10. Řízení rizik.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů řízení jakosti. Kontrolní tabulky Vývojové diagramy Histogramy Diagramy příčin a následků Paretovy diagramy Bodové diagramy Regulační.
Advertisements

Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Ing. Jan Bartoš Listopad 2010 Hodnocení smluv o poskytování služeb Liberecké informatické fórum.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Ministerstvo vnitra ČR, leden 2012 Centrální nákup v resortu MV.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
1. WORKSHOP.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Podpora v nezaměstnanosti
Úřad práce České republiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Procesní management v oddělení logistiky
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Strategické plánování
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Výrobní faktory v organizaci
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Rozhodování 1.
Téma 11: Finanční plánování
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Právo sociálního zabezpečení
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Obchodní plán projektu
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Srovnání plánovaného a skutečného stavu SZ
RIZIKO.
Řízení peněžních toků SZ, fakturace
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Analýza informačního systému
Seminář o stavebním spoření
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
Transkript prezentace:

10. Řízení rizik

Riziko Riziko – je každá odchylka od plánovaných cílů, která způsobí ztrátu a která může v dané situaci nastat.

Hlavní procesy projektového managementu Projektový management Integrace projektů 1.1 Návrh plánu projektů 1.2 Provádění plánu projektů 1.3 Integrované řízení změn 2. Řízení rozsahu 2.1 Zahájení 2.2 Plánování rozsahu 2.3 Definování rozsahu 2.4 Ověřování rozsahu 2.5 Řízení změn rozsahu 3. Řízení času 3.1 Definování činností 3.2 Řazení činností 3.3 Odhad trvání činností 3.4 Návrh harmonogramu 3.5 Řízení harmonogramu 4. Řízení nákladů 4.1 Plánování zdrojů 4.2 Odhad nákladů 4.3 Návrh rozpočtu 4.4 Kontrola nákladů 5. Řízení kvality 5.1 Plán kvality 5.2 Zajišťování kvality 5.3 Kontrola kvality 6. Řízení lidských zdrojů 6.1 Plán organizace 6.2 Výběr členů týmu 6.3 Vytvoření týmu 7. Řízení komunikace 7.1 Plánování komunikace 7.2 Distribuce informací 7.3 Reporting 7.4 Administrativní ukončení 8. Řízení rizik 8.1 Identifikace rizik 8.2 Kvantifikace rizik 8.3 Vývoj odezvy rizik 8.4 Kontrola a ovládání rizik 9. Řízení nákupu 9.1 Plán subdodávek 9.2 Plán výběrových řízení 9.3 Poptávkové řízení 9.4 Výběr subdodavatele 9.5 Administrace kontraktů 9.6 Uzavření kontraktů

Identifikace rizik Výstupy Zdroje rizika Vstupy Nástroje a techniky Popis projektu Jiné plánovací výstupy Historické informace Nástroje a techniky Kontrolní seznamy Vývojové diagramy Diskuze Výstupy Zdroje rizika Potenciální rizika Rizikové příznaky Vstupy do jiných procesů

Kvantifikace rizik Vstupy Nástroje a techniky .1 Tolerance rizik u zúčastněných stran .2 Zdroje rizika .3 Potenciální rizika .4 Odhady nákladů .5 Odhad doby trvání aktivity Nástroje a techniky .1 Očekávaná peněžní hodnota .2 Statistické částky .3 Simulace .4 Rozhodovací stromy .5 Odborný posudek Výstupy .1 Příležitosti – sledovat R, hrozby – reakce R .2 Příležitosti – ignorovat R, hrozby – přijetí R

Vývoj odezvy rizik Výstupy Vstupy Nástroje a techniky .1 Příležitosti – sledovat R, hrozby – reakce R .2 Příležitosti – ignorovat R, hrozby – přijetí R Nástroje a techniky .1 Projednání zakázky .2 Nepředvídatelné plánování .3 Alternativní strategie .4 Pojištění Výstupy .1 Plán řízení rizik .2 Vstupy do jiných procesů .3 Havarijní plány .4 Rezervy .5 Smluvní dohody

Kontrola a ovládání rizik Vstupy .1 Plán řízení rizik .2 Skutečné události .3 Identifikace dodatečného rizika Nástroje a techniky .1 Řešení .2 Dodatečná odezva na vývoj rizika Výstupy .1 Nápravná opatření .2 Aktualizace plánu řízení rizik

