Plán Ministerstva financí na regulaci PPP projektů Pilotní projekty PPP diskusní setkání časopisu Stavební fórum 19. dubna 2007, hotel Modrá růže, Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Doporučení pro přípravu žádosti;
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Nový způsob financování RF od roku 2004 Vít Richter Národní knihovna ČR tel , mobil Praha
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Metodika projektového investování - Případová studie Petra Wendelová Jim Wheeler Libor Cupal David Koudela 2. a Tato zakázka je financována Evropskou.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
Hodnocení škol a školských zařízení
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozpočtové hospodaření obcí
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Obsah Obsah Pilotní projekty Současný stav Klady Zápory
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
PPP – aktuální vývoj v ČR 28. září 2005 Julie Leitgebová, PPP Centrum.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Případová studie – práce ve skupinách Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Uherské Hradiště 2009.
Audit seminář CGI duben 2014.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
Konference Evropa regionů – priorita ELS-ED
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Účetní reforma v druhém roce
Institucionální a věcné aspekty státní podpory exportu
Obsah Obsah Etapy realizace PPP projektu
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Praktický postup přípravy projektů Internetizace knihoven na krajích Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
VYUŽITÍ SOUTĚŽNÍHO DIALOGU V PROJEKTECH PPP Nejnovější zkušenosti Nizozemí a Velké Británie Ing. Eduard J a n o t a náměstek ministra financí Ministerstvo.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Strategie příprav obcí, mikroregionů a dalších subjektů na zpracování projektů Mgr. Michal Jarolímek Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Financování kapitol státního rozpočtu II
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Národní plán zavedení elektronického zadávání veřejných zakázek a Zpráva o plnění Národního plánu za rok 2007 Ministerstvo pro místní rozvoj.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Obsah veřejných rozpočtů III
Ministerstvo financí ČR
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Seminář MZe pro vodoprávní úřady Skalský Dvůr, 19. –
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Finanční účetnictví RADNICE
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Obsah veřejných rozpočtů III
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Plán Ministerstva financí na regulaci PPP projektů Pilotní projekty PPP diskusní setkání časopisu Stavební fórum 19. dubna 2007, hotel Modrá růže, Praha Kateřina Helikarová referát regulace a metodiky PPP Ministerstvo financí

Proč se pilotními projekty právě nyní zabýváme?  Politika PPP  Pilotní projekty na základě rozhodnutí vlády  Živelný vznik projektů s charakteristikami PPP nahradit monitorovaným a řízeným procesem  Správné řízení projektů  Test legislativy a metodiky  Test připravenosti veřejné správy  Identifikace slabých míst  Vyhodnocení => změny legislativy + standardizace

Výběr pilotních projektů a současný stav  Výběr dle vládou schválených kriterií:  Rozpočtový dopad  Soulad s prioritami vlády  Možnost přenosu rizik na privátní sektor  Definovatelnost výstupů a cílů  Typová a strategická vhodnost  Současný stav  Původně 9 Pilotních projektů  Zrušeny 2 (NNH, KUJEP) + část jednoho (KS KV)  2 OBC ÚSC zpracovávány  3 OBC dokončeny (ÚVN, KS ÚnL, Věznice)  OBC D3 zpracovávána  Aircon ve fázi iniciace

Institucionální rámec v ČR  Zákony: č. 139/2006 Sb., č. 140/2006 Sb., č. 218/2000 Sb., č. 219/2000 Sb., č. 250/2000 Sb., 320/2001 Sb.  Vyhlášky: č. 217/2006 Sb., 238/2006 Sb.  Usnesení vlády: 7/2004, 791/2004, 76/2005, 423 a 424/2005, 1017/2005, 644/2006 a 88/2007  Metodiky : Vzorová koncesní smlouva + manuál, Kodex řízení PPP projektů, Metodika výběru poradců + vzorová zadávací dokumentace pro výběr poradců, Řízení rizik v PPP projektech

Institucionální rámec v ČR - kompetence  Zadavatel  PPP Centrum  Ministerstvo financí  NKÚ  ÚOHS

Pilotní projekty - postup dle metodik, řízení projektů  Kodex řízení projektu: na 7 projektech  Metodika výběru poradců: na 6 projektech  Manažer projektu: 5x vlastní zaměstnanec zadavatele, 2x PPP Centrum, 1x externí fyzická osoba, 1x zaměstnanec poradenského konsorcia  Názor MF: postup dle metodik eliminuje problémy a nejasnosti; nutností je čitelné řízení poradců ze strany zadavatele

PPP a kompetence Ministerstva financí  Efektivnost konkrétního projektu  Ověřuje se pomocí PSC a referenčního PPP projektu  Výsledky u pilotních projektů: VFM u tří projektů (30,4%; 8,4%; 12,42%)  Rozpočtová udržitelnost  ČR nepracuje v rozpočtu s uceleným dlouhodobým programem, který by zahrnoval rozvoj jednotlivých odvětví veřejných služeb, včetně budoucích výdajů s tímto rozvojem souvisejících. V kontextu tříletého střednědobého výhledu státního rozpočtu a dílčích koncepcí vývoje některých odvětví je obtížné korektně hodnotit dlouhodobou rozpočtovou udržitelnost jednotlivého projektu, který potrvá 20 a více let.  Proto MF financí považuje za minimální nutnost respektovat mezinárodně uznávané základní principy „fiskální bezpečnosti“ PPP projektů, které byly publikovány např. Mezinárodním měnovým fondem.

