Projekt OPZ Zajištění rovnosti žen a Vládní a evropská strategie rovnosti žen a mužů Mgr. Jana Šimková, D.E.S.S., M.B.A.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Cizinci Vláda České republiky v roce 1999 zahrnula problematiku integrace cizinců na území České republiky do státní politiky. Bylo to jedinečné a velmi.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Memorandum o celoživotním učení
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec Králové 2 1www.centrumandragogiky.cz Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec.
Genderové rozpočtování v právním řádu ČR a EU JUDr.Kristýna Outlá Tomáš Křivka Liberec.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Evropská charta za rovnost žen a mužů na úrovni života ve městech a obcích Eva M. Hejzlarová, Fórum 50 %, o. s.
Společenská odpovědnost organizací
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
TISKOVÁ KONFERENCE TISKOVÁ KONFERENCE Čerpání z programů Evropského sociálního fondu v roce 2007 Praha, RNDr. Petr Nečas.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Politika sociální inkluze v Evropské unii
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Evropská unie jako aktér sociální politiky Přednáška předmětu Úvod do sociální politiky.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Valašské Klobouky–
OPERAČNÍ PROGRAM ZAMĚSTNANOST Podpora rovných příležitostí žen a mužů v Operačním programu Zaměstnanost Jihlava.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
VLÁDNÍ STRATEGIE PRO ROVNOST ŽEN A MUŽŮ V ČR NA LÉTA Radan Šafařík Oddělení rovnosti žen a mužů, Sekce pro lidská práva Úřad vlády ČR.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Sektorový operační program ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJŮ Rozvoj regionu Jihomoravského kraje Znojmo 13. května 2003 Mgr. Pavel Vicherek, MPSV ČR.
Rovné příležitosti ve veřejné správě PhDr. Eva Ferrarová, Ph.D. Odbor řízení lidských zdrojů Ministerstvo vnitra.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
ÚZEMNÍ AGENDA EU LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech PRVNÍ AKČNÍ PROGRAM pro implementaci ÚA EU ÚZEMNÍ AGENDA EU LIPSKÁ CHARTA o udržitelných.
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Priority Poslaneckého klubu ELS-ED na období
Sociální zabezpečení v EU
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Postavení PS ve struktuře orgánů Rady vlády pro udržitelný rozvoj
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Rozvoj inovací v EU.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Poznámky z pohledu rodiny Ing. arch. Jan Florian
Podpora implementace dětských skupin CZ /0.0/0.0/15_009/
GENDER FOCAL POINT.
Transkript prezentace:

Projekt OPZ Zajištění rovnosti žen a Vládní a evropská strategie rovnosti žen a mužů Mgr. Jana Šimková, D.E.S.S., M.B.A.

Obsah prezentace Vládní strategie MPO a Vládní strategie Mezinárodní kontext a kontext EU Strategie ČR 2030 Shrnutí Závěr

Vládní strategie Rada vlády pro rovnost žen a mužů - je stálým poradním orgánem vlády ČR v oblasti vytváření rovných příležitostí pro ženy a muže. Předsedou Rady je dle jejího statutu člen Vlády ČR, do jehož působnosti patří rovnost žen a mužů. Předsedou Rady je Ing. Andrej Babiš, členem Rady a zástupcem MPO je JUDr. Martina Děvěrová, MPA. Pro strategické uchopení agendy genderové rovnosti je existence 2 materiálů na vládní úrovni a to: Priority a postupy vlády při prosazování rovnosti (rovných příležitostí) mužů a žen - koncepční dokument, který je od roku 1998 každoročně vyhodnocován a opatření v něm obsažená jsou aktualizována A také Vládní strategie pro rovnost mužů a žen v České republice na léta 2014-2020, - je strategickým dokumentem, který tvoří rámec pro uplatňování politiky rovnosti žen a mužů v České republice. - jde o prioritu Vlády ČR - jasně vymezuje politiku Vlády ČR - reflektuje reálné potřeby institucionálního zabezpečení rovnosti žen a mužů - definuje otázku rovnosti žen a mužů jako celospolečenskou prioritu

Hlavní cíle vládní strategie Institucionální zabezpečení rovnosti mužů a žen Vyrovnané zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích Rovnost žen a mužů na trhu práce a v podnikání Slaďování pracovního, soukromého a rodinného života Vzdělávání, výzkum a rovnost žen a mužů ve znalostní společnosti Důstojnost a integrita žen a mužů Rovnost žen a mužů ve vnějších vztazích Všední život a životní styl Horizontální priority ( genderové stereotypy, sběr statistických dat, muži a rovnost žen a mužů).

