Školící kurz pro získání oprávnění podle předpisu ZAM1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STAVEBNÍ ÚSTAV GEODÉZIE
Advertisements

Seminář ke KatV – SGI a potvrzování GP
Kontrola stavu zakázky - Správce technické infrastruktury
PrecisPlanner 3D Software pro plánování přesnosti měření v IG
KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY Moravská Třebová - projekt odkanalizování Udánek, Sušic, Boršova a modernizace ČOV.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Bc. Jana Darmopilová, H2IGE1 LS 2014 PŘEDPISY A NORMY PRO INŽENÝRSKOU GEODÉZII 17.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Nástroje územního plánování
XII/2007 Gepro, spol. s r.o. Ing. Stanislav Tomeš Struktura výkresu - titulní strana Struktura výkresu WKOKEŠ.
Jednotná technická mapa města Krnova Představení systému
Obor: Geodézie a katastr nemovitostí
Vytyčení polohy - metodika, přesnost
DIGITÁLNÍ KATASTRÁLNÍ MAPA (DKM)
Geodézie v pozemním stavitelství
Problematika zavedení věcného břemene do KN
7. Vytyčení hranice pozemku
Činnost odboru centrální dokumentace v rámci SŽG Praha
Plzeňského a Karlovarského kraje
Sítě 2000 Okresní úřad Hodonín geografický informační systém.
Autor: Jakub Dubrovský www:  Analýza procesu kontroly silnic  Získat data z GPS  Zobrazit data na mapě  Odesílat data do GPS  Vytvoření.
Technická mapa města Krnova Žádost o výdej aktualizačního podkladu - Geodetické společnosti Zakázkový systém TECHNICKÁ MAPA.CZ.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Trasování lesních cest
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Metody geoinženýrství Ing. Miloš Cibulka, Ph.D. Brno, 2015 Cvičení č. 3 Vytvořeno s podporou projektu Průřezová inovace studijních programů Lesnické a.
Elektronická publikace
MISYS ČVUT v Praze Geografické informační systémy Zpracoval: J.Marák.
Portál Jednotné digitální technické mapy
Závazné předpisy pro zhotovitele veřejných zakázek
Školení dodavatelů geodetických prací
PPK vs. 3Dosa Školení dodavatelů geodetických prací, Brno,
Trasování lesních cest
MĚŘENÍ VÝHYBEK jestliže se mezi izolovaným stykem před výhybkou a začátky jazyků výhybky nenachází svár, je izolovaný styk zároveň začátkem výhybky jestliže.
10. Vytyčování oblouků Vytyčování oblouků
Zadávání studií odtokových poměrů a geologických průzkumů při komplexních pozemkových úpravách (činnosti pobočky krajského pozemkového úřadu jako investora)
Mělnické podzemí 3D Historická dokumentace Nové měření Použité metody
1 BDS, PVN, jaro 2007, I.Průchová Vytyčování hranic pozemků teze Jaro 2007.
GIS prostoru haldy a.s. NH Ostrava
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
EXCEL – tisk a tvorba grafů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Územně analytické podklady správních obvodů obcí s rozšířenou působností v území Jihomoravského kraje třetí / čtvrtá úplná aktualizace Územně analytické.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
KONVERZE DOKUMENTŮ. 2 KONVERZE – LEGISLATIVA Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů č. 300/2008 Sb. (účinný od 1. července 2009)
Provozování systému ETCS L2 v rámci PP Poříčany – Kolín Seminář ČVTSS 2012, Praha, Ing. Vladimír Říha, TÚDC Bezpečnost železničního provozu.
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha 30. a
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
Digitální technická mapa Plzeňského kraje Služby DTM DMVS PK Setkání partnerských obcí DTM DMVS Plzeň Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
NÁZEV PROJEKTU:INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ AUTOR:ING. ZUZANA KERNDLOVÁ TEMATICKÁ SADA:ELEKTROENERGETIKA.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Výškopis ● Vrstevnice -Vrstevnice je čára o stejné nadmořské výšce zobrazená na mapě. – Interval i = M / 5000 – Hlavní, vedlejší.
Tabulky traťových poměrů
Zkušenosti s vyhláškou o obsahu technické mapy obce
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Rozpočtování - Inženýrských staveb
Geografická kartografie
Měřítko a orientace výkresů
Společný pohled správců technické infrastruktury na projekty DTM – ČEZ Distribuce, CETIN, innogy Konference DTM Plzeň 14. –
REVIZE NOREM PRO TRAMVAJOVOU DOPRAVU
Rozpočtování - Inženýrských staveb
Mapování přístupnosti a pražská Mapa přístupnosti
ZMĚNY BĚHEM VÝSTAVBY SKUPINY
Školící kurz pro získání oprávnění podle předpisu ZAM1
Transkript prezentace:

