„Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
pro společnost Chodura
Advertisements

Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
1 Osobní prodej OSPRO/ S4 Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Paměť. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Lidská komunikace.
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Zásady pozorování a vyjednávání
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
Neverbální komunikace
Zásady dobré komunikace
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
(specifické prostředí ve škole)
Komunikace a informace „Schopnost prezentace, představí sebe a oddíl“ Zásady kvalitní prezentace Jan-Iáček-Konečný , Vídeň.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Komunikace s rodiči.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog
Logopedická třída MOTÝLCI
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Neverbální komunikace
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Zásady efektivní komunikace
Pedagogická komunikace
KOMUNIKACE.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Předsudky a stereotypy
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Interkulturní adaptace
Transkript prezentace:

„Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry“ Bc. Pavlína Langerová 24. října 2012 Praha

Porozumění v komunikaci je zázrak

Proč komunikační dovednosti? Komunikace je nenahraditelná a potkává nás celý život. Bez ohledu na svoji profesi se každý z nás prezentuje v jakémkoli kontaktu s druhými lidmi, a to verbálně i neverbálně. Dnes a denně komunikujeme s lidmi: oslovujeme je poskytujeme informace vedeme jednání´, např. sestra a pacient „Veškerá dovednost pochází teprve z praxe“. (Cicero)

Kdy může být naše komunikace úspěšná? Když dokážeme svého posluchače: zaujmout oslovit přesvědčit když dostanou pouze ty informace, které potřebuje „Jak něco říkáme, je stejně důležité jako to, co říkáme“ Náš dojem je ovlivněn z 38% hlasem, z 55% řečí těla a pouze 7% slovy.

Bariéry komunikace Bariéry vyplývající z prostředí: příliš horko/ zima v místnosti příliš tvrdá / měkká židle přílišné / nedostatečné osvětlení průvan špatná ventilace; dusné / zakouřené prostředí hluk (telefon) dění přitahující zrak (čistič oken) pachy (závan parfému, kouř z doutníku) vyrušování

Bariéry komunikace Lingvistické bariéry žargon nebo odborná mluva složitá souvětí náročný slovník povýšené způsoby příliš rychlý projev příliš pomalý a těžkopádný projev monotónní hlas váhavé způsoby (častá „hmmm“ a „eh“) nevhodný tón příliš hlasitý projev příliš tichý projev

Bariéry komunikace Psychologické bariéry Emocionální stavy, které jsou do komunikace přenášeny (např. pacient je již rozladěný nebo ve stresu), nebo jsou jejím výsledkem (např. něco z řečeného vyvolává hněv, nedůvěru, úzkost), mohou vstoupit mezi to, co se říká, a efektivní poslech a porozumění: vlastní úzkost hněv frustrace (neschopnost sdělit svoje vlastní názory) předsudky vnímaný rozdíl z hlediska třídy / schopností / věku / zkušeností

Bariéry komunikace Fyziologické bariéry Fyzický stav pacienta i lékaře může ovlivnit soustředění a omezit tak množství vzájemně vnímaných informací: bolest hlavy únava nepohodlí, bolest, nemoc špatný zrak sluchové postižení některým lidem může připadat obtížné poslouchat mluvčího, který je nějak fyzicky postižen nebo má řečovou vadu.

Bariéry komunikace Bariéry vyplývající z vnímání Mluvčí a posluchač někdy vidí tutéž situaci z různých hledisek, a to může ovlivnit porozumění (např. lékař-pacient, rodič x dítě). rozdíly vyplývající ze sociálního / kulturního zázemí různá očekávání vzhled mluvčího (neupraveny, mladší/ starší než se očekávalo,…) akcent

Bariéry komunikace Bariéry vyplývající z obsahu To, co mluvčí říká, může být také překážkou pro posluchače: předmět diskuze nás nezajímá mluvčí hovoří příliš dlouho mluvčí říká něco, co nechceme slyšet (navrhuje změny…) všechno už jsme to slyšeli předtím obsah je příliš jednoduchý / obtížný obsah se opakuje

Bariéry komunikace Osobní bariéry Posluchač může mít bariéry sám v sobě: zaměstnaný svými vlastními problémy myslí na vlastní odpověď, aniž by vyslechl mluvčího číhá na každou příležitost k přerušení komunikace monopolizuje konverzaci tím, že se snaží mluvit co nejvíce sám, tj. netrpělivost s rolí posluchače

Proč bychom měli poslech nacvičovat? To, co člověk říká, je pro něho důležité. Věnujeme-li mu méně než plnou pozornost, dáváme tím najevo nedostatek úcty k jeho názorům. Nevěnujeme-li plnou pozornost všemu, co nám chce někdo říci, můžeme si začít vytvářet falešné předpoklady, které zkreslují naše porozumění. Jestliže se naše myšlenky nechají svést stranou, můžeme propást životně důležité informace. Jestliže se plně soustředíme na mluvčího, „posloucháme“ také nevyslovená sdělení. Posloucháme na dvou úrovních; zaprvé obsah – použitá slova – a zadruhé neverbální signály vysílané mluvčím, které se dají pochytit z gest, výrazu tváře, postavení těla…

Trychtýř komunikace

TAŽTE SE! „kdo se ptá, ten vede“ otázky nám přinášejí informace K čemu jsou nám dobré otázky? „kdo se ptá, ten vede“ otázky nám přinášejí informace bez otázek nepoznáme potřeby a problémy druhé strany, neodhalíme její motivy otázkami projevujeme zájem o druhou stranu, získáváme sympatie a důvěru otázkami posilujeme autoritu a profesionalitu otázkami získáváme čas (zatímco druhá strana reaguje, můžeme přemýšlet) otázky vedou k dialogu, zabraňují nedorozumění!

Položíte-li otázku, pak dejte druhému čas na odpověď naslouchejte! Rád poslouchám. Spoustě věcí jsem se naučil tím, že jsem pozorně poslouchal. Ernest Hemingway

Řeč těla Existuji dvě krajní meze neverbální komunikace, řeči těla: OTEVŘENÍ a UZAVŘENÍ Zda jsou lidé otevření nebo uzavření, lze poznat z jejich projevu a především z řeči těla. Druzí to vědomě (jsou-li k tomu trénováni) i podvědomě čtou a podle toho reagují.

Řeč těla OTEVŘENÍ: úsměv jdoucí ze srdce jasný, přímý pohled roztažené ruce uvolněné tělo pevný široký postoj

Řeč těla a první dojem UZAVŘENÍ: zamračená tvář hlava otočená bokem založené / zkřížené ruce zkřížené nohy strnulý postoj

První dojem a image

ZLATÉ PRAVIDLO KOMUNIKACE: Hlavní cíl komunikace Pomáhat – naslouchat druhým a nabízet jim řešení. ZLATÉ PRAVIDLO KOMUNIKACE: 70 % NASLOUCHAT 30 % HOVOŘIT.

Děkuji za pozornost. Bc. Pavlína Langerová Jazyk je nástroj porozumění, naučte se jej používat. Děkuji za pozornost. Bc. Pavlína Langerová langerova@audica.cz