Trendy a nástroje propojování regionů v Evropě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nové výzvy v cyklistické dopravě a cykloturistice
Advertisements

Občanská iniciativa pro výstavbu dopravní infrastruktury na Moravě
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Regionální dimenze sítě TEN-T
Dopravní sektorové strategie, 2. fáze
Libor Lukáš předseda SRDIM
Ladislav Němec náměstek ministra
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie, Ministerstvo dopravy
Strategie dopravy MD ČR
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
II. ROČNÍK MEZINÁRODNÍ KONFERENCE Střední Morava-křižovatka dopravních a ekonomických zájmů , Luhačovice Pavel ŠVAGR „Dopravní módy a rozvoj.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Dopravní sektorové strategie ČR, výhled a rizika projektů regionu střední a východní Moravy v období Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie Ministerstvo.
Dopravní sektorové strategie a postavení regionů v období 2014+
Příprava nové dopravní politiky ČR
Projekty EOC v ČR v období
1 Ing. Ivo Toman, MBA náměstek ministr dopravy 5. července 2012 Průhonice Téma: „ Rozvoj dopravní infrastruktury ČR “ „ Nová dopravní a technická legislativa.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE Program Prosperita
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Potřeby dopravní infrastruktury z pohledu krajů Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana ZK Dopravní politika ČR, sektorové strategie a OPD2 Priority.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Konference Nová adresa pro Vaše podnikání
Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Priority rozvoje dopravní infrastruktury střední a východní Moravy a Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Technologické platformy a dopravní výzkum
Rozvoj kvalifikované pracovní síly v ČR. Obsah prezentace Představení Agentury CzechInvest Regionální kanceláře Aktivity pro podporu rozvoje kvalifikované.
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Konference Nová adresa pro Vaše podnikání Strategická průmyslová zóna Holešov Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínský kraj.
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Dvacet let působení v regionu Tak trochu jiná dráha.
ROP: FINANCE PRO VÁŠ INVESTIČNÍ ZÁMĚR Výroční konference Regionálního operačního programu Střední Morava Zlín, 8. září 2009.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Naplňování cílů dopravní politiky EU v ČR
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Strategická průmyslová zóna Holešov. lokalita v srdci Evropy.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
VYHLÁŠENÍ 1. VÝZVY POPRVÉ V ČESKÉ REPUBLICE Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava 2007 – 2013 Tisková konference – Zlín
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 3 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Nadřazená dopravní infrastruktura Zlínského kraje
D49 – R6 a rozvoj střední Moravy a Slovenska
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Priority rozvoje dopravní infrastruktury střední a východní Moravy a Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
VIII. ročník Konference Moravské dopravní fórum
Transkript prezentace:

Trendy a nástroje propojování regionů v Evropě a pozice Zlínského kraje Aktivity regionu v politice TEN-T Dopravní politika ČR a revize TEN-T Financování DI a DSS2 Priority střední a východní Moravy Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana ZK LUHAČOVICE 12.9.2013

Doprava a ekonomický rozvoj 2 Doprava a ekonomický rozvoj Regionální představitelé průmyslové a obchodní komunity, malých a středních podniků deklarují a doporučují urychleně dobudovat kapacitní dopravní spojení Norimberk – Praha - Brno – Hulín - Zlín – Púchov – Žilina – Košice – Kyjev jako: podporu investorů a spolupracujících firem ČR a SR dynamizaci existujícího stavu tradičních a perspektivních odvětví regionů podporu obchodních a investičních příležitostí v příhraničních oblastech regionů

Historie transevropských sítí TEN-T 3 Historie transevropských sítí TEN-T

Aktivity regionu v politice TEN-T 4 Aktivity regionu v politice TEN-T Rekapitulace jednání o prioritách regionu v oblasti transevropských sítí: 13. 4. 2005 Brusel - Edgar Thielmann ředitel DG move (představení projektu R49/R6 a mezinárodní smlouvy ČR/SR 2004) 16. 11. 2006 Zlín - Zlínský kraj zaslal na Ministerstvo dopravy ČR žádost o zařazení R49 a R 6 do sítě „TEN“ 4. 2. 2009 Brusel - EK zveřejnila zelenou knihu „TEN-T: Přezkum politiky. Směrem k lépe integrované transevropské dopravní síti ve službách společné dopravní politiky". 24. 8. 2009 Brusel - konference k regionální dimenzi transevropských dopravních sítí organizované Zlínským krajem (během českého předsednictví a Dnů krajů ČR) k iniciativě ve prospěch nového „Baltsko-jaderského koridoru“ 13. 4. 2010 Brusel, EK, DG Mobility a Transport - Judit Bertrand, koordinátorka projektů TEN-T pro ČR (představení projektu R49/R6 a význam západovýchodního propojení) 13. 4. 2010 Brusel EK, DG Environment - Ladislav Miko, ředitel Odboru ochrany přírodních zdrojů a biodiverzity (předání Komisi kopii dopisu MD a MŽP, a Deklarací samospráv o podpoře výstavby R55) 5. 9. 2011 Brusel EK, Judith Bertrand - DG move (zástupci ZK prezentovali stanovisko regionu ke konzultacím o změnách na globální síti TEN-T a metodiky pro stanovení základní sítě) s žádostí o zařazení R49/R6 do základní „core“ sítě TEN-T 29. 9. 2011 Brusel - Jean Eric Pacquet ředitel DG move EK - žádost ČR o zařazení 9.železničního koridoru a silničního spojení R49/R6 do core sítě TEN-T (dopisem 1. náměstka ministra dopravy) 19. 10. 2011 Brusel - EK předložila návrh Nařízení EP a Rady o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě (TEN-T) 2012 / 2013 projednávání Nařízení v Evropském parlamentu

