Poctivá správa státního majetku, transformace organizací v resortu a další priority MZe.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dřevěná kniha – 10% dříví na pni; princip
Advertisements

SYSTÉM KONTROLY PŘI TĚŽBĚ DŘEVA Tisková konference
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
Zpráva o stavu zemědělství za rok 2010 a aktuální situace v resortu.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Daňové aktuality Daňové aktuality 14. října 2014 IFA Praha. náměstek ministra financí I. náměstek ministra financí.
1. Ochrana kulturního dědictví Obnova a rozvoj vesnic Občanské vybavení a služby Investice do lesů 2.
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Evropský sociální fond v ČR
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD) OSA I Ing. Zuzana Dvořáková odbor Řídící orgán OP.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Celní správa České republiky
Soustava veřejných rozpočtů II.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Bilance prvního roku ve vládě a plány na nejbližší období Marian Jurečka Praha, ministr zemědělství.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
EGovernment Zpracoval: Ing. Ivan Ivanov 1 Typové projekty DMVS.
Společná zemědělská politika Transformace organizací v resortu.
Právní úprava ochrany lesa
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Obce jako oběť reforem? Obce jako oběť reforem? XIV. celostátní finanční konference 10. – 11. listopadu 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda SMO ČR Primátor.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Ochrana půdy a lesa.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Pozemkové úpravy nástroj pro obnovu a ochranu krajiny.
Kancelář zmocněnec vlády pro Moravskoslezský a Ústecký kraj.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
Vodohospodářské aktuality
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Přehled preferenčních kritérií
Kalamitní situace - opatření
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

Poctivá správa státního majetku, transformace organizací v resortu a další priority MZe

Priority ministra zemědělství pro rok 2011 •Úspory v chodu resortu, poctivá správa majetku státu •Zvýšení konkurenceschopnosti českých zemědělců •Dokončení majetkového vypořádání •Spravedlivé podmínky pro podnikání v zemědělství •Ochrana půdy před erozí, povodněmi a zastavováním

Záměry Ministerstva zemědělství s LČR •Maximální finanční výnos pro stát při plnění základních funkcí lesa a ohleduplnosti k přírodě •Využití výnosů generovaných LČR primárně pro investice do obnovy krajiny a sekundárně pro státní rozpočet Základní principy přístupu: •Vytvoření tržního prostředí s poctivou soutěží •Obhájení zájmu státu proti tlaku lesnických a dřevozpracujících firem •Zásadní omezení krádeží dřeva

Kroky k poctivé správě Lesů ČR  Úkoly managementu Lesů směřující k zlepšení hospodaření i vnímání podniku  Úspory ještě v roce 2010: 390 milionů korun  Řešení naléhavé situace: jednoroční tendry  Příprava dlouhodobé Koncepce Mze k hospodářské politice LČR od roku 2012  Posílení role dozorčí rady podniku (nový předseda Miroslav Zámečník)  Provedení auditu v LČR  Projednání Koncepce vládou → Vypracování soutěžní dokumentace ve spolupráci s Transparency International → Vypsání tendrů podle schválené Koncepce nejpozději do poloviny března 2011 → Zásadní posílení systému kontroly → Příprava přechodu LČR na akciovou společnost s cílem umožnit využití jeho zisků způsobem nezvyšujícím deficit státního rozpočtu

Komplexní zakázky: pěstování lesa + těžba + prodej dřeva •Provozní synergie •Snížení správní režie LČR •Efektivnější správa subdodavatelského řetězce •Lepší pozice pro kontrolu pohybu a oceňování dřeva, kvality prací i ohleduplnosti k přírodě Koncepční řešení hospodářské politiky LČR 5 „Senátní systém“ rozložení zakázek •Každý rok soutěž na 20% území na 5 let •Stabilizace systému – odstranění kampaňovitosti •Možnost průběžné modifikace systému Území odpovídající Lesním hospodářským plánům •Žádné megatendry: jde o 117 zakázek

90% Prodej dřeva modelem „při pni“ •Dřevo přechází do vlastnictví smluvního partnera po pokácení a zatřídění kmene – veškerá další rizika přejímá smluvní partner •Další řezy (sortimentaci) provádí zaměstnanci firmy zainteresovaní na obchodních výsledcích (klíčový, nevratný moment) •Jednoznačně výhodnější model podle hodnocení nezávislé komise •Povinnost prodeje 20% dřeva na veřejném trhu Základní principy: RokNavýšení výnosů LČR v případě využití modelu P místo OM ,4 mil. Kč ,3 mil. Kč 10% Malé zakázky místním firmám

Zásadní posílení kontroly v LČR •Porovnání evidence s výpočtem objemu vytěžených stromů změřením pařezů a následným dopočítáním celého objemu stromů s využitím tzv. pařezové tabulky •Použití elektronického měření vytěžené hmoty a počtu stromů certifikovaným měřícím zařízením harvestorů, předávajícím data průběžně pro zpracování LČR •Povinným vybavením všech harvestorů a vozidel telemetrickým zařízením umožňujícím kontrolu jejich pohybu po lese •Zjištění vytěžených lokalit z aktuálních leteckých snímků před vypršením smlouvy •Nasazením nezávislých kontrolorů finančně motivovaných na zjištění nesrovnalostí mezi těžbou a evidencí •Prozkoumány budou i další technické možnosti (čipování, seismické měření)

Mýty Hrozí drancování lesů Ne. Rozsah a způsob těžby určují lesní hospodářské plány vypracované Lesy ČR a schválené státní správou včetně útvarů životního prostředí. Stát prodává dřevo, aniž by věděl kolik ho je a v jaké kvalitě. Ne. Dřevo firma přebírá a platí až po potvrzení soupisu podle množství a kvality dřeva pracovníkem LČR Stát prodělá. Ne. 20% dřeva budou firmy povinně prodávat po malých množstvích (20m3=1 auto) na veřejném trhu. 10% území pro malé lesnické firmy Koncepční řešení hospodářské politiky LČR Realita Regionální zpracovatelé nebudou mít přístup ke dřevu. Naopak. Analýzy i jednoroční tendry ukázaly, že stát na transparentní soutěži v systému P vydělá daleko více.        