Školící kurz pro získání oprávnění podle předpisu ZAM1 Mapování – předpisy Hana Hrabcová SŽG Olomouc Praha, duben 2019

Obsah prezentace Základní informace, předpisy SŽDC na webu Předpis SŽDC M20/MP005, MP006 a webkatalog Kontrolní program SŽDC Předpis SŽDC M20/MP010 Testové otázky u zkoušky z oblasti mapování Historické verze – dají se dohledat v eDAPu na intranetu. Mapování - předpisy

Základní předpisy pro mapování SŽDC M20/MP005 „Metodický pokyn pro tvorbu prostorových dat pro mapy velkého měřítka“ SŽDC M20/MP006 „Metodický pokyn – Opatření k zaměřování objektů železniční dopravní cesty“ SŽDC M20/MP010 „Účelová železniční mapa“ Související předpisy: Směrnice SŽDC č.117 „Předávání digitální dokumentace investiční výstavby SŽDC“. Směrnice gen.ředitele č.11/2006 „Dokumentace pro přípravu staveb na železničních drahách celostátních a regionálních“ TKP „Technické kvalitativní podmínky staveb státních drah“. Směrnice SŽDC č.117 – pro nás je důležité, že stanovuje, že Geodetická dokumentace musí být ověřena v souladu se zákonem 200/1994 Sb., v souladu s vyhláškou 31/1995 Sb. a předpisem SŽDC Zam1 = ověřování – kulaté razítko, zkouška G-02 nebo G-03. - zpracování výkresu v Microstationu - předání veškeré geodetické výkresové dokumentace v otevřené verzi ve formátu DGN - povinnost používat MP005. Mapování - předpisy

Kde najít aktuálně platný stav předpisů na internetu: Většina předpisů SŽDC – Směrnice č.11/2006, předpisy řady M20, S, D, Bp1 a další: www.szdc.cz – O nás – Vnitřní předpisy SŽDC - Dokumenty a předpisy. Historické verze – dají se dohledat v eDAPu na intranetu. Mapování - předpisy

Kde najít TKP, Opatření ředitelů SŽG Praha nebo SŽG Olomouc na internetu: TKP = Technické kvalitativní podmínky staveb státních drah: www.tudc.cz – Dokumenty – Typová dokumentace. Anebo přímá cesta www.typdok.tudc.cz Pak ve svislém menu vlevo vybrat „TKP“. Opatření ředitele SŽG Praha nebo SŽG Olomouc: www.szdc.cz – O nás – Organizační struktura – Organizační jednotky – Správa železniční geodézie Olomouc – Dokumenty; anebo Správa železniční geodézie Praha - Dokumenty ke stažení Mapování - předpisy

Základní druhy měření v této prezentaci: Mapování: pro geodetickou část projektové dokumentace podle Směrnice generálního ředitele č.11/2006; pro tvorbu účelové železniční mapy Měření pro DSPS = dokumentace skutečného provedení stavby podle TKP. Tato měření se dělají podle předpisů SŽDC řady M20 - M20/MP005, M20/MP006 a M20/MP010. Předpisy řady M20 obsahují to základní, co v geodetické dokumentaci musí být. Pokud objednavatel požaduje něco měřit jinak než určují předpisy M20, musí to být písemně dohodnuto nejlépe ve smlouvě o dílo (např.v ZTP = zvláštní technické podmínky) a uvedeno v technické zprávě ke geodetické části dokumentace. (Příklad – když se zadávala konkrétní zakázka pro zaměření balíz ETCS na koridoru, domluvila se výjimka z požadované přesnosti měření a výjimka z povinnosti měřit ve výšce nepřevýšeného kolejnicového pásu). Dále se na železnici dělá měření pro PPK nebo 3D osu koleje (mají vlastní předpisy a specifika) a měření přímo na zakázku pro konkrétního správce, kde jsou výjimky z platných předpisů uvedeny ve smlouvě o dílo a v technické zprávě. JŽM – jednotná železniční mapa: Pojem byl zaveden normou ČSN 01 3410 a platil do 30.9.2014, kdy byla vydána aktualizace této normy. Byly zrušeny odstavce týkající se tvorby a údržby grafické formy mapy a odstavce týkající se Základní mapy republiky velkého měřítka a účelových map. ve článku 103 byly vyjmenovány základní účelové mapy – technická mapa města, základní mapa letiště, základní mapa dálnice, jednotná železniční mapa, základní mapa závodu. Pravidla pro tvorbu JŽM byly podrobně rozpracovány v předpise Federálního ministerstva dopravy M20/1 „Předpis pro Jednotnou železniční mapu stanic a tratí“ z roku 1978 – jeho cílem bylo „sjednocení metod zhotovení a údržby základního mapového díla na železnici, stanovení jeho obsahové náplně a způsobu vnější úpravy výsledného díla“. Nároky kladené na JŽM byly příliš vysoké. Např. se mělo provádět „podrobné měření polohopisu a výškopisu do vzdálenosti 100 m od osy krajní koleje na obě strany žel.trati, nejméně však 30 m od obvodu dráhy (hranic drážních pozemků).“ JŽM měla dále obsahovat podzemní zařízení, rozvody a inženýrské sítě a být „trvale v souladu se skutečným stavem“, prakticky se měla v ročních až tříletých intervalech aktualizovat a přeměřovat. V současnosti už tento předpis neplatí, přesto se víceméně vyhýbáme používání pojmu JŽM. Obecně se dá říci, že pokud mluvíme o JŽM, bývají to hlavně starší díla, dělána na SŽG, která mají určitá specifika. Např. po externistech nepožadujeme, aby zakreslovali polohu stavědlového přístroje v budově, určovali užitečné délky koleje a osové vzdálenosti mezi kolejemi, nebo zakreslovali projekt PPK do výkresu, což bylo běžnou součástí JŽM. PPK = prostorová poloha koleje = vlastní předpisy! Měření pro 3D osu koleje = měření pro tvorbu směrového a výškového projektu = vlastní předpisy! Mapování - předpisy

