PRESENT CONTINUOUS přítomný čas průběhový

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Advertisements

přehled gramatických časů ČASY PRŮBĚHOVÉ plnovýznamových sloves
Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Vyjádření budoucnosti - …. GOING TO …
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Číslo: VY_32_INOVACE_15_07 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present.
vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
Přítomný čas průběhový Present Continuous
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
"- ing" forma slovesa.
Past simple & past continuous
EXPRESSING FUTURE vyjadřování budoucnosti Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová.
PRESENT SIMPLE přítomný čas prostý kladné oznamovací věty Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE _I.C.17 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 17 Název materiálu:Present continuous Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_426_Minulý čas průběhový AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
Přítomný čas PRŮBĚHOVÝ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: SIMONA ŠTRANCOVÁ, DIS. NÁZEV: VY_32_INOVACE_667_PŘÍTOMNÝ_ČAS_PRŮBĚHOVÝ_KLAD TÉMA:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Anglický jazyk Název Present continuous Klíčová slova přítomný čas průběhový,
vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
PRESENT CONTINUOUS FOR ELEMNTARY STUDENTS Author: Mgr. Jan Hájek.
Present continous- Přítomný čas průběhový Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní škola, Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804, příspěvková organizace Název projektu ◦ Zkvalitnění vzdělávání na ZŠ I.Sekaniny - Škola pro 21. století.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Pavlína Hůrková Datum: Název: VY 22_INOVACE_1.2.3.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní škola, Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804, příspěvková organizace Název projektu ◦ Zkvalitnění vzdělávání na ZŠ I.Sekaniny - Škola pro 21. století.
Present Continuous (Přítomný čas průběhový).  Probíhá právě teď,  vyjadřuje jistou, zajištěnou, naplánovanou budoucnost  Now, just now, at the moment,
Present simple Present continuous
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_43.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_433_Vyjadřování budoucnosti AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
QUESTIONS present continuous. Questions YES / NO questions žádáme potvrzení / popření obsahu otázky před podmětem je sloveso odpovídáme:  Yes, ….. 
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_431_Přítomný čas průběhový AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
Present Continuous (Přítomný čas průběhový).  Probíhá právě teď,  vyjadřuje jistou, zajištěnou, naplánovanou budoucnost  Now, just now, at the moment,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_ INOVACE_17_Vazba „going to“ AUTOR: Bc. Petra Baťová ROČNÍK, DATUM:
Přítomný čas průběhový (5.ročník) Učebnice Project 1
Přítomný čas průběhový
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Číslo: VY_32_INOVACE_15_09 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present.
Present Continuous Tense Questions
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_AJ_19 TÉMA:
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Mgr. Marcela Kloučková Název:VY_32_INOVACE_07_Aj6 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:přítomné časy.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková What are you doing now?
Present Tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Anglický jazyk 5 Autor: Mgr. Jaroslava Ledererová PŘÍTOMNÝ ČAS PRŮBĚHOVÝ Přítomný čas průběhový popisuje děj,
VY_32_INOVACE_437 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Název školy: Základní a Mateřská škola Bečváry, okres Kolín Autor: Mgr
PRESENT CONTINUOUS aneb přítomný čas průběhový
PŘÍTOMNÝ ČAS PRŮBĚHOVÝ (PRESENT CONTINUOUS)
Přítomný průběhový čas The present continuous tense
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_AJ_15
VY_32_INOVACE_222_Časy sloves
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PRESENT CONTINUOS Autorka: Mgr. Bohumila Navrátilová Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM.
Přítomný čas průběhový (5.ročník) Učebnice Project 1
PŘÍTOMNÝ ČAS PRŮBĚHOVÝ (PRESENT CONTINUOUS)
Dále si procvičí nejčastější situace, při kterých se časy používají
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Present tenses Mgr. Lucia Púčková VY_32_Inovace_19 PL-3
(Přítomný čas průběhový)
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

PRESENT CONTINUOUS přítomný čas průběhový Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová

tvoření průběhového času Všechny průběhové časy mají v angličtině stejný vzorec: Sloveso BÝT + GERUNDIUM v přítomném čase má sloveso být tři možné tvary am, is, are k těmto tvarům přidáme gerundium I am sitting in the classroom. He is speaking to you now. They are writing their homework.

Co je to gerundium? Gerundium je tvar odvozený od slovesa přidáním koncovky – ing ( go – going / swim-swimming) gerundium ale NENÍ SLOVESO je to buď: podstatné jméno slovesné ( chození, plavání…) přechodník ( jdoucí, plavající…) - přechodník můžeme chápat a používat také jako přídavné jméno Protože gerundium není sloveso, musíme ho ve větě, v přítomném průběhovém čase, používat vždy SPOLEČNĚ SE SLOVESEM BÝT

pravidla přidávání koncovky -ing K většině sloves přidáme koncovku bez jakékoliv změny sing – singing / go – going / sleep-sleeping / read-reading Ke změně dochází u těchto skupin sloves: A) slovesa , která končí na –e - e odpadne a přidáme –ing bez jakékoliv další změny write-writing / use – using / have – having B) slovesa, která jsou jednoslabičná ( nebo mají přízvuk na poslední slabice) a končí na dvojici 1 samohláska + 1 souhláska U těchto sloves zdvojíme koncovou souhlásku swim – swimming / run- running / stop – stopping Slovesa, která končí na Y ( nebo I ) se nemění ! play-playing / cry – crying / buy – buying / try- trying / ski-skiing