Aktivity regionu v politice TEN-T 5 Aktivity regionu v politice TEN-T Dunajská strategie Baltsko-jaderský koridor spojení makroregionů Baltského moře a Dunaje, strategická dopravní osa, přemostění dvou systémů mořských dálnic (Skandinávských zemí a Středozemního moře) projekt Baltsko-jaderského koridoru podporuje 14 regionů od Baltu k Jadranu BAA je hlavní spojkou mezi makroregiony Pobaltí a Podunají propojení ochrana životního prostředí a prevence rizik socioekonomická a kulturní integrace

Dopravní politika ČR a revize TEN-T 6 Dopravní politika ČR a revize TEN-T Multimodální osy přes ČR TEN-T prioritní projekty silniční sítě

Návrh budoucí transevropské sítě 7 Návrh budoucí transevropské sítě Návrh páteřní sítě je založený především na multimodálním propojení sousedních uzlů. Síť primárních uzlů (primary nodes) městských uzlů (hlavní města a aglomerace nad 1mil. obyvatel) letišť námořních přístavů hraničních přechodů do sousedních zemí Hlavní síť (core network) má zajistit nejdůležitější dálkové tahy z hlediska evropského obchodu a pohybu osob a napojit všechny členské státy Globální síť (comprehensive network) zahrnuje současnou „širokou“ síť s cílem zajistit přístup k základní síti TEN-T pro všechny evropské regiony

Návrh budoucí transevropské sítě 8 Návrh budoucí transevropské sítě Dne 20.6.2012 se uskutečnilo setkání ministrů dopravy Višegrádské skupiny V4 s místopředsedou EK a eurokomisařem pro dopravu Siimem Kalasem Ministr dopravy ČR ocenil vstřícný postoj EK, zejména k zařazení 9. železničního koridoru (Praha – Česká Třebová - Hranice n.M. – Púchov – Žilina – Košice – Čierna n. Tisou) a silničního spojení R49 / R6 (Hulín – Púchov), které jsou z hlediska vztahů mezi českou a Slovenskou republikou velmi důležité. Mimo V4 byli na schůzce zástupci kohézních států: Bulharska, Estonska, Litvy, Lotyšska, Rumunska a Slovinska

Návrh „Nařízení o hlavních zásadách EU pro rozvoj TEN-T“ 9 Návrh „Nařízení o hlavních zásadách EU pro rozvoj TEN-T“ Finální podoba mapových podkladů k návrhu Nařízení o o hlavních zásadách EU pro rozvoj TEN-T zařazuje západovýchodní multimodální propojení ČR a SR do hlavní „core“ sítě TEN-T.

DSS 2 a financování dopravní infrastruktury 2014+ 10 DSS 2 a financování dopravní infrastruktury 2014+ Varianta 1: Pokračování v alokaci podle OPD II: Silnice 49,6 % Železnice 46,5 % Voda 2,6 % Varianta 2: Alokace podle přepravních výkonů v horizontech 2020, 2035 a 2050: Silnice 83 % Železnice 15,5 % Voda 1,5 % Po zvážení výsledků pracovních simulací výstavby byl navržen pro období 2014 – 2020 následující poměr rozdělení národních zdrojů nevázaných se na kofinancování zdrojů EU Silnice 63,5 % Železnice 35 % Voda 1,5 % zdroj: DSS2

Financování dopravní infrastruktury - 2014+ 11 Financování dopravní infrastruktury - 2014+ Zdroj: DSS2 str.282 Plánovaná výstavba a výhled (zdroj: rsd.cz k 1.1.2012): Dálnice = 140,4 km - 50 km Rychlostní silnice = 743,9 km - 680 km po roce 2023 Finanční potřeba na dokončení dálniční sítě (“dluh“) je odhadována na 800 miliard Kč. Hustota dálniční sítě ČR = 9,4 km/1000 km2 Hustota dálnic Evropa = 20 – 57 km/1000 km2 Od roku 2023 se nepředpokládá poskytování nevratných dotací pro silniční a železniční infrastrukturu z Evropské unie!? Změna ve financování dopravní infrastruktury? Zdroj: rsd.cz

