Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení Jiří Tesař
Příprava na hodinu - východiska RVP, ŠVP è kompetence, očekávané výstupy, průřezová témata, …. Učební plán (tabulka s předměty a počty hodin v jednotlivých ročnících) Obsahová náplň ç z ŠVP – rozepsání učiva do hodin, včetně časové dotace a ostatních atributů Zvážit časovou reálnost (max. 35 vyučovacích týdnů/rok). Nejproduktivnější období: říjen-listopad; březen-duben
Příprava na hodinu - přípravná fáze Na co navazuji? Jak budu motivovat? Co budu učit a s jakým cílem? Jak dosáhnu vytčených cílů? Jak provedu upevnění probraného učiva? Jaké bude pokračování učiva (dm. cv., co bude příště,…)
Příprava na hodinu - analýza Obsahová učebnice – porovnat různé přístupy, formulace,.. odborné publikace – vysvětlení nejnovějších poznatků či obtížných statí informace z internetu technické prostředky – jejich dostupnost, funkčnost, přesvědčivost, ….
Příprava na hodinu - analýza Didaktická struktura hodiny – časová náročnost experimenty – vyzkoušet je předem!!! fyzikální úlohy – vypočítat předem zkoušení – připravit (rámcově x detailně) domácí cvičení zápis do sešitu (počítačová prezentace)
Příprava na hodinu - stanovení cílů Po obsahové a didaktické analýze následuje stanovení cílů: poznávací činnostní hodnotové
Příprava na hodinu úvodní organizační opatření pozdrav, zápis do TK, omluvy, datum a nadpis na tabuli, kontrola domácího cvičení, …
Písemná příprava na hodinu je výsledkem předchozí analýzy jejím prostřednictvím bude naplňován cíl hodiny je podpůrný prostředek pro učitele je důkaz pro nadřízené orgány, že se učitel na hodinu připravoval není dogma – učitel se může odchýlit od přípravy podle konkrétní situace
Písemná příprava na hodinu je možno využívat jednu přípravu pro více paralelních tříd je možno využívat přípravu i v následujících letech (udělat si do ní didaktické poznámky, náměty úloh, parametry pokusů,…) forma je věcí učitele, není předepsaná!!! je pouze prostředkem nikoli cílem!!!
Písemná příprava na hodinu doporučená forma strukturovaný zápis (heslovitě, podtrhávat,…) nechat si místo na poznámky zaznamenat časový rozpis přiložit písemné materiály, které budeme rozdávat žákům nejlépe na volné listy (ve fóliích) do pořadače – možno upravit, doplnit, předělat a nedojde ke zboření struktury
Písemná příprava na hodinu Měla by obsahovat: téma hodiny cíle hodiny (hlavní + specifické) metody výuky a organizační formy pomůcky, didaktickou a výpočetní techniku strukturu hodiny včetně časové rozvahy
Písemná příprava na hodinu konkretizace Opakování: individuální zkoušení x frontální opakování rámcové otázky, fyz. úlohy, experimenty… počet žáků (případně i jména) zaměřit se na propedeutiku nové látky promyslet hodnocení
Písemná příprava na hodinu konkretizace Nová látka: metoda (rozhovor, výklad, experiment, problémové vyuč., videofilm, počítačové modelování, řešení úlohy, práce s učebnicí, samostatná práce,…. organizační forma (individuálně, skupinově, frontálně, labor. práce, exkurze)
Písemná příprava na hodinu konkretizace Experiment: schéma – náčrtek x obrázek potřebné pomůcky vhodné parametry příčiny špatného provedení (nepřesvědčivost) časová náročnost náhradní materiál (žárovky, pojistky, špejle,…)
Písemná příprava na hodinu konkretizace Procvičení: zopakování, následný experiment,… aplikace (kvalitativní, kvantitativní, časová resp. místní aktualizace,…) zařazení nové látky do předchozí poznatkové struktury rozvoj hodnotové orientace
Písemná příprava na hodinu konkretizace Zápis do sešitu: připravený (na tabuli, zpětný projektor, počítačová prezentace) tvořený v hodině (reaguje na průběh hodiny) diktovat (na tabuli význačné termíny) celý na tabuli – náročné (i na čas)
Písemná příprava na hodinu konkretizace Závěr hodiny = shrnutí často splývá s procvičením propojení s jinou částí fyziky propojení s jiným předmětem daná problematika a její užití v praxi naznačení příští hodiny,….
Vyhodnocení vyučovací hodiny Didaktické aspekty Splnění cílů hodiny časová reálnost přípravy na hodinu náročnost opakování a zkoušení správnost zvolené struktury hodiny didaktický přínos experimentu úplnost či rozvláčnost zápisu doplnění o další aplikace (aktualizace)
Vyhodnocení vyučovací hodiny Učitelova pedagogická erudice: přesvědčivost experimentu vhodnost dané části videofilmu vhodnost dané počítačového modelování, prezentace přesnost vyjadřování vyučujícího aktivní vedení dialogu zvládnutí odborné problematiky (záludných otázek od žáků,….)
Vyhodnocení vyučovací hodiny Podmínky a přístup žáků hygiena třídy (osvětlení, ovzduší, teplota,….) znalosti žáků z předchozích hodin aktivita x pasivita žáků přesnost a správnost vyjadřování žáků pozornost a zájem žáků kázeňské problémy ç z struktury hodiny