INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ A 903 HODNOCENÍ EXISTUJÍCÍCH NÁSTROJŮ STÁTU, KTERÉ JSOU ZAMĚŘENY KE ZVÝŠENÍ FYZICKÉ DOSTUPNOSTI BYDLENÍ - ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Územní plánování pracovní porada s ORP Vyhodnocování územního plánu a jeho změny - § 55 SZ Zpracoval: Martin Herzog 7. června 2013.
Advertisements

Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
7 Nezaměstnanost.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Český statistický úřad, pracoviště České Budějovice
1 Sociální politika a bydlení Sociální politika jako společenská praxe ZS 2008/2009.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Moravskoslezský kraj, Ostrava – Jak dál?. Počet obyvatel Moravskoslezský kraj – dnes (2010) – tis. obyvatel - pokles za posledních 20 let o 40 tis.!
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Socioekonomická a správní geografie Geografie obyvatelstva
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
Český statistický úřad a zpracované regionální analýzy o Královéhradeckém kraji Ing. Ivana Dušková Český statistický úřad, Hradec Králové,Oddělení regionálních.
Zhodnocení potřeby vymezení nových zastavitelných ploch Bc. Josef Velíšek Odbor regionálního rozvoje KÚPK.
Teorie optimální velikosti města
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
1 Daň z nemovitostí: prostor pro reformu Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP Vysoká škola CEVRO Institut 18. února 2010.
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Půda – složka životního prostředí
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
Jak dál s daní z nemovitostí? Odbor legislativy majetkových daní a poplatků Alena Holmes.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Zadání případové studie
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
MALOOBCHOD 1. Maloobchod – podstata, vývoj, úloha
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
SUBURBANIZACE.
Regionální politika RP ČR.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Teorie optimální velikosti města
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Shrnutí analýzy pro pracovní skupinu
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Aktuální údaje o stavební výrobě a bytové výstavbě Tisková konference Stavebnictví.
PROJEKT REGENERACE SÍDLIŠŤ Regenerace panelových sídlišť je dlouhodobý proces zaměřený na sociální, ekonomické, urbanistické, architektonické a technické.
Téma 13: Finanční plánování
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Aktuální údaje o stavebnictví a bytové výstavbě Tisková konference  Stavebnictví.
1 Odpovědi na otázky Dočasné komise PSP ČR pro řešení majetkových otázek mezi státem a církvemi V Praze
Populační vývoj Dobříšska
Vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení ÚP na ZPF
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 „Kraj, kde je radost žít“
Lhůta pro pořízení územní studie
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
odbor politiky bydlení
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Úvod, základní principy a cíle
Informace o metodickém výkladu k § 12 (4) ZOPK
Vybrané aktuální metodiky MMR a ÚÚR
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ A 903 HODNOCENÍ EXISTUJÍCÍCH NÁSTROJŮ STÁTU, KTERÉ JSOU ZAMĚŘENY KE ZVÝŠENÍ FYZICKÉ DOSTUPNOSTI BYDLENÍ - ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ REGIONÁLNÍ DISPARITY V DOSTUPNOSTI BYDLENÍ, JEJICH SOCIOEKONOMICKÉ DŮSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ NA SNÍŽENÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. –

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ Cíle územního plánování Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. – Cílem územního plánování je optimální zástavba území  i z ekonomického hlediska (hospodárné využití území), jehož součástí je i přiměřený rozsah ploch navržený k zástavbě (bydlení).  rozvoj bydlení na území obcí, částečně i regionů, je přímo ovlivněn praxí územního plánování. Především je ovlivněna nabídka pozemků, pozemková renta, ceny stavebních pozemků.  v úvahu je nutno vzít skutečnost, že ceny pozemků tvoří 10% až 50% tržních cen bytů.  územní plán se v současné situaci - absence účinných ekonomických nástrojů, stává velmi významným nástrojem přímé regulace efektivního využití území. REGIONÁLNÍ DISPARITY V DOSTUPNOSTI BYDLENÍ, JEJICH SOCIOEKONOMICKÉ DŮSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ NA SNÍŽENÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT Vyhodnocení potřeby zastavitelných ploch  požadvek stavebního zákona § 55 odst. 3 stavebního zákona: „Další zastavitelné plochy lze změnou územního plánu vymezit pouze na základě prokázání nemožnosti využít již vymezené zastavitelné plochy a potřeby vymezení nových zastavitelných ploch.“ V současnosti je zveřejněna metodika Vyhodnocení účelného využití zastavěného území a vyhodnocení potřeby vymezení zastavitelných ploch, zpracovaná ÚUR Brno.

