Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje Přílucká 213, Zlín

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hasič III. Stupně 2007 Ing. Milan TLAMKA
Advertisements

Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Branislav Šturmankin GPJP
a samostatného pohybu těžce zrakově postižených dětí
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
STRUKTURA OBCHODNÍHO DOPISU
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Zásady dobré komunikace
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
KOMUNIKACE S NEVIDOMÝM
Komunikační dovednosti
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Komunikace a informace „Schopnost prezentace, představí sebe a oddíl“ Zásady kvalitní prezentace Jan-Iáček-Konečný , Vídeň.
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Komunikace sluchově postižených
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
První pomoc Přivolání pomoci z okolí
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Projekt: Vzdělávání pro ekonomický rozvoj v zemědělství – Ing. Petr Hladký Agro Brno - Tuřany, a.s. Téma: Obchodní dovednosti pro obchodníky.
Komunikace s rodiči.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
BOZP – Práce s počítačem
Představování. Free Template from Představování partnera Trvání: asi 30 min. Skupina: 8-20 členů Materiál: šňůrky (provázky stejné.
Neverbální komunikace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
První pomoc při úrazu elektrickým proudem
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_ETIKETA_VSEDNIHO _DNE-II_PREZENTACE_06 Název školyStřední.
Společenské chování Společenské chováníOB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
- jak se chovat k lidem se zrakovou vadou.  1. Jakým handicapem trpí žena na obrázku?  2. Jaké má vlastnosti? Dají se z obrázku vyčíst?  3. Jaký.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Josef Konečný odstraňování bariér ze života nevidomých
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
1 Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Zápočtové cvičení ZEMÁNEK, Z. - PLUSKAL, D. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
AnotaceMetodický pokyn Prezentace obsahuje celkem 9 snímků. Po spuštění jsou na 2. snímku pokyny pro postup práce s prezentací. Do 3. snímku je vložen.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
Závodní chůze: práce paží 1
Koncept bazální stimulace
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Inf Prezentace informací
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ V.
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Škola SOŠ a SOU Hustopeče, Masarykovo nám. 1 Autor
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Problematika řešení potřeb zrakově postižených při mimořádných událostech zdolávaných hasičským záchranným sborem Kroměříž 2013 nstržm. Jaroslav Gondko.
Mapování přístupnosti a pražská Mapa přístupnosti
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Komunikace neverbální (poznámky pojmoslovné)
Transkript prezentace:

Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje Přílucká 213, 760 01 Zlín odborný seminář Záchrana osob Zásady komunikace s osobami se zdravotním postižením na místě zásahu

odborný seminář Téma: Požární taktika - záchranné práce: „Záchrana osob obecně - aspekty provázející záchranu“ (mjr. Ing. Petr Materna) Požární taktika - záchranné práce: „Záchrana osob při požárech“ (nprap. Martin Sladký) Požární taktika - záchranné práce: „Záchrana osob z výšky“ (nprap. Pavel Šustr) Metodika HZS ČR „Zásady komunikace s osobami se zdravotním postižením na místě zásahu“ (mjr. Ing. Jiří Moskva) Diskuse Praktický výcvik s výškovou technikou PS Zlín

Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje Zásady komunikace s osobami se zdravotním postižením na místě zásahu

Komunikace s osobou se sluchovým postižením Komunikace s osobou se zrakovým postižením Komunikace s hluchoslepou osobou

Komunikace s osobou se sluchovým postižením S ohledem na možnost odezírat slova je třeba s neslyšícím mluvit přirozeně, je vhodné udržovat pomalejší rytmus řeči a nezvyšovat hlas. Pro komunikaci s neslyšícím je dobré využívat výrazy obličeje a gesta rukou. Přijímání zpráv je pro neslyšícího stejně důležité jako jejich předávání. Odezírání pro neslyšící nepředstavuje úlevu, odezírání je pro neslyšící zřetelné pouze ze 30 až 40 %. Kontakt s neslyšícím je zapotřebí udržovat přímým pohledem z očí do očí. Pokud neslyšícímu nerozumíme, je vhodné ho požádat, aby zpomalil řeč nebo větu zopakoval. Pokud chceme získat zpětnou vazbu a ujištění, že neslyšící našemu sdělení skutečně porozuměl, není dobré ptát se, zda porozuměl, ale položit otázku „Co jste mi rozuměl?“.