Vládní strategie (cont.) se zaměřuje na implementaci Strategie, definuje zásadní mechanismy, metody a nástroje, uvádí přehled aktérů a aktérek Strategie a jejich roli a uvádí také minimální standard pro státní správu, který by měl být udržován pro to, aby mohla být Strategie úspěšně naplňována.

MPO a vládní strategie V souladu s usnesením vlády ČR ze dne 9. května 2001 č. 456 musí být na ministerstvu vytvořeno jedno pracovní místo tzv. Gender Focal Point ( bude o nich i dnešní seminář) pro zaměstnance, který se v rámci tohoto úvazku bude věnovat agendě rovných příležitostí pro muže a ženy. MPO každý rok předkládá na vládu, prostřednictvím vládní zmocněnkyně pro lidská práva ( nyní JUDr. Helena Válková, CSc.) Zprávu o rovnosti žen a mužů za uplynulý rok, včetně vyhodnocení plnění Vládní strategie pro rovnost žen a mužů a Aktualizovaných opatření Priorit a postupů vlády při prosazování rovnosti žen a mužů. Od roku 2011 vláda svým členkám a členům pravidelně ukládá, aby v rámci resortu zajistili platovou transparentnost a zabezpečili sledování a vedení anonymizované statistiky výše platů zaměstnankyň a zaměstnanců v jednotlivých platových třídách podle pohlaví. Od roku 2018, vláda svým členkám a členům uložila poskytnutí přehledu průměrných platů v rámci ministerstva, a to v členění podle jednotlivých platových tříd, pohlaví a nárokových a nenárokových složek platu. Pravidelně se také předkládají připomínky a odpovědi na dotazníková šetření Evropské komise a dalších orgánů státní správy.

Mezinárodní kontext a kontext EU ČR se v mnoha mezinárodních dokumentech zavázala prosazovat genderovou rovnost. Jedná se zejména o Úmluvu OSN o odstranění všech forem diskriminace žen, která pro Československou socialistickou republiku vstoupila v platnost 18. března 1983. Česká republika sukcedovala ke dni svého vzniku, tj. k 1. lednu 1993, do všech mezinárodních závazků, a proto je od okamžiku svého vzniku její smluvní stranou. Dále se jedná o významný mezinárodní dokument, který není právně závazný, avšak má silnou mezinárodní relevanci, kterým je Pekingská akční platforma přijatá na Čtvrté celosvětové konferenci o ženách v Pekingu v roce 1995. Závazek prosazovat rovnost žen a mužů pro ČR vyplývá rovněž z Evropské sociální charty, nejvýznamnější mezinárodní smlouvy Rady Evropy pro oblast sociálních věcí, kterou ČR ratifikovala dne 3. listopadu 1999. Tyto závazky vyplývají také ze Strategie Rady Evropy pro genderovou rovnost na léta 2014 – 2017 a také z řady doporučení Rady Evropy v oblasti genderové rovnosti. K podpoře rovnosti žen a mužů rovněž své členské státy vyzývá Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, Mezinárodní organizace práce, Rada evropských samospráv a regionů a mnoho dalších mezinárodních subjektů.

Rovnost žen a mužů a EU EU má rovněž významnou pozici na poli prosazování rovnosti žen a mužů. Rovnost mužů a žen je určitou částí zásady rovnosti, která je jedním z principů a zároveň kritérií základních lidských práv. V Evropské unii (EU) patří problematika rovnosti mužů a žen k tématům, kterým je věnována velká pozornost. Zásada rovnosti má v zemích Evropské unie letitou tradici a představuje klíčový princip práva EU. Jde o legislativu, která je společná všem členským státům a má přednost před jejich vnitrostátním právem. Proto i Česká republika jakožto člen EU musí tento princip ve svém právním řádu důsledně uplatňovat. Strategie proto také vychází z klíčových dokumentů EU (aktuálních i minulých), a to zejména následujících: Strategie Evropa 2020 Strategie EU pro rovnost žen a mužů 2010 – 2015 Plán pro dosažení rovného postavení žen a mužů 2006 – 2010 Rámcová strategie Společenství pro rovnost žen a mužů (2001-2005)