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ METODIKA ÚÚR Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. – Metodika ÚUR je rámcová, uvádí i příklad řešení, který vychází z bilance potřeby zastavitelných ploch pro bydlení:  požadavky vyplývající z demografického vývoje.  požadavky vyplývající z nechtěného soužití.  požadavky vyplývající z polohy obce v rozvojové oblasti (vliv blízkosti centra rozvojové oblasti). Dále jmenovaný příklad uvádí, že: „Odhad potřeb ploch pro bydlení byl podložen dílčími odbornými analýzami.“ Objektivně vzniká prostor pro doplnění uvedeného metodického podkladu. REGIONÁLNÍ DISPARITY V DOSTUPNOSTI BYDLENÍ, JEJICH SOCIOEKONOMICKÉ DŮSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ NA SNÍŽENÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT Podrobnější metodika (Informační teze) byla v předchozích letech ( ) řešena i v rámci projektu MMR ČR s názvem WB Standardizace postupu při vymezování a hodnocení rozvojových ploch pro bydlení. INFO RMAČNÍ TEZE PRO OBCE A ZPRACOVATELE ÚZEMNÍCH PLÁNŮ

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ NÁVRH ÚPRAV A HODNOCENÍ DOSAVADNÍCH PŘÍSTUPŮ Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. – Bilance potřeby ploch pro bydlení (potřeby bytů) navazující na prognózy vývoje počtu obyvatel (kvantifikované vyjádření potenciálu rozvoje území) využívá obor územního plánování poměrně dlouho (od šedesátých let minulého století). REGIONÁLNÍ DISPARITY V DOSTUPNOSTI BYDLENÍ, JEJICH SOCIOEKONOMICKÉ DŮSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ NA SNÍŽENÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT FaktorVýchozí předpoklady, omezení Návrh úprav Odpad bytůPředpokladem je kvalitní a úplný odhad odpadu Propojení odpadu bytů s bilancí druhého bydlení. Nárůst cenzových domácnostíMetoda náročná na pracnost zpracování, jako podklad vyžaduje prognózu vývoje cenzových domácností. Nahradit tuto položku odhadem poklesu zalidněnosti stávajících bytů (růstu úrovně bydlení) Pokles soužití cenzových domácnostíNejvětší zdroj nepřesnosti stávajících odhadů. Vypustit tuto položku z bilance Rozestavěné byty (územní rozhodnutí) Často není započteno do potřeba na konci období Vypustit tuto položku z bilance Úplná bilance bydlení v územíDosud chybíVýstup využitelný pro přesnější bilance infrastruktury a zátěže území (např. rekreační). Redukce nároků na plochyVětšinou neuvažována.Je nutno přesněji zohlednit, že část nových bytů je získána bez nároku na nové plochy

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ CÍLE A VÝCHODISKA NÁVRHU ŘEŠENÍ Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. – Cíl = návrh nové metodiky na vyhodnocení potřeby vymezení zastavitelných ploch Metodika bude kombinovat dva vzájemně provázané, avšak rozdílné přístupy, stanovení potřeby bytů (ploch): REGIONÁLNÍ DISPARITY V DOSTUPNOSTI BYDLENÍ, JEJICH SOCIOEKONOMICKÉ DŮSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ NA SNÍŽENÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT  demografické potřeby nových bytů (tradiční a zjednodušený idealizovaný přístup upřednostňující „rovnoměrný“ rozvoj všech sídel, někdy mylně považovaný za „vyvážený=žádoucí“, nerespektující zákonitosti dynamického vývoje sídelní struktury)  realizovatelné poptávky - očekávaného rozsahu nové bytové výstavby v řešeném území při zohlednění možností vlastního územního rozvoje, celkového potenciálu jeho rozvoje a disponibility ploch

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ POTŘEBA BYTOVÉ VÝSTAVBY A PROGNÓZA Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. – Potřeba a očekávaný rozsah nové bytové výstavby v jednotlivých řešených územích se mohou lišit z důvodů: REGIONÁLNÍ DISPARITY V DOSTUPNOSTI BYDLENÍ, JEJICH SOCIOEKONOMICKÉ DŮSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ NA SNÍŽENÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT  funkce řešeného území (např. rekreační obce -Luhačovice, Špindlerův Mlýn, suburbanizační obce – např.Horoměřice)  dalšími podmínkami, zejména hospodářskými a územními (nezaměstnanost)  vnějších vlivů daných záměry obcí, zásahy státu (Kolín-automobilka)  celkovou makroekonomickou situací

