PRO TY, CO SE RÁDI BOJÍ
Myslím, že se lidé bojí rádi. Ale pouze v případě, že ve skutečnosti Bojíte se rádi? Myslím, že se lidé bojí rádi. Ale pouze v případě, že ve skutečnosti jsou v bezpečí a nic jim nehrozí. Asi proto chodí do kina na hororové filmy. Kdyby ale šlo jak se říká „ do tuhého “, to už by nebylo o co stát. Rozhovor se žáky o tom, jestli se bojí, z čeho mají strach a jestli se bojí rádi.
Nahánět strach dokáže i hudba. Poslechněme si něco ze „ Šesti orchestrálních kusů “ od rakouského hudebního skladatele Antona Weberna.
Anton Webern
Pohodlně se usaďte a raději se něčeho přidržte, aby vás to neporazilo.
Šest orchestrálních kusů op. 6b délka ukázky 2:20 min. Anton Webern: Šest orchestrálních kusů op. 6b délka ukázky 2:20 min. Ukázka ze skladby. Berlínské filharmoniky řídí Zubin Mehta. https://www.youtube.com/watch?v=Z2imIFkkBJs
Aby bylo dosaženo takovýchto efektů, musí se s tóny pracovat. Poslechněme si, co všechno se dá s tóny dělat: hrát tóny krátké, nebo dlouhé rychle za sebou je opakovat hrát potichu nebo nahlas zesilovat nebo zeslabovat zrychlovat nebo zpomalovat Učitel žákům jednotlivé možnosti předvádí na hudebním nástroji.
Na závěr se pro uklidnění pojďme naučit jednu lidovou písničku. Zpívá se v ní o tom, že ne vždy se člověku daří všchno tak, jak by si přál.
Notový zápis písně ( 1. sloka ) s možností rytmicko-harmonického doprovodu a melodické podpory. Jestliže jsou někde v notovém zápisu slova textu dělena v rozporu se správným gramatickým rozdělováním slov na konci řádku, je to vždy provedeno záměrně ve prospěch zpěvu.
ACH, SYNKU, SYNKU D dur od d1 - 4 takty 3/4 1. /: Ach, synku, synku, doma-li jsi? :/ /: Tatíček se ptá, oral-li jsi. :/ /: Oral jsem, oral, cestu bílou, :/ /: kudy jsem chodíval za svou milou. :/ 3. /: Oral jsem, oral, ale málo. :/ /: Kolečko se mi polámalo. :/ 4. /: Když se ti zlámalo, dej ho spravit. :/ /: Nauč se synečku hospodařit. :/ Úplný text písně s melodickou podporou a rytmicko-harmonickým doprovodem.
konec prezentace PRO TY, CO SE RÁDI BOJÍ