GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Chemie.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Spalování a jeho produkty. Emise a jejich snižování
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
VIII. OXIDAČNĚ - REDUKČNÍ (REDOX) REAKCE
Emise automobilů Michal Jílek, 9.C ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.14 Název pro školu:
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Faktory ovlivňující průběh chem. reakce
OXIDAČNĚ REDUKČNÍ REAKCE
CHEMICKÉ REAKCE.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických reakcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Aplikuje poznatky.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Faktory ovlivňující reakční rychlost, teorie chemické kinetiky
Vlivy na rychlost chemických reakcí
BENZÍN Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.2/13
Automobily a výfukové plyny
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
CHEMIE CHEMICKÉ ROVNICE.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
ÚPRAVA OXIDAČNĚ REDUKČNÍ ROVNIC
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
VY_32_INOVACE_13_VZDUCH Anotace Rozšíření poznatků o vzduchu Autor
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
VZDUCH.
VY_32_INOVACE_CH VZDUCH - prezentace
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Ivan Víden, CSc.
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň Třetí úroveň –Čtvrtá úroveň »Pátá úroveň 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Sondy Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-003 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Ochrana ovzduší IV (pp+ad-blue)
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název: Rychlost chemické reakce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vliv člověka na ovzduší
Vlivy na rychlost chemických reakcí
CHEMIE - Alkaloidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_45_F6
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor Mgr. Martina Fialková Číslo materiálu 4_2_CH_19 Datum vytvoření 21.4.2013 Druh učebního materiálu Prezentace + příloha - křížovka Ročník 4.C Anotace Učební materiál na téma katalyzátor Klíčová slova Katalyzátor, výfukové plyny, ochrana ŽP Vzdělávací oblast Chemie Očekávaný výstup Žák pochopí účel a význam katalyzátoru v automobilu Zdroje a citace viz příloha

Katalyzátor v automobilu http://cs.autolexicon.net/obr_clanky/cs_katalyzator_006.jpg

Co to je katalyzátor? katalyzátor je látka, která umožňuje chemické reakce, ovlivňuje rychlost chemických reakcí při reakci se nespotřebovává a po ukončení reakce zůstává chemicky nezměněn v živých organismech fungují jako katalyzátory enzymy v automobilech se používá součástka katalyzátor, ve které se katalytickými reakcemi přeměňují některé škodliviny ve výfukových plynech na méně škodlivé látky

také v katalyzátorech pro osobní automobily probíhají chemické reakce uvnitř katalyzátoru jsou ušlechtilé kovy jako platina, rhodium a paladium když se škodlivé látky ve spalinách dostanou s nimi do styku, tak jsou bleskově převedeny na neškodné látky CO a uhlovodíky H2O a CO2 NO a NO2 N2 a O2 Řez katalyzátorem http://cs.autolexicon.net/obr_clanky/cs_katalyzator_000-500x254.jpg

první automobil s katalyzátorem http://cs.autolexicon.net/obr_clanky/cs_katalyzator_003.jpg Cadillac Seville první automobil s katalyzátorem 1975

Trojcestný katalyzátor snižuje obsah tří nejnebezpečnějších složek výfukových plynů oxid uhelnatý (CO) oxidy dusíku (NOX) nespálené uhlovodíky (CH) za určitých podmínek dokáže snížit jejich hodnoty až o 95 % někdy je pro tento katalyzátor také používán název oxidačně-redukční (podle oxidace a redukce, které současně probíhají uvnitř katalyzátoru)

Lambda sonda aby třícestné katalyzátory dokázaly převádět co nejvíce škodlivých látek, jsou odkázány na speciální poměr vzduchu a paliva spalovaného v motoru 14,7 kg vzduchu musí připadat na 1 kg benzínu lambda sonda: vytváří s řídicí jednotkou motoru regulační okruh, který zajišťuje, aby byla vždy spalována pouze ideální směs přitom mluvíme u katalyzátoru s "lambda- regulací" - tedy u regulovaném katalyzátoru

http://www.ngk.de/uploads/tx_templavoila/ngk-lambdaregelkreis_03.jpg

Schéma zapojení katalyzátoru mezi motor a výfuk automobilu http://autaveskole.jaknahmyz.cz/autaveskole/gallery/obr.16.jpg Schéma zapojení katalyzátoru mezi motor a výfuk automobilu 1 - lambda sonda, 2 - třícestný katalyzátor, 3 - naznačení chemické činnosti katalyzátoru, 4 - přední tlumič, 5 - zadní tlumič, 6 - vyústění výfuku

Katalytický jed použití katalyzátoru ve výfukové soustavě vyžaduje užívání bezolovnatého benzínu, protože olovo ničí katalytický účinek vzácných kovů

SAJDL, Jan. Enviweb. cz [online]. [cit. 21. 4. 2013] SAJDL, Jan. Enviweb.cz [online]. [cit. 21.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.enviweb.cz/clanek/doprava/89130/jak-funguje-automobilovy-katalyzator ŠVANDOVÁ, Kateřina. autaveskole.cz [online]. [cit. 21.4.2013]. Dostupný na WWW: http://autaveskole.jaknahmyz.cz/chemie NEZNÁMÝ, Autor. ngk.de/cz [online]. [cit. 21.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ngk.de/cz/technicke-detaily/lambda-sondy/zakladni-vedomosti-o-emisich/katalyzator/