Mgr. Petr Ševčík Ministerstvo spravedlnosti ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vedení správního řízení
Advertisements

Jak si počínat při soudním jednání
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
Nástroje územního plánování
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Stavební zákon a územní plánování
Zákonná opatření Senátu v daňové oblasti Rizika spojená se způsobem jejich přijetí 20. listopadu 2013.
Mgr. Jan Kozák Krajský soud v Brně
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Skartační řízení elektronicky
Legislativní proces J.Kožiak.
Předmět: Občanská nauka Ročník: 2. Téma: Člověk a právo
Legislativní záměry v oblasti e-Governmentu Mgr. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Ing. Jaroslav Krupka předseda podvýboru pro VS a IS.
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
O BČANSKÉ SOUDNÍ ŘÍZENÍ I. - obecné náležitosti každého podání soudu - soudní poplatky - ustanovení zástupce a) soudem b) Českou advokátní komorou.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Procesní subjekty.
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
VZTAH SOUDNICTVÍ OBECNÉHO A ROZHODČÍHO PŘEDNÁŠKA Č. 4.
Občanské právo procesní
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Zákon č. 472/2011 Sb. , kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Soudní moc
Organizace soudů v ČR a základní principy soudní organizace
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
KONZULTACE ČÍSLO 2 NĚKOLIK POZNÁMEK KE SPOTŘEBITELSKÉMU ROZHODČÍMU ŘÍZENÍ 1.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 9. prosince 2015.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_05.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
1 ČESKÝ SVAZ ZAMĚSTNAVATELŮ V ENERGETICE NEOPRÁVNĚNÝ ODBĚR ELEKTŘINY V ČR Vít KLEIN, Ph.D.
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Aktuální judikatura k územnímu plánování
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 4 VŠFS 2016.
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Obecně k legislativě 18. října 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Působnost valné hromady
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
soudci, advokáti, notáři, exekutoři, státní zastupitelství, Policie ČR
Občanské soudní řízení I.
GDPR a budoucí redakční praxe
Rozhlasová digitalizace v T-DAB/DAB+
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Mgr. Petr Ševčík Ministerstvo spravedlnosti ČR Možné přínosy automatického generátoru přidělování věcí na soudech v oblasti insolvenční agendy Mgr. Petr Ševčík Ministerstvo spravedlnosti ČR

Identifikace problému Současný způsob přidělování věcí na soudech V současnosti se věci na soudech rozdělují mezi jednotlivé soudce prostřednictvím tzv. „kolečka“. Tento mechanismus zajišťuje rovnoměrné rozdělování nápadu na základě předem stanoveného režimu. Vzhledem ke své předvídatelnosti, však není zcela vyloučeno, že by potenciálně mohlo dojít k obejití práva na zákonného soudce, a zároveň není možné garantovat, aby byl - pro různé důvody a účely - vyloučen výběr soudců „ad hoc“.

Identifikace problému Platná právní úprava Listina základních práv a svobod – čl. 38 – „Nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci“. Smyslem tohoto ustanovení je, aby rozhodnutí v určité věci nebo rozhodnutí o právech určité osoby nebylo svěřeno soudu či soudci, který není k rozhodování ve věci příslušen. § 42 odst. 2 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, – „Věci napadené soudu se rozdělují mezi jednotlivá soudní oddělení podle jejich druhu, určeného předmětem řízení v jednotlivé věci, ledaže jde o věci, jejichž povaha nebo význam takové opatření nevyžadují.“ § 41 odst. 1 – „Rozdělení jednotlivých věcí, které mají být u soudu projednány a rozhodnuty, do soudních oddělení se řídí rozvrhem práce.“ § 41 odst. 2 – „Rozvrh práce vydává na období kalendářního roku předseda soudu po projednání s příslušnou soudcovskou radou….v průběhu kalendářního roku může předseda soudu po projednání se soudcovskou radou rozvrh práce změnit….“

Identifikace problému Rozvrh práce Rozvrhem práce se každoročně u všech českých soudů vytvářejí jednotlivá soudní oddělení, zařazují se do nich soudci a zaměstnanci soudu a určuje se, jaká agenda bude v jednotlivých odděleních vyřizována. Rozvrh práce je veřejně přístupný a každý soud jej navíc zpřístupňuje přes internet. Vydává jej předseda soudu po projednání se soudcovskou radou. V průběhu roku jej lze podle potřeby měnit. V rozvrhu práce soudu se zejména: jmenovitě určují soudci tvořící senát, samosoudci, přísedící, asistenti soudců a vyšší soudní úředníci, kteří budou působit v jednotlivých soudních odděleních, stanoví způsob rozdělení věcí mezi jednotlivá soudní oddělení, v případě zřízení pobočky soudu se stanoví okruh věcí, které se budou projednávat a rozhodovat na ní, určuje se zastupování pro případ, že jinak určený soudce nebo zaměstnanec soudu nebude moci věc z důvodu nepřítomnosti, vyloučení nebo z jiných důvodů projednat a rozhodnout.

