Zkušenosti s prací na „rozvodových“ posudcích z pohledu znalce psychologa PhDr. Karel Humhal (panelová diskuze a setkání s novináři: Porozvodová péče o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Advertisements

Kojenecké období.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Zkušenosti OSPOD s hostitelskou péčí
Etická hlediska péče o staré občany
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Sociální důvody jako důvod pro umístění dětí do institucí?
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Nezbytnost interdisciplinárního přístupu k problematice sex.zn.
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Rodina.
DĚTSKÁ PRÁVA Svět je veliká skládačka složená z mnoha dílů. Všichni, i ty , jsme jeho součástí.
Právní hledisko dětské paliativní péče
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Emoce (city).
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
EURO a česká veřejnost Prezentace výsledků sociologických výzkumů PSP ČR dne 17. září 2008.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Sociální práce s rodinou 3
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Domácí násilí v praktické rovině
Sociální patologie SCPT SCPA
Moc soudní Pavel Šuranský.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
Střídavá péče je prostředek racionální správy společnosti
SVĚŘENÍ DÍTĚTE DO VÝCHOVY (PÉČE) JINÉ FYZICKÉ OSOBY NEŽ RODIČE OSOBNÍ PÉČE O DÍTĚ V RODINĚ BEZ ZMĚNY STATUSU.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Náhradní rodinná péče -NRP
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Rodina a typologie rodin
Problematika násilí na dětech Syndrom CAN – syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte Způsoby vzniku: Akce Ne-akce.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Práva a povinnosti mezi manželi
Zaslouží si lékařská posudková služba koncepční změnu?
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Intervenční centrum Ostrava pro osoby ohrožené domácím násilím Bílý kruh bezpečí, z.s. Poslanecká sněmovna Praha
PhDr. Pavel Beňo, Práce & vztahy,
Název vzdělávacího materiálu
Číslo v digitálním archivu školy
PROCES ZPROSTŘEDKOVÁNÍ NÁHRADNÍ RODINNÉ PÉČE
spor o vedoucí roli ve výchově Gražyna Mendecka
Případová konference jako pracovní nástroj ve školství
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Osvojitelnost dítěte v agendě mezinárodního osvojení Mikulov, 15. –16
Co říká česká veřejnost?
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Děti se závažnou zdravotní a sociální anamnézou v kontextu mezinárodního osvojení Mikulov, Petra Jonášková.
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Zkušenosti s prací na „rozvodových“ posudcích z pohledu znalce psychologa PhDr. Karel Humhal (panelová diskuze a setkání s novináři: Porozvodová péče o děti) Tiskové středisko magistrátu hl. m. Prahy 12.5.2011

Děti a rozvod – střídavá výchova ______________________________________________ Dne 2.6.2011 Pro Barevný svět dětí Belgická 16 Praha 2 Mgr. Zuzana Česneková _______________________________________________ PhDr. Karel Humhal

PhDr. Karel Humhal 1972, psycholog ve zdravotnictví, 1984, speciální průprava na úseku klinické psychologie, „klinický psycholog“, 1993, provozovatel nestátního zdravotnického zařízení, 1998, funkční specializace v systematické psychoterapii, „psychoterapeut“, 1998, soudní znalec v oboru zdravotnictví, psychiatrie, specializace klinická psychologie mladistvých. Až dosud jsem vypracoval celkem 606 evidovaných znaleckých posudků, z toho minimálně polovinu v občansko právních sporech – tzv. pečovatelských řízeních, o svěření dítěte do výchovy rodičů. Je to přibližně 30 soudně znaleckých posudků za rok, tj. necelé tři posudky za měsíc. Zdůrazňuji, že pracuji s vyhraněně specifickou klientelou, kterou mě soudci pověřují, a že jsem si vědom z toho vyplývajících skutečností pro posuzování problematiky v širším kontextu. Moje zkušenost je daná praxí s velmi komplikovanými případy

Střídavá výchova u nás a ve světě Původně jsem si přál nazvat tuto kapitolku „Střídavá péče, my a svět“. Měl jsem pro to specifické důvody. Paní Mgr. Česneková kapitolku reformulovala název na „Střídavá výchova u nás a ve světě“. V původním pojetí jsem si přál zdůraznit skutečnost, že naše společnost značně zaostává za ostatním kulturním světem v řadě oblastí společenského chování a je otázka, zda naše společnost již dozrála k přijetí střídavé výchovy jako právní normy. Příklady: V roce 1986, jsem díky velké souhře náhod navštívil Kodaň, hlavní město Dánska. V Dánsku v té době platil zákaz fyzických trestů dětí na ulici pod pokutou 400 dánských korun; u nás podobný zákon nemáme dosud. Vloni nebo předloni jsem se zúčastnil Mezinárodní konference na ochranu práv dětí v Praze, pod záštitou ministra Kocába. MUDr. Vaněčková tam referovala výsledku evropského výzkumu postoje veřejnosti k fyzickým trestům a domácímu násilí vůbec. Zatímco ve většině zemí EU jsou fyzické tresty zakázány, u nás nejen laická veřejnost, ale i odborníci z řad justice, lékařů a psychologů, nepokládají facku a pohlavek za projev fyzického násilí, podobná fakta se týkají kouření, konzumace alkoholu, prostituce, a dalších zdravých vývoj dětí ohrožujících faktorů, mohl bych pokračovat řadou dalších příkladů, není čas  

