Využití metody oční kamery ve vzdělávání ve fyzice RNDr. Martina Kekule, Ph.D. Mgr. Veronika Burdová Doc. PaedDr. Jiří Tesař, Ph.D.
Ve výzkumu přírodovědného vzdělávání metoda oční kamery 30.8.2019 Motivace Ve výzkumu přírodovědného vzdělávání metoda oční kamery Martin Rusek: speciální pracovní skupina v rámci ESERA2019 (Evropská společnost pro výzkum v přírodovědném vzdělávání) Ve školní praxi: výsledky výzkumů Ve školní praxi fyziky, biologie: princip
místnost A2 Cíl prezentace 30.8.2019 Cíl prezentace K čemu to může být dobré? Možnost prakticky si vyzkoušet během následující posterové sekce. místnost A2
Co je to oční kamera a jaká data získáme? 30.8.2019 Co je to oční kamera a jaká data získáme? Sledujeme pohyby očí sledujeme zaměření pozornosti děje řádově 10, 100 ms snímací frekvence min 50 Hz přesnost přístroje vs. ostrost vidění
Ostrost vidění
Vizualizace dat mapa pozornosti gaze plot heat mapa 30.8.2019 Vizualizace dat mapa pozornosti gaze plot heat mapa
řešení úloh s výběrem odpovědi interpretace grafů, schémat, náčrtů 30.8.2019 K čemu to může být dobré? řešení úloh s výběrem odpovědi interpretace grafů, schémat, náčrtů čtení textu učebnice interpretace myšlenkových map
Řešení úloh s výběrem odpovědí nejčastější typ výzkumů 30.8.2019 Řešení úloh s výběrem odpovědí nejčastější typ výzkumů srovnání expert – začátečník mechanika (FCI test, kinematické grafy) pracuje se s tzv. AOI, area of interest, oblast zájmu “kolik času“ na jednotlivých AOI poster Anna Krčmářová, Roman Chvátal, Renata Holubová: Analýza vybraných FCI úloh pomocí eye-trackingu
Řešení úloh s výběrem odpovědí tzv Řešení úloh s výběrem odpovědí tzv. gaze bias effect – zaměřujeme pozornost na možnost, kterou nakonec zvolíme jako správnou 30.8.2019
Řešení úloh s výběrem odpovědí 30.8.2019 Řešení úloh s výběrem odpovědí Psychologie: rychlost a přesnost korelují. ! Klein a kol., 2019
Řešení úloh s výběrem odpovědí Viiri&Kekule, 2019 30.8.2019 Řešení úloh s výběrem odpovědí Viiri&Kekule, 2019
STEM TEXT ALTERNATIVES GRAPH ALTERNATIVES
Text preference: student 10, CZE
Graph preference: student 4, CZE
30.8.2019
Areas Of Interest (AOI)
tranzity text-text graf-graf mezi preferují text 23% 31% 46% preferují graph 16% 27% 57% bez preference 13% 37% 50%
Interpretace grafů, schémat, náčrtů Kekule, 2017 30.8.2019 Interpretace grafů, schémat, náčrtů Kekule, 2017
1. otázka 2. otázka 3. otázka 4. otázka
Čtení textu z učebnice propojení textů a ilustrací 30.8.2019 Čtení textu z učebnice propojení textů a ilustrací obtížné pojmy, věty vyhledávání informací v textu Kekule&Krejčí, 2019
30.8.2019
Osnova Historické okénko – mapy v podání Newtona, Leonarda da Vinciho, Využití map ve škole – Tony Buzan Jak má vypadat myšlenková mapa Sonda čtení mapy žáky
Osnova Cíl příspěvku – ukázka využití oční kamery Historické okénko – mapy v podání Newtona, Leonarda da Vinciho, Využití map ve škole – Tony Buzan Jak má vypadat myšlenková mapa Sonda čtení mapy žáky
Leonardo da Vinci (*1452 - †1519) Historické okénko filozof Cassiodorus (*490 - †583)
Tony buzan 2. června *1942, Londýn, † 13. dubna 2019
Schéma myšlenkové mapy Návodné otázky
Pedagogická sonda Zatím na pěti žácích Od šesté po devátou třídu Žáci nadaní Následné prohlídnutí záznamu Žáci s různými školními výsledky
První čtení bez vysvětlení Videoukázka 1
Snímek při prohlížení po vysvětlení Videoukázka 2
Snímek při prohlížení po vysvětlení
Překreslení mapy
Shrnutí sondy Neznalost – čtení mapy Vysvětlení – správné čtení Žákovské hodnocení: barevnost propojení se životem přehled tematického celku zapamatování po krátké době čtení schopnost reprodukce Návrh na zlepšení: přidání obrázku
Možnost vyzkoušet si na vlastní oči během posterové sekce místnost A2 30.8.2019 Možnost vyzkoušet si na vlastní oči během posterové sekce místnost A2
Kontakt Veronika Burdová Martina Kekule Jiří Tesař Děkujeme za pozornost! Kontakt Veronika Burdová Martina Kekule Jiří Tesař martina.kekule@seznam.cz Katedra aplikované fyziky a techniky PF JU Jeronýmova 10 371 15 České Budějovice