Společenská odpovědnost firem – platforma slučitelnosti rodiny a zaměstnání Dana Bernardová Workshop pro zaměstnavatele na podporu rozvoje dobré praxe v oblasti slučitelnosti rodiny a zaměstnání Ostrava 13.3.2014
Současná společnost Krize civilizace. Vytlačení přirozených projevů solidarity s okolním prostředím. Hledání vzorů úspěšného podnikání (Baťa, Taylor). Vznik podnikatelské etiky. Koncept trvale udržitelného rozvoje. Vývoj vědních disciplín - ekonomika, management (Samuelson,Drucker,Senge)
Koncept společenská odpovědnost firem - CSR „... dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders“. Zelená kniha Evropské unie. ZELENA LISTINA:podpora evropského rámce….. Komise evropských společenství, Brusel, 2001.
Principy CSR Sounáležitost, sociální cítění. Proaktivita, kreativita. Aktivity nad rámec vlastního podnikání a zákonné povinnosti. Dobrovolnost. Komunikace s okolím, transparentnost. Flexibilita, pozitivní myšlení. Postoj
Co je CSR v současném pojetí organizací? Přístup, postoj, osobní hodnoty, vztah. Dobrovolné aktivity jednotlivců, organizací. Etická pravidla v podnikání. Způsob prezentace a zviditelnění organizací. Standardy auditu, kvality, měření.
Sedm principů CSR dle ISO 26 000 Transparentnost. Etické jednání. Dodržování zákonů. Zodpovědnost. Respektování zájmů zainteresovaných skupin. Dodržování lidských práv. Respektování mezinárodních norem jednání.
Historie CSR 1953 Bowen, USA: „Social responsibilities of the Businessman“: „Jedná se o závazky podnikatele uskutečňovat takové postupy, přijímat taková rozhodnutí nebo následovat takový směr jednání, které jsou žádoucí z hlediska cílů a hodnot naší společnosti.“ 70tá léta: doplňování, zpřesňování, poznání, že pouhé naplňování legislativních požadavků není CSR, rozšíření v UK. 1979 Carroll: teorie čtyř pilířů – ekonomický, legislativní etický a dobrovolný (filantropický). 80tá léta: doplnění o zaměření na „stakeholders“. 1984 Freeman: teorie CSR a stakeholders.
Další pojetí definic CSR Friedman – „další forma zisku“. Davis – „aktivity nad rámec pouhého zisku“. McGuire – „aktivity nad rámec ekonomických a právních povinností“. Manne – „dobrovolné činnosti firmy“. Wallton – „zájem o širší společenský systém“. Hay, Gray – odpovědnost k problémovým oblastem společnosti“.
Pilíře CSR Ekonomický. Sociální. Environmentální. Ekologický.
Kdo se společenskou odpovědností zabývá? Makroúroveň: OSN, EU, vláda, ministerstva. Mezoúroveň: organizace. Mikroúroveň: jednotlivci - soukromé osoby, zaměstnanci, podnikatelé.
Postoje podniků v ČR Necelá polovina zaměstnanců se setkala s konceptem CSR (velké firmy až 64 %, střední 36 % a malé 30 %). Prioritou jsou zejména korektní vztahy k zákazníkům, zaměstnancům, majitelům a snaha o pomoc potřebným. Motivem jsou především eticko-morální důvody, péče o zaměstnance, možné zlepšování výkonnosti a konkurenceschopnosti podniku, ekologické chování. Přínosy spatřují podniky především v posílení firemní kultury, ve zlepšení image podniku, ve vyšší spokojenost zaměstnanců a loajalitě zákazníků. Bariéry, které je omezují, jsou přílišná byrokracie, nedostatečná podpora ze strany státu (nepříznivé legislativní a daňové prostředí), těžko prokazatelné finanční přínosy a často i nezájem vrcholového vedení. CSR je vnímána jako východisko pro využití ostatních nástrojů udržitelné spotřeby a výroby (vstupní hodnocení udržitelné spotřeby a výroby již realizovalo 50 podniků). Prováděné průzkumy a aktivity v prostředí organizací (průzkum Business Leaders Fora v roce 2012, projekty EMPRESS 2008 - 2012), tak i průzkumy veřejného mínění (CSR Eurobarometr, průzkumy agentury IPSOS, GFK) tamtéž
Postoje veřejnosti 75 % občanů přiznává význam a potažmo pověst firmy pro rozhodování o nákupu. 25 % neví o CSR (tedy nevnímají.) Ostatní respondenti chápou CSR jako projev etiky, serióznosti a slušnosti, odpovědnosti vůči zaměstnancům a zákazníkům. Prioritou je především vztah firem k životnímu prostředí a k zákazníkům. Ochota připlatit si za „odpovědný“ produkt. Ochota vlastní angažovanosti (třídění odpadů, dárcovství, úspory v domácnostech). Vliv firem na společnost a ŽP je vnímán pozitivně a neustále se zlepšuje. V oblasti CSR jsou požadovány aktivity ve vztahu k zaměstnancům, k tvorbě pracovních míst a kvalitě produktů. Palčivým problémem je nezaměstnanost, nekvalitní produkty, znečišťování ŽP a nadměrné využívání přírodních zdrojů.
Proč se věnovat slučitelnosti rodiny a zaměstnání? Z pohledu zaměstnanců… Z pohledu zaměstnavatelů… Z pohledu celé společnosti…