Jaká je budoucnost financování zdravotnictví v ČR?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Racionální preskripce - MINULOST
Advertisements

zdravotnickÉ ProstředkY Aktualní témata Pohled VZP ČR
Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Problematika financování antiretrovirové léčby a laboratorních vyšetření u osob s HIV/AIDS v ČR ve světle mezinárodních závazků MUDr. Jaroslav Jedlička,
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění: iluze a skutečnost 23. září 2008.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Centrová léčba roku několik poznámek
O právech pacientů a také o právech pojištěnců
Financování zdravotnictví ČR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Systém financování v primární péči
Dohodovací řízení 2011 Akutní péče 100% úhrady roku 2009 včetně center a MNP (návrh SZP a AČMN) nebo 95% úhrady roku 2009 se zohledněním center a MNP (návrh.
PROJEKT EZK ROKY 2001 AŽ 2011 PILOTNÍ PROJEKTY
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Jaká je budoucnost financování zdravotnictví v ČR?
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
ČINNOST PŘÍSTROJOVÉ KOMISE
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
O pravých kořenech… Tomáš Julínek ministr zdravotnictví.
Aktuální krize zdravotnictví
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Konference Farmaceutický trh – čo ovplyvňuje spotrebu liekov. Bratislava, hotel Marrol´s 9. október 2007, Symsite Research.
Generická preskripce a pozitivní listy
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Kvalita v českém zdravotnictví
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Systém zdravotní péče v ČR v datech OECD a dalších
1 Systém veřejného zdravotního pojištění © Radek Policar.
Léková politika v České republice Mgr. Filip Vrubel odbor farmacie
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Financování zdravotnictví v ČR - mezinárodní srovnání a vývoj Ing. Marie Bílková Ministerstvo financí.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
Přínosy inovativní léčby seminář
Úskalí úhradové vyhlášky 2017 z pohledu zdravotnického zařízení
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Tvorba „nadstandardu“ z pohledu MZ ČR „Nadstandardy v operaci šedého zákalu(katarakty)“ seminář Výboru pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu.
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Poptávka po zdravotní péči
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Jaká je budoucnost financování zdravotnictví v ČR? Tomáš Doležal Institut pro zdravotní ekonomiku a technology assessment

osnova Zdravotnictví v ČR v rámci Evropy Struktura financování Můžeme ještě ušetřit na lécích? Kde jsou rezervy systému? Co nás čeká? Pomůže nám připravovaná reforma?

CO SE ŘÍKÁ… „České zdravotnictví poskytuje vysokou kvalitu léčebné péče za málo peněz“ REALITA: ANO, výdaje na zdravotnictví jsou relativně nízké v poměru k HDP a soukromým výdajům Ale kvalita a výkonnost není systematicky sledována! Lze spíše hovořit o široké dostupnosti

VÝDAJE NA ZDRAVOTNICTVÍ V ČR ROSTOU …A JEŠTĚ POROSTOU

VEŘEJNÉ VÝDAJE NA ZDRAVOTNICTVÍ

Růst nákladů na zdravotní péči (OECD)

PODÍL ZDRAVOTNÍCH VÝDAJŮ K HDP (OECD)

Celkové výdaje na zdravotnictví

V ČR je stále nízká spoluúčast

Přímé platby pacientů porostou V současnosti je spoluúčast velmi nízká ve srovnání se zeměmi v EU (pohybuje se kolem 30%)

STRUKTURA PŘÍMÝCH VÝDAJŮ NA ZDRAVOTNÍ PÉČI (2009) – PŘEVAŽUJÍ LÉKY

Standardizovaná úmrtnost

Očekávaná délka života v 65 letech

Očekávaná délka života vs. EU

Kvalita zdravotní péče To nejsou jen subjektivní průzkumy spokojenosti pacientů! Ale také objektivní indikátory kvality, dostupnosti a výkonnosti („outcomes“) – v ČR značně metodicky podceněny Např. Euro Health Consumer Index (17. ze 30 zemí) nebo The European Community Health Indicators (ECHI) project – 88 indikátorů

