Význam genderového auditu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast:Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Získávání pracovníků Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Získávání a výběr Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Genderový audit Mgr. Tomáš Bitrich Společenská odpovědnost firem v Ústeckém kraji CZ.1.07/3.2.06/
Nabídka personálních služeb
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování, audit Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Strategie personálně-poradenské společnosti La Brava
Základy managementu Řízení lidí Ing. Ivana Pražanová
Audit administrativních činností
Hodnocení škol a školských zařízení
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Vykonavatelé ŘLZ v organizaci
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Systém managementu jakosti
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Jak na rovné příležitosti? V 5 krocích. 1. Vyjasnění postoje Tlak na rovnost žen a mužů, zejména na rovnost žen a mužů při práci, roste. Je to dáno zvláště.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Graduate Recruitment Zakladatelé Deloitte Touche Tohmatsu.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Systém řízení kvality.
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Vzdělávání zaměstnanců
aneb Assessment Centre a Development Centre
Personální plán pro podnikatelský plán
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Model struktury strategického managementu
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Přijímání zaměstnanců
Systém managementu jakosti
MARKETING Přednáška P
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Assessment centrum.
Ekonomika malých a středních podniků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Prezentace obchodního plánu
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

Význam genderového auditu v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/76.00273

Podstata konzultační činnosti Konzultační činnost představuje poradenskou službu, která je smluvně prováděna organizacemi a pracovníky speciálně vyškolenými, kteří pomáhají nezávislým objektivním způsobem klientské organizaci při identifikaci problémů, jejich analýze a doporučování řešení těchto problémů v případě, že jsou o to požádáni, pomáhají při zavádění řešení do praxe. Konzultanti by neměli být najímáni na základě přátelských vztahů, bez přihlédnutí k referencím na jejich dosavadní práci, k faktickým výsledkům.

Výhody a nevýhody konzultantské činnosti Zkušenost konzultantů, nezávislý pohled, doplnění zdrojů organizace, jsou k dispozici, když je organizace potřebuje. Cena poskytovaných služeb, navrhované řešení může být neuspokojivé, konzultanti se mohou v průběhu práce pro organizaci měnit, zaměstnanci mohou vůči konzultantům chovat zášť.

Vedení musí mít jasno Před rozhodnutím o kontrahování konzultantů by vedení organizace mělo mít jasno: 1. z hlediska přesného vymezení problému, který potřebuje řešit, 2. že potřebnou expertizu nelze provést z interních zdrojů, 3. zda konzultanti v minulosti pro organizaci pracovali, zda přinesli požadované výsledky.

Audit operací zahrnuje Zjištění negativních odchylek mezi skutečným stavem a stavem požadovaným, zjištění důvodů negativních odchylek, zjištění příčinné souvislosti vzniku negativních odchylek, zjištění míry odpovědnosti pracovníků organizace odpovědných za vznik negativních odchylek, vyžádání opatření k odstranění zjištěných nedostatků od příslušných odpovědných pracovníků, sledování adekvátnosti těchto opatření a jejich plnění.

Odpovědnost auditorů Auditoři nejsou odpovědni za vnitřní kontrolu. Tuto odpovědnost má management. Auditoři jsou však odpovědni za poskytování informací managementu o tom, jak vnitřní kontrola pracuje. Znalosti o podstatě kontroly patří mezi auditorskou kvalifikaci. Je to proces uskutečňovaný představenstvem, dozorčí radou, managementem a ostatními pracovníky organizace, vytvořený pro zvyšování stupně jistoty z hlediska dosahování cílů v následujících kategoriích: 1. efektivnost a účinnost operací, 2. věrohodnost výkazů, 3. dodržování platných zákonů a norem.

Vzájemně propojené složky Kontrolní činnost se skládá z pěti vzájemně propojených složek – kontrolního prostředí, posuzování rizika, kontrolní činnosti, informace a komunikace, monitorování kontroly. Mise – týká se celkové funkce organizace, je důležitá pro komunikaci se zákazníky, zaměstnanci a dodavateli, představuje základ pro marketing a podporu prodeje, je základním prvkem pro získávání bankovních úvěrů. Vize se týká budoucího žádoucího postavení organizace. Strategie představuje reakci podniku na předvídaný budoucí rozvoj.

Operace spojené se strategickými cíli Od mise k operacím Mise Strategické cíle Strategie Operace spojené se strategickými cíli

Podniková kultura Zaměstnanci Prováděná šetření Podniková kultura je spojena se zaměstnanci a vyžaduje bedlivé posouzení. Hloubka prováděných šetření bývá různá. Vzhledem k významu, který pro každou organizaci zaměstnanci představují, se zaměřuje na následující podoblasti:

Odměňování zaměstnanců Podniková kultura Organizace podniku Odměňování zaměstnanců Má organizace komplexní organizační schéma? Existuje popis práce pro každou osobu v organizaci? Existuje komplexní seznam úředníků a ředitelů? Existuje komplexní seznam zaměstnanců? Lze očekávat úspory prostřednictvím konsolidace či restrukturalizace? Kdy došlo naposledy k všeobecnému růstu platů v organizaci? Zpracování přehledu průměrných platů a hodinových výdělků pro následující kategorie: manažeři, technický personál, ostatní zaměstnanci.