Rozdíly mezi mapováním a měřením pro DSPS Rozdíly nejsou v kvalitě měření ale jsou v rozsahu zájmového území a možnosti používání obecnějších prvků datového modelu. Mapování pro projekt a ÚŽM: ÚŽM se obvykle měří v rozsahu drážní hranice plus body terénu. Pro projekt se měří podle přílohy B předpisu M20/MP010. Lze používat obecnější prvky datového modelu, pokud se to netýká přímo kolejiště. („šoupátko bez rozlišení“, „kab.skříň bez rozlišení“, ...) DSPS: Měří se vše, co bylo nově postaveno/opraveno. Musí se použít konkrétní prvek DM („šoupě plynovodní“, „šoupě vodovodní“). Obecnější DM lze použít pouze tehdy, když není možnost vybrat konkrétnější DM. Kontaktovat příslušného investičního geodeta a probrat podrobnosti nad konkrétní zakázkou. Mapování – rezavé označovací tyče, poklopy bez popisu… DSPS je základním zdrojem informací pro plnění databáze správců. Veř.zak. Měření podrobných bodů bude provedeno až po drážní hranici. Zaměřeno musí být těleso dráhy, hrana a pata zářezu/náspu a minimálně po jednom bodě ve vzdálenosti zhruba 20 m od této hrany/paty nebo po plot jiného vlastníka. Pokud horní/dolní hrana terénu vychází až za drážní hranici je nutné pro určení průběhu hrany tento bod zaměřit. Zařízení sloužící dráze (např. kabelové skříně, kabelové značky, zpevněné odvodňovací příkopy…) budou měřeny i za hranicí dráhy. U mostů, propustků, nadjezdů, přejezdů, portálů tunelů atd. je nutné zmapovat situaci podrobněji (rozsah zhruba do min. 20 m od horní hrany zářezu, případně paty náspu). U oplocených obývaných budov (rodinné domy) na drážním pozemku postačí zaměřit obvod oplocení a pokud je to možné bezhranolově obvod budovy s výškou vztaženou k terénu. MP010: 4.2.3 Požadavky pro mapování stávajících tratí nad rámec měření pro ÚŽM: Nestanoví-li zadavatel jinak, platí: ─ minimálně je plocha měření vymezena stávajícím drážním tělesem a prostorem do vzdálenosti 15 m od paty náspu nebo horní hrany zářezu drážního tělesa po jeho obou stranách, minimálně však hranicí obvodu dráhy, případně dále, pokud je to potřeba pro zachycení sklonových poměrů terénu; ─ uvažuje-li se v návrhu nové trasy s významnějším příčným posunem drážního tělesa, pak se prostor mapování rozšíří o prostor od stávající trati k ose přeložené trati plus odhad šířky poloviny budoucího drážního tělesa plus min. 15 m; Požadavky pro mapovani uzemi pro velke přeložky trati: ─ rozsah mapování – není-li stanoveno zadavatelem, měřit 100 m na každou stranu od osy přeložky; Mapování - předpisy