Komunikace s osobou se zrakovým postižením Při kontaktu s osobou se zrakovým postižením je nutné s ní jednat tak, aby se necítila poníženě. Není možné se spoléhat na nějaký jiný, zvlášť rozvinutý způsob vnímání zrakově postiženého, např. dobrý hmat či sluch. Osoba jednající s nevidomým zdraví jako první. Představení je důležité spojit s oslovením: „Pane(paní), jsem hasič a provádím…“, aby nevidomý věděl, že mluvíme s ním. Podání ruky na pozdrav nahrazuje nevidomému vizuální kontakt. Při setkání stačí nevidomému oznámit: „Podávám Vám ruku.“. Při rozhovoru je velmi důležitý oční kontakt s nevidomým. Není tedy vhodné odvracet při rozhovoru tvář, protože to nevidomí obvykle poznají.

Komunikace s osobou se zrakovým postižením Při jakékoliv činnosti je nezbytné nevidomým vysvětlit, co se bude dít. Pro nevidomého jsou informace typu: „Teď to bude tlačit, teď to bude pálit.“ nezbytné. Věci nevidomého by měly zůstat na svém místě. S věcmi nevidomého je dobré nemanipulovat bez jeho vědomí. V případě manipulace s věcmi je vhodné je vrátit na původní místo. Při komunikaci s nevidomým lze bez obav použít slov „vidět, kouknout se, mrknout, prohlédnout si“. Tato slova používají nevidomí k vyjádření způsobu vnímání - cítit, hmatat, dotýkat se. Při zásahu nelze oddělovat nevidomou osobu od vodícího psa. Na vodícího psa není vhodné mlaskat, hvízdat, hladit ho, krmit ho nebo na něj mluvit bez vědomí majitele.

Doprovod osob se zrakovým postižením Při doprovodu osob se zrakovým postižením se hasič vždy předem stručně dohodne o způsobu doprovázení. Obvyklý způsob spočívá v tom, ze průvodce nabídne nevidomému rámě a ten se ho při chůzi lehce za loket přidržuje. Hasič je zpravidla vpředu. Před vstupem na schodiště hasič zpomalí nebo úplně zastaví a upozorní nevidomého na směr schodiště: „Schody nahoru.“ apod. Dále mu řekne o prvním a posledním schodu každého schodišťového ramene. O nástupu do auta se hasič a doprovázený předem stručně dohodnou. Praktické je, aby hasič položil ruku nevidomého na horní hranu otevřených dveří automobilu, případně upozornil na výši schůdků. Vlastní nástup pak nechá na nevidomém. Je rovněž vhodné se předem dohodnout, kdo zavře.

Doprovod osob se zrakovým postižením Při procházení úzkým průchodem jde hasič vždy první. Hasič naznačí pohybem paže, za niž se nevidomý drží, aby se zařadil za něj a šel za ním v zákrytu. Hasič upozorní nevidomého na netradiční zábranu v cestě (na chodník apod.). Chce-li si nevidomý sednout, položí hasič ruku nevidomého na opěradlo. Nevidomému stačí sdělit: „Zde je židle, to je opěradlo.“ a on sám si zjistí její polohu a posadí se. Hasič nevidomému stručně popíše místnost, kde se bude zdržovat. To platí i o toaletě. Zde by měl průvodce nevidomému sdělit, o jaký druh toalety se jedná. Zkontroluje čistotu a řekne mu, kde je papír, splachovací zařízení apod. Při delším pobytu musí být nevidomý seznámen s orientační situací v místnosti, aby byl následně samostatný - jak vypadá místnost, kde se nachází jeho lůžko, kde je umývadlo, jak najde WC a umývárnu, jak se dovolá pomoci v případě nouze.