Riziko má dvě charakteristiky 1 - pravděpodobnost, že odchylka nastane 2 – výši ztráty pokud k odchylce dojde Riziko je tady součinem výše ztráty a pravděpodobnosti, že nastane. V každém okamžiku může nastat mnoho různých odchylek. Kvalitativní vyjádření celkového rizika je součet všech různých ztrát vynásobených její pravděpodobností

Kategorie rizik podle definice rizika jako odchylky od plánovaných cílů a/ riziko překročení nákladů b/ riziko zvýšení rozsahu c/ riziko zpoždění stavby d/ riziko nedosažení kvalitativních parametrů stavby

Všechna tato rizika se dají vyjádřit finanční hodnotou ztráty Riziko výstavby je součtem rizik v těchto čtyřech oblastech Riziko klesá v čase ( největší na začátku výstavby, nulové po jejím dokončení )

Naším cílem při řízení rizika je MINIMALIZACE RIZIKA V PRŮBĚHU VÝSTAVBY Existují 2 základní metody na snížení rizika 1/ Snížení rizika – bez ohledu na to, čí riziko to je. Odstraníme příčinu rizika nebo snížíme možnou ztrátu. 2/ Přenesení rizika na ostatní účastníky výstavby

Činnosti při řízení rizik ve stavebním projektu a/ Plán řízení rizik, je prvním krokem, obsahuje plán přístupu k řízení rizik b/ Identifikace rizik určuje, která rizika mohou ovlivnit projekt. Je sestaven seznam rizik s krátkým popisem c/ Kvalitativní analýza rizik provádí analýzu zaznamenaných rizik, jejich příčin a následků. Rizika se hierarchicky uspořádají podle jejich dopadu na cíle projektu

d/ Kvantitativní analýza rizik odhaduje měřitelné dopady na cíle projektu, např. délku zpoždění nebo nárůst nákladů e/ Plán prevence rizik ke každému riziku stanoví opatření, jimiž je možno riziko eliminovat nebo redukovat f/ Monitorování a řízení rizik se provádí v průběhu projektu. Na začátku projektu jsou rizika největší. S postupem projektu se rizika eliminují a výše celkového rizika se snižuje. Po skončení projektu je riziko nulové. Monitorováním sledujeme aktuální výši rizik. Řízení rizik jsou činnosti, jimiž rizika v průběhu projektu eliminujeme nebo minimalizujeme jejich následky

Plán řízení rizik by měl definovat referenční stav, k němuž budeme možná rizika stanovovat. Měl by obsahovat referenční rozpočet, požadovaný rozsah stavby, řídící HMG a požadavky na kvalitu produktů a stavby. Plán řízení rizik neřeší naši reakci na jednotlivá rizika. Plán řízení rizik definuje metodologii kvantitativní a kvalitativní analýzy rizik, kdo je za ně odpovědný, jak často se budou rizika vyhodnocovat, rozpočet použitelný na řízení rizik, způsob reportování a dokumentování.

Identifikace rizik - typy rizik Identifikací r. stanovíme všechna dílčí rizika, která mohou mít vliv na cíle projektu a zaznamenáme jejich charakteristiky. Základní rizika: - překročení rozpočtu - zvýšení rozsahu -zpoždění výstavby - nedodržení kvality Bývají způsobena řadou příčin tj. dílčích rizik. Odpovědnost za každé dílčí riziko je určena smlouvou mezi hlavními účastníky výstavby. ( vlastník, projektant, dodavatel )

Většinu rizik alokuje právní řád (Obč. Zák Většinu rizik alokuje právní řád (Obč. Zák.), ale smlouvy mohou odpovědnost za některá rizika změnit nebo upřesnit. Pro alokaci rizika platí pravidlo, že riziko by měl nést ten účastník výstavby, který má nejlepší odborné schopnosti riziko minimalizovat.

Rizika spojená s dodávkou stavby Vznikají v okamžiku uzavření smlouvy na dodávku stavby. Vlastník má možnost rizika eliminovat výběrem vhodného dodavatele, uzavřením dostatečně „silné“ smlouvy a kontrolou postupu dodávky stavby popř. pojištěním.

Rizika spojená s dodávkou stavby 1/ Nedosažení kvality produktu je riziko s nejhoršími možnými důsledky. Může znamenat, že nejsme schopni produkt realizovat na trhu za předpokládané ceny nebo produkt není vůbec prodatelný. Znamená to krach projektu.