Využití výsledků mapovacích prací Vstupní data do databází. Grafické znázornění objektů – papírový tisk, WMS služba. Projektování ve 3D (včetně DMT a generování řezů terénu). Zajištění plnění požadavků ze strany státní správy. = jedna data slouží více účelům Vstupní data do databází správců = kresba a popisy musí mít správné atributy a musí být spojeny se svým rodičem, aby se správně načetly a minimalizovala se ruční práce při dočišťování dat. Grafické znázornění objektů – papírový tisk nebo 2D vrstva, kterou je možno si připojit v různých prohlížečích jako WMS službu (důležitá je jednoznačnost, přehlednost a čitelnost kresby). Projektování ve 3D (včetně tvorby digitálního modelu terénu a generování řezů terénu). Zajištění plnění požadavků ze strany státní správy. Mapování - předpisy

Předpisy SŽDC M20/MP005, SŽDC M20/MP006 a webkatalog Dělící stránka Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP005 Metodický pokyn pro tvorbu prostorových dat pro mapy velkého měřítka Poprvé byl vydán k 1.9.2016, každoročně se aktualizuje. Nahrazuje „Pravidla pro vzájemnou výměnu digitálních dat mezi státní organizací SŽDC a jinými subjekty“ č.j. 40952/2012-OIT ze dne 6.3.2013. Pokyn se týká zpracování výkresu DGN. Přílohy MP005: Datový model SŽDC Zakládací výkresy DGN, knihovny značek, čar a fontů Dále obsahuje pravidla pro seznam souřadnic podrobných bodů a jeho hlavičku, tvorbu kresby DGN, kreslení světelných návěstidel, vazby textu s grafickým prvkem, psaní víceřádkových textů v programu MGEO SŽDC... Tento datový model je zaveden u dráhy zhruba od roku 2000 a pořád se udržuje z důvodu udržení kompatibility se starším mapovým dílem. Určuje jakou značkou, typem čáry, barvou a v jaké vrstvě se kreslí, udává grafické skupiny pro připojení popisů, velikost a typ písma atd. Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP005 příloha B - datový model SŽDC – základní struktura Je vytvořen ve formátu excel a rozčleněn na jednotlivé listy: Sloupeček C - jednoznačný identifikátor prvku datového modelu = pětimístné číslo - propojení mezi excelem datového modelu, fotokatalogy a programem MGEO SŽDC. Změny prvků datového modelu vůči předchozím verzím jsou vyznačeny ve změnových listech v excelu datového modelu. První číslo kódu DM udává, v jakém listě se prvek nachází – např. prvek „30038“ je ve třetím listě excelu DM a ve fotokatalogu „3katalog-stavby.xlsx“; prvek „10234“ je v prvním listě excelu DM a ve fotokatalogu „1katalog-svršek.xlsx“… - Nula ve sloupečku K znamená, že daný prvek nevyžaduje kresbu přes body – typickým příkladem jsou vynášecí čáry kilometráží, značky kultur, směru vodních toků atd. Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP005 příloha 2 - datový model SŽDC – grafické skupiny MicroStation - je potřeba používat předepsané grafické skupiny – pokud v řádku prvku a řádku popisu je ve sloupečku P stejné číslo, je možno/musí být tento popis připojen k danému prvku. Rozlišení „je možno/musí být připojen popis“ je uvedeno u příslušného prvku v předpise SŽDC M20/MP006. Program MGEO SŽDC správné připojování popisu hlídá automaticky. Příklad: nakreslíte budovu linií 30031. Ve sloupečku P je číslo „202“. Číslo „202“ se dále vyskytuje u textu „Popis budovy“ a „Popis žel.stanice nebo zastávky“, texty s těmito atributy tedy můžete připojit do grafické skupiny k linii příslušné budovy. Při používání grafických skupin spojujte jen rodiče a příslušné texty. Nedávejte do skupiny vynášecí čáru. Grafické skupiny slouží k tomu, aby program MGEO mohl načíst texty k příslušnému rodiči, což není vynášecí čára. Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP006 Opatření k zaměřování objektů železniční dopravní cesty Účinnost od 15.2.2017, aktualizován k 1.9.2018. Obsahuje to, co je potřeba vědět v terénu - jak objekt vypadá, jak se měří a jak ho zakreslit do výkresu DGN. Přílohy – textová část „Obecné zásady“ a fotokatalogy: Změny vůči předchozím verzím jsou vyznačeny ve změnových listech v excelech fotokatalogů. Obsahuje to, co je potřeba vědět v terénu – jak objekt vypadá, jak se měří a jak ho zakreslit do výkresu DGN. Struktura předpisu vychází z datového modelu MP005. Objekty jsou rozděleny do skupin podle jednotlivých listů excelu datového modelu. V příloze B „Obecné zásady“ jsou uvedena základní pravidla pro měření a tvorbu výkresu DGN a slovní popis objektů ŽDC, v přílohách C až J jsou excely s fotografiemi a ukázkami zákresu ve výkresu. Obecné zásady a fotokatalogy se vzájemně doplňují. Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP006 - ukázky příloh Ukázka z excelu fotokatalogu: Ukázka z textové přílohy Obecné zásady: Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP006 – fotokatalogy - práce s obrázkem Problém je, že program Excel časem provedl automatické komprese obrázků, takže jejich kvalita výrazně utrpěla a zhoršila se čitelnost detailů. Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP006 – vyhledávání prvku pro kreslení Podle názvu předmětu měření: příklad – absorbéry hluku. V příloze B předpisu M20/MP005 vyhledat číslo prvku DM a zjistit v kterém listě je prvek umístěn. Je to list Spodek - ve fotokatalogu spodku vyhledat kód „20153“. Při zadání téhož čísla při kreslení v MGEU se nastaví požadované hodnoty kresby. Podle názvu předmětu měření: V excelu datového modelu zadat vyhledávání v sešitě. Pokud nefunguje celé slovo, napsat jen několik prvních písmen – např. „absor“ pro absorbéry hluku, zadat „najít vše“ a vybrat si, co nejlépe odpovídá dané situaci. Mapování - předpisy