Silniční a dálniční síť ZK 12 Silniční a dálniční síť ZK

Ekonomické dopady a rozpočty regionů 13 Ekonomické dopady a rozpočty regionů chybějící obchvaty měst převádějící tranzitní dopravu mimo zástavbu nevyhovující napojení nových průmyslových a logistických areálů na kapacitní dopravní síť zanedbaná a technicky nevyhovující síť silnic, především II. a III. tříd nedostatek zdrojů v rozpočtech krajů pro financování dopravní infrastruktury – nutná diskuse o změně rozpočtového určení daní Podíly krajů dle zákona č. 243/2000 Sb. o rozpočtovém určení daní   2014 - 2015 2016 + Platné znění Návrh DPH 7,86% 8,28% 8,20% 8,62% DPPO 8,92% 9,30% DPFO srážková (zvl.sazba) DPFO z přiznání (podnikání) DPFO závislá činnost 8,65% 9,02%

Ekonomické dopady a rozpočty regionů 14 Ekonomické dopady a rozpočty regionů Podíl sdílených daní 2014 na 1 obyvatele kraje Základní geografické údaje krajů k 1. 1. 2012 Sdílené daně krajů 2014 (stávající stav RUD) v tis.Kč Podíl sdílených daní 2014 na 1 obyvatele kraje Podíl sdílených daní 2014 na 1 obyvatele v % Česká republika / Kraje Rozloha v km2 Počet obyvatel Česká republika 78 866,00 10 505 445 Hlavní město Praha 496,1 1 241 664 1 553 638 1 251,25 0,080537 Středočeský kraj 11 015,30 1 279 345 6 721 864 5 254,14 0,078165 Jihočeský kraj 10 056,40 636 138 4 200 314 6 602,83 0,157199 Plzeňský kraj 7 561,00 571 709 3 537 373 6 187,37 0,174914 Karlovarský kraj 3 314,50 303 165 1 841 219 6 073,32 0,329853 Ústecký kraj 5 334,50 828 026 4 022 341 4 857,75 0,120769 Liberecký kraj 3 163,40 438 600 2 284 429 5 208,46 0,227998 Královéhradecký kraj 4 758,70 553 856 3 143 810 5 676,22 0,180552 Pardubický kraj 4 518,90 516 411 2 710 922 5 249,54 0,193644 Kraj Vysočina 6 795,60 511 937 3 581 232 6 995,45 0,195337 Jihomoravský kraj 7 194,80 1 166 313 4 648 715 3 985,82 0,085740 Olomoucký kraj 5 266,60 638 638 3 294 832 5 159,15 0,156583 Zlínský kraj 3 963,20 589 030 2 562 733 4 350,77 0,169771 Moravskoslezský kraj 5 427,10 1 230 613 4 696 578 3 816,45 0,081260 celkem   48 800 000

Priority budování dopravní infrastruktury 15 Priority budování dopravní infrastruktury Zásadní význam pro region střední Moravy: Dokončení plánovaných koridorů a dopravní infrastruktury transevropských dopravních sítí TEN-T dokončit dálnici D1 v ČR jako hlavní dopravní tepnu spojující západ s východem republiky, a to urychlením výstavby chybějícího moravského úseku Říkovice - Přerov - Lipník nad Bečvou (tzv. „Průtah“ Přerovem řešit jako související součást) zahájit výstavbu rychlostní silnice R49 v úseku Hulín – Holešov – Fryšták a urychlit přípravu a realizaci navazujícího úseku Fryšták – Lípa s pokračováním na Vizovice a dále na hranici ČR/SR Střelná - Lazy pod Makytou. urychlit přípravu a výstavbu rychlostní silnice R55 Přerov - Olomouc a v úseku Otrokovice – Uherské Hradiště – Moravský Písek s prodloužením do Břeclavi a napojením na dálnici D2. (Ve spolupráci s MŽP dořešit technické řešení průchodu trasy R55 tzv. Bzeneckou Doubravou). pokračovat v přípravě a výstavbě silnice I/35 Valašské Meziříčí – Palačov (R48) a přípravě silnice I/57 obchvat Valašské Meziříčí s pokračováním na Vsetín.

Priority budování dopravní infrastruktury 16 Priority budování dopravní infrastruktury Zásadní význam pro region střední Moravy: Dokončení plánovaných koridorů a dopravní infrastruktury transevropských dopravních sítí TEN-T urychlit přípravu stavby a realizovat modernizaci trati č. 331 Otrokovice – Zlín - Vizovice urychlit proces přípravy a realizace modernizace a zdvoukolejnění trati Brno-Přerov   pokračovat v přípravě výstavby plavební komory na řece Moravě – jez Bělov, čímž dojde k očekávanému prodloužení trasy Baťova kanálu z Otrokovic až do Kroměříže usilovat o zachování a rozvoj smíšeného leteckého provozu na vojenském letišti Přerov – Bochoř, včetně převedení definovaného nemovitého majetku AČR na samosprávy a rozvinout aktivity státní organizace LOM v areálu letiště Bochoř. podporovat záměr vzniku veřejného logistického centra v Přerově, jako jedno z důležitých multimodálních center v rámci ČR.

Děkuji za pozornost Ing. Jaroslav Drozd 17 Děkuji za pozornost Ing. Jaroslav Drozd jaroslav.drozd@kr-zlinsky.cz info@infrastrukturamorava.cz