Rizika spojená s dodávkou stavby 2/Nedosažení kapacity – vlastník je sice schopen prodat kvalitní produkt na trhu, ale není dosaženo předpokládaných výnosů z prodeje. Riziko kvality a kapacity obecně leží na straně nositele technologie. (vlastník nebo dodavatel) Riziko kvality a kapacity produktu není pojistitelné. Vlastník se může chránit pouze stanovením smluvních pokut za nedodržení garantovaných hodnot stavby vůči dodavateli.

Rizika spojená s dodávkou stavby 3/ Změna množství a rozsahu - typické riziko vedoucí ke zvýšení nákladů stavby. Je vyvoláno rozporem mezi zadávací dokumentací a požadovaným provedením stavby.Toto riziko je vysoké u stavebních prací, které jsou zadávány seznamem prací a výkazem výměr. (vícepráce) Toto riziko je možné snížit nadefinováním rozsahu stavby nejen výkazem výměr se seznamem prací, ale také projektovou dokumentací , které se přiřadí větší priorita. U technologických staveb zadáním funkcí. Riziko není pojistitelné, je možné ho eliminovat smluvními podmínkami.

Rizika spojená s dodávkou stavby 4/ Selhání dodavatele, špatná kvalita prací, materiálu a zařízení, problémy se zaměstnanci – jsou rizika dodavatele a je možné je eliminovat pouze ve výběrovém řízení. ( prověření všech referencí dodavatele) Rizika nejsou pojistitelná je možné je snížit dobrou smlouvou. 5/ Nehody na stavbě – jsou rizika hlavně dodavatele. Jejich důsledky je možné pojistit. 6/ Přímé dodávky vlastníka – významné riziko vlastníka z hlediska možného zpoždění stavby. Riziko není pojistitelné, je možné ho eliminovat pouze dobrým řízením projektu.

Přírodní podmínky 1/ Počasí – je vždy do určité dohodnuté míry riziko dodavatele. ( v zimě počet dnů pod -5°C, v létě trvalé deště). Extrémní přírodní podmínky – zemětřesení, povodně…( vyšší moc) jsou rizika vlastníka. Škody na majetku jsou pojistitelné, zpoždění stavby ne. 2/ Přístup na staveniště – zajišťuje dodavateli vlastník a je jeho rizikem 3/ podzemní podmínky – riziko vlastníka, je možné ho eliminovat pouze podrobným hydrogeologickým průzkumem. Tato rizika nelze pojistit. %

Smluvní podmínky Dobrá smlouva musí jednoznačně definovat rozsah díla, dobu plnění a cenu. Smlouva by měla pokrývat všechny eventuality stavby a měla by dostatečným způsobem chránit vlastníka. Většinou se vychází z osvědčeného vzoru smlouvy, který se modifikuje na konkrétní případ. Smlouva je rizikem vlastníka. Riziko lze snížit využitím vhodné poradenské firmy nebo právní kanceláře. Riziko není pojistitelné.

Rizika provádění projektu Řízení projektu patří mezi jedny z největších rizik. Vlastník musí jmenovat silný tým vlastních zkušených pracovníků nebo musí najmout projektovou manažerskou firmu, která se postará o snížení všech rizik spojených s řízením. Nejčastějším důsledkem špatného řízení je zpoždění stavby. (nelze pojistit) Na riziku zpoždění stavby se podílí všichni účastníci projektu ( vlastník, projektant, dodavatel). Největší odpovědnost nese vlastník nebo jím pověřený PM, který musí naplánovat celý projekt vč. nutných časových rezerv.

Rizika provádění projektu Chyby, rozpory a opomenutí v projektové dokumentaci – ve fázi přípravy stavby odpovídá projektant. Nejčastějším důsledkem je překročení nákladů a zpoždění stavby. Tato rizika bývají spojena také s povolováním stavby, které zajišťuje vlastník (projektant,PM), ale je zde podstatný vliv třetí strany (DOSS), které jsou z hlediska projektu vázány pouze zákonem. Prováděcí dokumentace- v případě, že zpracovává dodavatel nese rizika, ale vlastník ještě vnáší nové požadavky na změny, tím nese spoluzodpovědnost za zpoždění a zdražení stavby.

Ekonomická rizika 1/ Financování stavby – nese vlastník 2/ Finanční zhroucení 3/ Inflace 4/ Ekonomická krize

Přehled metod používaných při analýze a managementu rizika ..\PM 1 2017 N\6. rizika procesy\Přehled metod používaných při analýze a managementu rizika.docx