Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
A)Prospěšnost – žádoucnost- soulad Hodnotí se: A)Prospěšnost – žádoucnost- soulad 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2. Je přijatelná míra rizika, která je spojená se strategií? 3. Je strategie koherentní (v souladu) s tím, na co klade důraz vedení (vrcholový management)? 4. Napomáhá strategie vyváženému výrobkovému portfoliu? 5. Je přijatelný vyžadovaný objem investic?
B) Proveditelnost 6.Jsou řešitelné praktické problémy (technického, technologického, personálního charakteru), spojené se strategií?
C)Komerční životaschopnost- přijatelnost 7. Poskytne strategie hledaný zisk, cash - flow? 8. Je strategie v souladu se systémem firmy? 9. Bude strategie účinná při možných odvetných opatřeních ze strany konkurentů? ………. Hledáme tedy optimální strategii – strategie je optimální, jsou-li ostatní uvedené horší. Co je horší a lepší je opět subjektivní.
Realizační etapa Uvedení marketingového plánu efektivním způsobem do každodenní praxe Soubor aktivit, v rámci kterých se marketingové plány stávají skutečností (čísla se mění v reálné výrobky) Posun do „denních aktivit“
Realizace mkg.plánu prostřednictvím prováděcích programů 1. Realizace mkg.plánu prostřednictvím prováděcích programů Faktická realizace a její řízení Vzájemná kooperace Koordinace činností Motivace Stanovení odpovědnosti komunikace Činnosti Časové harmonogramy Ustanovení odpovědnosti za jednotlivé činnosti Dokumenty 2. Vytvoření mkg.organizace vhodné pro realizaci mkg.plánu s ohledem na celkové uspořádání podniku Organizační začlenění mkg.útvaru do org.struktury Schéma organizačního uspořádání Popisy jednotlivých činností
Realizace mkg.plánu Realizace=Uvedení plánovaných akcí do každodenního života Kooperace = součinnost všech pracovníků Koordinace = soulad všech činností Motivace = různé způsoby motivace Odpovědnost = delegování konkrétní odpovědnosti Dobrá komunikace = oficiální i neoficiální informační toky
Vytvoření vhodné mkg.organizace Dokumenty zahrnují organizační schémata popisy jednotlivých činností
Klíčové principy a metodické zásady Kvalitní systémové řízení Rychlé, přímočaré a jednoduché předávání rozhodnutí Stanovení způsobu, metod a postupů pro dosažení vytipovaných cílů Nepřehlížet dílčí kroky a jednotlivé detaily Přesné vymezení úkolů,odpovědnosti Vytipování vůdčích osobností Být blízko zákazníka
Marketingové plány a strategie Marketingová realizace Dobré (vhodné) Špatné (nevhodné) Dobrá (efektivní) Úspěchy (dobré plány, dobrá realizace Program, vedoucí k dosažení mkg. cílů Potíže (špatné plány, dobrá realizace) Nezbytné přijmout určitá opatření Špatná (neefektivní) Potíže Nezdary 127
Kontrolní etapa Kompletně sleduje a posuzuje výsledky marketingového úsilí Úkol: 1. prověřovat kontinuálně a systematicky základní strategické premisy 2.zaměřit se na strategickou výkonnost
Tři klíčové prvky kontroly Standardy výkonnosti Zhodnocená výkonnost Nezbytné korekce
Proces realizační kontroly Zpětné vazby (revize cílů) Marketingový plán Zjištění odchylky Diagnóza příčin Nápravné opatření Porovnání výsledků Marketingová realizace Zpětné vazby (revize implementace)
Hodnocení Analýza prodejů (objemy prodejů, tržní podíl, relativní tržní podíl) Analýza nákladů na mkg. aktivity Analýza ziskovosti výrobků, výr.řad, zákazníků Marketingový audit