IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE v Praze, CIKS
IVIG 2008 Něco k historii průzkumu Průzkum v létě 2006, účast 16 VŠ prezentace je na Nový průzkum v létě 2008, účast 14 VŠ Změny v druhém šetření: Sumarizace výsledků za celou VŠ Přibylo pár otázek a podotázek Zajímavost – „Koncepci IV na VŠ v ČR“ četli všichni
IVIG 2008 Sledované údaje v první části dotazníku Rozvoj IG studentů a zaměstnanců v dlouhodobém záměru VŠ – většinou není uveden Existence koordinátora vzdělávacích aktivit na VŠ, případně v knihovně – čím dál častěji
IVIG 2008 A co na to knihovny? Akce zaměřené na IV uživatelů dělá 100% dotázaných 90 osob z celkem 448 zaměstnanců zajišťuje vzdělávací služby Funkce koordinátora vzdělávacích aktivit začíná být nutností
IVIG 2008 Akce knihoven se zaměřují na: Účast ve výuce povinných předmětů Online vysílání přednášek a školení Nové e-learningové předměty Nový volitelný samostatný předmět v osnovách Instruktáže pro studenty 1. ročníků Rozšíření a modernizace e- learningového kurzu
IVIG 2008 Pár pochvalných čísel V roce 2007/2008 uspořádaly knihovny, které se zúčastnily dotazníkového šetření celkem: 544 jednorázových akcí pro účastníků 37 kurzů pro účastníků Což představuje hodin výuky
IVIG 2008 Tématické zaměření vzdělávacích akcí – srovnání let 2006 a Práce s katalogem 2. Práce s databázemi 3. Služby obecně 4. Citování 5. Vyhledávání na internetu 6. Psaní odborného textu 7. Prevence plagiátorství (novinka)
IVIG 2008 Zastoupení jednotlivých forem IV - srovnání let 2006 a Jednorázová školení 2. Exkurze 3. Jednorázové samostatné přednášky 4. Výukové materiály na webových stránkách 5. Účast na výuce povinných odborných předmětů 6. Samostatný volitelný předmět 7. Ostatní typy kurzů 8. Účast ve výuce volitelných odborných předmětů 9. Povinný samostatný předmět 10. E-learningový volitelný kurz 11. E-learningový povinný kurz
IVIG 2008 Struktura uživatelů podle četnosti výskytu Studenti 1. ročníků Studenti co píší bakalářskou či diplomovou práci Doktorandi Pedagogové Studenti kombinovaného a distančního studia Zahraniční studenti Studenti se zdravotním handicapem Zaměstnanci školy (i knihovníci?)
IVIG 2008 Odborné kompetence knihovníků – druhá část šetření Vedení VŠ nepožaduje po učících knihovnících oficiální pedagogické vzdělání NAPROTI TOMU Knihovníci nepatří v ČR mezi akademické pracovníky – vyskytly se protesty pedagogů, aby knihovníci zajišťovali výuku celých kurzů
IVIG 2008 A co na to knihovníci? Absolvují kurzy tutorství a přípravy e- learningových kurzů + kurzy lektorských dovedností pro knihovníky – výskyt v 50% odpovědí Účastní se odborných akcí ,7%, ,1% Účastní se pracovních skupin – 79% knihoven Využívají aktivně elektronické konference jako EFIL, ILI-L – no … Je co zlepšit
IVIG 2008 Jak knihovníci čtou Sledování odborných periodik ,4%, ,9% Nákup odborné literatury pro knihovníky ,2%, ,3%
IVIG 2008 O co mají knihovníci zájem? Pracovní semináře na úzce vymezené téma Výměna zkušeností Kurzy rétoriky a komunikačních dovedností Jazykové kurzy Neformální elektronická konference Kurz lektorských dovedností …..
IVIG 2008 …. A o co ještě? Seminář o metodách propagace IV Výměna zkušeností mezi odborníky z knihoven stejného zaměření Zkušenosti s on-line výukou
IVIG 2008 Na závěr dotazníku otázka doporučující/zlepšovací Co by, dle Vašeho názoru, mohla v oblasti přípravy knihovníků pro výuku udělat AKVŠ, respektive odborná komise IVIG? A výsledek? - Desítky inspirativních návrhů a tipů
IVIG 2008 Děkuji za Vaši pozornost Kontakty: Hana Landová Lenka Bělohoubková