Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Klasifikace duševních poruch
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Dítě se sluchovým postižením
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
centrální porucha zpracování řečového signálu
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Základy speciální pedagogiky
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI, AFÁZIE, MUTISMUS Mgr. Eva Karafiátová Prosinec 2013 1

OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-36-SPE -17 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Karafiátová Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Narušený vývoj řeči, afázie, mutismus Ročník 3. Datum tvorby Prosinec 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2

NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI, AFÁZIE, MUTISMUS Speciální pedagogika NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI, AFÁZIE, MUTISMUS 3

VÝVOJ ŘEČI NEPROBÍHÁ JAKO SAMOSTATNÝ PROCES. VÝVOJ ŘEČI JE VELMI SLOŽITÝ DĚJ, KTERÝ JE OVLIVNĚN RŮZNÝMI FAKTORY. VNITŘNÍ FAKTORY: VROZENÉ PŘEDPOKLADY ZDRAVÝ VÝVOJ ANALYZÁTORŮ SLUCHU A ZRAKU NEPOŠKOZENÁ CNS A MLUVNÍ ORGÁNY DOBRÝ DUŠEVNÍ A FYZICKÝ VÝVOJ VNĚJŠÍ FAKTORY: VÝCHOVA PROSTŘEDÍ STIMULACE DÍTĚTE KE KOMUNIKACI 4

VÝVOJ ŘEČI MOTORIKOU MYŠLENÍM SENZOMOTORICKÝM VNÍMÁNÍM SOCIALIZACÍ VÝVOJ ŘEČI JE OVLIVNĚN: MOTORIKOU MYŠLENÍM SENZOMOTORICKÝM VNÍMÁNÍM SOCIALIZACÍ 5

NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI Jedná se o systémové porušení jedné, více nebo všech oblastí vývoje řeči. KLASIFIKACE NARUŠENÉHO VÝVOJE ŘEČI: PODLE ETIOLOGICKÉHO HLEDISKA PODLE STUPNĚ PODLE PRŮBĚHU VÝVOJE ŘEČI PODLE VĚKU 6

NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI 1) PODLE ETIOLOGICKÉHO HLEDISKA A)Narušený vývoj řeči –dominantní příznak = vývojová dysfázie. B) Narušený vývoj řeči - příznak jiných poruch = symptomatická porucha řeči. 7

NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI 2) PODLE STUPNĚ ÚPLNÁ NEMLUVNOST – hluboká MR LEHKÉ ODCHYLKY 8

NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI 3) PODLE PRŮBĚHU VÝVOJE ŘEČI A) OPOŽDĚNÝ VÝVOJ ŘEČI PŘÍČINA – dědičnost, opožděný vývoj CNS, nedoslýchavost, PROGNÓZA – dobrá v případě včasného podchycení. B) OMEZENÝ VÝVOJ ŘEČI PŘÍČINA – MR, poruchy sluchu, PROGNÓZA – v těžkých případech nepříznivá C) PŘERUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI PŘÍČINA – úrazy, duševní onemocnění, 9

NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI D) ODCHYLNÝ VÝVOJ ŘEČI PŘÍČINA – rozštěpy patra 4) HLEDISKO VĚKU 1.ROK – dítě křičí, žvatlá, nemluví – fyziologická nemluvnost. 2- 3 ROK - dítě mluví ve větách 10

OPOŽDĚNÝ VÝVOJ ŘEČI Pokud dítě ve 3 letech nemluví – opožděný vývoj řeči. Příčiny opožděného vývoje řeči jsou: Prostředí – nepodnětné Citová deprivace Genetická predispozice Předčasně narozené dítě Lehká mozková dysfunkce 11

VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE Specificky narušený vývoj řeči. Starší názvy – sluchoněmota, afemie… Porucha centrálního charakteru Projevy: neschopnost či sníženou schopností dítěte verbálně komunikovat, i když jsou dobré podmínky pro vytvoření řeči. Malá slovní zásoba, Porucha krátkodobé paměti 12

VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE zasahuje: receptivní i expresivní složku řeči, výslovnost, gramatickou strukturu slovní zásobu. Dítě je lehce unavitelné, dochází k narušení emocionality, motivace, zájmů. dyslexie, dysortografie. 13

VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE Diferenciální diagnostika Prostý opožděný vývoj řeči Dyslalie Sluchové vady Mentální retardace Autismus Mutismus 14

AFÁZIE Získaná organická narušená komunikační schopnost. Patří do skupiny vyšších kortikálních poruch. Centrální porucha řeči při orgánovém poškození CNS, na základě lokálních poškození mozku. Doprovází různá neurologická onemocnění. 15

AFÁZIE - příčiny Nejčastější příčiny: CMP – krvácení( hemoragie), ischemie Úrazy mozku Nádory mozku Encefalitidy Intoxikace CNS Degenerativní onemocnění CNS 16

AFÁZIE - příznaky PARAFÁZIE – deformace slov Fonemická – slovní tvar je deformovaný, některé prvky jsou správné. (Papír – patír) Žargonové – těžká slovní deformace, slovo je změněné a nelze mu porozumět. ( židle – žduchla) Sémantická – nemůže si vzpomenout na slovo, opíše význam slova. ( To je to, čím se odemyká) PARAFRÁZIE – snížená schopnost vyjádření ANOMIE – porucha pojmenování 17

MUTISMUS Ztráta schopnosti verbálně komunikovat. oněmění , při kterém jde o ztrátu artikulované řeči na podkladě silného psychického traumatu jako je: šok, stres, vyčerpání a další. Nedochází k poškození CNS. 18

MUTISMUS - klasifikace AUTISTICKÝ – pravděpodobný symptom dětské schizofrenie NEUROTICKÝ – neurotické bariéry PSYCHOTICKÝ- jeden příznak psychózy SITUAČNÍ-neznámé prostředí, krátkodobý projev 19

MUTISMUS - klasifikace TOTÁLNÍ- absence řeči je rozšířená na všechny osoby TRAUMATICKÝ- následek emociálního traumatu ELEKTIVNÍ – absence řeči v konkrétní situaci, s konkrétní osobou 20

KONTROLNÍ OTÁZKY 1) DEFINUJTE POJEM MUTISMUS. 2) ČÍM JE OVLIVNĚN VÝVOJ ŘEČI? 3) JAKÉ JSOU PŘÍČINY OPOŽDĚNÉHO VÝVOJE? 4) DEFINUJTE POJEM AFÁZIE. 5) JAK SE PROJEVUJE VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE? 21

LITERTURA KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. 228 s. ISBN 80-247-1110-9. PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 22 22

Děkuji za pozornost  ekarafiatova@szs-jaselska.cz