Ivana Kůtová Tereza Navrátilová Stravovací služby Ivana Kůtová Tereza Navrátilová
Pohodlně se usaďte
A DÁVEJTE POZOR!
CÍL Cíl práce a metodika Cíl práce – seznámit studenty s provozními jednotkami pohostinství v oblasti stravování, jejich klasifikací a charakteristikou Metodika – pro naší práci jsme použili vědomosti ze střední školy, internetové stránky a odborné literatury, které jsme uvedli ve zdrojích
Charakteristika stravovacích služeb Umožňují uspokojování základních potřeb člověka V cestovní ruchu – uspokojování základních potřeb během pobytu i během přepravy
Gastronomická odbytová střediska se s přihlédnutím k jejich funkci člení na: Převážně stravovací ( jídelny) Společensko-zábavní (vinárny, bary) Doplňkového stravování (bistra, bufety)
Členění hostinských zařízení Restaurační zařízení Bary Formy rychlého občerstvení
Restaurační zařízení Restaurace Pohostinství Jídelní a restaurační vozy Motoresty Samoobslužné restaurace Bufet Kiosek
Bary Denní bar Noční bar Kasina Vinárna Kavárna Espreso Hostinec Pivnice Výčep Čajovny
Formy rychlého občerstvení Fast food Pipi gril Gyros, kebab Pizzeria Lunch restaurace
Technika stravovacích služeb
Nabídka produktů Nabídka závisí na: typ strav. zařízení, lokalita, požadavky zákazníků, konkurence, sezóna, kapacita Důkaz nabídky: jídelní a nápojový lístek, zároveň s ceníkem a propagačním materiálem
Druhy jídelních a nápojových lístků Stálý jídelní lístek Denní lístek Menu Samostatné nápojové lístky Speciální jídelní lístek
Realizace produktů gastronomických zařízení Uskutečnění, provedení strav. služ. Závisí na: kategorii zař., počtu a kvalifikaci zaměstnanců, klientele, lokalitě, prostorové uspořádání, spolupráce s kuchyní a výrobou Dle formy realizace produktu gastronom. zař. se rozlišuje 1. individuální obsluha 2. samoobsluha 3. kombinovaný systém 4.prodej pomocí automatů 5. obsluha při spol. strav.
1. Individuální obsluha Může zahrnout: uvítaní hosta – vyhledání místa – usazení hosta – seznámení s nabídkou – přijetí objednávky – odnost špin. nádobí – udržování čístoty – vyúčtování rozloučení Systémy individuální obsluhy rajónový systém brigádový systém francouzský systém
2. Samoobsluha Část úkonů se přenáší na zákazníka (výběr jídla, převzetí, odnos, usazení…) Část úkonů zůstává na stravovacím zařízení (vaří, udržuje čistotu, inkasuje) Systém výdeje Průběžný systém – zákazník prochází podél výdejní linky ve vymezeném prostoru – vybírá si jídlo a na konci linky zaplatí Systém konzumačních lístků – při vstupu host obdrží „konzumační lístek“ na který se jednotlivé položky zapisují, při odchodu zaplatí
3. Kombinovaný systém Spojuje prvky individuální obsluhy a samoobsluhy Možnost kombinace: A) obsluha u barového pultu B) bufetový stůl C) nabídkový vozík D) etážová obsluha E) prodej přes ulici F) ambulantí prodej
4. Prodej pomocí automatů Zcela bez obsluhujícího pracovníka Využívá se při doplňkovém prodeji Existují různé druhy Umisťují se na frekventovaná místa
5. Obsluha při společném stolování A) Obsluha účastníků organizovaného cestovního ruchu B) Obsluha účastníků různých akcí Koktejl Raut Banket
Zásady stolování Stolování zahrnuje úpravu stolu a chování u stolu Předpokladem správného stolování jsou poznatky o servírování, jimiž se označuje: soubor příborů, talířů, nápojového skla a ostatního inventáře způsob obsluhy hostů (na talířích, na mísách) Inventář pro stolování: všechny předměty používané při obsluze hostů Rozlišujeme inventář: dle typu gastronomického zařízení na restaurační, vinárenský, bufetový dle požitého materiálu na kovový, porcelánový, skleněný, dřevěný…
Druhy servírování Jednoduché servírování: Složité servírování servírování na talířích Složité servírování Servírování na mísách
Odpovědnost za škodu na odložených věcech hosta Provozovatel GZ je povinen nahradit hostu škodu na majetku nebo jinou škodu, která vznikne při poskytování služeb
Závěr Stravování je jednou z nejdůležitějších činností člověka z hlediska uspokojování potřeb Proto jsou stravovací zařízení tak vyhledávaná, navštěvovaná a žádaná (protože v nich uspokojíme naše potřeby jídla, pití i zábavy)
Zdroje HES, A., REGNEROVÁ, M., HRUBÁ, D. Obchodní nauka, vydání 5. Praha: Reprografické studio PEF ČZU, 2006. 290 s. ISBN 80-213-1155-X Cestovní ruch. [online]. 2009-02-07 [cit. 2012-03- 14]. Dostupné z: www.cestovni- ruch.cz/kategorizace/klasrest.php MORRISON, A. Marketing pohostinství a cestovního ruchu. 1. vydání. Praha: Victoria publishing, 1995. ISBN 80-85605-90-2. PRAŽSKÁ, Lenka a Jiří JINDRA. Obchodní podnikání. 2. přepracované vydání. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-05.
Děkujeme za pozornost