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ BILANCE A PROGNÓZA SYSTÉMU BYDLENÍ Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. – Pro zachycení reálného fungování a vývoje systému bydlení v obcích je nezbytný úplný a věrohodný model fungování tohoto systému, zejména definování významu jednotlivých faktorů, tendencí vývoje. FaktorVýznam – vliv faktoruTendence Růst úrovně trvalého bydlení Nejvýznamnější faktor (obvykle na úrovni obcí má vliv 30-60%) Projevuje se dlouhodobým růstem počtu trvale obydlených bytů na 1000 obyvatel a ještě rychlejším růstem užitkové i obytné plochy na obyvatele. Změna počtu obyvatel obcí Obecně nízký význam, ale rostoucí s kladným saldem migrace ČR vysoký vliv v malém počtu obcí, zejména v suburbanizačních a rekreačních. Mobilita obyvatel po r výrazně poklesla, v současnosti mírně roste. Migranti ze zahraničí uplatňují redukovaný vliv na trh bydlení. Efektivnost hospodaření s byty z hlediska odpadu bytů Průměrný (15-30%), nízký (5-15%) pokud je vzata v úvahu přeměna trvale obydlených bytů na tzv. neobydlené byty – většina odpadu bytů nepředstavuje jejich fyzický zánik, úbytek ploch bydlení. Intenzita celkového odpadu bytů dlouhodobě klesá, z cca 1% z výchozího počtu bytů ročně v minulosti (průměrné životnosti staveb 100 let) na výrazně nižší úroveň Růst úrovně druhého Vysoký v části obcí, zejména s rekreační funkcí a rozvinutým trhem nájemního bydlení (Praha, Brno). „Neočekávaně“ vykazuje rychlý relativní i absolutní růst i po r Je odrazem zvyšování majetkové nerovnosti v oblasti bydlení. Růst rozsahu bydlení mimo byty (v zařízeních, jiných objektech, bezdomovci) Prozatím obecně malý, avšak i některých menších obcích jsou umístěna např. z hlediska bydlení kapacitně velká zařízení. Existuje tendence k růstu podílu bydlení mimo byty.

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ BILANCE A PROGNÓZA POTŘEBY PLOCH Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. – Potřebu ploch pro novou bytovou výstavbu v určitém časovém období je možno odvodit z algoritmizovaného vztahu mezi počtem obyvatel (bydlících) a bytů (trvale obydlených) REGIONÁLNÍ DISPARITY V DOSTUPNOSTI BYDLENÍ, JEJICH SOCIOEKONOMICKÉ DŮSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ NA SNÍŽENÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT počet obyvatel v roce 2025 = počet obyv. ve stávajících bytech v r počet obyv. v nových bytech v letech tento vztah je možno dále upravit takto: počet obyvatel v roce 2025 = (počet bytů v r odpad bytů v letech ) * průměrná zalidněnost bytů v r. 2009*koef. poklesu zalidněnosti bytů + nové byty v letech *průměrná zalidněnost nových bytů (pracuje se s trvale obydlenými byty)

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ POTŘEBA PLOCH PRO BYDLENÍ Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. – Z předchozí rovnice je možno odvodit potřebu i rozsah výstavby nových bytů v řešeném území, pro vlastní přepočet na plochy bydlení je nutno provést další úpravy zohledňující: REGIONÁLNÍ DISPARITY V DOSTUPNOSTI BYDLENÍ, JEJICH SOCIOEKONOMICKÉ DŮSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ NA SNÍŽENÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT  Část nových bytů je realizována bez nároku na nové plochy vymezené územním plánem (obvykle 15-30%), nejvíce v rozptýlené vesnické zástavbě s malou poptávkou po druhém bydlení, nejméně v sídlištní městské zástavbě (obzvláště tam kde už byly realizovány nástavby bytových domů).  Stanovit poměr mezi novými byty získanými v rodinných a bytových domech, zohlednit tradice zástavby v území, diferencovanou průměrnou velikost pozemků s ohledem na tržní cenu pozemků.  Odhadnout potřebu rezerv, část nových pozemků nebude disponibilní, tj. nabídnuta k zastavění z důvodu, které nebyly v době zpracování územního plánu zjištěny, známy.

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ PŘEDPOKLADY ŘEŠENÍ Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. – Je nutno stanovit doporučené postupy a koeficienty: REGIONÁLNÍ DISPARITY V DOSTUPNOSTI BYDLENÍ, JEJICH SOCIOEKONOMICKÉ DŮSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ NA SNÍŽENÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT  Koeficienty dlouhodobého poklesu zalidněnosti bytů (nahrazující koeficienty poklesu průměrné velikosti cenzových domácností a koeficienty poklesu soužití cenzových domácností).  Upřesnit postupy stanovení intenzity odpadů bytů, dělené na celkový odpad bytů a odpad trvale obydlených bytů.  Zvážit, analyzovat stávající postupy stanovení plošných rezerv, hodnocení disponibility pozemků, s přesahem do hodnocení urbanistické ekonomie bytové zástavby.

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ OČEKÁVANÉ PŘÍNOSY ŘEŠENÍ Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. – REGIONÁLNÍ DISPARITY V DOSTUPNOSTI BYDLENÍ, JEJICH SOCIOEKONOMICKÉ DŮSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ NA SNÍŽENÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT  Komplexnější přístup – tj. úplné bilance bydlení a potřeby ploch v území.  Přesnější prognózu a hodnocení potřeb a rozsahu nové bytové výstavba a následně i potřeby ploch v územních plánech.  Zjednodušení postupu - opuštěním konstrukce cenzových domácností, nevhodné zejména pro bilance a prognózy za menší území než kraj.

INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ DĚKUJI ZA POZORNOST Koordinační schůzka k projektu – Hradec nad Moravicí, 10. –