Programy pro rozvoj kognitivních funkcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Hodnocení škol a školských zařízení
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Psychohygiena seniora
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Mladší školní období.
Systémy pro podporu managementu 2
Jak se stát dobrým právníkem?
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Co se děje za zavřenými dveřmi? Komunikace ve školní třídě
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Diagnostika a reedukace
PROCES UČENÍ V TEAMBUILDINGU
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Nadané děti.
Hrášek – počítání kuliček
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Sociální dovednosti učitele
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
HLEDEJ VÝROBKY K RŮZNÝM PROFESÍM.
Jak na jazyky.
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Srovnej botičky do botníku
Transkript prezentace:

Programy pro rozvoj kognitivních funkcí vznikají od 70 let minulého století přehled: „Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje“; Jo Lebeer cíle programů: modifikace emocionálních, kognitivních podmínek učení

Reuven Feuerstein Narozen v roce 1922 Aktivní i nyní – ředitel výzkumného institutu v Jeruzalémě Přijal pozvání na mezinárodní konferenci „Inkluzivní a kognitivní edukace“, Praha 2005

Pojem inteligence Potenciální Aktuální Fluidní Kritika vyšetření inteligence standardními testy inteligence Obsah pojmu

Příčiny školních neúspěchů Aplikace poznatků na nové podmínky Neschopnost využívat zkušenosti, vnímat souvislosti – deficit v kognitivní oblasti Důsledky nedostatků v kognici Je kognice důležitá a modifikovatelná? Pokud ano, ptáme se: Jak? Formou zprostředkovaného vyučování (FIE)

Forma vyučování - zprostředkované Úkoly lektora: Odstranit pasivitu Demonstrovat schopnost podat výkon, být´úspěšný Posílení kompetentnosti s dopadem do sebehodnocení a schopnosti ovládat svoje chování Aplikace nových zkušeností do života – „přemostění“

Organizace vyučování

Cíle metody „Instrumentálního obohacování“ R. Feuersteina Nástrojem pro naplnění cílů jsou vlastní instrumenty (PL) 3 roviny kognitivních funkcí (input, elaborace, output) Oblasti rozvoje – komunikace, odpovědnost za zvládnutí úkolu, vnitřní motivace, rozvíjení učebního potenciálu – reflexe svého myšlení, vhledu do problému Cílová skupina intervenčního programu – všechny děti v každém věku, na všech stupních vývoje, dospělí

Systém práce Skupinové vedení (možné i individuální) Dlouhodobost, intenzita, efektivnost Pravidla Práce s PL (ukázka instrumentu Uspořádání bodů, Prostorová orientace) Zpětné vazby

Instrument Uspořádání bodů

Instrument Prostorová orientace

Zpětné vazby od dětí Co nám přinesla práce s instrumenty, co jsme se naučili? Naučil jsem se být pozornější Nebojím se přihlásit Nebojím se písemek Lépe se soustředím na učení Naučila jsem se být trpělivá Všímám si i malých detailů Nebojím se říct svůj názor Rychlejší v počítání Jistější v diktátech Lépe se orientuji v prostoru Snadno jsem se učil geometrické tvary

Zpětné vazby od rodičů Reflexe po skončení instrumentu „Prostorová orientace“ Učí se nebát podávat svůj názor Neukvapovat se v rozhodování Učí se zdokonalovat v přemýšlení a ve vytváření pracovních postupů Učí se logickému odvozování z modelových vzorů V kolektivu vidí reakci druhých, když sami nerozumí Lepší porozumění některým výrazům Zlepšení soustředěnosti Mohl jsem sledovat dceru jak pracuje bez tlaku z vnějšku Občas jsme se zamýšleli nad věcmi, nad kterými by nás nenapadlo přemýšlet Mohl jsem pozorovat jakým způsobem dcera uvažuje a že ráda přemýšlí po svém Líbí se mi uvědomování dětí v zadaných úkolech, rozbor úkolů

Informace o kurzech FIE I.: Uspořádání bodů, Porovnávání, Orientace v prostoru I., Analytické vnímání FIE II.: Instrukce, Kategorizace, Rodinné vztahy, Orientace v prostoru II., Ilustrace FIE III.“ Vztahy v čase, Početní řady, Sylogismy, Tranzitivní vztahy, Vzory ze šablon FIE základní (Basic): určen pro předškolní děti nebo děti a dospělé s nižší úrovní dovedností, navazuje na FIE I., obsahuje 8 instrumentů, většinou neverbální povahy Připravuje se kurz „Dynamického vyšetření schopnosti se učit“ Kontakty na kurzy, informace o metodě: www.fie.cz