Informatika Základní terminologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Advertisements

Komunikační rozhraní počítače
Von Neumannovo schéma počítače
Digitální reprezentace
PC – další počítače notebook mobilní telefon kapesní počítač superpočítač.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Sloupcová sazba a oddíly
Systémový software Aplikační software
I N F O R M A C E A I N F O R M A T I K A.
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Základní počítačové díly
Internet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
ZÁKLADNÍ POJMY Informace Informatika Zpracování informací
Základní pojmy 1. Informatika  Matematická disciplína Zabývá se – strukturou, zpracováním a využitím informací ○ Zpracování = získávání, ukládání, zobrazení,
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.15 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - animace Typ: DUM - kombinovaný.
Obrazový materiál Název školy
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Čižmárová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ANOTACEPrezentace obsahuje základní informace o internetu, o historii a možnostech prohlížení internetu. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žáci.
Systémy pro podporu managementu 2
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Topologie počítačových sítí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PŘÍPRAVA K MATURITĚ. POČÍTAČOVÁ VĚDA ?? INFORMATIQUE VĚDU O CÍLEVĚDOMÉM ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ PROSTŘEDNICTVÍM AUTOMATICKY PRACUJÍCÍCH STROJŮ FRANCOUZ.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Filtrování a řazení dat Autor: Jaroslav Kvapil.
Název Digitální reprezentace dat Předmět, ročník ICT, sekunda
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.9 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Porty a rozhraní Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
U MĚLÁ INTELIGENCE Lucie Ježková O3.B. C O TO VLASTNĚ JE ? Obor informatiky, který se zabývá vytvářením strojů, které se dokážou „inteligentně chovat“
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Kybernetika Jakub Ježek 3IT.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Jak pracuje počítač Název školy
Internet – služby Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Úvod do počítačových sítí
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Základní pojmy v automatizační technice
U MĚLÁ INTELIGENCE. Ještě v dalekém roce 1950 významný britský matematik, logik, kryptoanalytik, zakladatel moderní informatiky, který rozluštil Enigma.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Úvod do kybernetiky Kybernetika se zabývá dynamikou komplexních soustav z hlediska řízení procesů, které v nich probíhají. Řízení je společný název pro.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_13_Počítačové_sítě_II TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Inf Sociální sítě Facebook. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Petr Fodor.
Základní pojmy v automatizační technice
Úvod do informačních technologií autor Mgr. Jana Truxová
Vědní obory zabývající se informacemi
Škola SOŠ a SOU Hustopeče, Masarykovo nám. 1 Autor
Transkript prezentace:

Informatika Základní terminologie vytvořeno leden 2013 Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová

Obsah informace znalosti počítač informatika zpracování informací aplikace informatiky Alan Turing a jeho univerzální stroj otázky k opakování zajímavé odkazy zdroje

Informace běžný hovor vědecké pojetí společenské vědy ve významu poznatku, údaje či zprávy o okol- ním světě vědecké pojetí je obsah sdělení, které snižuje míru neuspořádanosti, náhodnosti (entropii) zvyšuje pravděpodobnost správného určení následků nějaké příčiny, nějaké události společenské vědy sdělení, které má pro příjemce smysl a usnadňuje mu volbu mezi různými rozhodovacími možnostmi

Znalosti z informací uvedených do souvislostí si vytváříme znalosti umožňují nám porozumět nějaké skutečnosti a předvídat její chování, vývoj znalosti jsou předpokladem pro vědomé jednání

Počítač je z tohoto pohledu stroj, který slouží ke zpracování informací ukládání třídění přenos každé sdělení vyžaduje komunikaci mezi zdrojem informace a jejím příjemcem

Informatika je vědní obor, zabývající se získáváním, zpracováním a využitím informací zpracováním informací se rozumí: ukládání zobrazení třídění a výběry přenos zabývá se teoretickými i praktickými problémy

Zpracování informací ústní podání – zapamatování informací vynález písma – zaznamenávání na hliněné destičky, papyrus, pergamen vznik knihoven a archivů vynález knihtisku využití počítačových technologií pro práci s informacemi

Aplikace informatiky výpočetní technika kybernetika a robotika nejznámější vznikla spojením informatiky a moderních technologií kybernetika a robotika konstrukce strojů, které samostatně reagují na podněty není jednoduché napodobit lidskou činnost umělá inteligence snaha o napodobení intelektuální činnosti člověka pomocí počítače

Aplikace informatiky expertní systémy počítačové simulace pomáhají odborníkům rozhodovat v oblastech, kde je zapotřebí brát v úvahu velké množství údajů počítačové simulace zkoumají neexistující objekty (mat. popsat) nebo objekty, které dost dobře nelze zkoumat přímo telekomunikace přelom pro přenos informací byl vznik Internetu, mobilních telefonů, bezdrátových síti

Alan Turing matematik, logik zakladatel moderní informatiky žil 1912–1954 definoval Turingův stroj – teoretický model obecného výpočetního stroje uvažoval o možnostech inteligentních strojů Turingův test – za inteligentní můžeme stroj považovat tehdy, když nejsme schopni odlišit jeho výstup (například jeho odpovědi) od výstupu člověka za 2. svět. války rozluštil německé tajné kódy šifrované na stroji Enigma

Turingův stroj tento idealizovaný stroj simulovaje podstatu lidské mysli byl teoretickým projektem počítače založeným na programování to, že programy a čísla se jedny od druhých neliší, přineslo dalekosáhlé důsledky, doceněné po podruhé světové válce přišel s teorií, že krok za krokem prováděná analýza toho, co to je logická operace a co to znamená provádět výpočet, se může hodit k popisu činnosti mozku, čímž se stal průkopníkem umělé inteligence

Otázky k opakování Co je to informace (z vědeckého hlediska)? Co je to informatika? Co se rozumí pod pojmem zpracování informací? K čemu slouží počítač? Vyjmenujte alespoň 3 oblasti, ve kterých se informatika aplikuje a stručně vysvětlete čím se zabývají.

Zajímavé odkazy http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2666619 http://cs.wikiquote.org/wiki/Alan_Turing http://businessworld.cz/cio-bw- special/prukopnici-informacniho-veku-6- alan-turing-6730

Domácí příprava Najděte na webu, co vše umí umělý pes – robot Aibo. Najděte na webu nějaký simulační program z oblasti, o kterou se zajímáte. Najděte na webu, jak pracuje program Eliza. Vyhledejte příklady konverzace v češtině. Vyzkoušejte si konverzaci s tímto program v angličtině.

Zdroje ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: Teoretická učebnice. 1. vydání. Brno: Computer Press, a. s., 2010. ISBN 978-80-251-3228-9. Informatika. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 2012 [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Informatika Alan Turing. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 2013 [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Alan_Turing

Zdroje KAPOUN, Jan. Průkopníci informačního věku (6.): Alan Turing. CIO [online]. 2010 [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://businessworld.cz/cio-bw-special/prukopnici- informacniho-veku-6-alan-turing-6730 MILOSAVLJEVIČ, Kryštof. Alan Turing. Programujte.com [online]. 2008 [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://programujte.com/clanek/2008032800-alan- turing/ CALLAS, Jon from San Jose, USA. Obrázek Alan Turing. Vikimedia Commons [online]. 2010 [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alan_Turing_ cropped.jpg