Dopravní alternativa pro Prahu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
diskomfort cestujících
Advertisements

BUDOUCNOST DOPRAVY V PŘEROVĚ
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Rekonstrukce severních mostů
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Jak tunel Blanka promění okolí Pražského hradu
Sem vložte LOGO klienta. Doprava v Praze tak trochu jinak Tunel Blanka z jiného pohledu.
Škroupovo náměstí – podzemní garáže na místě parku?
Zklidňování dopravy příklady dobré praxe
Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy.
Dopravní průzkum města
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Průzkum kvality a spokojenosti s PID
Víceúčelové pruhy (Advisory cycle lane)
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Nechceme dálnici uprostřed Prahy
DOPADY ZPROVOZNĚNÍ MĚSTSKÉHO OKRUHU NA INTENZITY AUTOMOBILOVÉ DOPRAVY LISTOPAD 2005.
DOPRAVNÍ ALTERNATIVA PRO PRAHU 2004 KOALICE SOS PRAHA VEŘEJNÁ DOPRAVA ŘEŠÍ EKOLOGICKÉ A PROSTOROVÉ PROBLÉMY VE MĚSTECH MOTTO Pramen:
Projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund Dopravní alternativa pro Prahu Městský okruh.
KONCEPT ROZVOJE CYKLISTIKY VE VELKOMĚTECH Ing. Luděk Sosna, Ph. D., ředitel odboru strategie, MD ČR.
VEŘEJNÁ DOPRAVA ŘEŠÍ EKOLOGICKÉ A PROSTOROVÉ PROBLÉMY VE MĚSTECH
Rolové hry na problematiku - přesun brněnského nádraží - výstavba R43 Filip Chvátal.
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Nitra.
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Praha cyklistická nebo ne? 2012 Vratislav F ILLER Auto*Mat Praha
Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Silnice nebo železnice
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Řešení staré hlukové zátěže z pohledu ŘSD ČR
Vypracoval: Marek Trefil Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní K620 – ÚSTAV ŘÍDICÍ TECHNIKY A TELEMATIKY ČVUT FD, Konviktská 20, Praha května 2016 Stávající.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Dopravní zeměpis, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
PRAŽSKÝ OKRUH.
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Snídaně starostů , Jedlí
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Pražský okruh se nedaří dostavět, na severu se rýsuje alternativa!
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Integrace Neratovic a Mělníka
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Koncepce dopravy v MPP Michal Lehečka, 14/5/2018.
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

Dopravní alternativa pro Prahu Městský okruh projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund

MĚSTSKÝ OKRUH Vztah k urbanistické struktuře města MO = dálnice středem města ? Vliv na zatížení uliční sítě Vliv MO na Prahu 6 MO a dopravní indukce MO a veřejná hromadná doprava

Vztah Městského okruhu k urbanistické struktuře města

Městský okruh ve vztahu k urbanistické struktuře města

Městský okruh ve vztahu k urbanistické struktuře města

Městský okruh ve vztahu k urbanistické struktuře města JV segment MO leží ve spáře mezi kompaktním městem a sídlišti odsává tak dopravu z města Městský okruh ve vztahu k urbanistické struktuře města

Městský okruh ve vztahu k urbanistické struktuře města SZ segment MO naopak kompaktní město protíná v těsné blízkosti památkové rezervace dopravu do města zatahuje JV segment MO leží ve spáře mezi kompaktním městem a sídlišti odsává tak dopravu z města Městský okruh ve vztahu k urbanistické struktuře města

Městský okruh = dálnice středem města

v září 2004 byly zprovozněny tunely Mrázovka

tím vznikla rychlostní silnice do centra města, končící na Malovance důsledkem je nápor aut na Letné a v Břevnově v září 2004 byly zprovozněny tunely Mrázovka

Na Letné už další nárůst dopravy prakticky není možný, zato v Břevnově se situace výrazně zhoršila

Na Letné už další nárůst dopravy prakticky není možný, zato v Břevnově se situace výrazně zhoršila

další plánovanou etapou je pokračování MO na Pelc-Tyrolku

další plánovanou etapou je pokračování MO na Pelc-Tyrolku

Severojižní magistrála č. II tím vznikne Severojižní magistrála č. II

Tunely – spásné řešení ? Samotný Městský okruhu bude sice v tunelu, ale problémy tím nezmizí emise nezmizí, pouze se zkoncentrují u portálů a výdechů bariérový efekt ramp a mimoúrovňových křižovatek je často horší než u komunikací na povrchu vysoké náklady na provoz, bezpečnostní rizika... Především ale tunely neřeší zatížení okolních ulic, které slouží jako přivaděč na Městský okruh

kdyby byla SJ magistrála v tunelu, jak by to zlepšilo situaci v Ječné, Žitné, Vinohradské, Seifertově, Pobřežní... ??