3.1. Střídavá výchova ve světě K samotnému pojmu střídavá výchova. V podobě právní normy, jde o jev v dějinách lidstva nepříliš starý. Ve světě se začaly objevovat první právní předpisy o střídavé výchově okolo 80. let minulého stolení, v souvislosti s vysokou rozvodovostí,.V USA, v severských zemích, v Belgii. Praxe v jednotlivých zemích se velmi liší Uvádí se, že v Kalifornii dosahuje počet rozsudků o střídavé výchově téměř 30% V Austrálii 5-11%

3.2. Střídavá výchova u nás Střídavá porozvodová péče se u nás uděluje od roku 1998, a případů, kdy soud takto rozhodne, pomalu ale jistě přibývá Cit.: Foto - archiv Pavla Komárka Počet dětí svěřených do výchovy rodičům rok celkem matce otci střídavá/společná výchova jiné osobě 2004 33513 30 425 1959 453 676 2005 30891 27 883 1874 536 598 2006 31 574 28 400 1818 679 677   V současné době se uvádí asi 2,97% případů z celkového počtu rozvodů. Já fungující případy nevidím. Znám pouze problematické.

Práce s nehomogenní skupinou V případě posuzování problematicky svěření dítěte do výchovy rodičů (pro dobu před a po rozvodu manželství, případně nesezdaných rodičů) pracujeme s výrazně nehomogenní skupinou. To je důležitý fakt při zvažování, zda obligátně nařídit střídavou výchovu nebo ne. Jeden pól kontinua představuje úplná rodina s dětmi, která žila několik let společně, kde děti si bezpečně vytvořily citové vazby k oběma rodičům, kde mezi členy rodiny existují početné a silné citové vazby. Druhý pól kontinua představuje skupina různých uspořádání rodičů a dětí, v extrémním případě množina dvou nesezdaných biologických rodičů, kteří žijí odděleně, a kde dítě nebo děti žijí s některým z rodičů a nemají vytvořeny dostatečné nebo žádné citové vztahy k druhému z rodičů, případně k žádnému z rodičů.

Nehomogenní skupina posuzovaných případů Typ 1 Typ 2 ?

Pojem „rodič“ a „rodičovství“ V souvislosti s předcházejícím konstatováním roste význam definice pojmu „rodič“, „rodičovství“. Až donedávna pojmem rodič splýval s představou osoby, která byla biologickým rodičem a podílela se na výchově dítěte v rodině. Tato definice dávno neplatí absolutně. Rozlišujeme dvojice pojmů: vlastní rodič x nevlastní rodič, biologický rodič x nebiologický rodič, rodič, žije s rodinou x rodič, žije mimo rodinu, ?, je možné, že v relativně blízké budoucnosti přibudou další varianty – např. „vlastní částečně biologický rodič“; tj. rodič, který věnoval sperma nebo vejce, aby nějaká žena odnosila dítě, které bude jeho, Jednotlivé charakteristiky se mohou různě kombinovat. V praxi jsem se setkal i neobvyklými kombinacemi „vlastní nebiologický rodič“, „biologický rodič nevlastní“.

Psychologický význam pojmu rodič Při práci na znaleckých posudcích roste tlak na zohledňování pojmu rodič: v biologickém slova smyslu, v psychologickém slova smyslu, v právním slova smyslu, Tyto kategorie se někdy zcela překrývají a jindy naprosto rozcházejí. Může potom docházet k mnoha rozhodnutím správních orgánů formálně správným, tj. rozhodnutí, kde orgány postupují správně dle předpisů, práva, a z  hlediska zdravého lidského rozumu a prožívání účastníků řízení naprosto nesprávným, nespravedlivým a dokonce zcela nelidským. Po zkušenostech s prací na znaleckých posudcích a vzhledem k profesi psychologa se přimlouvám na větším zohlednění definice rodičovství v psychologickém slova smyslu, které je zásadní z hlediska dítěte (dítě ani tak nezajímá kým bylo zplozeno, dítě vnímá jako rodiče toho, kdo pečuje o jeho zdravý tělesný a psychický vývoj. Rodič se může jakkoliv zaštiťovat „voláním krve“, nestará-li se zodpovědně o dítě v jeho prospěch, dítě volání rodiče neslyší). Tím neříkám, že dítě nemá v určitém věku zájem zjistit kdo je jeho biologickým rodičem