Dokumenty EU Již ve Smlouvě o založení Evropského hospodářského společenství z roku 1957 byla v čl. 119 zakotvena zásada stejné odměny za stejnou práci. Začlenění této zásady mělo zpočátku především za cíl vypořádat se s ekonomickou konkurencí, jejíž výhoda se opírala o rozdíl ve mzdách vyplácených ženám a mužům. Z původně ekonomicky motivovaných závazků se otázka rovných příležitostí a rovného zacházení stala postupně sociální záležitostí a otázkou respektování jednoho ze základních lidských práv - zákazu diskriminace. Důležitým mezníkem v této oblasti byla Amsterodamská smlouva z r. 1997, která zařazuje rovnost mužů a žen mezi základní principy Společenství a začleňuje tento aspekt do koncipování všech oblastí komunitárních politik (tzv. gender mainstreaming). Na zasedání Evropské rady v Lucemburku v roce 1997, kde byla zformována Evropská strategie zaměstnanosti, byly rovné příležitosti na trhu práce prezentovány jako jeden ze čtyř pilířů této strategie. V roce 2000 byla přijata Rámcová strategie Společenství pro rovnost žen a mužů (2001-2005), která vytyčila pět základních cílů: 1. podpora rovnosti žen a mužů v hospodářském životě, 2. podpora rovné účasti a zastoupení, 3. podpora rovného přístupu a plného využívání sociálních práv pro ženy a muže, 4. podpora rovnosti pohlaví v občanském životě, 5. podpora změn genderových rolí a stereotypů.

Dokumenty Eu (Cont). Nástrojem k odstraňování nerovnosti mezi pohlavími je tzv. „gender mainstreaming“, který zavedla Evropská komise. Podstatou této metody je postup, kterým je do každé veřejně správní činnosti automaticky projektován požadavek dbát na vytváření a zachování rovných příležitostí mužům a ženám. Nedílnou součástí této metody je provádění genderové analýzy zahrnující zejména vyhodnocení stavu z hlediska bilance, zda konečný výsledek provádění dané činnosti má nebo bude mít vliv na stav rovných příležitostí mužů a žen, resp. zda její stávající úroveň neovlivní negativně. Tzv. Genderový audit se plánuje na MPO v roce 2020.

Dokumenty EU cont. Cíle - Evropská unie stojí na hodnotách, na kterých je založena a mezi něž patří rovnost, a podpora rovnosti mezi ženami a muži (ve článku 2 a čl. 3 odst. 3 Smlouvy o Evropské unii (SEU)). Tyto cíle jsou zakotveny také v článku 21 Listiny základních práv Evropské unie. Článek 8 SFEU ( Smlouvy o fungování Evropské unie) navíc Unii ukládá povinnost odstraňovat nerovnosti a prosazovat rovnost žen a mužů ve všech svých činnostech Unie.

STRATEGIE EU 2020 Má za cíl: Růst podporující začlenění – ekonomika s vysokou zaměstnaností, jež se bude vyznačovat hospodářskou, sociální a územní soudržností Dosáhnout růstu podporujícího začlenění Posílit úlohu občanů prostřednictvím -vysoké úrovně zaměstnanosti - investováním do získávání dovedností - bojovat proti chudobě - modernizovat pracovní trhy - odbornou přípravu a systémy sociálního zabezpečení, jež pomohou předvídat a zvládat změny - a vybudovat soudržnější společnost. Jde mj. o zajištění přístupu a příležitostí pro každého v průběhu celého života. Evropa chce a musí plně využívat potenciálu svých pracovních sil, pokud se má vypořádat s takovými problémy, jako je stárnutí obyvatelstva a rostoucí globální konkurence. Bude nezbytné vypracovat politiky na podporu rovnosti žen a mužů, aby se zvýšila účast na trhu práce a podpořil se tak růst a sociální soudržnost.