Principy fiskální bezpečnosti PPP projektů  Požadavky na zveřejňování údajů o PPP projektech (Podle IMF):  Rozpočtová dokumentace a závěrečné účty mají obsahovat přehled cílů stávajících a plánovaných PPP programů a stručný popis projektů, na něž již byly uzavřeny smlouvy nebo které jsou rozpracovány s předpokladem brzkého uzavření smlouvy (jejich charakter, soukromý partner nebo partneři a kapitálová hodnota).  Nadto by měly být poskytnuty dále uvedené detailnější informace o každém projektu nebo skupině podobných projektů:  budoucí platby za služby a příjmy vlády stanovené v PPP smlouvě dle let;  detaily smluvních ujednání, které mohou být zdrojem podmíněných plateb nebo příjmů (např. záruky, šedé mýto, mechanismy sdílení zisku, události spouštějící vyjednávání o změně smluv), včetně vyčíslení;  rozsah a podmínky financování a jiných forem podpory projektu poskytovaných vládou formou půjček nebo prostřednictvím veřejných finančních institucí nebo jiných subjektů (jako “Special Purpose vehicle”) vlastněných nebo kontrolovaných vládou;.  jak projekt ovlivňuje rozpočtový deficit a dluh vlády a zda aktiva spojená s projektem jsou klasifikována jako aktiva vlády. Mělo by být také uvedeno, zda jsou aktiva klasifikována jako aktiva “SPV”.  V zemích s významnými PPP programy může mít zveřejnění těchto údajů formu zvláštního výkazu o PPP jako součásti rozpočtové dokumentace a závěrečného účtu.  V průběhu rozpočtového roku by měla být podchycena každá nová smlouva, která má významný krátkodobý rozpočtový dopad. PPP smlouvy nebo jejich podstatné parametry (nejlépe ve standardizované formě) by měly být veřejně dostupné.

Regulace rozpočtových důsledků PPP projektů  Po přijetí koncesního zákona, jeho prováděcích předpisů a souvisejících novel rozpočtových pravidel jsou vytvořeny formální podmínky pro naplnění většiny z těchto principů.  Každý z pilotních projektů, který nebyl v předchozích fázích zastaven, musí projít dvojím schválením vládou nebo zastupitelstvem obce/kraje.  Rozhodnutí vlády bude mj. rozhodnutím o tom, k jakým budoucím plněním z rozpočtu se příslušný správce kapitoly realizací PPP projektu zaváže. Po rozhodnutí vlády zaregistruje MF příslušné parametry projektu do databáze závazků z PPP.  V zájmu důsledného prosazení výše uvedených principů Ministerstvo financí v rámci připravované metodiky upřesní strukturu povinných údajů, které budou zadavatelé PPP projektů předkládat k projednání projektu ve vládě, jako údaje nezbytné pro rozpočtový monitoring.  Od 11/2006 do 05/ 2007 probíhá na MF TwL projekt v rámci programu EU Transition Facility; jedna z jeho komponent je zaměřena na vytvoření metodiky správného zobrazení parametrů PPP projektů v rozpočtové dokumentaci.

Aktuální postup MF  Usnesení vlády č. 267 z (jednorázové vyčíslení závazků z PPP)  Analýza pilotních projektů =>  MF zpracování a publikace metodik  MMR zpracování a publikace metodiky  Orgány a organizace státu povinně postupovat dle metodik (transparentnost, snazší kontrola, zlevnění procesu)  Průběžně posuzovat PPP jako alternativu, postupovat dle osnovy  Novela koncesního zákona  Daně, účetnictví, insolvenční zákon  ČSÚ – aktivně spolupracovat se zadavateli již během přípravy projektu

Metodiky navrhované k publikaci  Kodex řízení PPP projektu  Metodika výběru poradců  Vzorová zadávací dokumentace pro výběr poradců  Vzorová koncesní smlouva + manuál  Metodika zobrazení PPP projektů v dokumentaci státního rozpočtu a střednědobého rozpočtového výhledu  Procesní manuál  Hodnota za peníze  Aktualizovaná metodika řízení rizik  Zadávací řízení na výběr koncesionáře

Shrnutí  Pilotní projekty budou pokračovat dle hmg a platných předpisů  Nové PPP individuálně jako varianta realizace záměrů zadavatelů  Jednorázové vyčíslení závazků  Publikace metodik

Děkuji za pozornost   Letenská 15, Praha 1,  Tel