Transformace organizací v působnosti MZe •Modernizace MZe jako komplexní změna systému a řízení •Zajištění efektivnější kontroly s menším množstvím byrokratického obtěžování - zvýšení účinnosti státních kontrol a odstranění zbytečných duplicit •Zjednodušení zemědělské legislativy a snížení počtu zákonů •Významná redukce počtu organizací (dnes 23 organizací + 7 výzkumných institucí) •Snížení nákladů na výkon státní správy •Konečný termín legislativních změn: rok 2012 •Fungování nového systému: 2013

•Zvýšení efektivity kontrolních orgánů pro bezpečnost potravin a zemědělskou výrobu •Uvolnění kapacit z kontrol CC pro důslednější dozor nad bezpečností a ochranou potravin •Integrace orgánů - snížení nákladů a odstranění duplicitních kontrol •Všechny kontroly podle sjednocené metodiky •Organizace pouze jako státní dozor a jako arbitr ve sporu o EU dotace Efektivní systém kontroly bezpečnosti potravin Rychlý výstup: Rodný list potravin (nařízení vlády)

Transformace Pozemkového úřadu a pozemkového fondu •Nepřehledná současnost: půdní agendy spojené s PÚ, PF ČR a AZV •Vznik Pozemkového úřadu ČR jako jediné instituce pro půdní agendy •Posílení transparentnosti pravidel pro prodej státní půdy •Převedení správy LPIS* z AZV do reformovaného PÚ •Zpřehlednění zlepšení servisu a ekonomické úspory změny LPIS* - veřejný registr půdy

Priority ministra zemědělství Úspory v resortu ministerstva zemědělství 2010 •Celková úspora na provozních správních výdajích 380 mil. Kč •Redukce o 140 míst na Mze 2011 •Další snížení provozních správních výdajů o takřka 650 mil. Kč •Snížení počtu pracovních míst •Úspory z oblasti mzdové, investičních výdajů a nákupů Celkové úspory v více než 1mld. Kč na správních výdajích

Priority ministra zemědělství Podpora českých potravin •Úprava legislativy pro jednodušší prodej ze dvora a na tržištích •Změnou pravidel ke snížení byrokracie při zachování kvality •Regionální potravina – účelná změna pravidel •Česká vlajka jako označení původu na potravinách •Důslednější a systematičtější kontrola potravin Obnova české krajiny - rozšíření GAEC •Ochrana půdy před erozí, kontaminací a zbytečným zastavováním •Rozšíření GAEC od poloviny roku takřka na 45% výměry půdy •GAEC nástroj přípravy na změnu, ne trestání zemědělců •Vytvoření systému poradenství pro ochranu krajiny •Zásadní změna - nejdříve poradenství, potom sankce

Priority ministra zemědělství Systematická protipovodňová ochrana •Protipovodňové stavby v r za 1,5 mld. Kč •Komplexnost PPO se zaměřením na celé vodní toky •Více menších protipovodňových staveb •Revize protipovodňových opatření směřující k spolufinancování obcemi •Zelená investicím do nových a údržby stávajících PPO Akcelerace pozemkových úprav •Nutnost provedení pozemkových úprav v 8,5 tis. katastrálních územích (KÚ) •Od roku 1990 hotových 2 tisíc KÚ - cíl do tis. realizovaných KÚ •Prioritní úsilí o provedení pozemkových úprav v ohrožených oblastech

Priority ministra zemědělství Prosazování národní pozice v rámci Společné zemědělské politiky •Aktivní lobbing za prosazení národní pozice •Zabránění zavedení stropů pro velké zemědělské podniky + hledání spojenců (SRN) •Propracovaný systém zahraničních vztahů se zastánci i s odpůrci české pozice •Nový ministerský tým pro přípravu dotačního systému po roce 2013 •Intenzivní spolupráce se zemědělci a nevládními organizacemi Podpora konkurenceschopnosti českého zemědělství •Podpora modernizace českého zemědělství zejména projektů v rámci PRV •Úsilí o rovnoprávné postavení zemědělců České republiky v rámci EU •Podpora nových technologií v rámci zemědělství – GMO, biotechnologie •Prosazování zemědělských odvětví s přidanou hodnotou

Priority ministra zemědělství Majetkové vyrovnání státu a církví •Předmětem vyrovnání – 72 tis. ha zemědělské půdy a 180 tis. ha lesních pozemků •Zpracování detailní inventarizace majetku určeného na církevní restituce •Jednoznačná preference fyzického vydání - úkol pro roky 2011 a 2012 •Pozemkový fond má přes 48 tis. ha blokované půdy na církevní restituce •Současný stav blokuje pozemkové úpravy, PPO i rozvoj obcí

Priority ministra zemědělství Děkuji Vám za pozornost Ivan Fuksa Ministr zemědělství