Digitální učební materiál NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI, AFÁZIE, MUTISMUS Mgr. Eva Karafiátová Prosinec 2013 1
OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-36-SPE -17 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Karafiátová Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Narušený vývoj řeči, afázie, mutismus Ročník 3. Datum tvorby Prosinec 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2
NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI, AFÁZIE, MUTISMUS Speciální pedagogika NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI, AFÁZIE, MUTISMUS 3
VÝVOJ ŘEČI NEPROBÍHÁ JAKO SAMOSTATNÝ PROCES. VÝVOJ ŘEČI JE VELMI SLOŽITÝ DĚJ, KTERÝ JE OVLIVNĚN RŮZNÝMI FAKTORY. VNITŘNÍ FAKTORY: VROZENÉ PŘEDPOKLADY ZDRAVÝ VÝVOJ ANALYZÁTORŮ SLUCHU A ZRAKU NEPOŠKOZENÁ CNS A MLUVNÍ ORGÁNY DOBRÝ DUŠEVNÍ A FYZICKÝ VÝVOJ VNĚJŠÍ FAKTORY: VÝCHOVA PROSTŘEDÍ STIMULACE DÍTĚTE KE KOMUNIKACI 4
VÝVOJ ŘEČI MOTORIKOU MYŠLENÍM SENZOMOTORICKÝM VNÍMÁNÍM SOCIALIZACÍ VÝVOJ ŘEČI JE OVLIVNĚN: MOTORIKOU MYŠLENÍM SENZOMOTORICKÝM VNÍMÁNÍM SOCIALIZACÍ 5
NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI Jedná se o systémové porušení jedné, více nebo všech oblastí vývoje řeči. KLASIFIKACE NARUŠENÉHO VÝVOJE ŘEČI: PODLE ETIOLOGICKÉHO HLEDISKA PODLE STUPNĚ PODLE PRŮBĚHU VÝVOJE ŘEČI PODLE VĚKU 6
NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI 1) PODLE ETIOLOGICKÉHO HLEDISKA A)Narušený vývoj řeči –dominantní příznak = vývojová dysfázie. B) Narušený vývoj řeči - příznak jiných poruch = symptomatická porucha řeči. 7
NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI 2) PODLE STUPNĚ ÚPLNÁ NEMLUVNOST – hluboká MR LEHKÉ ODCHYLKY 8
NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI 3) PODLE PRŮBĚHU VÝVOJE ŘEČI A) OPOŽDĚNÝ VÝVOJ ŘEČI PŘÍČINA – dědičnost, opožděný vývoj CNS, nedoslýchavost, PROGNÓZA – dobrá v případě včasného podchycení. B) OMEZENÝ VÝVOJ ŘEČI PŘÍČINA – MR, poruchy sluchu, PROGNÓZA – v těžkých případech nepříznivá C) PŘERUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI PŘÍČINA – úrazy, duševní onemocnění, 9
NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI D) ODCHYLNÝ VÝVOJ ŘEČI PŘÍČINA – rozštěpy patra 4) HLEDISKO VĚKU 1.ROK – dítě křičí, žvatlá, nemluví – fyziologická nemluvnost. 2- 3 ROK - dítě mluví ve větách 10
OPOŽDĚNÝ VÝVOJ ŘEČI Pokud dítě ve 3 letech nemluví – opožděný vývoj řeči. Příčiny opožděného vývoje řeči jsou: Prostředí – nepodnětné Citová deprivace Genetická predispozice Předčasně narozené dítě Lehká mozková dysfunkce 11
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE Specificky narušený vývoj řeči. Starší názvy – sluchoněmota, afemie… Porucha centrálního charakteru Projevy: neschopnost či sníženou schopností dítěte verbálně komunikovat, i když jsou dobré podmínky pro vytvoření řeči. Malá slovní zásoba, Porucha krátkodobé paměti 12
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE zasahuje: receptivní i expresivní složku řeči, výslovnost, gramatickou strukturu slovní zásobu. Dítě je lehce unavitelné, dochází k narušení emocionality, motivace, zájmů. dyslexie, dysortografie. 13
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE Diferenciální diagnostika Prostý opožděný vývoj řeči Dyslalie Sluchové vady Mentální retardace Autismus Mutismus 14
AFÁZIE Získaná organická narušená komunikační schopnost. Patří do skupiny vyšších kortikálních poruch. Centrální porucha řeči při orgánovém poškození CNS, na základě lokálních poškození mozku. Doprovází různá neurologická onemocnění. 15
AFÁZIE - příčiny Nejčastější příčiny: CMP – krvácení( hemoragie), ischemie Úrazy mozku Nádory mozku Encefalitidy Intoxikace CNS Degenerativní onemocnění CNS 16
AFÁZIE - příznaky PARAFÁZIE – deformace slov Fonemická – slovní tvar je deformovaný, některé prvky jsou správné. (Papír – patír) Žargonové – těžká slovní deformace, slovo je změněné a nelze mu porozumět. ( židle – žduchla) Sémantická – nemůže si vzpomenout na slovo, opíše význam slova. ( To je to, čím se odemyká) PARAFRÁZIE – snížená schopnost vyjádření ANOMIE – porucha pojmenování 17
MUTISMUS Ztráta schopnosti verbálně komunikovat. oněmění , při kterém jde o ztrátu artikulované řeči na podkladě silného psychického traumatu jako je: šok, stres, vyčerpání a další. Nedochází k poškození CNS. 18
MUTISMUS - klasifikace AUTISTICKÝ – pravděpodobný symptom dětské schizofrenie NEUROTICKÝ – neurotické bariéry PSYCHOTICKÝ- jeden příznak psychózy SITUAČNÍ-neznámé prostředí, krátkodobý projev 19
MUTISMUS - klasifikace TOTÁLNÍ- absence řeči je rozšířená na všechny osoby TRAUMATICKÝ- následek emociálního traumatu ELEKTIVNÍ – absence řeči v konkrétní situaci, s konkrétní osobou 20
KONTROLNÍ OTÁZKY 1) DEFINUJTE POJEM MUTISMUS. 2) ČÍM JE OVLIVNĚN VÝVOJ ŘEČI? 3) JAKÉ JSOU PŘÍČINY OPOŽDĚNÉHO VÝVOJE? 4) DEFINUJTE POJEM AFÁZIE. 5) JAK SE PROJEVUJE VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE? 21
LITERTURA KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. 228 s. ISBN 80-247-1110-9. PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 22 22
Děkuji za pozornost ekarafiatova@szs-jaselska.cz