Kvalita jako součást systému dalšího vzdělávání Liberec,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Finanční vzdělávání jako důležitý prvek ochrany spotřebitele na finančním trhu Mgr. Klára Hájková náměstkyně ministra financí, sekce Finanční trh 31. března.
Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Národní souvislosti Ing. arch. Iva Svobodová Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s.
Lisabonská strategie a maďarská politika zaměstnanosti László Kordás 29. duben 2006 Balatongyörök.
Strategie CŽU ČR a její implementace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast:Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Získávání pracovníků Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Vize zaměstnavatelů o nastartování systému CŽU Model SR, NSP, NSK a zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení IPn SETKÁNÍ ŘEDITELŮ STŘEDOČESKÉHO KRAJE
Sektorové rady RNDr. Zdeněk Somr viceprezident Hospodářské komory České republiky.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Evropský sociální fond v ČR
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Monitoring dalšího vzdělávání
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání KRAJSKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC Od počátečního vzdělávání k dalšímu vzdělávání
TRH PRÁCE V ROCE 2015 Mgr. Jan Záruba Ing. Jiří Halbrštát KA Director
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 KRAJE , Liblice.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
Rozvoj dalšího vzdělávání jako jedna ze strategických priorit MŠMT Celostátní seminář, Celoživotní učení 12. května 2010 Kroměříž, Dům Kultury Kroměříž.
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Otrokovice.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Personální plán pro podnikatelský plán
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
Priority Poslaneckého klubu ELS-ED na období
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Liberec.
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje Karlovy Vary.
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Kvalita jako součást systému dalšího vzdělávání Liberec, 13.11. 2008 Zdeněk Palán

dopad světové finanční krize na české firmy Hospodářské komora ČR - průzkum (listopad 2008) - 1350 českých firem a podnikatelů. nadpoloviční většina tuzemských firem pociťuje krizi přímo na svém hospodaření a přichází v jejím důsledku o miliony korun nejčastější dopady krize představuje méně zakázek (49,6 % firem) a horší platební morálka odběratelů (19,2 % firem) Chystá se utlumení investic a omezení plánovaného růstu mezd. Mezi nejpostiženější odvětví patří sklářství, obuvnictví a textilní průmysl. Problémy však čekají i automobilový průmysl a stavebnictví. 88,5 % firem přijde o miliony korun; 9 % odhaduje ztráty na desítky milionů a 1,6 % hovoří dokonce o stovkách milionů. Polovina respondentů očekává v příštím roce další zhoršení. Ve zlepšení věří 31,6 % firem. vč. rozvoje lidských zdrojů

Nezbytnost dalšího vzdělávání vědeckotechnický rozvoj další vzdělávání potřeba kompetentnosti výstup z počátečního vzdělání vzdělávání lidských zdrojů je pomalejší než rychlost změn v prostředí posun technického rozvoje je rychlejší než schopnost vyrovnávat se s novými poznatky zákon vzácnosti (hranice produkčních možností i ve vzdělávání) neadresné „vzdělávání pro vzdělávání“, syndrom „otáčivých dveří“

DV v situaci hospodářské recese Představitelé firem jako Marks and Spencer, BT, CBI a další podepsali dopis zaměstnavatelům, který se objevil v tisku a apeloval na to, aby udrželi nebo dokonce zvýšili investice do vzdělávání. Mimo jiné se uvádí: „ ….. nyní je vhodná doba zachovat investice do talentovaných lidí, protože právě oni pomohou krizi překonat. V těžké době to bude jejich zanícení, produktivita a schopnosti, které firmy udrží konkurenceschopné. Investování do nových dovedností zajistí firmám silnější pozice i v době, kdy se ekonomika vzpamatovává“. Britská Commission for Employment and Skills (UKCES) zahájí plán Simplification of Skills in England (Zjednodušení získávání dovedností v Anglii) a bude spuštěn internetový nástroj, který umožní zaměstnavatelům vytvářet na míru plány v oblasti rozvoje dovedností pro své firmy