Identifikace problému Dva základní problémy současné úpravy Možnost výběru konkrétního soudce či senátu Na základě principu tzv. „kolečka“ může dnes v praxi docházet k tomu, že si účastník budoucího řízení „vybere“ svého požadovaného soudce. Možnost vytvořit změnu rozvrhu práce tak, aby byl ke konkrétní kauze, která dojde v nejbližší době na soud, přidělen předem vybraný soudce. K této situaci dochází především v oblasti insolvenčního řízení, kdy je účelovou změnou rozvrhu práce buď odstraněn „zákonný soudce“ nebo je naopak konkrétní soudce pro novou kauzu předem určen.

Možná řešení problému Automatický generátor přidělování věcí Produkt automatického generátoru přidělování věcí byl již před několika lety aplikován ve Slovenské republice, ze které byl i celkový koncept převzat. Tento koncept byl následně legislativně zpracován Ministerstvem spravedlnosti ČR pro potřeby českých soudů a českého soudního systému. Návrh novely zákona o soudech a soudcích byl předložen vládě České republiky v březnu 2012 a předložení Poslanecké sněmovně ČR se předpokládá v září 2012. V závislosti na průběhu legislativního procesu lze předběžně očekávat nabytí účinnosti od 1. 1. 2014. Poměrně dlouhá legisvakanční lhůta je způsobena nutností přijmout řadu změn v systému dělby práce na jednotlivých soudech a také nutností vyškolit soudní úředníky pro práci s novým systémem.

Možná řešení problému Automatický generátor přidělování věcí Způsob fungování Generátor zcela vylučuje z přidělování lidský faktor a zajišťuje náhodnost výběru soudního oddělení, resp. konkrétního soudce. Předseda soudu prostřednictvím rozvrhu práce určí soudní oddělení resp. soudce, kteří připadají pro řešení konkrétní typové věci v úvahu, a tyto údaje následně zadá do aplikace generátoru. Generátor prostřednictvím náhodného výběru „vylosuje“ z předem definovaných možností konkrétního soudce, který se tak stává zákonným soudcem v dané věci.

Možná řešení problému Automatický generátor přidělování věcí Způsob fungování Náhodnost losování generátoru spočívá v předem definovaném losovacím vzorci, do kterého se doplňují určité proměnné údaje. Těmito proměnnými údaji je např. datum, čas a konkrétní vteřina zadání losování atd. Ve výsledku se tedy jedná o zcela neopakovatelný proces, kdy ani v průběhu delšího časového období není možné vysledovat na základě jakého klíče generátor věci přiděluje. Pro možnost realizace samotného losování je nutné zajistit, aby existoval dostatečný počet soudních oddělení pro konkrétní agendu, neboť náhodnost výběru má stoupající tendenci především v návaznosti na počet soudních oddělení

Možná řešení problému Automatický generátor přidělování věcí

Možná řešení problému Automatický generátor přidělování věcí Změna rozvrhu práce Přidělování věcí prostřednictvím automatického generátoru přidělování věcí zamezuje tzv. „forum shoppingu“, kdy si účastník řízení vybírá konkrétního soudce. Aby však bylo zamezeno i druhému problému, který jsem dříve uvedl, tedy cíleným změnám prostřednictvím rozvrhu práce, je nutné všechny změny rozvrhů práce na jednotlivých soudech na nový systém napojit tak, aby správce systému, kterým je Ministerstvo spravedlnosti, byl o všech změnách informován.

Možná řešení problému Automatický generátor přidělování věcí

Závěr Automatický generátor přidělování věcí Obvyklé otázky Jakým způsobem bude možné prokázat, že v procesu přidělení soudce nedošlo k cílenému lidskému zásahu, když je proces v zásadě zpětně neopakovatelným? Co přináší automatický generátor přidělování věcí nového, když i v nové úpravě bude mít předseda soudu možnost měnit rozvrh práce? Jaký je rozdíl mezi automatickým generátorem a jinými generátory již v praxi fungujícími? Např. legendárním generátorem přidělování automobilových poznávacích značek v Praze?

Závěr Děkuji Vám za pozornost a těším se na případnou následnou diskuzi na toto téma.