Webový fotokatalog geodetické dokumentace Přístup: Přes stránky TÚDC: www.tudc.cz – Dokumenty – Fotokatalog objektů ŽDC. Přes stránky SŽG: www.szdc.cz – O nás – Organizační jednotky SŽDC – SŽG Olomouc – Dokumenty; anebo SŽG Praha - Dokumenty ke stažení – Dokumentace pro činnost externích firem – TÚDC Webfotokatalog. Je tam platný stav předpisu, nenajdete tam vyznačení změn nebo starší verze. Starší verze lze najít na intranetu v eDAPu nebo požádat správce mapových podkladů. Mapování - předpisy

Úvodní strana

Ukázka výběru v jednom listu V záložce Úvod a Filtr se vybírá ze všech „listů“. V ostatních záložkách se hledá jen v tom konkrétním listu. Jednotlivé řádky se dají rozklepnout. Mapování - předpisy

Ukázka výběru v jednom listu V záložce Úvod a Filtr se vybírá ze všech „listů“. V ostatních záložkách se hledá jen v tom konkrétním listu. Jednotlivé řádky se dají rozklepnout. Mapování - předpisy

Ukázka jednoho záznamu Ukázka jednoho záznamu. Možno skákat dopředu, dozadu po předchozím a následujícím záznamu. Také funguje klasická šipka vlevo, když se chcete vrátit na již prohlídnutý záznam, případně si můžete stránku dát do oblíbených…

Další funkcionality webkatalogu Mapování - předpisy

Ukázka z pomocného souboru Rozbor komplikovaných útvarů Mapování - předpisy

Ukázka zobrazení podle fotografie

Kontrolní program SŽDC Dělící stránka Mapování - předpisy

Kontrolní program SŽDC www.modernizace.szdc.cz Přístup - letocha@szdc.cz - mailem požádat Ing.Letochu o přidělení přístupového práva, uvést název akce/stavby. Mapování - předpisy

Kontrolní program SŽDC - protokol Kontrolovat zároveň minimálně výkres DGN a textový seznam souřadnic. Program je stavěn sekvenčně - nejdříve vyhodnotí např. chybu v atributech datového modelu. Po opravě této chyby je potřeba výkres znovu projet kontrolním programem – nahlásí chybu v připojení textu k opravenému prvku, nebo chybějící souřadnice...atd. Výsledky automatické kontroly je potřeba interpretovat spolu s příslušným výkresem DGN. V některých případech program upozorňuje na místa, která mohou ale nemusí být chybně – např. duplicity v ose koleje mezi ZV-BO jsou v pořádku, ale jiné duplicity nejsou povoleny. Mapování - předpisy

Kontrolní program SŽDC - protokol Hlášení „bod je součástí shluku xy“ upozorňuje na místa, kde mohlo zůstat dvojí zaměření téhož objektu měření. (Vyhodnocuje se 14 cm průměr koule). Hlášení „Bod leží na krajní stěně minimálního kvádru“ upozorňuje na možný ulítlý bod mimo oblast měření. Kontrolní program odhalí většinu formálních chyb, přesto ale data nemusí být v pořádku. Mapování - předpisy