Kvalita jako součást systému Kvalita učení je ovlivněna faktory fyziologickými (zdraví, fyziologická svěžest, vyplývající z dobrého spánku, dostatečného odpočinku, správné životosprávy, udržování pravidelného režimu, optimální stav organismu v době studia faktory psychickými (vnitřní pohoda v okamžiku učení, pracovní svěžest, schopnost psychického soustředění faktory vnějšího prostředí (teplota, ovzduší, osvětlení, zvukové podněty, prostředí pracoviště,…) Základní předpoklady: kvalita vzdělávací instituce, kvalita lektorů, kvalita vzdělávacího programu Kvalita ve vzdělávání obvykle chápána jako splnění nebo překročení požadavků odběratelů (posluchačů, podniků, státu, normativů, apod.). Je proto jedním ze základních prvků systému.

Dělba odpovědnosti moci otevřenost, dostupnost, stát podnik uznávání, uplatnitelnost kvalita, financování, legislativa, poradenství umět chtít škola, rodina osobnost, sociální okolí vzdělávací percepce motivace,aspirace

Problém kompetentnosti The Adler Group, 2007: 76% nedostatek kvalifikovaných je rostoucí a velký problém 63% - pocit, že kvalita uchazečů klesá (relativnost) nedostatek manažerských dovedností poškozuje konkurenceschopnost Manpower, 2008: třetina českých zaměstnavatelů – nedostatek kvalifikovaných 44% - budoucnost = problém hledání a udržení talentů Deloite, 2008: na světě je více pracovních míst než kvalifikovaných uchazečů globální základna talentů se stále snižuje VŠE Praha, 2007: většina českých podniků nepovažuje své zaměstnance za konkurenceschopné na mezinárodním trhu práce

ÚČAST NA DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ populace 25-64 let Zdroj: LFS, Ad hoc module on lifelong learning 2003, Eurostat 2005

VHODNĚJI: CHCEME BÝT MONTOVNOU EVROPY?

CHCEME BÝT MONTOVNOU EVROPY? podle výzkumu Eurostatu se v dospělosti vzdělává 29 % procent Čechů, což je pátý nejhorší výsledek ze všech 25 států Evropské unie průměrně si v zemích EU zlepšuje znalosti a kvalifikaci 42 % dospělých. Nejvíce v Rakousku, Lucembursku, Slovinsku nebo Dánsku, kde se mezi 15. a 64. rokem života učí přes 80 procent dospělých; na Slovensku 60% lidé nepřijali celoživotní učení za své. Dalšímu vzdělávání není přizpůsoben ani český vzdělávací systém. Základní škola nebuduje potřebu stále se učit problematická orientace národního hospodářství nedostatečná motivace, nedostatečný zájem ze strany státu, nízká nezaměstnanost Soustředí se jen na studijní typy, kterým se dostává všeobecného vzdělání, jež může být základem k celoživotnímu učení. Ostatní jsou vedeni tak, že co se naučí na základní škole, jim stačí až do konce života. Změnit by se proto podle ní měl přístup učitelů, musí k učení motivovat všechny děti.

POSTAVENÍ ČR VE SVĚTĚ (?) World Competitiveness Yerbook, 2006 (300 kritérií): Konkurenceschopnost ČR 36. místo ze 60 Maďarsko 37 Slovensko 40 Polsko 57 Světové ekonomické fórum (výzkum publikovaný 1.11.2008 – účast 12000 globálních obchodních lídrů): I přes finanční krizi zůstává americká ekonomika nejkonkurenčnější na světě. Většina zemí v první desítce je z Evropy. Na druhém místě z celosvětového pohledu je Švýcarsko, následuje Dánsko a Švédsko. Velká Británie klesla na dvanáctou pozici. Jedinými asijskými zeměmi v první desítce jsou Singapur a Japonsko. Mezi velkými rozvíjejícími se ekonomikami vede Čína, která je na třicátém místě (o čtyři příčky výše než loni).