Komunikace s hluchoslepou osobou Hluchoslepota je postižení dané různým stupněm souběžného poškození zraku a sluchu. Způsobuje především potíže při komunikaci, prostorové orientaci a samostatném pohybu, sebeobsluze a přístupu k informacím. V úvodu kontaktu s OZP upozorněte na svoji přítomnost. Nepřistupujte náhle a zbrkle, aby se OZP nevylekala. Představte se. Během oslovení se jemně dotkněte její paže, aby hluchoslepý věděl, že pozdrav patří jemu. Při odchodu z místnosti nezapomeňte upozornit hluchoslepého, že místnost opouštíte. Vyvarujte se silných projevů soucitu nebo naopak poznámek, které OZP podceňují nebo zpochybňují její schopnosti. Při konverzaci se nebojte používat slova typu vidět, dívat se, prohlédnout si, číst si. Hluchoslepé osoby je běžně používají.

Komunikace s hluchoslepou osobou Vždy hovořte čelem k hluchoslepému, není vhodné se během hovoru vzdalovat či otáčet se. Jestliže slyší hluchoslepá osoba pouze na jeden sluchový orgán, mluvte z té strany, kde je sluch zachován. Během konverzace pokud možno stůjte čelem ke zdroji světla (okno, lampa), hluchoslepý nebude oslněn přímým světlem. Než začnete hovořit, upozorněte hluchoslepého dotykem paže. V úvodu konverzace se s hluchoslepým dohodněte na způsobu komunikace, začněte pomalou mluvou. Používá-li hluchoslepá osoba ke komunikaci mluvené slovo, hovořte vždy s přirozenou intonací, neslabikujte. Vyslovujte pomalu a zřetelně, nezvyšujte hlas.

Komunikace s hluchoslepou osobou Nelze-li se dorozumět s hluchoslepým verbálně, pokuste se najít jiný způsob komunikace (písemná forma, abecedy do dlaně apod.), který zvládáte vy i hluchoslepý. Pro komunikaci s hluchoslepým je vhodné používat výraznou mimiku a gesta rukou. Při písemné komunikaci pište jednoduché krátké věty, případně výstižná slova v 1. pádě. Během komunikace je důležitá zpětná vazba. Chcete-li vědět, zda vám hluchoslepá osoba dostatečně porozuměla, neptejte se, zda vám rozumí, ale co vám rozumí. Nerozumíte-li sdělení hluchoslepé osoby, požádejte o zpomalení nebo zopakování.

Doprovod hluchoslepých osob Jako průvodce jděte před hluchoslepým vždy o krok vpředu. Hluchoslepý se drží vašeho nadloktí a přirozeně tak následuje vaše pohyby a udává rychlost chůze. Hluchoslepý jde vždy na bezpečnější straně (dále od vozovky, vyčnívajících překážek apod.). Nezapomeňte upozornit včas na nerovnosti terénu (výmoly, obrubník apod.). Při chůzi zúženým prostorem natáhněte svoji paži za záda, hluchoslepý se tak zařadí částečně nebo přímo za vás. Při vstupu do místnosti hluchoslepého dveřmi neprotlačujte. Jako první jděte vy. Podejte informace o prostoru, kde se hluchoslepý nachází. Před vstupem na schodiště upozorněte na směr schodiště (nahoru/dolů) a na první a poslední schod. Na schodiště je nutné vstupovat kolmo.

Doprovod hluchoslepých osob Chce-li se hluchoslepý posadit, položte svoji ruku, za niž se hluchoslepý drží, na opěradlo židle. Hluchoslepý po ruce sjede k opěradlu a zorientuje se. Druhou rukou si prohlédne sedadlo, zjistí polohu židle a posadí se. Při nastupování do vozidla naveďte hluchoslepému ruku na horní hranu dveří a na sedadlo. Upozorněte na výšku, příp. počet schodů do vozidla a sdělte, zda uvnitř již někdo sedí. Jestliže doprovázíte hluchoslepého s vodicím psem, udávejte hluchoslepému přesné slovní pokyny (po pravé straně dveře, schody dolů apod.). Hluchoslepý je převede do pokynu pro psa. Při popisu okolí nepoužívejte slova typu „tady“, „tam“, „pozor, kousek od vás“ – je nutné sdělovat informace konkrétně a přesně (např. vlevo dole, dva kroky před vámi).

Děkuji za pozornost mjr. Ing. Jiří Moskva Velitel stanice Zlín HZS Zlínského kraje jiri.moskva@zlk.izscr.cz www.hzszlk.eu