Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení škol a školských zařízení
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Projekty rozvoje ICT ve škole Blanka Kozáková MŠMT odbor 55 SIPVZ
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Projekt MAP Turnovsko. Cíl projektu  podpora a rozvoj spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání v rámci ORP Turnov  vytváření Místního.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Představení oblasti intervence: Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů Při jakých činnostech bude oblast intervence uplatňována?
Personální práce v malé organizaci Milada Matyšková.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Plány aktivit/Školní akční plány
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Místní plán inkluze + OP VVV
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Evaluace v mateřských školách
Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 3
Plány aktivit/Školní akční plány
Jak na akční plán?.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Česká rozvojová agentura (ČRA)
Komplexní systém hodnocení
Krajské akční plánování
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Model intenzivní podpory
Globální rozvojové vzdělávání: PROČ? JAK? S KÝM?
Transkript prezentace:

Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového vzdělávání v ČR

• Popis aktérů a jejich role v oblasti evaluace a monitoringu GRV v ČR • Hlavní trendy v oblasti evaluace GRV v ČR – „Co a jak měříme?“ • Hlavní překážky a dobrá praxe v oblasti evaluace GRV v ČR Zaměření analýzy

Monitoring a evaluace jsou spolu vzájemně propojené nástroje, které se však liší ve svém účelu a hloubce zkoumání. Monitoring • zaměřuje se na srovnávání probíhajících aktivit a výsledků s předem danými plány intervence • pomáhá udržovat projekt nebo program v žádoucím kurzu • je často prováděn realizátory projektu Evaluace • poskytuje informace o příčinách úspěchů či neúspěchů intervence • nezaměřuje se pouze na vyhodnocování předem daných cílů • identifikuje záměrné i nezáměrné výsledky intervence • často je prováděna externími evaluátory Monitoring nebo evaluace? - v čem spočívá rozdíl?

• Úroveň evaluace programů • Úroveň evaluace projektů • Úroveň cílových skupin a příjemců Evaluace GRV

Úroveň evaluace programů: MZV, ČRA, MŠMT, EC • Neexistoval společný referenční rámec k evaluaci programů GRV (cíle, akční plán) • Dosud neexistoval nástroj, jak evaluovat dotační program MZV jako celek • Východiskem může v budoucnu být připravovaná Národní strategie GRV • Dosud mělo v kompetenci evaluaci dotačního programu ČRA, přechází na ORS MZV • ČŠI kontroluje soulad ŠVP a RVP, jiné priority než průřezová témata • EC svůj dotační program evaluuje • Aktéři evaluace GRV: programová úroveň

Úroveň evaluace projektů: donoři, realizátoři (NNO), externí evaluátoři: • Ze strany donorů byly od roku 2004 provedeny 2 evaluace projektů GRV (nedostatek kapacit a zdrojů) • Realizátoři začínají postupně zařazovat evaluace do projektů (dobrovolně či jako požadavek donora) • Některé z těchto evaluací jsou prováděny externími konzultanty, firmami Aktéři evaluace GRV: projektová úroveň

Úroveň příjemců: učitelé, studenti, školy, multiplikátoři, veřejnost • Poskytují některé informace nutné k evaluaci projektů • Mohou se na evaluaci projektů sami podílet (participativní evaluace) • Jednotlivé školy realizují evaluaci průřezového tématu VMEGS Aktéři evaluace GRV: úroveň cílových skupin a příjemců

Průzkum indikátorů využívaných v projektech GRV v ČR: • Vychází z předpokladu, že měříme to, co musíme na základě daných indikátorů • Cílem bylo zjistit, zda se nějak vyvíjel typ informací, které chceme zjišťovat • 25 projektů GRV implementovaných mezi 2008 a 2010 zaměřených na formální vzdělávání Co měříme?

Typy indikátorů: • měřící změnu stavu konečného příjemce (studenti, žáci, veřejnost) • měřící změnu praxe multiplikátorů (učitel, školitel, škola) • měřící změnu stavu v systému • měřící pouze splnění projektové aktivity Co měříme indikátory?

Nejčastěji využívané nástroje: • dotazníky mezi účastníky školení bezprostředně po školení • dotazníky mezi mezi studenty nebo učiteli na školách, (pravidelně, na konci projektu, před a po projektu) • focus groups, rozhovory • náhodné získávání zpětné vazby Jak měříme?

• zjišťování znalostí a postojů studentů před a po projektu (s kontrolní skupinou) • při dlouhodobé práci s konkrétními učiteli pravidelně opakované zjišťování, jak jsou využívany materiály • kombinace dotazníkových kvantitativních šetření s kvalitativně zaměřenými focus groups • učitelé na škole si na začátku sami stanoví cíle, s časovým odstupem hodnotí, jak se jim podařilo jich dosáhnout • spolupráce s učiteli na metodologii, jak sledovat vývoj postojů žáků - Příklady dobré praxe

Co nám brání evaluovat? Nedostatečné kapacity: • v oblasti metodologie evaluace • finanční zdroje Časové omezení v případě jednoletých projektů Na systémové úrovní chybí jednoznačný referenční rámec

Na systémové úrovni: • Přijmout Národní strategii GRV jako základ pro evaluaci GRV • Vyčlenit odpovídající finanční zdroje na evaluaci programů GRV • Učinit kvalitní evaluaci součástí projektů v oblasti GRV • Podporovat víceleté projekty, programy v oblasti GRV Na úrovni realizátorů projektů: • Využívat existujících příležitostí pro systematickou evaluaci GRV • Zvyšovat své kapacity v oblasti monitoringu a evaluace GRV Doporučení

Otázky, nápady, nejasnosti…? Děkuji za pozornost