Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Jakub Král vedoucí oddělení zdravotnických prostředků
Advertisements

BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Řízení o předběžné otázce © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
PRÁVA ČLOVĚKA PŘEVZATÉHO DO ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ BEZ JEHO SOUHLASU © Vladimír Plecitý, 2012.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Typologie vztahů podle nového občanského zákoníku Pavla Menšíková Jana Rychtaříková.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
AUTORSKÝ ZÁKON A ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ DIGITÁLNÍCH DOKUMENTŮ
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Návrh směrnice Organizační změny a optimalizace systemizace Rozpory po projednání s OO.
Interpretace práva Jiří Vítek. Obecná charakteristika interpretace práva = výklad práva poznávací funkce a argumentační mezistupeň mezi tvorbou a aplikací.
Veřejné podniky a státní monopoly
Kdo může kontrolovat dodržování zákona o reklamě RRTV (reklama a sponzoring) Státní ústav pro kontrolu léčiv (humánní léky) Ministerstvo zdravotnictví.
Kontrola veřejné správy
 Slovíčka „až, maximálně, nejvýše“ apod.  Slovíčko „od“  Malá písmenka  Cena uvedená bez DPH  Klamavá reklama  Zdroj:
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Česká republika před unijními soudy Martin Smolek, vládní zmocněnec pro zastupování ČR před ESD 26. května 2009.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Struktura a principy Evropského práva
Zpravodajská licence, par. 12 Občanského zákoníku Fyzická osoba má právo na ochranu projevů osobní povahy, proto mohou být použity nebo pořízeny jen se.
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Škoda způsobená provozní činností JUDr
Občanské právo procesní
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
PRÁVO VÝROBCE ZVUKOVÉHO ZÁZNAMU K JEHO ZÁZNAMU §§
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Evropský exekuční titul pro nesporné nároky
Směrem k jednotnému digitálnímu trhu - harmonizace práv duševního vlastnictví JUDr. Jiří Čermák Baker & McKenzie, v.o.s., advokátní kancelář 12. září 2012.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Evropské právo životního prostředí Osnova Opakování z předchozí přednášky Prosazování evropského práva Soudní dvůr EU a jeho role v ochraně.
1 Aarhuská úmluva Jitka Bělohradová. Aarhuská úmluva Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech.
2. Správní trestání a správní delikty
Kdo je rodinným příslušníkem občana Evropské unie
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
O CHRANA SPOTŘEBITELE V EU – ČÁST 1 Prezentace 2015.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Zákon o regulaci reklamy JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. D&D Health s.r.o.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Cross-compliance v oblasti výroby a skladování krmiv a s tím souvisejících.
Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.
Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z r článek 10bis (2): Nekalou soutěží je každá soutěžní činnost, která odporuje poctivým zvyklostem.
PRAHA, SÚKL, „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“
Konference č. 1 Léčivé přípravky – Reklama zaměřená na odborníky Sponzoring - Setkávání odborníků Dr. Pavel Kovář Medical Director Pfizer spol. s r.o.
POZADÍ VZNIKU ALKOHOLOVÉ STRATEGIE V EU A JEJÍ SOUČASNÁ PODOBA.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Nekalá soutěž Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin Workshop – ČASP, PK – Ing.
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Jak podat odborníkovi informace Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
Práva a povinnosti mezi manželi
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
o klamavé a srovnávací reklamě (1984, 1997, 2006)
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Sponzorování setkání odborníků na odborných akcích
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
INFORMACE O LÉCÍCH A PROPAGACE LÉKŮ
GDPR a budoucí redakční praxe
Obecná bezpečnost vybraných druhů potravin
Transkript prezentace:

Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce? Případ C-421/07 Damgaard Martin Smolek Vládní zmocněnec pro zastupování ČR před Soudním dvorem EU

___________Skutkové okolnosti F. Damgaard je dánský novinář v minulosti (1999) připravoval informační materiály pro léčivý přípravek Hyben Total – výrobku ale nebyla udělena registrace v roce 2003 F. Damgaard uvedl na svých internetových stránkách, že Hyben Total mírní bolest způsobenou dnou a kde je k dostání (stránky se týkaly potravinových doplňků) za jednání dostal z důvodu rozporu s požadavky na reklamu (reklama neregistrovaného léčiva) na léčiva pokutu F. Damgaard tvrdí, že nemá s výrobcem ani prodejcem nic společného = nejedná se o reklamu

______________Právní předpisy Směrnice 2001/83/ES: ▫ Hlava VIII „Reklama“ čl. 86: definice reklamy na léčiva Pro účely této hlavy se ‚reklamou na léčivé přípravky‘ rozumí všechny formy informování, průzkumu nebo pobídek, které mají za účel podpořit předepisování, výdej, prodej nebo spotřebu léčivých přípravků; zahrnuje zejména:

___________Právní jádro sporu - Povaha činnosti autora inzerce ▫ Vztahuje se čl. 86 jen na hospodářskou činnost? - Povaha autora inzerce ve vztahu k výrobci/prodejci ▫ Je relevantní charakter osoby (vztah k výrobci / prodejci), která výrobek inzeruje?

_______________Vyjádření ČR Účel regulace reklamy= ochrana veřejného zdraví Je potřeba vyjít z posouzení „účelu podpořit předepisování, prodej atd.“ = je inzerce způsobilá ovlivnit spotřebitele? zjistitelné na základě subjektivních/objektivních vodítek (např. forma a intenzita sdělení) V tomto ohledu je irelevantní povaha autora inzerce (jeho činnosti) i jeho vztah k výrobci/prodejci

______________Rozsudek SD V zásadě shodný s názorem ČR ▫ vychází z účelu regulace reklamy (ochrana zdraví) ▫ posuzuje „účel podpořit“, tj. schopnost ovlivnit chování spotřebitelů ▫ irelevantní povahy autora/ jeho činnosti sama o sobě ▫ irelevantní argument porušení svobody projevu

______________Rozsudek SD Veřejné šíření informací o léčivém přípravku, který není v daném členském státě registrován, může v závislosti na kontextu, ve kterém k tomuto šíření dochází, ovlivnit chování spotřebitelů a podněcovat je k opatření si dotčeného léčivého přípravku, což by mohlo mít vliv na veřejné zdraví. .. postavení autora sdělení týkajícího se léčivého přípravku a především jeho vztah s podnikem, který ho vyrábí nebo distribuuje, jsou faktorem, který i přesto, že pomáhá určit, zda má toto sdělení reklamní charakter, musí být za tímto účelem posuzován společně s jinými okolnostmi, jako je povaha vykonávané činnosti a obsah sdělení.

______________Rozsudek SD Článek 86 směrnice …musí být vykládán v tom smyslu, že šíření informací týkajících se léčivého přípravku, zejména jeho léčebných nebo preventivních účinků, třetí osobou může být považováno za reklamu ve smyslu tohoto článku i tehdy, jestliže tato třetí osoba jedná z vlastního podnětu a právně i fakticky zcela nezávisle na výrobci nebo na prodejci takového léčivého přípravku. Vnitrostátnímu soudu přísluší, aby určil, zda toto šíření představuje formu informování, průzkumu nebo pobídek, které mají za účel podpořit předepisování, výdej, prodej nebo spotřebu léčivých přípravků.

Děkuji za pozornost martin_smolek@mzv.cz