The European Community Health Indicators (ECHI) project – 88 indikátorů 21(a). Diabetes: self-reported prevalence (I) 21(b). Diabetes: register-based prevalence (I) 22. Dementia (D) 23(a). Depression: self-reported prevalence (I) 23(b). Depression: register-based prevalence (I) 24. Acute myocardial infarction (AMI) (I) 25. Stroke (I) 26(a). Asthma: self-reported prevalence (I) 26(b). Asthma: register-based prevalence (I) 27(a). Chronic obstructive pulmonary disease (COPD): self-reported prevalence (I) 27(b). Chronic obstructive pulmonary disease (COPD): register-based prevalence (I) 28. (Low) birth weight (I) 29(a). Injuries: home, leisure, school: self-reported incidence (I) 29(b). Injuries: home, leisure, school: register-based incidence (I) 30(a). Injuries: road traffic: self-reported incidence (I) 30(b). Injuries: road traffic: register-based incidence (I) 31. Injuries: workplace (I) 32. Suicide attempt (D) 33. Self-perceived health (I) 34. Self-reported chronic morbidity (I) 35. Long-term activity limitations (I) 36. Physical and sensory functional limitations (D) 37. General musculoskeletal pain (D) 38. Psychological distress (D) 39. Psychological well-being (D) 40. Health expectancy: Healthy Life Years (HLY) (I) 41. Health expectancy, others (I) Health Status Indicators followed by (I) are from the implementation section; indicators followed by (D) are from the development section 10. Life expectancy (I) 11. Infant mortality (I) 12. Perinatal mortality (I) 13. Disease-specific mortality (I) 14. Drug-related deaths (I) 15. Smoking-related deaths (I) 16. Alcohol-related deaths (I) 17. Excess mortality by heat waves (D) 18. Selected communicable diseases (I) 19. HIV/AIDS (I) 20. Cancer incidence (I)

Utrácíme za léky zbytečně moc? A můžeme na nich výrazně ušetřit?

Výdaje na léky (RX)

PODÍL LÉKŮ NA CELKOVÝCH VÝDAJÍCH OECD 2008

LÉKY VS. OSTATNÍ VÝDAJE VE ZDRAVOTNICTVÍ Náklady na léky a jejich spotřebu je třeba posuzovat v komplexu celého financování zdravotní péče Léky jsou dnes nejvíce regulovaný segment Vs. Zdravotnické prostředky (materiál, „devices“) Vs. Přístroje („roboti“, MRI, CT, „Cyber Knife“) Vs. Investice (výstavba nových oddělení, center) V žádném segmentu se tak přísně neposuzují ceny (ve srovnání se zahraničím, ve srovnání s podobnými produkty)

Průměrné roční tempo růstu nákladů 2000-2008 ČSÚ 2010 – Analýza výdajů na zdravotnictví

Přehled regulací nákladů na léky v Evropě Cena/ úhrada léku Objem Celková částka (náklady) Nabídka /výrobci, distribuce, lékárna/ Limitace ceny a úhrady reference (vnitřní, vnější) procento z ceny Dohody o objemu prodejů „Budget-caps“ Regulace profitu (UK) Value-based/HE/HTA; risk sharing Poptávka /lékaři, pacienti/ Doplatky pevná částka procento Rozdíl mezi cenou a úhradou Podpora generik OTC Switch Podmínky preskripce odbornost diagnóza schválení (revizní lékař, konzultant) Účelná farmakoterapie, DUR Lékové limity lékaři, zdrav. zařízení, centra Bonifikace vs. penalizace za kontrolu rozpočtu

Regulační nástroje lékové politiky v ČR Mezinárodní reference Ex-factory prices/maximální ceny (koš zemí) Výše úhrady (nejnižší EU cena) Referenční skupiny (>300 skupin) Nákladová efektivita a dopad na rozpočet Regulace preskripce Omezení indikací/skupin pacientů Omezení na odbornosti Lékové limity pro PL, ambulantní specialisty, nemocnice, apod. Nákladné léky jen v centrech a pro omezený počet pacientů ročně

VÝVOJ NÁKLADŮ VZP ČR NA LÉČIVA V LETECH 2000 - 2009 NÁKLADY V MLD KČ Zdroj: VZP

Nerovnosti v přístupu k moderní léčbě G. Kobelt, Stockholm, December 3, 2009 G. Kobelt, Stockholm, December 3, 2009

MŮŽEME SKUTEČNĚ UŠETŘIT NA LÉCÍCH ? Nové (inovativní, originální) léky Jsou přísně regulovány na vstupu (nejnižší EU cena, dlouhá délka řízení, > 1 rok) Jejich dostupnost je relativně nízká Generika Jejich podíl je v ČR poměrně vysoký Lze urychlit jejich vstup na trh (novela zákona 48) Zvýšit tlak na jejich ceny/úhrady (tendry, aukce, pozitivní listy)

Kde jsou rezervy českého zdravotnictví ?