Předpis SŽDC M20/MP010 Účelová železniční mapa velkého měřítka Dělící stránka Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP010 Účelová železniční mapa velkého měřítka Platí od 3.8.2018. Upravuje činnosti související se zadáním, tvorbou, přejímkou a správou ÚŽM. Zásada „Jednou pořízenými prostorovými daty maximálně uspokojit potřeby SŽDC.“ Tvorbu ÚŽM musí vykonávat osoby mající zkoušku G-01 nebo G-02 nebo G-03. ÚŽM musí být ověřeny ÚOZI s kulatým razítkem „c“, který má zároveň zkoušku G-02 nebo G-03. Kategorie ÚŽM: ÚŽM v investiční výstavbě, ÚŽM pro provozní potřeby SŽDC, ÚŽM pro potřeby veřejné správy, speciální mapování. Druhá odrážka - Tento předpis vydává na základě zmocnění předpisem SŽDC M20 pro zeměměřictví Hlavní geodet SŽDC za účelem: - specifikace účelových železničních map, - stanovení standardů tvorby železničních map velkého měřítka, - stanovení požadavků na odbornou způsobilost pro tvorbu a správu ÚŽM, - stanovení úrovně garance dat, - zdroje garantovaných prostorových dat, - popisu informační podpory, jednou pořízenými prostorovými daty maximálně uspokojit potřeby SŽDC. „Požadavky na ÚŽM dané tímto předpisem jsou závazné, ale nemusí zohledňovat všechny požadavky dané smluvním vztahem, jehož náplní je i tvorba účelové železniční mapy nebo dané jinými skutečnostmi, např. regionálními požadavky na technickou mapu obce. Tento předpis je závazný pro všechny práce na draze, které se vykonávají podle: a) Technických a kvalitativních podmínek staveb státních drah v platném znění b) Směrnice generálního ředitele SŽDC č. 11/2006, Dokumentace pro přípravu staveb na železničních drahách celostátních a regionálních v platném znění, c) tohoto předpisu. V případech, kdy zadavatel prací požaduje u některých objektů jiný způsob zaměření nebo zákresu, než stanovuje tento předpis, musí to být výslovně uvedeno ve smlouvě o dílo či zadávacích podmínkách a požadované odlišnosti popsány v technické zprávě k dílu. Třetí odrážka – „. Tvorbu účelových železničních map musí vykonávat osoby s odbornou způsobilostí dle předpisu SŽDC Zam1 mající zkoušku G-01 nebo G-02 nebo G-03. “ Čtvrtá odrážka – „Účelové železniční mapy musí být ověřeny ÚOZI s oprávněním ověřování výsledků zeměměřických činností dle zákona č. 200/1994 Sb. v rozsahu úředního oprávnění c), který zároveň má zkoušku dle předpisu SŽDC Zam1 G-02 nebo G03.“ Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP010 – přílohy Příloha A – Související dokumenty Příloha B – ÚŽM v investiční výstavbě: - Technické specifikace geodet.podkladů pro projektování staveb - Technické specifikace geodet.podkladů pro tunelové stavby Příloha C – ÚŽM pro potřeby SŽDC Příloha E – Speciální mapování: - Návod na zjištění a ověření státní hranice v místě železničních hraničních přechodů = „určení absolutních souřadnic místa, kde kolej opouští území ČR“ Příloha C – zatím není vyhotovena. Příloha E – Návod… - „určení absolutních souřadnic místa, kde kolej opouští území ČR“. V této chvíli se používá jen příležitostně. Externisté ho znát nemusí. Příloha B – zatím obsahuje pouze část pro geodetické podklady pro projektování staveb. Je to vlastně jen převedený původní předpis „Specifikace geodetických podkladů pro přípravnou dokumentaci“ (č.j. 3033/2002-O7-hg ze dne 18.11.2002). “ Hlavní změna je zpřísnění přesnosti měření bodů v kolejišti, více podrobností bude v prezentaci Měření. Vygenerování příčných profilů z projektu – souvislost s BIM – stěžovali si, že oni generují profily po 10m, ale body terénu mají měřeny po např.30 m, takže model nesedí se skutečností. Kubatury zemních prací – SŽDC bude přecházet na systém platby za zemní práce podle výsledku měření. Nejasnosti konzultovat s geodetem investora (jmenován v smlouvě o dílo včetně kontaktů). Zásady měření pro využitelnost podkladů pro tvorbu DMT liniové objekty žel.svršku, žel.spodku, staveb žel.spodku, terény a štěrkové lože měřit minimálně v profilech zároveň s osou koleje; vyhledat a zaměřit všechny významné lomy hran výše uvedených liniových objektů; ukončovat liniové objekty a terénní tvary i v prostoru mezi profily tak, aby prvky tvořily uzavřené objekty nebo pokračovaly do nezaměřeného území; zaměřit všechny hrany a osy zpevněných pozemních komunikací, hrany vodotečí a příkopů; zaměřit podrobné výškové body vystihující průběh terénu za hranou/patou svahu za hranicí obvodu dráhy, min. však 15 m od paty náspu nebo horní hrany zářezu drážního tělesa. BIM = Building Information Modeling Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP010 – příloha B - ÚŽM v investiční výstavbě - Přesnost mapování Hodnoty odchylek do 0,03 m v poloze a 0,02 m ve výšce na identických bodech. Zhotovitel je povinen doložit platné