Licenční centrum jako podpora zajišťování EIZ připomínky, náměty, návrhy AKVŠ Czech ELIB – schůzka zástupců vysokých škol, Brno, Fakulta sociálních studií MU
Stanovisko VV AKVŠ, BA 2013 VFU • Má-li být předložený model základem licenčního centra musí doznat zásadních úprav. • Cílem je navrhnout moderní, funkční, ekonomicky přínosný model, který bude: – v souladu s připravovanou národní politikou podpory VaVaI (jak bude výzkum financován), – odpovídat potřebám VŠ, AV ČR a dalších VO (jak budou chtít nakládat se svými finančními prostředky na podporu VaVaI), – bude zohledňovat rychle se měnící situaci v oblasti vědeckého publikování (otevřený přístup). Licenční centrum, komise RVŠ, Brno
Nejčastější průniky v názorech členů výkonného výboru • Licenční centrum (LC) ano, ale ne podle návrhu. Licenční centrum = servisní centrum zajišťujícím vyjednávání o cenách s producenty / dodavateli EIZ, zajišťující administrativu a technickou podporu. • Návrh dostatečně nekonzultován s odborníky z výzkumných organizací (VO). • Návrh ohrožuje autonomii VO v rozhodování o finančních prostředcích. • Náznaky restriktivních řešení vůči potenciálně nesouhlasícím členům, členové nebráni jako rovnocenní partneři. • Problematické zapojení komerčního sektoru. • Sporná navrhovaná právní forma LC. • Nebrána v potaz možnost přístupu ke zdrojům prostřednictvím OA. • Příliš složitá struktura navrhovaného LC generující vysoké náklady na provoz. • Hlavním hráčem by mělo být MŠMT, neznámé složení přípravného výboru. • Návrh zpracováván na míru velkým multioborovým zdrojům. Licenční centrum, komise RVŠ, Brno
schůzka zástupců VŠ, , FSS, MU účastníci v rámci přihlášení museli vyplnit minianketu a vyjádřit se k návrhu NTK • přílišná robustnost, komplikovanost struktury centra a s tím související finanční nákladnost, funkce, které jsou pro administraci licencí zbytečné • nutnost významných změn několika zákonů, aby mohlo být centrum zřízeno v NTK • transfer finančních prostředků - tahle formulace je nejasná a vágní, jak skupina “složená primárně ze zástupců MŠMT” … “schvaluje celkovou nabídku EIZ, členské instituce nemají v navrhované organizační struktuře CzechELib rozhodovací a řídící pravomoc, pouze poradní, za nepřijatelný považuji bod 10 na str. 100: transfer prostředků od institucí s nižším využitím EIZ k institucím s vyšším využitím. • Vyjednávací síla současných konsorcií je totožná s potenciální vyjednávací silou "centra", kupuje se stejné zboží pro stejný počet uživatelů. "Centrum" neposkytuje ohledně vyjednávání žádnou přidanou hodnotu • Většina zátěže pramení z projektového charakteru financování, samotné domlouvání konsorcia a následných smluv není taková zátěž, jak se snaží projekt prezentovat. • model de facto jen obléká současný model programového financování přístupu k EIZ prostřednictvím vzájemně soupeřících projektů do nového kabátu. • MŠMT neumí posílat prostředky na EIZ na VŠ jako účelové. Jsme schopni toto změnit? Licenční centrum, komise RVŠ, Brno
Problematické oblasti návrhu licenčního centra 1.financování 2.složitá struktura, vysoké náklady na provoz 3.ne všechny navržené funkce jsou účelné – např. centrální propagace a školení koncových uživatelů, centrální MVS (existuje VPK), vyhodnocování statistik přísluší hlavně výzkumným organizacím 4.diskutabilní právní forma – nutnost právního rozboru Licenční centrum, komise RVŠ, Brno