Typy rodičovství Biologický rodič Psychologický rodič „Právní“ rodič

Psychologický profil žadatelů o střídavou výchovu Tato kapitolka by vydala na celou obsáhlou přednášku. Mezi žadateli o střídavou výchovu jsou rodiče všech typů sociologických ukazatelů. Mladší, starší, vzdělaní, nevzdělaní, chytří, hloupí, z měst i z vesnic, podnikatelé i zaměstnanci. Já se setkávám pouze s problematickými případy (neproblematičtí rodiče se na střídavé výchově dohodnou), takže většina žadatelů trpí poruchami osobnosti a neurotickými mechanizmy v jednání, většinou v rámci tak zvané širší normy. Většinu z nich představují lidé sebestřední (psychicky nezralí, egocentričtí, egoističtí, kteří neberou ohled na potřeby a celkové zdraví dítěte Proto se domnívám, že nelze střídavou výchovu nařizovat obligátně a rozhodovat individuálně, případ od případu

Psychický stav dětí z rodin žadatelů o střídavou výchovu Psychický stav dětí z rodin žadatelů o střídavou výchovu se odvíjí od konkrétního průběhu soudního sporu rodičů o dítě, Děti si odnášejí těžké a trvalé následky na zdraví tělesném i psychickém tam, kde rodiče bojují dlouho, bezohledně, kde rodiče používají dítě jako zbraň proti druhému rodiči, Běžné jsou více či méně závažné psychosomatické zdravotní problémy (bolesti hlavy, břicha, poruchy spánku, poruchy mikce a defekace), neurotické symptomy a mechanizmy v jednání (tiky, okusování nehtů, cucání prstů, zadrhávání v řeči, úzkosti, strachy, deprese, apatie), i závažnější poruchy (např. autistické projevy) Z psychologického hlediska obvykle propívají pod úrovní vrozených schopností doma i ve škole, v kolektivu dětí mívají různé poruchy chování (ubližují, šikanují, jsou obětí šikany) a trpí negativném sebepojetím , sebehodnocením, sníženým sebevědomím, pocity viny

Poruchy sebepojetí u dětí ve volbě hračky Nejoblíbenější hračka roku 2007 v Londýně

Poruchy sebepojetí dětí v testu, deformované objekty

Kriminalizace problému Případy sporů o výchovu dětí se v poslední době kriminalizují. Již před několika lety jsem na konferenci soudních znalců varovně prohlásil, že vnímám vývoj v oblasti pečovatelských sporů jako negativní. Bylo to po té, co jedna z matek najala vraha na otce svého dítěte ve snaze vyřešit svérázně pečovatelský spor (zprávu jsem se dozvěděl z tisku). Poslední dobou prakticky nemám jiné „pečovatelské“ posudky, než takové, kde splývá občansko právní problematika s problematikou trestní. Rodiče podávají v rámci pečovatelských řízení paralelně trestní oznámení jeden na druhého (zanedbávání péče, týrání, sexuální a jiné zneužívání), ale také na další účastníky řízení (sociální pracovnice, soudce, znalce, odborníky ze zdravotnictví, školství, atd). Zcela běžné jsou anonymní výhrůžky odborníkům poštou, po telefonu, ale i otevřené výhrůžky a nátlakové akce. Práce na znaleckých posudcích potom přestává poskytovat uspokojení a mnohdy ztrácí smysl. Pokud mohu mluvit za znalce, jsou znalci, kteří se pečovatelským posudkům vyhýbají (nechtějí si komplikovat život, mají obavy) a preferují práci na znaleckých posudcích z oblasti trestního práva.

Závěr Závěrem vyslovuji přesvědčení, že společnost časem najde způsob jakým úspěšně a ve prospěch dětí řešit pečovatelské případy a nenechá se nátlakovými skupinami rodičů k nepředloženým rozhodnutím Domnívám se, že je třeba, aby dítě bylo v soudním sporu rodičů hájeno rovnocenným soupeřem advokátů, nikoliv pouze kolektivním opatrovníkem(kolega dr. Jiří Kovařík navrhuje ombudsmana) Pokud jde o můj názor na střídavou výchovu, s ohledem na výše presentované jsem proti obligátnímu nařizování střídavé výchovy soudy , protože jednotlivé případy se příliš liší, pro některé je střídavá výchova vhodná, pro jiné není. Děkuji za pozornost

Příloha - Anonymní výhružka znalci