Konference e-biz forum Zkušenosti se zaváděním e-aukcí v nákupním týmu s různou lokací nákupců Konference e-biz forum Ostrava, 4.- 5.listopadu 2009 Ing. Martin Zelinka senior manažer nákupu a logistiky
Agenda 1 2 3 4 5 Představení nákupu RWE ČR z geografického hlediska Fáze procesu zavádění e – aukcí 2 Poznatky z implementačního procesu v dílčích fázích 3 Klíčové faktory ovlivňující úspěch implementace 4 Diskuze 5
Představení nákupu RWE ČR z geografického hlediska 1 území, kde je zajišťována celková správa a provoz distribuční soustavy a s tím související činnosti počet nákupců v lokalitě: 4 počet nákupců v lokalitě: 5 lokality podzemních zásobníků plynu počet nákupců v lokalitě: 21 Ústí nad Labem tranzitní soustava + kompresní stanice, kde je zajišťován provoz a přeprava plynu a s tím související činnosti Hradec Králové Praha počet nákupců v lokalitě: 6 Plzeň Ostrava počet nákupců v lokalitě: 7 Brno lokality, kde je rozmístěn nákup počet nákupců v lokalitě: 11 proč více lokalit po centralizaci nákupu bylo ponecháno lokální rozložení za účelem komplexního pokrytí nákupních potřeb jednotlivých společností v rámci skupiny RWE ČR
Fáze procesu zavádění e – aukcí 2 původní stav cílový stav obálková metoda fyzická účast na komisi papírová forma schvalování zadání a výsledků VŘ (podpis) el. systém VŘ (e-aukce) virtuální komise elektronická forma schvalování zadání a výsledků VŘ postup v procesu 1 2 3 4 2007 výběr řešení 2008 velký třesk 2009 roll - out 2010 přechod k e-aukcím analýza potřeb výběr řešení zkušební e-aukce zařazení mezi nástroje nákupu zavedení v pilotní oblasti vyhodnocení a úpravy systému rozšíření do všech oblastí nákupu motivace nákupčích k využívání EVŘ vyhodnocení a úpravy systému zaměření na e-aukce motivace nákupčích k využívání e-aukcí
Poznatky z implementačního procesu v dílčích fází 3 Roll -out Přechod k e-aukcím Velký třesk Výběr řešení Hlavní cíle analýza využitelnosti e-aukcí testování jednotlivých produktů a výběr poskytovatele SW Rizika nízká ochota interních klientů ke změně ve výběru dodavatele specifika nákupního procesu různé varianty technického, uživatelského přístupu jednotlivých poskytovatelů Opatření celoplošná informativní kampaň o přínosu SW (firemní časopis) sdílení informací mezi nákupčími / uživateli SW , testování SW řešení nutná úprava systému (pozorovatelé = schvalovatelé, úprava protokolů, atd.) Poznatky získání best practice o možnostech realizace EVŘ, e-aukcí pouze jednostranná info. kampaň nepřináší tížený efekt potvrzení, že v IT řešení to není jenom o ceně produktu
Poznatky z implementačního procesu v dílčích fázích 3 Roll -out Přechod k e-aukcím Velký třesk Výběr řešení Hlavní cíle dostat e-aukce mezi standardní nástroje plošné školení pro uživatele Úspěšnost Rizika konzervativní prostředí, pasivní přístup využívání SW velké portfolio dodavatelů VŘ = 88% (690) e - VŘ = 9% (73) e - aukce = 3% (24) Opatření pilotní oblast, individuální přístup při zavádění informační kampaň – management, uživatelé motivace nákupčích formou soutěže Poznatky dodavatelé bez přístupu k internetu – mateřská školka, zadávání nabídek u asistentek provozů systém - heslo jako nevyžádaná pošta, viditelnost příloh k nabídkám představování produktu - formou příjemné, sympatické nákupčí = zvýšená motivace žadatelů
Poznatky z implementačního procesu v dílčích fázích 3 Roll- out Přechod k e-aukcím Velký třesk Výběr řešení Hlavní cíle 30% e - VŘ , sdílení zkušeností v rámci nákupu nástroj je standard Úspěšnost Rizika neúčast drobných dodavatelů na regionech systém komunikace s dodavateli a interními žadateli obal. VŘ = 44% (318) Opatření posouzení vhodnosti (s ohledem na tržní segment) zanesení do targetu u nákupčích změna přístupu k dodavatelům e - VŘ = 53% (373) 44 % e - aukce = 3% (19) Poznatky dodavatelé přeposílají pozvánky a přístupy dceřinným společnostem – přepisování dat v systému pod stejnými přístupovými údaji interní kodex dodavatele nedovoluje účast v e-aukcích nedůvěra některých dodavatelů – dávají nabídky na poslední chvíli pozvánky k hodnocení výsledku VŘ v MS Outlooku
Poznatky z implementačního procesu v dílčích fázích 3 Roll - out Přechod k e- aukcím Velký třesk Výběr řešení E-AUKCE E-VŘ Hlavní cíle minimálně 80% e - VŘ minimálně 10% e-aukcí Rizika nedostatečná specifikace předmětů nákupu zkušenosti nákupčích s e-aukcemi Opatření plánování e-aukcí již v plánech nákupu zavedení nákupčího „pan e-aukce“ pravidelné workshopy nákupčích – sdílení zkušeností
Klíčové faktory ovlivňující úspěch v implementaci 4 výrazná podpora managementu intenzivní komunikace s uživateli IMPLEMENTACE zapojení uživatelů do implementace od počátku silné motivační prvky pro nákupčí
Diskuze 5
3.4.2017 Děkuji za pozornost … RWE