Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Poptávka na trhu zboží a služeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
Rovnovážná cena je cena, při níž je trh v rovnováze Při rovnovážné ceně nedochází k tlakům na její zvýšení (převis poptávky) ani k tlakům na její snížení.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
1/4 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
TRH (tržní mechanismus)
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO 15 Název.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekonomické vzdělávání
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky Poptávka –zájem o určité služby a zboží Individuální(jeden kupující po jednom druhu zboží) Dílčí(skupina po určitém druhu zboží) – pro ekonomii nejdůležitější Agregátní(poptávka všech lidí v určitém státě po všech druzích zboží) Nabídka – zájem o prodej určitého zboží či služby Individuální Dílčí - pro ekonomii nejdůležitější Agrerátní S rostoucí cenou roste i nabídka zboží = zákon nabídky S rostoucí cenou klesá poptávka po zboží = zákon poptávky

Nabídka Graf nabídky Faktory ovlivňující nabídku Cena Q = quantity = množství zboží S = supply = nabídka P = price = cena D = demand = poptávka Faktory ovlivňující nabídku Cena Náklady výroby a obchodu Změny vnějších podmínek podnikání Změny kapitálové výnostnosti

Poptávka Graf poptávky Faktory ovlivňující poptávku Cena Demografické změny Změna velikosti důchodů(mzdy, renty, úroky..) Změny v preferencích (zvyky, móda, potřeby…) Změny cen jiných zboží Substituty – zboží, které může nahradit zboží sledované hrušky – jablka Komplementy – jiné zboží, které doplňuje při použítí zboží sledované auto - benzín

Vztah poptávky a nabídky Neustálý vzájemný vztah = interakce E = rovnovážná situace = vše, co se vyrobí, se také prodá Ideální situace Výrobce ví, jaká je ideální cena a jaké množství má vyrobit Kupující ví dopředu, že zboží bude potřebovat

Úkoly 1. sestrojte graf nabídky a poptávky po dámských botách a určete cenu, při které se nabízené a poptávané zboží vyrovnají cena Poptávané množství v párech bot Nabízené množství bot v párech 500 8000 1000 5000 2000 2500 3000 4000

Výrobci dali příliš nízkou cenu = nedostatek zboží Výrobci dali příliš vysokou cenu = zboží je nadbytek PŘEVIS POPTÁVKY PŘEVIS NABÍDKY

2. Pomocí tabulky odpovězte na tyto úkoly(při ceně 150 Kč za 1 kus sluchátek k hudebnímu přehrávači): a. Kolik sluchátek dodají firmy na trh b. kolik sluchátek budou chtít spotřebitelé koupit c. kolik činí rozdíl mezi nabízeným a poptávaným zbožím d. zda vznikne přebytek nebo nedostatek zboží e. jak se v nejbližší době pravděpodobně změní cena f. pro koho je výhodná cena 225 Kč g. Při jaké ceně bude na trhu rovnováha h. při jaké ceně budou chtít spotřebitelé koupit 8000 ks nedostatek zboží e. jak se v nejbližší době pravděpodobně změní cena f. pro koho je výhodná cena 225 Kč g. Při jaké ceně bude na trhu rovnováha Cena sluchátek MP3 Poptávka (v ks) Nabídka (v ks) 100 9000 3000 125 8000 4000 150 7000 5000 175 6000 200 225 250