kalibrační listy použitých měřických přístrojů a pomůcek dle předpisů platných na SŽDC (Metrologický řád SŽDC, číselník ISME s kalibračními dobami a schválené výjimky hlavním metrologem SŽDC). Definice z TKP: Pro ÚŽM, mapování pro projekt a DSPS se měří geodetickými metodami ve 2. třídě přesnosti body železničního svršku, staveb železničního spodku a dalších předmětů měření, které zasahují nebo mohou zasahovat do průjezdného průřezu nebo volného schůdného a manipulačního prostoru. Ostatní body se měří ve 3.třídě přesnosti (kritéria přesnosti podrobných bodů mapy jsou uvedeny v ČSN 01 3410). Podle TKP se v 2.třídě přesnosti měřily všechny body do vzdálenosti 3,00 m a výšky 3,05 m od osy koleje. Dále všechny stavby železničního spodku bez ohledu na jejich vzdálenost od osy koleje. Ostatní body bylo možno měřit ve 3.tř.přesnosti mapování. Stavby železničního spodku: (předpis S4 „Železniční spodek“) – konstrukce, které nahrazují zčásti nebo úplně těleso žel.spodku, zvyšují jeho stabilitu nebo jej chrání, případně slouží jinému speciálnímu účelu. Propustky, mosty, objekty mostům podobné, tunely, galerie, opěrné, zárubní a obkladní zdi, zdi ostatní, protihlukové stěny a stavby ochranné. Žlutě zvýrazněný text - pokud budou dosaženy hodnoty 0,03 m v poloze a 0,02 m ve výšce na identických bodech, budeme brát, že zvýrazněný text je splněn. IB by mohou jakékoliv jednoznačně identifikovatelné pevné body, přednostně ZZ. Pořadí 2x IB na začátku měření, (měřit body svršku a spodku) 2x IB na konci měření ze stanoviska. Postavit stativ na S1, zaměřit orientace na ŽP, zaměřit podrobné body, IB1 a IB2. Postavit stativ na S2, zaměřit orientace na ŽP, pak hned IB1, IB2 (kontrola podrobných bodů předchozího stanoviska), zaměřit podrobné body, IB3 a IB4. Tedy ne za sebou IB1- IB4. Zaměřením IB3- IB4 na začátku bychom nezjistili, zda se v průběhu měření neporušila horizontace stroje s důsledkem natočení zaměření podrobných bodů. Postavit stativ na S3, zaměřit orientace na ŽP, IB3 a IB4 (kontrola podrobných bodů předchozího stanoviska), zaměřit podrobné body, B5 a B6….. Pokud by byl tento postup dodržován, nemuseli bychom kontrolovat, zda měřič kontroloval 0 (z některých zápisníků je těžké to vyčíst). 0 by se měla kontrolovat i po každém průjezdu vlaku – údajně to měřiči dělají, ale nezaznamenávají. IB jsou body, které zaznamenají. Další praktickou možností je výše uvedený postup aplikovat na podrobné body svršku a spodku a terén pak ještě měřit i po druhých IB. Pak by tam měla být ale i ta kontrola na 0 – ale s možnou větší tolerancí. Původní znění Opatření HO 3033/2002-07-ho (Ing.Loskot) „Pro kolejiště, předměty související s železničním svrškem, předměty měření ve vzdálenosti cca do 4 m od osy krajní koleje a dále jednoznačně identifikovatelné předměty měření (zděné budovy, parapety mostků apod.) ve třídě přesnosti 2; ostatní předměty měření, terénní tvary a body terénu ve třídě přesnosti 3.“ Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP010 – příloha B Základní požadavky na mapové podklady pro projektování staveb: Musí být využitelné pro grafický projekční systém, pro tvorbu DMT a pro informační systém SŽDC. Musí být využitelné pro vygenerování příčných profilů z projektu a výpočet kubatur zemních prací. Hustotu měření podrobných bodů je potřeba přizpůsobit pro vykreslení budoucí projektové situace v měřítku 1:1000 v širé trati, 1:500 (200,100) v železničních stanicích a zastávkách, 1:100 u mostů, propustků, zdí, přejezdů a jejich okolí. Hlavní změna je zpřísnění přesnosti měření bodů v kolejišti. Vygenerování příčných profilů z projektu – souvislost s BIM – stěžovali si, že v modelu mají terén dělený po 1 m, ale body terénu mají měřeny po 25-30 m , takže model nesedí se skutečností, zvláště v obloucích. Kubatury zemních prací – SŽDC bude přecházet na systém platby za zemní práce podle výsledku měření. Nejasnosti konzultovat s geodetem investora (jmenován v smlouvě o dílo včetně kontaktů). Zásady měření pro využitelnost podkladů pro tvorbu DMT liniové objekty žel.svršku, žel.spodku, staveb žel.spodku, terény a štěrkové lože měřit minimálně v profilech zároveň s osou koleje; vyhledat a zaměřit všechny významné lomy hran výše uvedených liniových objektů; ukončovat liniové objekty a terénní tvary i v prostoru mezi profily tak, aby prvky tvořily uzavřené objekty nebo pokračovaly do nezaměřeného území; zaměřit všechny hrany a osy zpevněných pozemních komunikací, hrany vodotečí a příkopů; zaměřit podrobné výškové body vystihující průběh terénu za hranou/patou svahu za hranicí obvodu dráhy, min. však 15 m od paty náspu nebo horní hrany zářezu drážního tělesa. BIM = Building Information Modeling Mapování - předpisy