STRUKTURA ZDRAVOTNÍCH VÝDAJŮ

PODÍL NEMOCNIČNÍCH VÝDAJŮ NA CELKOVÝCH

Struktura nákladů nemocnic (2009) Celkem 123 mld. Kč Zdroj. ÚZIS

POČET NEMOCNIČNÍCH LŮŽEK NA 1000 OBYVATEL Acute LOS = 7,4 dne; průměr OECD = 6,5

Počet lékařů na 1000 obyvatel

POČET SESTER NA 1000 LŮŽKODNŮ

Počet kontaktů s lékařem za rok OECD 2008

Kde je možné šetřit (optimalizovat)? Vyšší kontrola nákladů na lůžkovou péči Optimalizace sítě nemocnic/restrukturalizace (následná a dlouhodobá péče) Centralizace specializované péče Průhlednost výběrových řízení a zvažování všech investic Tlak na náklady pomocí soutěže (zdrav. prostředky, technika, léky) Posuzování i ostatních segmentů pomocí HTA (prostředky, přístroje, investice) Regulace na straně poptávky (co bude po poplatcích?) Omezení duplikované péče (zejména ambulantní) Efektivní sdílení informací Důslednější „gating“ na straně praktických lékařů

VÝVOJ NÁKLADŮ NA ZDRAVOTNÍ PROSTŘEDKY Celkem 25 mld. Kč ročně (14% nákladů nemocnic) Největší objem a dynamiku mají ZP spotřebované ve zdravotnických zařízeních (nemocnice, záchranná služba, ambulance typu „poliklinik“)

MŮŽEME UŠETŘIT NA ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDCÍCH ? ZP na poukaz = cca 6 mld/rok Je třeba zavést podobné principy jako u léčiv = referencování cen + testování poměru cena/účinek ZP placené paušální platbou (zdrav. zařízení) = cca 18 mld/rok Prakticky nemáme informace Existuje prostor ke snížení cen při větším tlaku na transparentní výběrová řízení

Co můžeme očekávat?

Financování zdravotnictví v ohrožení Na výdajové straně (zvyšující se náklady, nízká spoluúčast) Na příjmové straně (pokles ekonomicky aktivního obyvatelstva)

Ztráta produktivity = ztráta pro zdravotní pojištění Roční platba Rozdíl Státní pojištěnec 8 676 Kč 100% Zaměstnanec 32 400 Kč 370% Podnikatel (OSVČ) 15 600 Kč 180% Osoby bez zdanitelných příjmů 12 960 Kč 150% Stát platí za 58 procent lidí, kteří čerpají 80 procent péče !

KLESÁ VÝBĚR ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ 2007/2006 2008/2007 2009/2008 2010/2009 110,5% 106,5% 99,05% 98,37% Zdroj: Svaz zdravotních pojišťoven

Vliv demografického vývoje na financování zdravotnictví v ČR Náklady ZP na pojištěnce

Příčiny růstu zdravotních nákladů Demografická situace = stárnutí populace Nové technologie/inovace Vyšší informovanost pacientů Nezdravý životní styl = civilizační nemoci Rostoucí požadavky na kvalitu života Vyšší dostupnost zdravotní péče nabídka stimuluje poptávku Podle G. Kobelt 2002

Věková struktura obyvatelstva

Očekávané trendy v ČR Náklady na zdravotní péči do budoucna porostou Možnosti solidárního zdravotního pojištění mají své limity/ jsou téměř vyčerpány Pod tlakem budou nejen náklady na léky (tam jsou možnosti téměř vyčerpané při přísné aplikaci referenčního systému) Poroste tlak na efektivní využívání zdrojů Bude se zvyšovat spoluúčast pacienta Zdravotní péče bude rozdělena na standardní (hrazená ze solidárního ZP) a nadstandardní (komerční připojištění) Zdravotní pojištění se musí stát pojištěním

