aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Procvičujeme větné členy 2
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Větné členy.
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
Věty vedlejší.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_364_Věta příslovečná AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Vedlejší věta podmětná, přísudková
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Mgr. Kateřina Karbulová,Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových, Ostrava – Zábřeh.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ

VV je věta, která je závislá na jiné větě CO JE VĚTA VEDLEJŠÍ? VV je věta, která je závislá na jiné větě

DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT VV PODMĚTNÁ VV PŘEDMĚTNÁ VV PŘÍVLASTKOVÁ VV DOPLŇKOVÁ PŘÍSUDKOVÁ

A NESMÍME ZAPOMENOU NA VEDLEJŠÍ VĚTY …. PŘÍSLOVEČNÉ

JAKÉ JSOU TYPY VV PŘÍSLOVEČNÝCH? VV PŘÍSL. MÍSTNÍ VV PŘÍSL. ČASOVÁ VV PŘÍSL. ZPŮSOBOVÁ VV PŘÍSL. MĚROVÁ VV PŘÍSL.PŘÍČINNÁ (DŮVODOVÁ) VV PŘÍSL. ÚČELOVÁ VV PŘÍSL. PODMÍNKOVÁ VV PŘÍSL.PŘÍPUSTKOVÁ

VV PODMĚTNÁ např. Kdo nechce odejít, může zůstat. vyjadřuje … … podmět věty řídící otázka … … 1. pád (kdo, co) spojovací výrazy … … kdo, co (kde, kdy, že, …) např. Kdo nechce odejít, může zůstat.

VV PŘEDMĚTNÁ vyjadřuje … … předmět věty řídící otázka … … všemi pády (kromě 1. a 5.) spojovací výrazy … … že, aby, kdo, který,… např. Řekla, že přijde včas.

VV PŘÍVLASTKOVÁ vyjadřuje … … přívlastek podstatného jména věty řídící otázka … … který, jaký (a jejich tvary) spojovací výrazy … … který, jenž, jaký, kde, kam,... …např. Na stole ležel dárek, který jsem dostala od Milady.

PAMATUJME SI!!! VV PŘÍVLASTKOVÁ stojí hned za podstatným jménem, které určuje ČASTO BÝVA VLOŽENA do věty řídící, a proto MUSÍ BÝT ODDĚLENA ČÁRKAMI Z OBOU STRAN Žáci, kteří přišli pozdě, se už dovnitř nedostali.

např. Pozorovali jsme koťata, jak (kterak) si hrála s klubkem vlny. VV DOPLŇKOVÁ vyjadřuje … … doplněk věty řídící spojovací výrazy … … jak, jako, kterak např. Pozorovali jsme koťata, jak (kterak) si hrála s klubkem vlny.

PAMATUJME SI!!! VV DOPLŇKOVÁ závisí na SLOVESE a zároveň na PODSTATNÉM JMÉNĚ!!! zpravidla bývá závislá na SLOVESECH SMYSLOVÉHO VNÍMÁNÍ (vidět, pozorovat, uvidět, představovat si, připadat si, vzpomínat, slyšet, …)

VV PŘÍSUDKOVÁ vyjadřuje … … jmennou část přísudku věty řídící spojovací výrazy … … kdo, jaký, jak, jako např. Josef Dobrovský byl z těch, kdo šířili myšlenky národního obrození.

na VV PŘÍSUDKOVOU někdy odkazují zájmena TEN a TAKOVÝ PAMATUJME SI!!! protože VV PŘÍSUDKOVÁ vyjadřuje pouze jmennou část přísudku, ve větě řídící je SPONOVÉ SLOVESO na VV PŘÍSUDKOVOU někdy odkazují zájmena TEN a TAKOVÝ (viz příklad nahoře)

VV PŘÍSLOVEČNÉ VV PŘÍSLOVEČNÉ vyjadřují … … příslovečné určení věty řídící

VV PŘÍSLOVEČNÁ MÍSTNÍ otázka … … kde, kam, odkud, kudy, … spojovací výrazy … … kde, kam, odkud, kudy např. Půjdeme tam, kde roste hodně hub.

VV PŘÍSLOVEČNÁ ČASOVÁ otázka … … kdy, jak dlouho, jak často, odkdy,… spojovací výrazy … … kdy, když, až, jakmile, než, zatímco, sotva, kdykoli,… např. Uviděl jsem ji, když vcházela do branky.

VV PŘÍSLOVEČNÁ ZPŮSOBOVÁ otázka … … jak, jakým způsobem spojovací výrazy … … jako, jak, jak – tak, že, aby, … např. Test napsal, jak nejlépe dovedl.

např. Kluci utíkali tak rychle, že sotva dechu popadali. VV PŘÍSLOVEČNÁ MĚROVÁ otázka … … do jaké míry, kolik, jak moc spojovací výrazy … … čím – tím, tak – že, tolik – kolik, jako např. Kluci utíkali tak rychle, že sotva dechu popadali.

VV PŘÍSLOVEČNÁ PŘÍČINNá (DŮVODOVÁ) otázka … … proč? spojovací výrazy … … protože, že, poněvadž, jelikož,… např. Nepřišel, protože zaspal.

VV PŘÍSLOVEČNÁ ÚČELOVÁ otázka … … proč, za jakým účelem spojovací výrazy … … aby, abych např. Přišel jsem, abych vám ukázal náš nový výrobek.

VV PŘÍSLOVEČNÁ PODMÍNKOVÁ otázka … … kdy, za jaké podmínky spojovací výrazy … … když, kdyby, jestliže, pokud, -li např. Půjdeme-li teď hned, představení ještě stihneme.

VV PÍSLOVEČNÁ PŘÍPUSTKOVÁ otázka … … i přes co, i kdy spojovací výrazy … … přestože, ačkoli(v), třebaže,… např. Nezastavila, přestože jsem na ni několikrát volala.

ZDROJE Krausová Z., Teršová R., Český jazyk 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, 2004