ZSV – Vzájemné působení nabídky, poptávky a ceny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
7 Nezaměstnanost.
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Příklady posunu funkce nabídky:  Množství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
 Výukový materiál vytvo ř en v rámci projektu EU peníze školám „U č íme aktivn ě “  Registra č ní č íslo CZ.1.07/1.4.00/  Č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1701_ODLIŠNÁ CENA Téma: Pojem F. G._ ODLIŠNÁ CENA TÉHOŽ ZBOŽÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ZÁSAHY STÁTU DO EKONOMIKY Nikola Krásná C2B. stát svými regulacemi zasahuje do chování ekonomiky a role tr ž ního systému je omezená ▶ smíšená ekonominka.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní rovnováha a efektivnost
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

ZSV – Vzájemné působení nabídky, poptávky a ceny Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová Projekt: Humanisté s počítačem Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.09/03.0032 Realizátor projektu: Gymnázium, Jablonec nad Nisou, U Balvanu 16, příspěvková organizace

Vzájemné působení nabídky, poptávky a ceny Na trhu není poptávka, ani nabídka izolována, ale střetávají se. Nemůžeme je proto zkoumat izolovaně, ale současně. Navíc na jedné straně je poptávané a nabízené množství závislé na ceně, ale na druhé straně také platí, že cena je funkčně závislá na nabídce a poptávce. → závislosti jsou vzájemné, obousměrné

Tržní systém funguje na principu ustanovení rovnováhy na trzích. Říkáme, že trh je v rovnováze, pokud se nabízené množství rovná poptávanému množství. V tomto okamžiku dochází k tzv.vyčištění trhu, není zde přebytek ani nedostatek zboží.

Spojme křivku nabídky a křivku poptávky do společného vyjádření. Cena Nabízené množství Poptávané množství Komentář 35 Kč 25 Kč 15 Kč 10 Kč 600 ks 450 ks 400 ks 100 ks 200 ks Přebytek na trhu (500 ks) Přebytek na trhu (250 ks) Trh je „vyčištěný“, je v rovnováze Nedostatek na trhu (500 ks) P – cena za kus Q – nabízené a poptávané množství E – rovnovážný bod D – poptávková křivka S – nabídková křivka PE – rovnovážná cena, cena vyčišťující trh QE – rovnovážné množství

Při jiných cenách vzniká přebytek nebo nedostatek nabízeného množství ve srovnáním s poptávaným množstvím přebytek = poptávané množství < nabízené množství nedostatek = nabízené množství < poptávané množství přebytek i nedostatek vyvolávají konkurenční chování na straně výrobců i na straně spotřebitelů

Přizpůsobování trhu při nerovnováze při rovnováze je trh stabilní (cena i množství) při nerovnováze začnou působit tržní síly a měnit cenu i množství trhy mají obvykle tendenci směřovat do rovnovážné situace

PŘEBYTEK tržní cena je patrně příliš vysoká → zesiluje soutěž prodávajících - aby prodali, snižují ceny při nižších cenách zmenšují nabízené množství kupující → poptávají větší množství přebytek zboží se zmenšuje, až zcela zanikne, když se obě množství vyrovnají

NEDOSTATEK poptávající se snaží uspokojit veškeré své zamýšlené nákupy → zesiluje soutěž kupujících – jsou ochotni koupit i za vyšší cenu → ceny se zvyšují, ale poptávají menší množství než dříve výrobci - zvyšují ceny a zvyšují nabízené množství, protože při vyšších cenách mohou vyrábět s vyššími náklady chybějící rozdíl mezi poptávaným a nabízeným množstvím se postupně zmenšuje, až zcela zanikne, když se obě množství srovnají

ROVNOVÁHA rovnováha trhu tedy znamená, že všichni, kteří chtěli prodat, a všichni, kdo chtěli koupit za určitou cenu, jsou uspokojeni je to situace ale velmi mimořádná, na trhu existuje jen výjimečně, ale trh má tendenci se  tomuto rovnovážnému stavu přibližovat výše uvedeným tržním mechanismem se automaticky obnovuje rovnováha na všech trzích ekonomiky

rovnovážný stav je neustále narušován dalšími faktory → posun křivek → posun průsečíku Změny rovnováhy: a) Nabídka se zvýšila ve všech cenových úrovních (např. mimořádně úrodný rok) → zvýšení nabídky je možný jen za cenu snižování cen → rovnováha se ustálí na nízké ceně a větším objemu nabídky i poptávky b) Nabídka poklesla ve všech cenových úrovních (např. růst nákladů) → pokles nabídky tlačí cenu vzhůru → rovnováha se ustálí na vyšší ceně a menším objemu nabídky a poptávky

c) Poptávka se zvýšila (např. vzrostly důchody, preference,..) → zvýšení poptávky táhne ceny vzhůru → rovnováha se ustálí na vyšší ceně a větším objemu nabídky i poptávky d) Poptávka poklesla (např. snížily se důchody, preference, ceny substitutů) → pokles poptávky stlačuje cenu dolů → rovnováha se ustálí na nižší ceně a menším objemu nabídky i poptávky

Otázky a úkoly: 1. Načrtněte graf, který bude představovat nabídku a poptávku po hudebních CD. Zakreslete do něj a vysvětlete vliv následujících změn: a) při výrobě CD desek došlo ke snížení nákladů. Jak se změní cena? b) zájem spotřebitelů o CD klesá, protože jsou na trhu nové nosiče hudebních nahrávek – internet a MP3. Jak se změní cena?   2. Proč je nabídková křivka pozemků v centru města strmě stoupající? Proč u ojetých automobilů je mírně stoupající? Jaké je u lístků na finále tenisového poháru? 3. Cena sportovní obuvi se zvýšila, a přesto se jí prodalo více. Neodporuje to zákonu klesající poptávky?Vysvětlete. Načrtněte graf.

4. Kam se posune (a proč) křivka poptávky po čaji, a) když se zdraží káva? b) když se zdraží cukr? 5. V následujících příkladech určete, jakým směrem se změní cena. Změní se cena pohybem po křivce nebo v důsledku posunu celé křivky? a) Vyšší příjmy obyvatelstva vedly k vyššímu odbytu aut. b) Neúroda okurek vedla k poklesu nákupu okurek. c) Vyšší daň na benzín snížila objem prodaného benzínu. (Uvědomte si, že daň zde působí stejně jako náklad, daň zdražuje výrobek)

Zdroje: M. Sojka, J.Pudlák: Ekonomie pro střední školy, 4.vyd., Fortuna.Praha 2003 http://www.miras.cz/seminarky/mikroekonomie-n02-nabidka.php