Od kterých sloves je možné utvořit gerundium? Gerundium je obecně možné utvořit od všech sloves, která mají infinitiv- to jsou všechna slovesa, kromě způsobových ( modálních) sloves – can, must, may Některá slovesa se ale v běžných situacích NEPOUŽÍVAJÍ v průběhových časech !

slovesa, která běžně netvoří průběhové časy want chtít need potřebovat prefer upřednostňovat like mít rád love milovat hate nenávidět belong patřit někam realise uvědomit si suppose předpokládat know vědět, znát remember pamatovat si, vzpomenout si forget zapomenout see vidět hear slyšet understand rozumět, chápat believe věřit mean znamenat seem zdát se, jevit se

pozor na slovesa: HAVE THINK Některá slovesa mají více významů Podle významu pak mohou nebo nemohou tvořit průběhové časy HAVE A) mít – vlastnit nelze použít průběhový čas (I have a sister) B) součást fráze ( have a shower, have breakfast, have a party, have a drink…) můžeme použít průběhový čas ( They are having breakfast now) THINK A) myslet si – mít názor ( Myslím si, že ….) nelze použít průběhový čas ( I think he is a good student) B) přemýšlet o něčem můžeme použít průběhový čas ( I am thinking about his problem)

tvoření průběhového času Jediným slovesem ve větě v průběhovém čase je sloveso být (am,is, are) , věty tedy tvoříme podle pravidel slovesa být Příklad vyčasování slovesa work v přítomném průběhovém čase : I am working we are working he is working you are working she is working they are working it is working Sloveso být lze samozřejmě stáhnout s podmětem I´m working / He´s working / They´re working …

zápor a otázka V krátké odpovědi opakujeme jen sloveso být ZÁPOR A OTÁZKU TVOŘÍME PODLE PRAVIDEL SLOVESA BÝT ZÁPOR : am not, isn´t , aren´t + gerundium : I am not working we aren´t wprking he is´t working you aren´t working she isn´t working they aren´t working it isn´t working OTÁZKA: am, is , are + podmět + gerundium ? Am I working ? Are we working ? Is he working ? Are you working ? Is she working Are they working ? Is it working ? V krátké odpovědi opakujeme jen sloveso být Are you working ? – Yes I am / No, I am not Is your brother playing in his room? - Yes, he is / No, he isn´t

užití přítomného průběhového času přítomný průběhový čas vyjadřuje děj, který: Probíhá PRÁVĚ TEĎ popisujeme to, co právě děláme my a ostatní popisujeme, co dělají lidé na obrázku ptáme se, co někdo právě dělá Právě studujeme. We are studying now. Učíme se přítomný čas průběhový. We are learning present continuous Teď nehrajeme golf. We aren´t playing golf at the moment. Co teď dělá tvůj kamarád? What is your friend doing ? Píšete teď dopisy? Ne, nepíšeme. Are you writing letters now? No, we aren´t .

2) probíhá v SOUČASNÉM ČASOVÉM OBDOBÍ Srovnáváme to co je „obvykle“ (- v prostém čase) s tím co je „teď“ Teď může znamenat dnes, letos, tento týden, měsíc, toto léto… Obvykle pěstujeme spoustu zeleniny, ale LETOS pěstujeme jen květiny. We usually grow a lot of vegetable, but this year we are growing only flowers. Proč dnes sedíš u okna? Obvykle sedíš vedle dveří ? Why are you sitting near the window today? You usually sit next to the door. 3) vyjadřuje PŘECHODNÝ DĚJ musíme zvážit, zda děj, který chceme vyjádřit je trvalý = prostý čas , nebo přechodný = průběhový čas Babička žije v Plzni - trvalý děj My grandmother LIVES in Pilsen . Sestra žije u přátel než si najde něco na bydlení - přechodný děj My sister IS LIVING with her friends until she finds somewhere to live.

4) Vyjadřuje ZMĚNU STAVU používá se zejména u statistických údajů, hodnocení zjištěného stavu ( naměřené hodnoty a podobně) často používáná slovesa –klesat, stoupat, měnit se –decrease, increase, change Počet lidí bez práce klesá. The number of people without jobs is decreasing. 5) Vyjadřuje BLÍZKOU PLÁNOVANOU BUDOUCNOST ve chvíli, kdy hovoříme vyjadřujeme co máme už předem naplánováno ptáme se na plány někoho dalšího V sobotu hrajeme v Plzni We are playing in Pilsen on Saturday Příští týden navštívím tu výstavu I am visiting the exhibition next weekend Nepojedu vlakem. I am not going by train. Co děláš příští neděli? What are you doing next Sunday?