 1x za 2 – 3 měsíce Ověřuje a upravuje nastavená pravidla spolupráce Pracuje na metodice Začíná řešit první společné případy

CASE MANAGEMENT V CHRUDIMI červenec 2009 Realizace projektu Case management města Chrudim Reaguje na potřebu poskytovatelů sociálních služeb v regionu spolupracovat a koordinovat aktivity ve prospěch společných klientů. Je financován z prostředků Pardubického kraje Jeho odborným garantem je oddělení prevence kriminality města Chrudim Z projektu je placen koordinátor skupiny Skupina přijímá dalšího člena – Probační a mediační službu Skupina pracuje intenzivněji, schází se každý měsíc na metodických setkáních Řeší 4 společné případy, realizuje případové konference Skupina pracuje na propagaci, na letáku, na komunikaci svých služeb

CASE MANAGEMENT V CHRUDIMI Multidisciplinární tým města Chrudim: Orgán sociálně právní ochrany dítěte (OSPOD) Oddělení prevence kriminality města Chrudim Občanské sdružení Amalthea Středisko výchovné péče Archa Centrum J. J. Pestalozziho Probační a mediační služba Občanské sdružení Šance pro Tebe Cílová skupina: Znevýhodněné děti a mládež Ohrožené rodiny s dětmi

CASE MANAGEMENT V CHRUDIMI Způsob práce multidisciplinárního týmu Práce s klientem je započata na podnět jedné ze spolupracujících institucí, která je členem multidisciplinárního týmu. Zástupce této instituce svolává k jednacímu stolu další organizace, které vstupují do řešení případu a to i ty, které nejsou členy multidisciplinárního týmu (škola, lékař…). Jsou stanoveny kompetence a zodpovědnosti jednotlivých členů skupiny a je určen case manager případu – pracovník, který je v nejtěsnějším kontaktu s klientem.  Je svolána a zrealizována první případová konference za účasti klienta. Je vytvořen reálný individuální plán péče, v němž jsou stanoveny konkrétní kroky k řešení situace, včetně zodpovědností a časového rámce. Při tvorbě plánu má rozhodující slovo klient. Je vytvářen s ohledem na jeho potřeby, možnosti a omezení. Realizace plánu je průběžně kontrolována a vyhodnocována case managerem případu. Pokud je case managerem případu pracovník jiné organizace než OSPOD, veškeré informace o realizaci plánu jsou OSPOD předávány a případné změny konzultovány.  Jsou realizovány následné případové konference dle potřeby daného případu. Multidisciplinární tým se schází také v rámci společných metodických a supervizních setkání. Ta slouží k práci nad metodikou skupiny, k předávání informací o probíhajících případech a ke sdílení zkušeností.

CASE MANAGEMENT V CHRUDIMI Rizika a omezení multidisciplinární spolupráce Nejasné financování - skupina složená ze zástupců více organizací potřebuje koordinátora, ten by měl být placen za vykonávání této konkrétní pozice Závislost na existenci projektu, po ukončení projektu není zajištěna kontinuita Časová náročnost - zástupci organizací a institucí pracují ve skupině nad rámec svých pracovních povinností Práce s citlivými údaji (různé způsoby nakládání s citlivými informacemi) Různý způsob práce s klientem

SLOVO RADKY POCHOBRADSKÉ NA ZÁVĚR „Case management je velkou pomocí jak pro odborníky, tak pro samotné klienty. Je dobře, že se pod jednou střechou sejdou potřebné informace a celá záležitost klienta je řešena komplexně. Klient už nemusí obcházet organizace postupně, všude říkat stejné věci a není odkazován dál a dál. Těší mě, že máme v Chrudimi odborníky a organizace v sociální oblasti, kteří jsou otevřeni novým metodám a v podstatě se podílejí na vytváření celého projektu, který je v České republice ojedinělý,“ říká Mgr. Radka Pochobradská, vedoucí oddělení prevence kriminality města Chrudim.

tel.: 733 105 834, e-mail: martina@sance.chrudim.cz Poskytuje nízkoprahové = snadno dostupné sociální služby dětem, mládeži a mladým dospělým. Provozuje nízkoprahová zařízení Futur, Kopretina, Agora a Skate areál v Chrudimi. Provádí terénní kontaktní práci – Streetwork v Chrudimi a realizujeme terénní program Jeskyně v Prachovicích. Nabízí uplatnění zájemcům o dobrovolnickou činnost. Prostřednictvím Produkčního centra Domu Agora poskytuje zázemí kulturním, společenským a zájmovým aktivitám. Provozuje Dům Agora jako „místo k setkávání“. Kontakt: Martina Šťastná, vedoucí Komunitních programů tel.: 733 105 834, e-mail: martina@sance.chrudim.cz www.sance.chrudim.cz