Diagnostika, poradenství HTF 2013 Rodina Diagnostika, poradenství HTF 2013
Systémový přístup k rodině Lineárně-kauzální model „Jaká matka, takové dítě.“s. 18 Emocionální problémy, neurotické projevy, podrážděnost u matky. Proto je syn zlobivý, neposlušný. Nepostihuje souvislosti, nevede ke komplexnímu přístupu v řešení problémů. „Systémové myšlení zachycuje systém vztahů a funkční pozice lidí, kteří tvoří jeden systém.“ s. 19 (Sobotková Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál. 2001)
Rodina jako základní společenská instituce Vývoj rodiny ve společnosti Současná rodina Vztah rodiny a státu Funkce rodiny
Funkce rodiny Biologicko-reprodukční Sociálně-ekonomická Ochranná (zaopatřovací, pečovatelská) Socializačně-výchovná Rekreace, relaxace, zábava Emocionální funkci rodiny (Blahoslav Kraus. Základy sociální pedagogiky. Praha :Portál. 2008)
Rodina podle úrovně plnění funkcí Funkční Dysfunkční Afunkční (Kraus, tamtéž, s. 80) Jiné členění funkcí moderní rodiny Podporování socializace, vychovávání dětí Vztahová podpora dospělých lidí Ekonomická podpora všech členů (Matoušek, O. Pazlarová H. : Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha : Portál. 2010)
Typologie rodin Perfekcionistické rodiny Nepřiměřené rodiny (represivní úzkostně neurotické, utažené) Nepřiměřené rodiny (nezralé, neadekvátní, dětinské, externě závislé) Egocentrické rodiny (prestižní, chladné, rozštěpené) Asociální rodiny (impulzivní, agresivní, deviantní, delikventní) (Matoušek Oldřich a kol.Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2008
Styly rodinné výchovy Perfekcionistická rodina Autoritářská rodina Rozmazlující Liberální (volná výchova) Rodina s narušenými vnějšími vztahy Rodina s narušenými vnitřními vztahy Neúplná rodina
Neúplná rodina (co je třeba vědět, co lze očekávat) Proč je rodič osamělý V jaké fázi se manželství rozpadlo Příčiny rozpadu Věk dětí Stresory před rozpadem rodiny Stresory po rozpadu rodiny Nové role Role absentujícího rodiče Kvalita vztahů v rodině Schopnost osamělého rodiče zvládat rodinu Rodina v širším sociálním prostředí (Sobotková, I. Psychologie rodiny. S. 131
Rodina dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami 1.Fáze Šokování Obavy o život dítěte Strach ze života, ztráta optimismu Obviňování, hledání viníka Hněv, smutek
2. Fáze Sebedůvěra ve vztahu k dítěti Nabytí kontroly Získání základních informací Poznání vlastních silných stránek Schopnost požádat o pomoc
3. Fáze Frustrace z nedostatku interakce s dítětem Zoufalství, obava z chyby Rozporuplné pocity ve vztahu k dítěti Znechucení z obtíží Pesimismus Deprese z nezodpovězených otázek
Sebedůvěra, energie, perspektiva Schopnost říkat si o pomoc 4. Fáze Sebedůvěra, energie, perspektiva Schopnost říkat si o pomoc Schopnost pomáhat druhým v podobné situaci Získání nových vlastností, dovedností, zkušeností Kerrová, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál. 1997
Co ovlivňuje adaptaci rodičů Soudržnost rodičů, schopnost řešit problémy Sdílení odpovědnosti Vymezení rolí, dělení úkolů, plánování aktivit Kvalita manželského vztahu
Pozitivní zisk rodičů Učení ze zkušeností (tolerance k odlišnosti, růst empatie)
Co je třeba zachovávat? Optimismus Uspokojování základních psychických potřeb Mimoškolní aktivity Domácí práce Příprava na školu
Rodina dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami Zklamání rodičů Vyrovnávání se s obtížemi Změny v životě rodiny Co je nutné zachovávat Optimismus Uspokojování základních psychických potřeb Mimoškolní aktivity Domácí práce Příprava na školu Spolupráce rodičů, školy, institucí
Teorie rodinného životního cyklu Bezdětní manželé Rodina s malými dětmi (do 30 měsíců) Rodina s předškolními dětmi (do 6 let) Rodina s dětmi v mladším a středním školním věku (do 13 let) Rodina s adolescenty(do 20 let) Rodina poté, co první dítě odejde z domova Rodina dospělých středního věku, stádium prázdného hnízda Rodina stárnoucích osob (Matoušek, Pazlarová, s. 39)