Strategie EU 2020 Na vnitrostátní úrovni budou členské státy muset mj.: –– podporovat nové formy rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem a politiky aktivního stárnutí a zvýšit rovnost žen a mužů; – pomocí vytvoření vnitrostátních rámců kvalifikací dát silný impuls uplatňování evropského rámce kvalifikací; – zajistit, aby v průběhu všeobecného, odborného a vyššího vzdělávání a vzdělávání dospělých, včetně neformálního učení, mohly být osvojovány a uznávány dovednosti požadované pro zapojení do dalšího vzdělávání a do trhu práce; – vyvinout partnerství mezi oblastí vzdělávání či odborné přípravy a světem práce;  

Strategie ČR 2030 Na Strategii 2020 navazuje Strategie ČR 2030, která uvádí:   Dalším z opatření jsou veřejné služby pro rodiny, podpora flexibilních neprekarizovaných pracovních forem zaměstnání (práce z domova, částečné úvazky a flexibilní pracovní doba ap.) stejně jako finanční a místní dostupnost předškolní a rané školní péče o děti (viz Dětská skupina Šikulové na MPO). To umožní lepší slaďování pracovního a rodinného života (work-life balance) na základě potřeb a skutečně svobodné volby rodičů. Slaďování pracovního a rodinného života musí též umožnit rodinám podporovat své seniory. Jeho cílem by mělo být zajištění jak vyšší kvality života díky dostatku volného času mimo zaměstnání, tak pracovních sil pro trh práce.

Shrnutí – rovnost mužů a žen „Situace se v posledních letech v České republice zlepšuje. Zaměstnaných žen je až 72,4% a na vysoce postavených místech se ženy objevují stále častěji. Vysokoškolaček je dokonce více než vysokoškoláků. Přesto není genderová rovnováha vidět všude. Ženy vydělávají v České republice v průměru o 22% méně než muži. To se pak odráží i na jejich důchodech, které jsou o 18% nižší. Jsou to tedy ženy, které jsou zejména ve stáří ohroženy chudobou. Mojí prioritou je umožnit ženám lépe sladit práci s péčí o děti a narovnat nespravedlnosti v důchodovém systému," říká ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Bývalá vládní zmocněnkyně pro lidská práva Martina Štěpánková uvedla: „Přestože existují významné rozdíly mezi jednotlivými regiony, zajištění rovnosti žen a mužů zůstává výzvou pro všechny země světa. Jsem ráda, že se Česká republika v posledních letech v této oblasti prezentuje jako aktivní země, která nabízí příklady dobré praxe. Ale i my se máme čemu učit. Máme stále mezery v oblasti slaďování pracovního a soukromého života. V oblasti slaďování rodinného a pracovního života můžeme také zmínit úspěchy ministra MPO Ing. Karla Havlíčka, PhD. MBA, který přišel s novým nařízením, týkajícím se rodinného podniku. Historicky poprvé ukotvujeme rodinný podnik a rodinnou živnost do českého prostředí. Plníme slib vůči segmentu podnikatelů, který je základem stabilního státu“ . Díky této definici půjde zavést určitou formu podpory rodinných podniků.

Statistika MPO dle dotazníkového šetření MV Zaměstnanci v pracovním a služebním poměru (864) Pracovní poměr (118) Služební poměr (746) Zaměstnanci 118 746 Vedoucí 196 Ženy   398 75 Muži/ 348 121

ZÁVĚR ČR se řadí ke státům, které berou problematiku rovnosti mužů a žen velmi vážně, jak vyplývá z mezinárodních závazků ČR a na vládní úrovni ze schválené strategie rovnosti mužů a žen a vládních priorit, které se implementují do všech resortů. Jak vyplyne z dalších prezentací je to také zavedením tzv. koordinátora rovných příležitostí mužů a žen tzv. Gender Focal Point, ke kterým promluví moji následující řečníci a hosté. Přeji nám a vám všem, aby se nám tuto agendu dařilo úspěšně plnit a implementovat na všech resortech tedy i MPO a dostát tak naším závazkům v agendě rovnosti mužů a žen.

Jsem k dispozici pro další dotazy a mnohokrát děkuji za pozornost Mgr Jsem k dispozici pro další dotazy a mnohokrát děkuji za pozornost Mgr. Jana Šimková, D.E.S.S., M.B.A. simkovaj@mpo.cz 2718