Financování • Opravdu existuje dlouhodobý závazek financovat EIZ ze státních prostředků jako to deklaruje předložený materiál na str. 19? V usnesení vlády ČR, schvalující program LR, se uvádí, že bude financován dle možností státního rozpočtu. • Diskutovaný návrh deklaruje autonomii výzkumných organizací (VO), ale ve skutečnosti ji omezuje (přesuny finančních prostředků, nejméně 4 zájemci, předpokládá se povinná účast všech VO – nebude-li se některá VO centra účastnit, nedosáhne na finance). • Virtuální účty, transfer financí = centralizované rozhodování o změně finančních prostředků instituce, může v českém právním prostředí virtuální účet existovat? str. 103: „…současný model financování nákupu EIZ je značně nesystémový a násilně podřazený pod nástroje účelové podpory obsažené v ust. §3 zákona 130/2002 S. Jako systémové řešení bychom vnímali vytvoření samostatného titulu podpory v rámci kategorie institucionálního financování, neboť nákup EIZ je svou povahou bližší institucionální oproti účelové podpoře dle uvedeného zákona.“ Licenční centrum, komise RVŠ, Brno
Financování licenčního centra návrh AKVŠ: Každoroční částku na finanční zajištění EIZ pro VaVaI považovat za institucionální (ne účelové) financování, tedy částky alokovat podle 130/2002 Sb v platném znění, konkrétně §3, odst. 3 písm a) který zní: „Institucionální podporu lze poskytnout na a) dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace na základě jí dosažených výsledků“. Licenční centrum, komise RVŠ, Brno
Složitá struktura, vysoké náklady na provoz Licenční centrum, komise RVŠ, Brno Návrh licenčního centra Řídící skupina 6-8 osob Licenční a administrativní jednotka 7 FTE Technická jednotka 2 FTE Oborově – specifické expertní skupiny Technika a přírodní vědy 7-9 expertů Medicína 7-9 expertů Humanitní vědy 7-9 expertů konzorciální skupina zástupců VO + 1 ředitel Stávající komerční firma Licenční a administrativní jednotka 10 FTE + 1 ředitel technická jednotka 2 FTE výzkumné organizace ČR 10 FTE + min osob13 FTE
Definovat účelné funkce • centralizace vyjednávání licenčních podmínek a administrace nákupu EIZ včetně veřejných zakázek na základě zadání (objednávky) výzkumných organizací • vyjednávání i v případě 1 zdroj pro 1 organizaci • technická podpora • školení školitelů • nutná diskuze VO, co potřebují, očekávají od LC Licenční centrum, komise RVŠ, Brno
návrh AKVŠ: licenční centrum by mělo být servisním centrem s jednoznačně vymezenými a nezbytnými funkcemi, které jako dobrý hospodář • soustřeďuje požadavky výzkumných organizací a na jejich základě zajišťuje efektivní vyjednávání o cenách s producenty / dodavateli EIZ s ohledem na aktuální situaci v oblasti vědeckého publikování, • zajišťuje administrativu (veřejné zakázky), případně technickou podporu, • ale i např. školení ve stylu training-the-trainers. Licenční centrum, komise RVŠ, Brno
právní forma Stávající dokument navrhuje spolek, ale zároveň (str. 94) upozorňuje, že lze očekávat v souvislosti s reflexí nového občanského zákoníku do jiných zákonů: „…že zákaz participace státu a státních příspěvkových organizací na zřizování a právní existenci některých kategorií právnických osob bude rozšířen i na spolek. Je tedy velmi důležité, aby MŠMT formou zásadní připomínky a jejího prosazení zajistil, že se na spolek nebude vztahovat absolutní zákaz.“ tj. fungování navrhované právní formy vyžaduje legislativní změny, úpravy. návrh AKVŠ: inspirovat se stávající zkušenostmi s dobře fungující organizací, která již poskytuje služby vysokým školám jako je např. CESNET. Licenční centrum, komise RVŠ, Brno
Shrnutí návrhů AKVŠ iniciovat změnu financování EIZ z účelového na institucionální na základě §3, odst.3 písm a) platného zákona 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu a vývoje („Institucionální podporu lze poskytnout na a) dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace na základě jí dosažených výsledků“.) zachovat autonomii organizací v rozhodování o nákupu EIZ, vymezit nezbytné funkce, neboť licenční centrum by mělo být servisním centrem s jednoznačnými funkcemi, inspirovat se, využít zkušenosti z jiné organizace, která poskytuje služby pro výzkum a vzdělávání jako je např. CESNET. Licenční centrum, komise RVŠ, Brno