PLÁNY NOVÉ VLÁDY PROGRAMOVÉ PROHLÁŠENÍ 4. 8 PLÁNY NOVÉ VLÁDY PROGRAMOVÉ PROHLÁŠENÍ 4.8.2010 = „REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ“ Navýšení soukromých zdrojů Definice standardu…a nadstandardu Rovný přístup k hrazené péči…(onkologie vs. Ostatní) Podpora prevence Regulační poplatky (hospitalizace 100 Kč, přístup ke specialistům) Univerzitní nemocnice Větší odpovědnost ZP, posílení dozoru Zavedení institutu reálné ceny místo netransparentního bodového systému Kategorizace zdrav. prostředků na principu „za stejný efekt stejná úhrada“ Nemocenské pojištění na zdravotní pojišťovny Generická preskripce a substituce, v každé skupině jeden lék bez doplatku Podpora dlouhodobé zdravotně-sociální péče, podpora home-care, paliativní a hospicové péče

č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění (tzv. malá novela) V § 13 odstavec 1 zní: „(1) Ze zdravotního pojištění se hradí zdravotní péče poskytnutá pojištěnci s cílem zlepšit nebo zachovat jeho zdravotní stav nebo zmírnit jeho utrpení, pokud odpovídá zdravotnímu stavu pojištěnce a účelu, jehož má být jejím poskytnutím dosaženo, a je pro pojištěnce přiměřeně bezpečná, je v souladu se současnými dostupnými poznatky lékařské vědy, existují důkazy její účinnosti vzhledem k účelu jejího poskytování.“. V § 13 se doplňují odstavce 4 až 9 které včetně poznámky pod čarou č. 50 znějí: „(4) Ze zdravotního pojištění se hradí zdravotní péče v rozsahu a za podmínek stanovených tímto zákonem, která splňuje podmínky podle odstavce 1 a její poskytnutí je v souladu s účelným a hospodárným vynakládáním zdrojů veřejného zdravotního pojištění (dále jen „základní varianta“).  (5) Ze zdravotního pojištění se dále hradí zdravotní péče, která má stejný terapeutický účinek jako zdravotní péče podle odstavců 1 až 4 a splňuje podmínky v nich stanovené, avšak nesplňuje požadavek stanovený pro vynakládání zdrojů veřejného zdravotního pojištění (dále jen „ekonomicky náročnější varianta“); v takovém případě se ze zdravotního pojištění hradí poskytnutá zdravotní péče pouze do výše stanovené pro úhradu zdravotní péče v základní variantě. Za ekonomicky náročnější variantu zdravotní péče lze považovat pouze zdravotní péči, která je takto označena v prováděcích právních předpisech vydaných podle § 17.

Regulace nákladů vs. Kvality péče Náš systém je zaměřen na kontrolu nákladů a není schopen účinně měřit kvalitu péče Zdravotní pojišťovny nejsou motivovány ke kontrole kvality, ale jen k udržení rozpočtu Ekonomicky se ale jedná o mylný koncept, který nebude možné ufinancovat Pouze dlouhodobé náklady odráží současnou kvalitu léčby (diabetes, KV nemoci) a prevence (onkologie)

závěry Výdaje na zdravotní péči do budoucna porostou a je třeba na ně hledat zdroje (veřejné vs. soukromé) Primárním cílem se zvýšení efektivity systému a „chytré“ úspory (tam kde neztrácíme kvalitu péče) Dostupnost a neomezená nabídka bude muset být regulována pro zachování kvality Hledejme úspory tam, kde je můžeme nalézt Je třeba zavést cílené regulační nástroje (ZP, přístroje/HTA; síť nemocnic, struktura a rozsah ambulantní péče)

Kde tedy lze nalézt zdroje…? Zvýšení objemu finančních prostředků Spoluúčast nechtějí zvýšit politici, protože se bojí o znovuzvolení Stát nehodlá za své pojištěnce platit více „Vnitřní rezervy systému“ Korupci nelze vymýtit jedním příkazem ministra… Jsou zejména v roli pojišťoven, ale ty jsou opět ovládány politiky Racionalizace zdravotní sítě To nechtějí ve skutečnosti ani lékaři (ČLK/LOK) ani politici Snížení dostupnosti při zachování nebo dokonce zvýšení kvality péče (bariéry v přístupu ke specializované péči, gate-keeping) Opět velké politikum a „kapři (lékaři/poskytovatelé) si rybník nevypustí Přísné posuzování nákladů/přínosů ve srovnání se současnou péči = aplikace HTA Vyšší transparence a objektivní kriteria nejsou v zájmu současných hráčů

Děkuji za pozornost ! www.iheta.org dolezal@iheta.org

Pracovníci ve zdravotnictví (2009)