Odměňování zaměstnanců Pro každou tuto kategorii zaměstnanců je průměrný výdělek vyšší, stejný, nebo nižší než u podobných podniků v okolí a u konkurence? Má organizace v písemné podobě stanoven postup upravující nástupní platy, platové postupy, nárokové příplatky apod.? Kdo tento postup stanovil? Má organizace plán zaměstnaneckých výhod pro každého zaměstnance?

Plán zaměstnaneckých výhod Jiné zaměstnanecké výhody Má organizace plán zaměstnaneckých výhod pro každého zaměstnance? Jsou tyto výhody přiměřené? Má organizace penzijní plán? Popište úroveň zdravotního a nemocenského pojištění v organizaci a příslušné politiky organizace.

Zvláštní ujednání o kompenzaci Existují nějaká ujednání se zaměstnanci ohledně zdržení se konkurenčního jednání, ohledně ukončení manažerských či pracovních smluv nebo jiné dohody se zaměstnanci? Proč má organizace tato ujednání? Kdo podepsal tato ujednání? Kdo je určen k podpisu takovýchto ujednání? Na koho se vztahují tato ujednání?

Výcvikový program, postoje, morálka Postoje a morálka Má organizace formální výcvikový program pro své zaměstnance? Kdo je zodpovědný za to, že organizace má dobře vycvičené zaměstnance? Zabývá se organizace morálním chováním svých zaměstnanců? Jak mohou postoje a morálka zaměstnanců ovlivnit fungování podniku? Panuje mezi zaměstnanci silná pracovní etika? Je v organizaci týmové cítění?

Náborové postupy Náborové postupy Personální agentury Jaké postupy se používají v organizaci pro nabízení pracovních míst, dále pak způsoby vedení pohovorů, hodnocení, získávání referencí a nábor jak managementu, tak ostatních nových zaměstnanců. Použila organizace v uplynulých pěti letech služeb personálních agentur zaměřených na nábor pracovníků, jejich školení apod.?

Klíčový personál, motivace Jsou klíčové funkce obsazovány lidmi s potřebnou kvalifikací? Jaké jsou plány na zabezpečení kvalifikačních potřeb, včetně rekvalifikace? Existuje v některých oblastech organizace nadbytek pracovních sil? Mohou být tito pracovníci rekvalifikováni na jiné pozice? Lze kvantifikovat efektivnost motivačních metod a technik pro různé skupiny zaměstnanců? Jak jsou odměňovány nadprůměrné výkony? Jak je měřena výkonnost a jak jsou s tímto měřením seznamováni zaměstnanci?

Filosofie, strategie Jaké procesy, koncepty, modely, teorie používáme? Jaký je náš podnikatelský model? Kdo vytváří strategii? Jak jsou sdíleny informace? Jak se rozhodujeme, posuzujeme výkonnost? Jak přistupujeme na kompromisy? Jak je zaváděna strategie? Jaká víra nás provází? Investujeme do vzdělání, sociálních opatření? Zapojujeme se do vnějších aktivit? Jaký je náš vztah k životnímu prostředí?

Lidé Koho zaměstnáváme a jak ho řídíme? Máme správné lidi na klíčových místech? Vedou naše náborové praktiky k růstu konkurenční schopnosti? Vybavuje náš trénink a rozvojové programy zaměstnance potřebnou novou kvalifikací a postoji? Cítí se lidé, že jsou pro nás důležití, dokazujeme jim, že jsou důležití, když jim poskytujeme informace, zdroje a odpovědnost? Myslí si, že jsou nějaké aktivum, nebo náklad? Seznamujeme je s novými nápady a posloucháme jejich nápady?

Lidé Vědí lidé, že mohou říkat své názory a říkají je? Je konverzace v organizaci zdravá, nebo jedovatá? Jaké pobídky nabízíme a jsou vhodné a přiměřené? Jsou karierní možnosti smysluplné? Jak jsou lidé začleněni do vnějších aktivit? Jaké možnosti jim vytváříme? Jaká je naše odpovědnost za jejich blahobyt? Jaké je naše zodpovědnost vůči jejich rodinám?

Genderový audit Genderový audit souhrnně pojmenovává rozmanitou skupinu přístupů a nástrojů, jejichž společným cílem je diagnostikovat stav genderové rovnosti ve firmě a poskytnout důvěryhodné podklady pro další směřování v dané oblasti. Východiskem pro audit je motivace organizace pracovat na reálném zhodnocení genderové rovnosti provázaným neustálým zvyšováním její úrovně.

Genderový audit V rámci auditu se typicky využívají nástroje jako jsou hloubkové rozhovory, skupinové diskuse, dotazníky, analýzy dokumentace, stejně tak i pozorování. Každá organizace si může vytýčit svoje prioritní oblasti, na které se zaměřují podrobněji, tak aby nároky na získání dat byly opravdu přínosné při utváření firemní kultury. Audit může přinést inspirativní výsledky, které lze zakomponovat do dalších rozvojových strategií.

Sledované oblasti v rámci genderového auditu Skladba benefitů a jejich dostupnost různým skupinám zaměstnaných Podpora zapojení obou rodičů do péče o děti Výběr a přijímání pracovních sil Zastoupení žen a mužů na pracovních pozicích Možnosti karierního růstu-vzdělávací programy, supervize, koučování