SŽDC M20/MP010 – příloha B - pokračování Dále jsou zde uvedeny: Zásady pro využitelnost podkladů pro tvorbu DMT (např.požadavek liniové objekty železničního svršku, železničního spodku, staveb železničního spodku, terény a štěrkové lože měřit minimálně v profilech zároveň s osou koleje…, ukončovat liniové objekty a terénní tvary i v prostoru mezi profily tak, aby prvky tvořily uzavřené objekty nebo pokračovaly do nezaměřeného území…) Požadavky pro mapování stávajících tratí nad rámec měření pro ÚŽM – např.požadavek na detailní zaměření situace okolí mostu v okruhu min. 30 m od úrovně paty náspu s hustotou bodů pro zobrazení budoucí projektové situace v měřítku 1:100 s důrazem na polohové a výškové vystižení vodotečí a komunikací…měřit i osy zpevněných pozemních komunikací… Požadavky pro mapování území pro velké přeložky tratí Doplňující informace – např.požadavek předávat originální a editované zápisníky a výpočetní protokoly… Další požadavek např. u úrovňových přejezdů zaměřit oboustranně komunikaci do vzdálenosti min. 30 m od krajní koleje včetně zaměření osy komunikace, okrajů vozovky a příkopů; Mapování - předpisy

Testové otázky u zkoušky z oblasti mapování TNŽ 01 0101-1 Provozování dráhy – Názvosloví – Část 1: Železniční stavebnictví - Základní pojmy, např. co je námezník, balíza, dilatační zařízení... ČSN 01 3410 Mapy velkých měřítek – Základní a účelové mapy D1 Dopravní a návěstní předpis - Základní návěstidla (co je označník, výkolejka, výstražný kolík…), důraz na návěsti ETCS. TKP Kapitola 1 - odstavec 1.7.1 a 1.7.2 (ŽBP), 1.7.3 (str.16-18); odstavec 1.11.4, týkající se DSPS (strana 33) Opatření k zaměřování objektů železniční dopravní cesty V písemné části textu je potřeba si pořádně přečíst odpovědi. Jen jedna odpověď je správná. Pozor na třídy přesnosti – třídy přesnosti mapování jsou uvedeny v ČSN 01 3410 Mapy velkých měřítek, zatímco třída bodů ŽBP je něco zcela jiného (primární a sekundární systém), viz předpisy pro ŽBP. Mapování - předpisy

Mapování – předpisy Hana Hrabcová SŽG Olomouc hrabcova@szdc.cz Děkuji za pozornost Mapování – předpisy Hana Hrabcová SŽG Olomouc hrabcova@szdc.cz © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Dlážděná 1003/7, 110 00 Praha 1 www.szdc.cz