NÁZORY ZAMĚSTNANCŮ Eurobarometr, 2007 45% zaměstnaných v EU si nemyslí, že vzdělávání je nutné pro kariérový postup 65% v ČR si myslí, že jejich vzdělání pro postup je dostačující (Slovinsko 33%. Dánsko 34%, Francie 37%) čím starší, tím méně považují vzdělávání za nutnost čím déle studovali, tím víc chtějí studovat 50% v EU si myslí, že by jim další vzdělávání prospělo, ale nemá možnost 29% dělníků a 15% manažerů.

NA VZDĚLÁVÁNÍ VYNAKLÁDAJÍ PODNIKY z ceny práce Výdaje podniků činily celkem 5,09 mld Kč. Francie 5,9 Portugalsko 3,8 Nizozemí, Irsko 3,1 SRN, Belgie 2,5 Řecko 2,4 ČR 1,1 EU 3,5

15

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Otevřená ekonomika se vyznačuje vysoce konkurenčním prostředím, což se projevuje i na trhu práce. Přes zvyšující se počty účastníků dalšího vzdělávání je potřeba posilování pozice dalšího vzdělávání stále naléhavější. Velkým problémem dalšího vzdělávání v ČR je nedostatečný koncepční přístup k této problematice. Citlivou otázkou je rovněž problematika přijímání dalšího vzdělávání jako priority v rámci interní politiky podnikatelského sektoru. Cíle Usnadnění individuálního přístupu obyvatel ČR k dalšímu vzdělávání a zvýšení jejich motivace k celoživotnímu učení Prohloubení nabídky dalšího vzdělávání a posílení informovanosti o nabídce dalšího vzdělávání

ŠANCE ? Implementace strategie CŽU Stimulovat jednotlivce i zaměstnavatele k rozšíření účasti na dalším vzdělávání a ke zvýšení investic do dalšího vzdělávání, provázat systémovou a programovou složku finanční podpory dalšího vzdělávání Zajistit uznávání různých vzdělávacích cest k získání kvalifikace Vytvořit podmínky pro sladění nabídky vzdělávání s potřebami trhu práce Rozvinout nabídku dalšího vzdělávání podle potřeb klientů a zajistit dostupnost vzdělávacích příležitostí Zvýšit úroveň vzdělávání zaměstnanců podniků tak, aby se stalo účinným faktorem posilování konkurenceschopnosti podniků a profesní flexibility zaměstnanců Zvýšit kvalitu dalšího vzdělávání Rozvinout informační a poradenský systém pro uživatele dalšího vzdělávání

ŠANCE … OPVK Podpora individuálního vzdělávání občanů - PIVO (MŠMT 4,7 mld 2009-2015) Rozvoj a implementace NSK II. (MŠMT, NÚOV 2008-2015) Koncepce dalšího vzdělávání ( MŠMT, NÚOV 2008-2012) UNIV II. Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení (MŠMT, NÚOV, 1 mld, do 2015) Národní a systémové projekty Institut trhu práce (MPSV, NVF, HK - ESF 2006-2008) Kvalita v DPV ISYS (MPSV – informační systém poradenství v DV) Národní systém povolání Praha 6. listopadu (ČTK) - Česko letos nevyčerpá všechny peníze, které mohlo získat z Evropského sociálního fondu (ESF). Z programu pro rozvoj lidských zdrojů vybere asi 92 procent přidělených financí. Na jednání sněmovního sociálního výboru to řekl ministr práce Petr Nečas (ODS). Podle něj byly totiž kvůli nízké účinnosti některé projekty zastaveny. V Bruselu tak ČR nejspíš nechá desítky milionů korun.

Děkuji za pozornost palan@nvf.cz