Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Daň z příjmu FO řešení příkladu Řešitelky:Jana Bilíková Lucie Procházková Narcisa Vitnerová.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_14_02_invalid ní důchod Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 Anotace.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název:VY_62_IVOVACE_3402_PaN POJIŠTĚNÍ Téma: Pojem F. G._ POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Digitální učební materiál
Místní rozpočtové jednotky
Josef Středula, předseda ČMKOS
Státní organizace.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Model důchod-výdaje.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Daň z příjmů právnických osob
Financování přímých NIV
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
RIZIKO.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Zdroje financování majetku - PASIVA
13. Růst lidské populace, demografie
Demografická situace ČR
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Katedra finančního práva a národního hospodářství
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Národní hospodářství Fiskální politika.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
RIZIKO.
Tisková konference ČMKOS
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
ministr práce a sociálních věcí
AČMN, 1. LF UK Praha, FHS UK Praha, LRS Chvaly
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Rizika veřejného dluhu
Mapování regionální potřebnosti seniorských služeb a podpory
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Úvod do makroekonomie.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rozpočet a druhy rozpočtu (prezentace)
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí Národní rozpočtová rada Zpráva je zpracována na základě zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a je předkládána PSP ČR

Demografická projekce ČSÚ (2018) Podstatná změna ve struktuře - počet osob 65+ vzroste do roku 2069 o 57 % a jejich podíl na populaci vzroste z 19 % na 30 % Prodlouží se i naděje dožití - o 8,7 roku u mužů a o 6,9 roku u žen Počet osob ve věku 21 – 64 let na 1 osobu ve věk. skupině 65+ se sníží ze 3 na přibližně 1,7 Zdroj: ČSÚ a NRR

Makroekonomický vývoj Česká ekonomika se bude nadále přibližovat vyspělým zemím V simulaci počítáme s konvergencí k Rakousku – rozdíl v produktivitě práce se v průměru snižuje o 2,3 % ročně Předpokládáme, že konvergovat bude i podíl mezd na HDP – růst reálných mezd proto bude dlouhodobě vyšší než růst HDP na pracovníka Veličina Průměrné tempo růstu 2019 - 2069 HDP na obyvatele 1,8 % HDP celkem Průměrná reálná mzda 2,1 % Zdroj: Výpočty NRR

Výdaje důchodového systému Zvyšování důchodového věku až do roku 2030 na úroveň 65 let Počet starobních důchodců bude kulminovat kolem roku 2059 (zhruba o třetinu více než dnes) a ve stejném období bude kulminovat i podíl výdajů na starobní důchody na HDP Zpracovali jsme i scénář s důchodovým věkem svázaným s očekávanou dobou dožití Zdroj: Výpočty NRR

Saldo důchodového systému Příjmy systému se mírně zvýší díky růstu podílu mezd na HDP Objem invalidních a pozůstalostních důchodů se zvýší mírně Až do roku 2030 bude systém přibližně v rovnováze, poté dojde k prohlubování deficitu až do roku 2059 Příjmy a výdaje na důchodový systém v % HDP 2020 2040 2060 2069 Starobní důchody 7,1 8,7 11,7 10,6 Důchody celkem 8,4 10,2 13,2 12,1 Příjmy 9,1 9,4 9,5 Saldo 0,3 -1,0 -3,8 -2,7 Zdroj: Výpočty NRR

Zdravotnictví Další výdaje Předmětem jsou pouze výdaje hrazené veřejným zdravotním pojištěním Projekce ovlivněna demografií Systém bude ke konci období přibližně v rovnováze, ale výrazně vzroste počet tzv. státních pojištěnců Růst výdajů z veřejného zdravotního pojištění z 5,4 % HDP na 6,6 % HDP Další výdaje Ze sociálních dávek bude měnící se demografií ovlivněn nejvíce příspěvek na péči – jeho poměr k HDP vzroste více než na dvojnásobek Růst výdajů (jako % HDP) očekáváme zejména u výdajů na obranu (+0,6 % HDP), u výdajů na školství (+1,0 % HDP), výdajů na zaměstnance sektoru veřejných institucí (+0,5 % HDP), výdajů na dlouhodobou péči (+0,5 % HDP) a plateb do EU (+0,1 % HDP) Pokles očekáváme u veřejných investic (-0,3 % HDP) Zdroj: ČSÚ a výpočty NRR

Příjmy sektoru veřejných institucí Změna struktury a objemu příjmů bude ovlivněna rychlejším růstem mezd než HDP Vzroste váha příspěvků na sociální zabezpečení a váha DPFO Klesne váha daně z příjmů právnických osob Váha ostatních daní a příjmů zůstane přibližně stabilní Vybrané příjmové položky v % HDP 2020 2040 2060 2069 Daně z příjmů FO 4,6 4,8 5,0 Daně z příjmů PO 3,3 2,8 2,5 Příspěvky na sociální zabezpečení 16,0 16,9 17,6 17,7 Příjmy celkem 41,2 41,8 42,4 Zdroj: Výpočty NRR

Saldo a dluh sektoru veřejných institucí Primární saldo (tj. bez zahrnutí úroků) bude podle projekce až do roku 2028 kladné Rychlé zhoršení salda po roce 2030 povede k růstu dluhu Prolomení hranice 55 % HDP (tzv. dluhové brzdy) kolem roku 2047 Prolomení dluhové brzdy by také vedlo ke zvyšování úrokové míry a nákladů na obsluhu dluhu, což by dluh dále prohlubovalo v % HDP 2020 2040 2060 2069 Roční saldo celkem 0,7 -3,3 -12,5 -19,5 Zdroj: Výpočty NRR

Další klíčová zjištění Cílem zprávy je ukázat rozměr a časování problému udržitelnosti VF Mezera udržitelnosti veřejných financí = o kolik procent by muselo být primární saldo lepší od roku 2019 do roku 2069, aby v roce 2069 dluh nepřesáhl 55 % HDP? 2,79 Pokud budou opatření oddalována až do okamžiku prolomení zákonného limitu pro strukturální deficit (v roce 2032), zvýší se mezera udržitelnosti na 3,51 Pokud budou opatření odkládána až do okamžiku dosažení limitu dluhové brzdy (55 % HDP, zhruba v roce 2047), zvýší se mezera udržitelnosti na 5,36 S oddalováním změn rostou budoucí náklady - míra změny relevantních parametrů bude významná; při jejich průběžné úpravě je možná jejich gradualistická změna, která je šetrnější vůči ekonomickým subjektům a mezigeneračně spravedlivější Zdroj: ČNB a výpočty NRR

Alternativní scénáře Scénář s důchodovým věkem svázaným s očekávanou dobou dožití – po roce 2034 postupné prodlužování důchodového věku (snížení dluhu asi o 60 p.b., což představuje 1/3 z projektovaného nárůstu dluhu, po roce 2050 úspora více než 1 % HDP) Různé varianty demografické projekce jsou obdobné, výjimku tvoří střední varianta bez migrace Zrychlení růstu produktivity (+1 p.b. ročně, průměr v ČR 1995-2018 byl 2,3 %) by pozitivně působilo na udržitelnost VF, avšak i tento velmi optimistický scénář by problém řešil z cca 1/3 Zdroj: ČSÚ a výpočty NRR

Děkujeme za pozornost