Vliv Městského okruhu na zátěž přilehlých ulic

Efekt na zatížení uliční sítě Dojde k odlehčení souběžných komunikací: SJ magistrála, Milady Horákové, Korunovační, Veletržní, Křižovnická... Současně však vzroste provoz na příčných komunikacích, které se stanou přivaděči: Plzeňská, Ječná, Žitná, Patočkova, Evropská, Jugoslávských partyzánů, Letenský tunel... Vzhledem k celkovému zvýšení kapacity uliční sítě dojde k celkovému nárůstu dopravy

Vliv na dopravní situaci na Praze 6

po zprovoznění Městského okruhu v 1 po zprovoznění Městského okruhu v 1. fázi nastane odlehčení souběžných ulic

po zprovoznění Městského okruhu v 1 po zprovoznění Městského okruhu v 1. fázi nastane odlehčení souběžných ulic

avšak nová atraktivní komunikace přiláká novou dopravu

doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova

doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova

doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova

doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova

doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova

doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova

doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova

Zátěže v Dejvicích dle prognóz Věrohodnost prognóz dopravní zátěže je ovšem problematická, údaje různých zpracovatelů (SÚRM, ÚDI, Cityplan) se liší až v řádu desítek procent. Všechna vozidla, 0 - 24 h Zdroj: ÚRM – zátěže pro ÚPN VÚC Pražské aglomerace, horizont 2015

Zhoršení dopravní situace na Praze 6 je však nepochybné

Městský okruh a dopravní indukce

Vývoj IAD od roku 1960 Dopravní zklidnění centra v 70. letech vedlo k redukci dopravy - nárůst intenzity IAD se zde zastavil na 12 let. Na počátku 90. let došlo vlivem společenských změn k enormnímu nárůstu automobilové dopravy. Zdroj dat: ÚDI

Vývoj IAD v 90. letech Nárůst počtu aut se koncem 90. let zvolnil. Zatímco doprava na vnějším kordonu nadále prudce roste, intenzity dopravy v širším centru od roku 1998 stagnují. V letech 2001 – 2003 dokonce nastal mírný pokles. Zdroj dat: ÚDI

Dosavadní vývoj IAD - závěry Nárůst intenzit IAD není apriorně daný – je výrazně spoluurčován nabídkou dopravní sítě a současně atraktivitou veřejné hromadné dopravy. Zatížení komunikační sítě v širším centru Prahy dosáhlo bodu nasycení. Díky tomu se nárůst IAD v centru zastavil. Katastrofické scénáře, dle kterých při nepostavení MO pojede např. po ul. Milady Horákové 94 000 aut jsou naprosto nepodložené – další nárůst dopravy na stávající síti není fyzicky možný

Očekávaný vývoj trendů v dopravě po vybudování MO Zdroj: do 2003 – intenzity na vnitřním kordonu, dle ÚDI Praha od 2005 – nárůst celkového objemu dopravy dle matic na DÚR MO, ÚRM

Očekávaný vývoj trendů v dopravě po vybudování MO Zdroj: do 2003 – intenzity na vnitřním kordonu, dle ÚDI Praha od 2005 – nárůst celkového objemu dopravy dle matic na DÚR MO, ÚRM

Hodnocení dopadů MO v SZ segmentu města Městský okruh nepovede ke zklidnění dopravy na povrchu, ale má především umožnit další nárůst dopravy. Celkový průjezd ve směru východ – západ přes Letnou se podle prognóz díky MO zvýší téměř na trojnásobek – teze o Magistrále č. II tak má reálný základ.

Příklad nedokončeného okruhu: Berlín

Díky tomu dnes veškerá doprava projíždí centrem sjednoceného města V rozděleném Berlíně se koncepce silniční sítě vyvíjela odlišně: ZÁPAD: Městský okruh + (neuskutečněné) tangenty dovnitř VÝCHOD: Radiály do centra + okruhy Díky tomu dnes veškerá doprava projíždí centrem sjednoceného města

Řešení se zdá být jasné: odlehčit centru uzavřením Městského okruhu

Řešení se zdá být jasné: odlehčit centru uzavřením Městského okruhu Ale Berlín se rozhodl okruh nedokončovat: nedostatek financí urbanistické dopady

Do roku 2015 Berlín plánuje postavit pouze zlomek původně plánovaného městského okruhu + radiálu od dálnice na Drážďany Ale co potom s centrem ??

Koncept zklidnění centra: světelná signalizace, preferující tangenciální směry oproti radiálním zpoplatnění parkování v širším centru omezování rychlosti (včetně sběrných komunikací) zlepšení nabídky veřejné dopravy

Doprava se tak rozloží na řadu okružních tras bez budování kapacitních obchvatů, současně motivujeme k používání VHD.

Srovnání dnešní dopravní zátěže a prognózy 2015 přesvědčivě dokládá účinnost tohoto konceptu.

V nejužším centru se podařilo vyloučit vnitroměstský tranzit a současně omezit zdrojovou / cílovou dopravu o 10%. Z toho 5-6% řidičů začalo používat VHD, ostatních 4-5% zvolilo jiný cíl.

Poučení z Berlína Zvyšováním kapacity sítě nelze zklidnit dopravu Paralelní podpora IAD a VHD nemotivuje k používání veřejné dopravy Není nutné za každou cenu dokončovat okruh: cesta „malých kroků“ může být efektivnější než velkokapacitní „nadřazené systémy“ Lze cílené ovlivňovat chování řidičů pomocí narůstajícího odporu směrem do centra: motivace k přestupu na VHD či volbu jiné trasy Využívání telematiky: „technika místo betonu“

Dopravní alternativa pro Prahu projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund zpracoval Štěpán Boháč březen 2004 aktualizace květen 2005